Apie mažų mokyklų problemas ir mokinių medžioklę, fiktyvų jų mokymą portalo 15min video laidoje „15/15“ diskutavo švietimo, mokslo ir sporto viceministras Ramūnas Skaudžius bei Seimo švietimo ir mokslo komiteto narys Edmundas Pupinis.
A.Čiučiurkaitė: Viceministre, pradėkim nuo jūsų. Ar problema, kai vaikai yra vienos mokyklos neva paskolinami kitai, Lietuvos mokyklose išties egzistuoja?
R.Skaudžius: Žiūrint bendrai, tai nuo tada, kai atsirado mokinių registras, manome, kad mokinių dubliavim problema yra iš esmės išspręsta.
Matome tam tikrą mokinių judėjimą. Gali būti tas mokinių judėjimas pagrįstas ar nepagrįstas. Kaip pavyzdį galiu pasakyti, kad nuo rugsėjo 1-osios dienos iki spalio 13 dienos į savo mokyklą sugrįžo, tai reiškia, kad buvo išsiregistravę laikinai ir sugrįžo į ją, per 1400 vaikų.
Priežastys labai įvairios – matom kai kur, kad galbūt už mokinių registro užpildymą atsakingas asmuo ne visai taip supildo. Tai gali būti susiję ir su registro tam tikrais niuansais, bet tikrai matome, kad dalis vaikų sugrįžta į savo mokyklas. Galimos kitos priežastys – bandė įstoti į kitą gimnaziją, nepavyko, galbūt išėjo į kitą – nepatiko, nerado tų sąlygų, kurių tikėjosi, ir grįžo į savo pirminę mokyklą.
Bet (...) kai buvo kreipimasis dėl Prienų rajono Pakuonio mokyklos, tai mūsų specialistai nuvyko į pačią mokyklą ir pasižiūrėjo, kokia situacija iš tikrųjų.
A.Čiučiurkaitė: Ir kokia ten situacija iš tikrųjų yra?
R.Skaudžius: Tyrimo iš esmės rezultatai yra tokie, kad de facto vienoje iš klasių yra mažesnis mokinių skaičius negu numatyti reikalavimai, kitose klasėse yra pakankamas mokinių skaičius. Bet noriu pabrėžti, kad mokinių skaičius – tas reikalingas – fiksuojamas rugsėjo 1-ai dienai. Žinom, kad, kaip ir sakiau, pasikeitimai gali būti natūralūs, dėl gyvenamosios vietos pakeitimo. Šiandien dar kartelį norim konstatuoti faktą, kad rugsėjo 1-ąją toje mokykloje, būtent minimoje Pakuonio mokykloje, buvo reikiamas mokinių skaičius. Per rugsėjį vienoje, tiksliau keliose klasėse sumažėjo, tai iš esmės vienoje liko reikiamas minimalus mokinių skaičius – 8, o kitoje iš 9 mokinių liko 6.
A.Čiučiurkaitė: 6. 3 mokiniai išėjo. Tai gali būti tų 3 mokinių ir natūrali migracija, jie išties kažkur kitur persikėlė, bet gali būti ir piktybiška dirbtinai sukelta?
R.Skaudžius: Aš dar norėčiau pasitaisyti – atėjo 3 mokiniai ir išėjo 2 mokiniai. Tai čia tas faktas, bet iš esmės – taip, šiuo metu yra 6 mokiniai.
Ką daro ministerija? Žmonės nuolat analizuoja situaciją ir, jeigu mato tam tikrus galimus pažeidimus, tuomet vykdomas tyrimas ir aiškinamasi. Šiuo atveju ministerija nevertina, ar ten buvo kažkas, peržengiant moralės tam tikras ribas, ar pažeidžiant įstatymą, ar ne, tiesiog yra konstatuojamas faktas – ar buvo tėvų prašymai, ar tie mokiniai lankėsi, ar nesilankė.
Pakuonio mokykloje visi reikiami dokumentai yra – tai yra tiek mokinių prašymai ateiti į mokyklą, tiek mokinių tėvų prašymai palikti mokyklą. Taip pat fiksuojami tam tikri dokumentai – pavyzdžiui, kad buvo (...) fizinis pajėgumas, tam tikri testai, taip, ir fiksuota, kad tie mokiniai juos atliko. Tai reiškia, kad iš esmės tie mokiniai dalyvavo ugdymo procese.
Kita vertus, tikrai buvę atvejų kitose savivaldybėse, kai kylant įtarimams buvo daromas patikrinimas ir ten jau buvo nustatyta, kad buvo judėjimas mokinių tarp pagrindinės mokyklos, bazinės mokyklos, į mokyklos skyrių ir kad tas judėjimas vyko be mokinių ir mokinių tėvų žinios. Tai tokiu atveju iš esmės yra pažeidžiamas viešasis interesas, nes (...) viešieji finansai naudojami ne pagal paskirtį. Bet iš esmės pavyko taikiai viską išspręsti su pačiomis savivaldybėmis, į jas buvo kreiptasi ir, kadangi mokinių judėjimas buvo dėl to, kad būtų užsitikrintas reikiamas mokinių skaičius ir gautas finansavimas, tai tiesiog buvo paprašyta savivaldybės grąžinti pinigus.
A.Čiučiurkaitė: Galbūt jūs galėtumėte palyginti Prienų rajono ir Anykščių bei Ignalinos rajonų atvejus? Ten piktybiškai buvo elgtasi, o čia, sakote, nėra aišku, bet tikriausiai viskas gerai. Kaip jūs suprantate, kur yra piktybinis elgesys, o kur – ne?