Prasidėjus karantinui dėl COVID-19 praėjusių metų kovą SAM su Kinijos įmone „Harbin Shangyang Trading Co., Ltd“ sudarė sutartį dėl asmeninių apsaugos priemonių įsigijimo už daugiau kaip 24,6 mln. eurų, pasakojo ministras.
Tačiau ilgainiui paaiškėjo, kad įsigytų priemonių trūksta.
„Sveikatos apsaugos ministerijos Ekstremalių sveikatai situacijų centras įvertinęs iš tiekėjo gautų ir asmens sveikatos priežiūros įstaigoms paskirstytų asmeninių apsaugos priemonių dokumentaciją nustatė, kad trūksta beveik 850 tūkst. vienetų prekių – apsauginių akinių, medicininių kepurių, medicininių kaukių, vienkartinių chalatų, vienkartinių pirštinių“, – per nuotolinę spaudos konferenciją ketvirtadienį pasakojo A.Dulkys.
Bendra jo įvardyta trūkstamų prekių vertė – apie 912 tūkst. eurų.
Eina kalba apie 20 traukinio vagonų – tiek asmens apsaugos priemonių nepasiekė mūsų medikų.
„Eina kalba apie 20 traukinio vagonų – tiek asmens apsaugos priemonių nepasiekė mūsų medikų“, – palygino ministras.
15min žiniomis, dingo:
- apsauginiai akiniai – 4 670 vnt., viso už ~15 tūkst. Eur;
- medicininė kepurės – 2 460 vnt., viso už ~200 Eur;
- medicininės kaukės – 108 855 vnt., viso už ~35 tūkst. Eur;
- vienkartiniai chalatai – 314 120 vnt., viso už ~845 tūkst. Eur.
Reaguodama į situaciją, SAM kreipėsi į teisėsaugą.
„Reaguodami į susidariusią situaciją kartu su Ekstremalių sveikatai situacijų centro komanda kreipėmės į Generalinę prokuratūrą, prašydami pradėti procesinius veiksmus su tikslu išsiaiškinti šio trūkumo priežastis bei nustatyti kaltus asmenis, dėl kurių veiksmų galimai buvo padaryta žala valstybei“, – nurodė A.Dulkys.
Centras nenustatė, kodėl priemonių trūksta
Spaudos konferencijoje dalyvavusi SAM kanclerė Jurgita Grebenkovienė teigė, jog apsaugos priemonių pristatymą į Lietuvą organizavo Susisiekimo ministerija.
Šiai ministerijai, pagal pateiktus asmens sveikatos priežiūros įstaigų sąrašus ir nurodytus apsaugos priemonių kiekius, esą buvo pavesta paskirstyti gautas priemones įstaigoms, o įstaigos SAM Ekstremalių sveikatai situacijų centrui turėjo pateikti priėmimo-perdavimo aktus apie gautas prekes.
Remiantis šiais aktais, J.Grebenkovienės teigimu, ir buvo pastebėtas prekių kiekio neatitikimas sutartyje ir sąskaitose nurodytam prekių kiekiui.
„Visos sutartyje nurodytos prekės pasiekė Lietuvą. Priemonės buvo vežamos į Lietuvos pašto logistikos sandėlį, o iš jo buvo vežamos į asmens sveikatos priežiūros įstaigas“, – dėstė SAM kanclerė.
Šiame etape, anot jos, nebuvo atliekama prekių kontrolė ar detaliai perskaičiuojami prekių vienetai, tad ir neaišku, kurioje šio proceso dalyje atsirado apsaugos priemonių trūkumas.
Dėl to Ekstremalių sveikatai situacijų centras, J.Grebenkovienės teigimu, pradėjo tyrimą.
„Vertinimo metu buvo nustatyta, kokių priemonių ir kiekių trūksta, tačiau priežasčių, deja, nustatyti nepavyko“, – sakė ji.
Kinijos įmonė tikino pristačiusi visas prekes
Pastebėjus ženklų prekių trūkumą, Kinijos tiekėjui buvo pateikta pretenzija, nurodė tyrimui vadovavusi Ekstremalių sveikatai situacijų centro Administravimo skyriaus vyriausioji specialistė Ingrida Andrulytė.
Pasak jos, reikalauta, kad tiekėjas įvykdytų visus prisiimtus įsipareigojimus.
Tačiau įmonė Kinijoje esą nurodė, jog sutarties sąlygas įvykdė.
Tiekėjas informavo Ekstremalių sveikatai situacijų centrą, kad buvo pristatytos visos prekės.
„Šių metų sausio mėnesį tiekėjas informavo Ekstremalių sveikatai situacijų centrą, kad buvo pristatytos visos prekės. Taip pat pateikė visas sąskaitas, pakavimo sąrašus ir Kinijos muitinės eksporto deklaracijos formas“, – komentavo I.Andrulytė.
Dėl situacijos, pasak jos, kreiptasi ir į prekių gabenimą organizavusią Susisiekimo ministeriją bei Muitinės departamentą, kad institucijos pateiktų prekių pristatymo dokumentus.
Nesant galimybės nustatyti, kur tas prekių trūkumas atsirado, buvo nuspręsta kreiptis į Generalinę prokuratūrą.
„Dokumentai buvo įvertinti, išaiškėjo, kad yra prekių trūkumas. Nesant galimybės nustatyti, kur tas prekių trūkumas atsirado, buvo nuspręsta kreiptis į Generalinę prokuratūrą“, – kalbėjo I.Andrulytė.
Pasak jos, prekių pervežimu iš Lietuvos pašto logistikos sandėlio ir jų saugojimu rūpinosi Ekstremalių sveikatai situacijų centro pasamdyta „Hoptrans Logistics“.
„Su „Hoptrans“ buvo sudaryta Ekstremalių sveikatai situacijų centro sutartis. Buvo prekių pervežimas ir saugojimas šios firmos po to, kai iš Lietuvos pašto logistikos centro buvo peržiūrėtas prekių likutis“, – sakė I.Andrulytė.
Bendrovė „Hoptrans logistics“ apsaugos priemonių pervežimo ir sandėliavimo paslaugas nurodė teikusi vėliau – nuo praėjusių metų lapkričio 16 dienos iki 2021 metų vasario 5 dienos.
Ministerijos sprendimą kreiptis į teisėsaugą įvertino praėjusios valdžios atstovai bei premjerė Ingrida Šimonytė. Apie tai daugiau – čia.