Neseniai Europos krepšinio sostinės titulu didžiavęsis Kaunas patenka tarp daugiau nei tūkstančio Europos miestų, kurie kiekvienų metų rugsėjo 22 d. mini Tarptautinę dieną be automobilio. Jos metu įvairiomis akcijomis bei renginiais siekiama atkreipti žmonių dėmesį į neigiamą transporto įtaką aplinkai bei aplinkinių sveikatai.
Ne ką mažiau svarbus ir miestų bei valstybių vadovų rodomas pavyzdys. Belgijos sostinėje Briuselyje Tarptautinės dienos be automobilio metu uždaromos centrinės gatvės, daugelis europarlamentarų ir Europos komisijos narių į darbą vyksta dviračiais arba pėsčiomis.
Teisinosi dideliu atstumu
Pastaruosius ketverius metus, kuomet ėjo vicemero pareigas, R.Mikaitis automobiliu į darbą atvykdavo kiekvienos rugsėjo 22-osios rytą. Šio savo įpročio politikas neatsisakė ir tapęs Kauno meru. Vakar, kai dalis kauniečių, tarp kurių buvo ir būrys savivaldybės tarnautojų, į darbą kulniavo pėsčiomis, mynė dviračiais arba važiavo viešuoju transportu, R.Mikaitis į L.Sapiegos gatvėje esančią darbovietę atvyko savo automobiliu.
„Nusprendžiau nedaryti tokių parodomųjų veiksmų, nes visas dienas į darbą važiuoju automobiliu. Tačiau tai nereiškia, kad aš nepritariu tam, kad miestiečiai kuo daugiau naudotųsi viešuoju transportu arba dviračiu. Aš esu už ekologinės būklės gerinimą mieste“, – savo sprendimą sėsti prie vairo net ir dieną be automobilio aiškino meras.
Netoli Romainių esančioje Šilo gatvėje gyvenantis politikas tvirtino, jog be automobilio pasiekti miesto centrą jam būtų gana keblu. Meras teisinosi, jog pagalvoti apie alternatyvų būdą nuvykti į savivaldybę jam neleido ir gana įtempta dienotvarkė.
Siūlo pažvelgti į Briuselį
Praėjusią kadenciją Kauno mero pareigas ėjęs A.Kupčinskas Tarptautinės dienos be automobilio metu į darbą atvykdavo mindamas dviračio pedalus. Konservatorius, išgirdęs automobilio neatsisakiusio R.Mikaičio argumentus, juos pavadino juokingais.
„Taip svarstant visus mero veiksmus galima pavadinti parodomaisiais. Tarkime, rotušėje vykusius jaunimo apdovanojimus, kuriuos įteikinėjo meras, taip pat galima vadinti parodomąja akcija. Pasižiūrėkime į Briuselį. Šimtai europarlamentarų sėda ant dviračių ir aš to tikrai negalėčiau pavadinti parodomaisiais veiksmais, – aiškino A.Kupčinskas. – Dabartinis meras turėtų suprasti, kad jis yra miestą reprezentuojantis pareigūnas. Kaunas deklaruoja esantis dviračiams draugiškas miestas, tuo tarpu miesto vadovas net nedrįsta atsisėsti ant dviračio. Tai yra tikrai keistoka pozicija.“
Vicemerai į darbą vyko skirtingai
Kaip į darbą vakar atvyko artimiausi R.Mikaičio bendražygiai? Vicemeras Povilas Mačiulis savivaldybę pasiekė mindamas dviračio pedalus, o Vilniuje nakvojęs Stanislovas Buškevičius į Kauną vakar ryte atvyko tarpmiestiniu autobusu. Trečias vicemeras Kęstutis Kriščiūnas šiuo metu yra išvykęs į komandiruotę Rusijoje.
„Vasarą tai darau gana dažnai. Kai nebūna išvykstamųjų posėdžių, kurių metu automobilio neišvengsi, visada į darbą stengiuosi atvykti dviračiu“, – tikino P.Mačiulis.
Jaunasis politikas pastebėjo, jog vakar prie vidiniame savivaldybės kieme bei Laisvės alėjoje esančių dviračių stovų beveik nebuvo laisvos vietos.
„Vakar dviračiais į darbą atvyko kur kas daugiau savivaldybės tarnautojų nei įprastai, – pasidžiaugė vicemeras. – Ketinu pasiūlyti, jog kitų metu biudžete būtų numatyta lėšų, už kurias mūsų Transporto skyriui būtų nupirkti keli dviračiai. Tokiu būdu tarnautojai galėtų automobilius naudoti žymiai rečiau.“
Nereikia sureikšminti
Linas Vainius, Lietuvos dviratininkų bendruomenės pirmininkas: „Vakar su dviračiu buvau numynęs iki savivaldybės. Ten pamačiau, kad visi stovai užimti iki vieno. Dviračių gatvėse taip pat mačiau kiek daugiau nei įprastai.
Tačiau nežinau, ar tos proginės dienos gali iš esmės ką nors pakeisti. Pavyzdžiui, gražią vasaros dieną dviratininkų gatvėje bet kokiu atveju bus daugiau. Tad tam daug reikšmės skirti nereikėtų. Svarbesni dalykai yra tai, kaip savivaldybė apskritai rūpinasi, jog žmonės kasdien ar kuo dažniau galėtų važinėtis dviračiais.
Juk gražią dieną važinėjančių visuomet bus daugiau nei tuomet, kai lyja. Žmogus visų pirma žiūri į dangų, o ne į kalendorių. Aš pats nesu dviratininkas fundamentalistas. Jeigu man šiandien būtų tekę vežti kokį nors sunkų krovinį, aš būčiau sėdęs prie automobilio vairo ir važiavęs“.
Be mašinų saugiau
Mindaugas Kabašinskas, laikinasis Kauno policijos Patrulių rinktinės vadas: „Policija dienos be automobilio idėją labai palaiko. Jei oras geras, tuomet akcija būna pavykusi. Jei oras blogas, žmonės paprastai nelabai nori išlipti iš mašinos. Bet kokiu atveju, kuo mažiau automobilių, tuo gatvėse saugiau. Kitą kartą ir spūstyse žmonės mažiau prastovi, ir oras mažiau teršiamas“.