Nacionalinio draudimo numeris
Pirmas ir bene svarbiausias dokumentas, kurį reikia gauti atsikrausčius gyventi į Didžiąją Britaniją – Nacionalinio draudimo numeris. Jis būtinas kiekvienam, norinčiam legaliai dirbti arba mokytis šalyje. Šis numeris suteikia galimybę ne tik gauti darbą, įstatymų numatytą bei teisingą atlygį už jį, bet ir mokėti tinkamo dydžio mokesčius.
Taip pat neturintiems Nacionalinio draudimo numerio nesuteikiama galimybė naudotis daugelio valstybinių įstaigų paslaugomis. Nukentėjus nuo nusikaltėlių ar ieškant socialinių darbuotojų paramos, be Nacionalinio draudimo numerio menkesnė tikimybė sulaukti reikiamos pagalbos.
Galimi du registracijos variantai Nacionalinio draudimo numeriui gauti – telefonu bei internetu. Registruotis galima tik jau atvykus į šalį, ne anksčiau. Dviejų savaičių laikotarpyje nuo registracijos datos paštu į nurodytą adresą atsiunčiamas laiškas, kuriame pranešama pokalbio vieta ir laikas. Pokalbio metu turi būti paaiškinamos atvykimo į šalį aplinkybės, priežastys, dėl kurių norima gauti šį dokumentą, bei planai, kaip ir kokio darbo ieškos imigrantas. Numeris paštu atsiunčiamas praėjus 4 – 6 savaitėms nuo pokalbio.
Neturintiems Nacionalinio draudimo numerio nesuteikiama galimybė naudotis daugelio valstybinių įstaigų paslaugomis.
Oficialiame Didžiosios Britanijos vyriausybės tinklapyje skelbiama, kad norint gauti šį numerį būtinas asmens tapatybės dokumentas su nuotrauka.
Per pokalbį dėl Nacionalinio draudimo numerio pravartu pateikti dokumentus, įrodančius atvykimo į šalį datą (pavyzdžiui, lėktuvo bilietą). Kai kuriais atvejais prašoma turėti ir gyvenamojo adreso patvirtinimą, tam tinka prašančiojo vardu atsiųstas laiškas (pavyzdžiui, kvietimas į pokalbį dėl Nacionalinio draudimo numerio). Taip pat galima pateikti vedybų liudijimą bei vairuotojo pažymėjimą. Kuo daugiau duomenų apie save pateikiama, tuo paprasčiau gauti numerį.
Tiesa, rasti darbą dar neturint Jungtinės Karalystės Nacionalinio draudimo numerio – įmanoma. Nors ne visi darbdaviai sutinka įdarbinti tokį naujakurį, tačiau pateikus laišką, kuriame nurodoma, kad šio dokumento gavimui jau užsiregistruota, įstatymai leidžia legaliai priimti į darbą. Dirbantis be Nacionalinio draudimo numerio tą laikotarpį moka didesnius mokesčius nei kiti darbuotojai.
Banko sąskaita
Norint legaliai dirbti Didžiojoje Britanijoje banko sąskaita nebūtina, tačiau pageidautina, mat nedaug darbdavių sutinka mokėti atlyginimus čekiais ar grynaisiais pinigais. Būtent dėl banko sąskaitos ką tik atvykusiems imigrantams kyla bene daugiausiai problemų.
Dauguma Jungtinės Karalystės bankų prieš atidarydami naują sąskaitą prašo adreso patvirtinimo laiško. Tam tinka prašančiojo vardu į namus atėjusios sąskaitos už dujas, elektrą, vandenį, televizijos licenciją ar laidinį telefoną bei žemės mokestį.
Tačiau vos į šalį atvykęs užsienietis dažniausiai savo vardu negauna jokių sąskaitų. Emigravus į svečią šalį iš pradžių dažniausiai apsistojama pas artimuosius arba išsinuomojamas kambarys name, kuriame visas sąskaitas apmoka būsto savininkas.
Būtent dėl banko sąskaitos ką tik atvykusiems imigrantams kyla bene daugiausiai problemų.
Kai kurie bankai adreso patvirtinimu laiko ir paskolos mokėjimo dokumentą, paštu atsiųstą banko sąskaitos išklotinę ar vairuotojo pažymėjimą su nurodytu adresu. Tačiau visi šie dokumentai naujakuriui dažnai neprieinami. Negana to, dokumentai negali būti atspausdinti iš interneto, tik atsiųsti paštu bei ne senesni nei 3 mėnesiai.
Tačiau išeitis iš šios keblios situacijos yra. Pavyzdžiui, vienas didžiausių šalies bankų savo tinklalapyje skelbia, kad adreso patvirtinimui priima ir Europos Sąjungos bei Europos Ekonominės erdvės vairuotojo pažymėjimą. Kitas bankas adreso patvirtinimu laiko laišką iš Darbo biržos, kuriame nurodoma, kad sąskaitą atsidaryti norintis asmuo jau užsiregistravo Jungtinės Karalystės Nacionalinio draudimo numeriui gauti.
Medicinos paslaugos
Kita svarbi įstaiga, kurioje emigrantui reikėtų užsiregistruoti – rajono poliklinika. Jungtinėje Karalystėje medicinos sistema puikiai išvystyta, tad atvykėliui gali būti itin naudinga. Pavyzdžiui, registruotiems pacientams gydytojai dažnai duoda vaistų nemokamai.
Dėl gydymo kreipęsis neužsiregistravęs emigrantas laikomas vadinamuoju „medicinos turistu“, tad už visas paslaugas, konsultacijas ir gydymą jam tenka mokėti iš savo kišenės. Išimtis šiuo atveju taikoma tik pirmosios būtinosios pagalbos suteikimui.
Norint užsiregistruoti vietinėje poliklinikoje taip pat būtinas gyvenamosios vietos patvirtinimas. Dažniausiai ligoninėse prašoma pateikti iš banko atsiųstą laišką arba komunalinių mokesčių sąskaitą. Atsidarius banko sąskaitą tai patvirtinantis laiškas atkeliauja mažiausiai per savaitę, tad su juo galima kreiptis į medicinos įstaigą.
Dėl gydymo kreipęsis neužsiregistravęs imigrantas laikomas vadinamuoju „medicinos turistu“.
Registruojantis pas šeimos gydytoją taip pat būtina turėti Nacionalinio draudimo numerį. Skirtingai nei banke, poliklinikoje nepakanka laiško, kad toks numeris jau užsakytas. Nacionalinio draudimo numeris išduodamas mažiausiai per du mėnesius. Tad vos atvykus į šalį tenka šiek tiek palaukti, kol bus suteikta galimybė patekti į poliklinikos pacientų sąrašą.
Mokesčių inspekcija
Užsieniečiai, atvykę į Didžiąją Britaniją, darbą joje gali pradėti keletu būdų. Mokesčius valstybei privalantys mokėti darbuotojai skirstomi į laisvai samdomus ir įdarbintus.
Įdarbintiems emigrantams galvos dėl registracijos šalies mokesčių inspekcijoje sukti nereikia. Vos pasirašius darbo sutartį darbdavys pats užregistruoja naująjį pavaldinį ir sutvarko reikiamus dokumentus jo mokesčių mokėjimui.
Kad viskas vyktų sklandžiai, darbdavys prašo pateikti banko sąskaitos duomenis, Nacionalinio draudimo numerį (laikinai tinka ir jo užsakymo laiškas), asmens tapatybės dokumentą bei savo adresą. Adreso patvirtinimo laiško darbdaviui nereikia, tad galima nurodyti bet kokį adresą, kuriuo vėliau bus siunčiamos atlyginimo sąskaitos bei dokumentai iš mokesčių inspekcijos.
Laisvai samdomais darbuotojais būti nusprendusiems imigrantams – truputėlį sudėtingiau. Šiuo atveju pats atvykėlis turi užsiregistruoti mokesčių inspekcijoje bei gauti asmeninį individualios veiklos vykdymo numerį (UTR).
Laisvai samdomais darbuotojais būti nusprendusiems imigrantams – truputėlį sudėtingiau.
Šio numerio reikalaujama ir iš statybų sektoriaus darbuotojų. Norint gauti UTR numerį paprasčiausia užsiregistruoti internetu. Oficialiame mokesčių inspekcijos tinklapyje pateikiama registracijos forma.
Registruojantis šiam dokumentui būtina turėti Nacionalinio draudimo numerį bei nuolatinę gyvenamąją vietą Jungtinėje Karalystėje. Užpildžius formą internetu numeris atsiunčiamas paštu per mėnesį, tačiau finansinių metų pabaigoje arba švenčių laikotarpiu šis procesas gali užtrukti ir iki dviejų mėnesių.
Pašalpos bei socialinė parama
Daugybė į šalį ką tik atvykusių imigrantų tikisi, kad vos įžengus koją į Jungtinę Karalystę jie turi teisę gauti įvairias socialines pašalpas bei išmokas, tačiau taip toli gražu nėra. Pernai liepos 1-ąją įsigaliojo įstatymas, kuriuo reikalaujama išgyventi Didžiojoje Britanijoje mažiausiai 3 mėnesius prieš kreipiantis dėl bet kokios pašalpos.
Tiesa, šiam įstatymui yra keletas išimčių. Pavyzdžiui, prašant vaiko pašalpos nebūtina išgyventi šalyje nurodyto laikotarpio, jei joje jau gyvena ir dirba šeimos narys, prašantysis negali dirbti dėl sveikatos negalavimo, lanko profesinius kursus arba yra užsiregistravęs darbo biržoje, anksčiau yra gyvenęs ir dirbęs Jungtinėje Karalystėje, yra pabėgėlis arba turi humanitarinio saugojimo statusą.
Daugeliui pašalpų gauti imigrantas turi būti dirbęs Jungtinėje Karalystėje ir sąžiningai mokėjęs mokesčius. To nedariusiam, tačiau finansinės Vyriausybės paramos prašančiam užsieniečiui dažniausiai užtrenkiamos valstybinių institucijų durys.
Pastaruoju metu dėl migrantų srauto didėjimo Jungtinėje Karalystėje ypač sustiprinti socialinių pašalpų prašytojų patikrinimai norint sumažinti vadinamųjų „pašalpų migrantų“ skaičių šalyje.