Etikos sargai paskelbė Eitvydo Bajarūno tyrimo medžiagą: kaip aiškinosi ambasadorius?

Vyriausioji tarnybinės etikos komisija (VTEK) pirmadienį paskelbė visą savo sprendimo, kuriuo pripažino iš Londono konsultacijoms atšauktą Lietuvos ambasadorių Jungtinėje Karalystėje Eitvydą Bajarūną supainiojus viešuosius ir privačius interesus, medžiagą.

Suprasti akimirksniu

  • Oficialių duomenų, kad šiame renginyje ambasadorius būtų vykdęs savo tarnybines pareigas, komisija negavo
  • Renginys Prezidento vizito darbotvarkėje iš anksto nebuvo numatytas
  • Programoje nurodyta, kad prieš šį renginį ir per pertrauką bus galima atsigaivinti privačiame Royal Retiring Room, kuriame bus patiekiama gėrimų ir užkandžių
  • Buvo tikimasi, kad tos dienos vakarą Respublikos Prezidentas kultūros renginyje (operoje) neformaliai susitiks su kitų šalių vadovais, tačiau to neįvyko
  • Išlaidas padengė supratęs, jog šis renginys neatitiko reprezentaciniam renginiui keliamų reikalavimų
  • Spektaklyje „Operos fantomas“ iš viso lankėsi aštuoni asmenys – Prezidentas su pirmąja ponia, ambasadorius su savo sutuoktine ir keturi apsaugos darbuotojai.
  • Komisijos turimos medžiagos visuma patvirtina, kad aptariamų asmenų vizitas į „Operos fantomą“ buvo planuotas kaip pramoginio pobūdžio laisvalaikio praleidimo būdas

Antradienį VTEK pripažino, kad prezidentas Gitanas Nausėda ir Lietuvos ambasadorius Londone E.Bajarūnas pažeidė Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymą, kai pernai pavasarį lankėsi miuzikle už ambasados pinigus.

Nustatytos faktinės aplinkybės

(...)

TAIP PAT SKAITYKITE: Etikos sargai paskelbė viską, ką nustatė tirdami, ar Gitanas Nausėda pažeidė įstatymą

  1. Londono Jo Didenybės teatre 2023 m. gegužės 6 d. (šeštadienio vakare) rodytas spektaklis „Operos fantomas“ sutapo su Respublikos Prezidento trijų dienų darbo vizitu Jungtinėje Karalystėje 2023 m. gegužės 5–7 d. (žr. https://www.lrp.lt/lt/darbotvarke/2023-05-06). Spektaklyje lankėsi Respublikos Prezidentas, pirmoji ponia, Ambasadorius ir jo sutuoktinė, apsaugos darbuotojai. Oficialių duomenų, kad šiame renginyje Ambasadorius būtų vykdęs savo tarnybines pareigas Komisija negavo. Bilietai už Ambasadoriaus ir jo sutuoktinės apsilankymą „Operos fantome“ buvo iš anksto apmokėti iš Ambasados, t,.y. – Lietuvos biudžeto lėšų.
  2. Respublikos Prezidento komunikacijos grupė apie šį darbo vizitą jo išvakarėse, t. y. 2023 m. gegužės 4 d., paskelbė tokio turinio informaciją: „Lietuvos Respublikos Prezidentas <...> gegužės 5–7 dienomis vyks darbo vizito į Jungtinę Karalystę. Lietuvos vadovas kartu su sutuoktine dalyvaus karaliaus Karolio III ir karalienės Kamilos karūnavimo iškilmėse Londone. Penktadienį vyks oficialus karaliaus Karolio III priėmimas valstybių vadovams Bakingamo rūmuose, šeštadienį – karūnavimo ceremonija Vestminsterio abatijoje. Sekmadienį Prezidentas ir pirmoji ponia dalyvaus Lietuvos Respublikos ambasados Londone ir Jungtinės Karalystės lietuvių bendruomenės organizuojamuose Maldos pusryčiuose“ (žr. Prezidentas vyks darbo vizito į Jungtinę Karalystę | Lietuvos Respublikos Prezidentas (lrp.lt). Respublikos Prezidento komunikacijos grupė 2023 m. gegužės 6 d. 17 val. 5 min. apie tos dienos Respublikos Prezidento veiklą nurodė: „Lietuvos Respublikos Prezidentas <...> kartu su sutuoktine šeštadienį Londone, Vestminsterio abatijoje, dalyvavo karaliaus Karolio III ir karalienės Kamilos karūnavimo ceremonijoje. Į karūnavimo iškilmes atvyko valstybių vadovai ir karališkųjų šeimų atstovai iš viso pasaulio“ (žr. Prezidentas: britų karališkoji šeima – stabilumo simbolis tarptautinėje politikoje | Lietuvos Respublikos Prezidentas (lrp.lt).
  3. Pabrėžtina, kad nė viename iš aukščiau nurodytų Prezidentūros parengtų viešų pranešimų apie Prezidento, Ambasadoriaus ir jų sutuoktinių apsilankymą 2023 m. gegužės 6 d. spektaklyje „Operos fantomas“ nebuvo paminėta.
  4. Komisija 2023 spalio 20 d. raštu Nr. S-1385 (2.5 E) „Dėl informacijos pateikimo“ kreipėsi į Respublikos Prezidento kanceliariją ir prašė nurodyti, ar organizuojant ir rengiant Respublikos Prezidento darbo vizito Jungtinėje Karalystėje darbotvarkę buvo numatytas apsilankymas spektaklyje „Operos fantomas“. Respublikos Prezidento kanceliarija, atsakydama į šį Komisijos paklausimą 2023 m. spalio 30 d. raštu Nr. (8D-3145)-2D-3523 „Dėl informacijos pateikimo“, nurodė, kad „rengiant Respublikos Prezidento vizito Jungtinėje Karalystėje 2023 m. gegužės 5–7 d. darbotvarkę, Jūsų rašte nurodytas renginys Prezidento vizito darbotvarkėje iš anksto nebuvo numatytas“.
  5. Komisijos tyrimo metu Respublikos Prezidento kanceliarija 2023 m. lapkričio 30 d. raštu Nr. (8D-3392, 8D-3484)-2D-3897 „Dėl informacijos pateikimo“ Komisijai patvirtino, kad apsilankymas 2023 m. gegužės 6 d. spektaklyje buvo numatytas 2023 m. gegužės 2 d. darbo vizito programos projekte. Paaiškino, kad Respublikos Prezidento vizitų užsienyje darbotvarkės sudaromos bendradarbiaujant Lietuvos Respublikos ambasados užsienio šalyje darbuotojams, Respublikos Prezidento patarėjams ir Protokolo tarnybai. Vizito darbotvarkės kultūriniai elementai yra sudedamoji Respublikos Prezidento vizitų dalis. Pirmesniame (Komisijai pateiktame) 2023 m. balandžio 24 d. Respublikos Prezidento darbo vizito programos projekte buvo „planuojamas kultūrinis elementas – apsilankymas Londono Kensington sode ir Holland [parke]. Vėliau svarstymų metu programos projektas kito ir buvo pasiūlytas kitokio pobūdžio kultūrinis elementas – apsilankymas teatro spektaklyje „Operos fantomas“. Kadangi buvo gauta konfidencialios informacijos, kad minėtame teatre ketina lankytis kai kurių Lietuvos užsienio politikai svarbių valstybių vadovai, karaliaus karūnavimo dieną esantys Londone, ir ten bus galimybė su jais surengti neformalius pokalbius, Respublikos Prezidento patarėjai pasiūlė teikti pirmenybę būtent šiam elementui ir jis buvo įtrauktas į 2023 m. gegužės 2 d. programos projektą“.
  6. Respublikos Prezidento Gitano Nausėdos darbo vizito Londone, Jungtinėje Karalystėje, 2023 m. gegužės 5–7 d., projekte, kuris buvo pateiktas Komisijai, nurodyta, kad 2023 m. gegužės 6 d. 18 val. 30 min. numatytas „išvykimas į Her Majesty‘s Theatre“, 19 val. 30 min. – miuziklas „Operos fantomas“. Iš esmės tie patys duomenys buvo nurodyti ir galutiniame Respublikos Prezidento darbo vizito programos variante, kuris 2023 m. gegužės 2 d. elektroniniu paštu buvo derintas su Ambasados darbuotojais: „2023 m. gegužės 6 diena, 18 val. 30 min. – išvykimas į „Her Majesty‘s Theatre“, adresas: Haymarket, St. James‘s, London, SW1Y 4QL; 19 val. 30 min. – miuziklas „Operos fantomas“, dalyvauja: Respublikos Prezidentas su sutuoktine ir Ambasadorius su sutuoktine“. Programoje nurodyta, kad prieš šį renginį ir per pertrauką bus galima atsigaivinti privačiame Royal Retiring Room, kuriame bus patiekiama gėrimų ir užkandžių. Pažymėta, kokios vietos spektaklio metu skirtos dviem Respublikos Prezidentą saugantiems apsaugos pareigūnams.
  7. Užsienio reikalų ministerija 2023 m. lapkričio 14 d. raštu Nr. (3.1E)3-6371 „Dėl informacijos pateikimo“ Komisijai pateikė 2023 m. balandžio 25–26 d. Ambasados ir Respublikos Prezidento kanceliarijos atstovų elektroninį susirašinėjimą darbo vizito Londone programos 2023 m. gegužės 6 d. vakaro dalies derinimo klausimais. Iš šio susirašinėjimo matyti, kad:
    • 2023 m. balandžio 25 d. 7 val. 36 min. Respublikos Prezidento kanceliarijos vyriausioji patarėja protokolo klausimais Ambasadoriui ir kitiems Ambasados darbuotojams išsiuntė tokio turinio elektroninį laišką: „Labai ačiū už papildytą programą. Vietoje pasitarėme dėl programos elementų <...>. Vakare būtų gerai koks nors kultūrinis elementas Prezidentui ir poniai (Albert Hall, miuziklas ar dar kažką būtų galima pasiūlyti)“;
    • Ambasados atstovė, atsakydama į minėtą Respublikos Prezidento kanceliarijos darbuotojos laišką, 2023 m. balandžio 25 d. 16 val. 39 min. pateikė jai atsakymą el. paštu ir informavo: „miuziklai tą dieną vyks, pasirinkimas Londone didelis, jei būtų kažkokių pageidavimų, informuokite. Iš rekomenduotinų išskirčiau: 1) The Phantom of the Opera - London - Official Website & Tickets [aktyvi interneto nuoroda]; 2) London - Les Misérables - The Official Website [aktyvi inteneto nuoroda]; 3) London - Hamilton Official Site (hamiltonmusical.com); 4) visas sąrašas čia: West End musicals - Book London musical tickets - London Theatre.“ Laiške Ambasados atstovė atkreipė dėmesį į tai, kad negali garantuoti, jog „pavyks suorganizuoti Prezidentui ir poniai VIP patekimą į teatrą (aišku, bandytume), bet didelė tikimybė, kad gali tekti stovėti bendroje eilėje. Visi miuziklai standartiškai prasideda 19.30 ir trunka apie 3 val. (maždaug iki 22.30–23.00). Vakarienę tikriausiai reiktų planuotis prieš miuziklą (apie 17 val.). Tokiu atveju pasivaikščiojimui/ekskursijai laiko nebeliktų. Lauksime žinių, ar tinka toks planas ir kokios būtų preferencijos dėl miuziklo“;
    • 2023 m. balandžio 26 d. 20 val. 4 min. Respublikos Prezidento kanceliarijos vyriausioji patarėja protokolo klausimais tą pačią Ambasados atstovę, Ambasadorių ir kitus Ambasados darbuotojus el. lašku informavo, kad „Prezidentas su ponia nueitų į Phantom of the Opera. Tikimės, kad Ambasadorius su žmona palydėtų, taip pat turėtų lydėti apsaugos pareigūnai“.
  8. Iš Užsienio reikalų ministerijos 2023 m. spalio 25 d. raštu Nr. (3.14E)3-6084 „Dėl informacijos pateikimo“ Komisijai pateiktos medžiagos ir nurodytų aplinkybių matyti, kad:
    • 2023 m. balandžio 30 d. Londono teatras Ambasadai pateikė sąskaitą faktūrą apmokėti už bilietus į 2023 m. gegužės 6 d. spektaklį „Operos fantomas“ 1 415 GBP;
    • Ambasadorius 2023 m. gegužės 3 d. Ambasados kreditine kortele atsiskaitė už bilietus į vaidinimą „Operos fantomas“ – sumokėjo 1 415 GBP. Ant Komisijai pateikto mokėjimo dokumento matyti ranka rašytas prierašas „Bilietai į teatrą Respublikos Prezidento vizito proga“. 2023 m. liepos 5 d. šios išlaidos buvo dar kartą Ambasadoriaus E. Bajarūno parašu patvirtintos Ambasados pajamų ir išlaidų ataskaitoje, kurios eilutėje „Reprezentacinės išlaidos / bilietai į teatrą – 1 415 GBP“ įrašytas reprezentacinių lėšų panaudojimas bilietams į „Operos fantomą“ pirkti.
    • Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerijos Vidaus audito skyrius 2023 m. rugsėjo 11 d. raštu kreipėsi į Ambasadą dėl lėšų reprezentacinėms prekėms naudojimo vidaus audito atlikimo ir duomenų pateikimo. Ambasados buvo prašoma iki 2023 m. rugsėjo 18 d. pateikti ministerijai atitinkamus dokumentus ir informaciją.
    • Ambasadorius 2023 m. rugsėjo 13 d. raštu Užsienio reikalų ministeriją informavo: „<...> dėl techninių priežasčių gegužės 6 d. renginio „The Phantom of Opera“ sąskaita buvo apmokėta iš Ambasados banko sąskaitos. Tuo metu vyko daug mokėjimų ir šis apmokėjimas įvyko per neapsižiūrėjimą. Šio mano privataus renginio sąskaitą apmokėsiu iš savo asmeninių lėšų, pervedant į Ambasados banko sąskaitą.“ Tą pačią dieną pavedimu Ambasadorius sumokėjo 1 415 GBP.
  9. Vilniuje Ambasadoriaus iniciatyva 2023 m. spalio 4 d. surengtoje spaudos konferencijoje Tiriamasis nurodė, kad „tas vakaras, apsilankymas operoje, mano buvo suplanuotas kaip privatus“ (...)

Eitvydo Bajarūno paaiškinimas:

Eitvydas Bajarūnas Komisijai 2023 m. lapkričio 29 d. raštu pateiktame paaiškinime nurodė, kad 2023 m. gegužės 5–7 d. Jungtinės Karalystės karaliaus Karolio III karūnavimo proga Londone su oficialiu kvietimu lankėsi Lietuvos Respublikos Prezidentas kartu su savo sutuoktine ir lydinčia delegacija. Teigia, kad pagal susiklosčiusią diplomatinę praktiką Prezidento, jo sutuoktinės ir delegacijos vizito programą Londone rengė Ambasada, derindama su Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarija ir Jungtinės Karalystės (toliau – JK) Karališkojo protokolo tarnyba. Visi sprendimai buvo priimami kolegialiai, atsižvelgiant į tokio lygio vizitui keliamus tarptautinio protokolo reikalavimus ir besikeičiančias aplinkybes (keičiamą JK pusės programą ir JK lietuvių bendruomenės iniciatyvą – Maldos pusryčius), taip pat į JK ir Lietuvos Respublikos aukščiausio lygio išvažiuojamojo vizito saugumo reikalavimus.

Tiriamasis savo paaiškinime atkreipė Komisijos dėmesį į tai, kad Lietuvoje nesama teisės aktų, reglamentuojančių aukščiausio lygio Lietuvos pareigūnų vizitų į užsienį procedūras, todėl, kaip teigia, „viskas vyksta remiantis galiojančiomis teisinėmis normomis, susiklosčiusia praktika ir tarptautiniais standartais“. Aptariamas Respublikos Prezidento vizitas į Londoną buvo ypatingas, nes į karaliaus Karolio III karūnavimo ceremoniją atvyko daug kitų valstybių ir vyriausybių vadovų. Esą todėl šio vizito metu atsirado proga organizuoti Respublikos Prezidento neoficialius susitikimus su kitų valstybių aukščiausiais atstovais siekiant stiprinti Lietuvos diplomatinius santykius su kitomis valstybėmis.

  1. Bajarūnas nurodė, kad Respublikos Prezidento ir jo sutuoktinės vizito Londone programa buvo sudaryta iš tokių dalių:
  2. 2023 m. gegužės 5–6 d. Respublikos Prezidento ir jo sutuoktinės dalyvavimas britų karaliaus priėmime ir karūnavimo ceremonijoje;
  3. 2023 m. gegužės 5–6 d. Respublikos Prezidento ir jo sutuoktinės dalyvavimas protokoliniame vakaro renginyje;
  4. 2023 m. gegužės 7 d. Respublikos Prezidento ir jo sutuoktinės, kaip pagrindinių svečių, dalyvavimas Ambasados kartu su JK lietuvių bendruomene surengtuose iškilminguose Maldos pusryčiuose.

Teigia, kad Ambasada ir Respublikos Prezidento kanceliarija derino programą norėdami Respublikos Prezidentui „sudaryti galimybę išnaudoti vizitą“ – Londone susitikti su JK Premjeru ir aptarti pasirengimą 2023 m. liepos 11–12 d. Šiaurės Atlanto sutarties organizacijos (NATO) valstybių vadovų susitikimui Vilniuje. Šiuo klausimu jis, Ambasadorius, susirašinėjo su JK Premjero patarėju užsienio politikos klausimais, bet gavo atsakymą, kad JK Premjeras 2023 m. gegužės 6 d. turi anksčiau suplanuotų aukščiausio lygio susitikimų, ir buvo pasiūlyta su Respublikos Prezidentu susitikti kitu metu, ne Londone. Nepavykus suorganizuoti šio susitikimo, „bendromis pastangomis buvo pradėta planuoti“, kaip to reikalauja tarptautinis protokolas, 2023 m. gegužės 6 d. popietinė vizito programos dalis. Neformaliai paklausęs kai kurių kitų šalių Londone reziduojančių kolegų ambasadorių ir diplomatų sužinojo, kad 2023 m. gegužės 6 d. po karūnavimo Londone likusiems valstybių ir vyriausybių vadovams ir jų antrosioms pusėms bus rengiamos neformalios vakarienės, apsilankymai kultūros renginiuose (taip pat ir operos teatre) ir pan.

Pirmose Respublikos Prezidento vizito programos versijose buvo pasiūlyta apsilankyti Londono Kensingtono soduose ir Holando parke. Projektą derinant toliau, buvo svarstomi ir kiti variantai. Vėliau buvo pasiūlyta nueiti į spektaklį „Operos fantomas“. Šis variantas susijęs su tuo, kad buvo pradėta galvoti apie galimus neformalius Respublikos Prezidento ir Londone likusių kitų šalių valstybių ir vyriausybių vadovų susitikimus, kuriems buvo tinkamas operos teatras. Kadangi nemažai valstybių ir vyriausybių vadovų po 2023 m. gegužės 6 d. karaliaus inauguracijos rinkosi kultūros renginius, buvo tikimasi, kad tos dienos vakarą Respublikos Prezidentas kultūros renginyje (operoje) neformaliai susitiks su kitų šalių vadovais. Tokia tikimybė, Tiriamojo manymu, buvo didelė, nes kelių valstybių atstovai neoficialiai patvirtino ketinantys lankytis operoje. Atsižvelgdamas į diplomatinę praktiką, Ambasadorius su sutuoktine lydėjo Respublikos Prezidentą ir jo sutuoktinę visuose programos reziduojamoje šalyje renginiuose.

Apsilankymą spektaklyje E.Bajarūnas vertino „kaip protokolinį ir reprezentacinį“, tikintis galimybės neformaliai aptarti tarptautinės politikos reikalus su atvykusiais į karūnavimą svečiais. Deja, tokia galimybė nebuvo įgyvendinta, nes asmenys, kurių atvykstant buvo tikimasi, operoje neapsilankė. Neoficialių susitikimų metu taip nutinka, tai nėra neįprastas dalykas. Dėl to, kad operos teatre neįvyko planuotas Respublikos Prezidento susitikimas su užsienio valstybės atstovais, kaip teigia Tiriamasis, pagal Lietuvos teisės aktus Respublikos Prezidento vizitas į operą nebeatitiko reprezentaciniam renginiui keliamų formaliųjų reikalavimų. Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministerija 2023 m. rugsėjo 11 d. pateikė užklausą Ambasadai dėl 2023 m. gegužės 4 d. pirktų bilietų į operą, todėl jis, Ambasadorius, „gavęs šią informaciją ir suprasdamas, kad formaliai apsilankymas spektaklyje gali būti laikomas neatitinkančiu formalaus reprezentacinio renginio reikalavimų, siekdamas, jog nekiltų nesusipratimo ar teisinių ginčų, vadovaudamasis valstybės interesų prioriteto principais, pervedė į Ambasados sąskaitą 1415 GBP (tai yra, bilietų į spektaklį kainą)“.

Nurodo, kad paviešinus apsilankymo „Operos fantome“ aplinkybes jis, E. Bajarūnas, „siekdamas, kad klausimas nebūtų eskaluojamas ir nebūtų pakenkta valstybės ar diplomatinio korpuso reputacijai, pasisakė, jog Respublikos Prezidentas į spektaklį vyko jo (E. Bajarūno) kvietimu“. Teigia apgailestaujantis, kad tokia jo komunikacija, kurios tikslas buvo rūpintis valstybės reputacija, galbūt nebuvo tinkamiausia. Tiriamasis tvirtina, kad visi jo veiksmai buvo atlikti išimtinai siekiant naudos Lietuvos Respublikai, iš tokių veiksmų jis jokios asmeninės naudos negavo, priešingai, – „paaiškėjus, kad dėl teisinių niuansų Ambasada galimai neturėjo teisės sumokėti už bilietus, nedelsdamas šias lėšas kompensavo iš asmeninių lėšų“.

  1. Bajarūnas Komisijai 2024 m. sausio 29 d. raštu pateiktame paaiškinime papildomai nurodė manantis, kad bilietų į spektaklį „Operos fantomas“ įgijimas iš Ambasados reprezentacinių lėšų ir lankymasis šiame spektaklyje buvo jo, kaip Ambasadoriaus, įgaliojimų realizavimas ir pareigų vykdymas, atitikęs diplomatinės tarnybos principus ir visuomenės interesus. Operos teatras neoficialiems valstybės vadovų susitikimams, E. Bajarūno teigimu, yra tinkama vieta. Spektaklyje jis dalyvavo kaip Ambasadorius, lydėdamas savo valstybės vadovą, t. y. atliko savo tarnybines funkcijas. Renginyje dalyvavo su savo sutuoktine, kaip dera pagal diplomatinį protokolą. Tai, kad spektaklyje „faktiškai dalyvauja ar nedalyvauja užsienio valstybių vadovai, buvo galima sužinoti (ir buvo sužinota) tik paties spektaklio metu, kitaip tariant, kitų užsienio valstybių vadovų dalyvavimas minėtame spektaklyje buvo vertinamas kaip galimas, o tai, kad kitų valstybių vadovai tikrai nedalyvaus, žinoti iš anksto neįmanoma. Deja, šiuo konkrečiu atveju prognozė, kad spektaklyje dalyvaus užsienio valstybių vadovai, nepasitvirtino“. E. Bajarūno teigimu, dalyvavimas spektaklyje nebuvo asmeninio laisvalaikio leidimas, tai, be kita ko, patvirtina ir ta aplinkybė, kad Respublikos Prezidentą su sutuoktine ir Ambasadorių su sutuoktine lydėjo priskirti JK apsaugos darbuotojai. Tiriamasis, teikdamas nuorodas į teismų praktiką, paaiškino, kad asmens sąžiningumas yra preziumuojamas, o nesąžiningumas turi būti įrodytas. Apsilankdydamas spektaklyje jis elgėsi sąžiningai.

Komisijos 2024 m. sausio 30 d. posėdyje Tiriamasis pakartojo iš esmės tas pačias aplinkybes, kurias buvo nurodęs Komisijai raštu. Paaiškino, kad spektaklyje „Operos fantomas“ iš viso lankėsi aštuoni asmenys – Prezidentas su pirmąja ponia, jis (Tiriamasis) su savo sutuoktine ir keturi apsaugos darbuotojai.

Tvirtina, kad spaudos publikacijoje aprašytas apsilankymas buvo nušviestas paviršutiniškai, kaip skandalingas, galbūt dirbtinai siekiant sukelti sensaciją visuomenėje ir sumenkinti diplomatinę tarnybą. Tačiau diplomatinis darbas yra specifinė sritis, kurioje esama ir konfidencialių, viešai neskelbtinų dalykų. Mano, kad vertinant aptariamą jo elgesį būtina remtis Lietuvos Respublikos diplomatinės tarnybos įstatymo nuostatoms, kurių jis tvirtina nepažeidęs. Pakartojo, kad panašių atvejų, kaip šis pareigūnų apsilankymas spektaklyje, galiojantys teisės aktai aiškiai nereglamentuoja ir Ambasadoriui aiškių veikimo gairių nenustato, todėl jis, vykdydamas Ambasadoriaus pareigas, be kita ko, remiasi savo sąžine, morale, ūkiškumu ir kūrybiškumu. Dėl pastarosios savybės Tiriamasis paaiškino, kad kūrybiškumą supranta (ir atitinkamai tuo vadovaujasi) kaip galimybę svečių vizitus į Ambasadą išnaudoti kiek įmanoma veiksmingiau, gauti kuo didžiausią naudą ir pasiekti tikslus. Į Komisijos klausimą, kodėl iš savo asmeninių lėšų padengė bilietų į spektaklį „Operos fantomas“ išlaidas, Tiriamasis atsakė tai padaręs dėl to, kad supratęs, jog šis renginys neatitiko reprezentaciniam renginiui keliamų reikalavimų, ir nurodė, kad, jo nuomone, „reprezentacinis renginys yra tuomet, kai atliekamos reprezentacinės funkcijos“.

Pateikęs šiuos savo paaiškinimus E. Bajarūnas Komisijos prašo pripažinti, kad jo veikos neprieštarauja Įstatymo nuostatoms.

Komisijos 2024 m. sausio 30 d. posėdyje pareiškėjas nurodė iš esmės tas pačias kaip savo pranešime aplinkybes ir prašymus. (...)

Ką nustatė komisija:

Nustatyta, kad Ambasadorius pagal Londono teatro Ambasadai 2023 m. balandžio 30 d. pateiktą išankstinę sąskaitą 2023 m. gegužės 3 d. kredito kortele sumokėjo 1 415 GBP už bilietus į 2023 m. gegužės 6 d. šiame teatre vykusį spektaklį „Operos fantomas“. 2023 m. liepos 5 d. Tiriamojo išlaidos buvo dar kartą patvirtintos Ambasadoriaus parašu tvirtinant Ambasados pajamų ir išlaidų ataskaitą, kurios aprašo eilutėje „Reprezentacinės išlaidos / bilietai į teatrą – 1 415 GBP“ atsispindi reprezentacinių lėšų panaudojimas bilietams į „Operos fantomą“ pirkti.

Spektaklyje „Operos fantomas“ 2023 m. gegužės 6 d. kartu su Respublikos Prezidentu bei pirmąja ponia lankėsi Tiriamasis ir jo sutuoktinė. Oficialių duomenų, kad minėtieji asmenys spektaklio metu būtų vykdę savo tarnybines pareigas, ar planavę jas vykdyti, Komisija negavo. Komisijos turimos medžiagos visuma patvirtina, kad aptariamų asmenų vizitas į „Operos fantomą“ buvo planuotas kaip pramoginio pobūdžio laisvalaikio praleidimo būdas. Tyrimo metu Ambasadoriaus Komisijai nurodyti teiginiai, esą vizitas į „Operos fantomą“ buvo grindžiamas jo lūkesčiu šiame renginyje sutikti kitų šalių oficialius atstovus, vertintini kritiškai ir yra nepagrįsti. Valstybės vadovų susitikimai yra planuojami ir derinami iš anksto. Tuo tarpu, nagrinėjamu atveju įrodymų, kad toks planavimas dėl konkretaus susitikimo su aiškiai įvardintais asmenimis būtų vykęs, Komisija negavo. (...)

(...)

Komisija kritiškai vertina Ambasadoriaus teiginį, kad 2023 m. gegužės 3 d. mokėjimą už apsilankymą spektaklyje „Operos fantomas“ iš Ambasadai reprezentacinėms reikmėms skirtų lėšų jis atlikęs per neapsižiūrėjimą, per klaidą ar pan. Iš Komisijos tyrimo metu surinktos medžiagos išplaukia, kad dėl 2023 m. gegužės 6 d. popietės Londone „kultūrinio elemento“ Ambasada su Respublikos Prezidento kanceliarija el. laiškais susirašinėjo ir derino nuo 2023 m. balandžio 25 d. (į susirašinėjimą buvo įtrauktas ir Tiriamasis). Respublikos Prezidento kanceliarija iš Ambasados pasiūlytų alternatyvų išsirinko ir 2023 m. balandžio 26 d. el. laišku Ambasadą informavo, kad Respublikos Prezidentas ir pirmoji ponia pageidautų apsilankyti „Operos fantome“. Teatras sąskaitą faktūrą apmokėti už spektaklį Ambasadai pateikė 2023 m. balandžio 30 d. Iš šių aplinkybių galima teigti, kad aptariamas Ambasadoriaus veiksmas buvo ne spontaniškas, bet planuotas ir apgalvotas. Tai Ambasadorius patvirtino ir savo 2023 m. spalio 4 d. Vilniuje surengtos spaudos konferencijos metu. Be to, Įstatyme nenustatyta išimčių, kad 3 straipsnio 1 dalies 6 punkto nuostatų pažeidimas negali būti konstatuojamas, kai tiriamas asmuo pažeidimą padaro dėl aplaidumo, techninės klaidos, netyčia ar nerūpestingai. (...)

Nustatyta, kad Ambasada (dalyvaujant ir Tiriamajam) nuo 2023 m. balandžio 25 d. iki 2023 m. gegužės 2 d. su Respublikos Prezidento kanceliarija el. laiškais derino Respublikos Prezidento ir jo sutuoktinės 2023 m. gegužės 6 d. popietės Londone „kultūrinio elemento“ darbotvarkę. 2023 m. balandžio 26 d. iš Respublikos Prezidento kanceliarijos gavęs informaciją (pageidavimą), kad 2023 m. gegužės 6 d. popietę „Prezidentas su ponia nueitų į Phantom of the Opera“, pagal Londono teatro Ambasadai 2023 m. balandžio 30 d. pateiktą sąskaitą faktūrą Tiriamasis 2023 m. gegužės 3 d. Ambasados kreditine kortele sumokėjo 1 415 GBP už bilietus į 2023 m. gegužės 6 d. šio teatro spektaklį „Operos fantomas“.

Reprezentacinių lėšų naudojimą reglamentuojančių teisės aktų kontekste, kaip minėta šiame Komisijos sprendime, tokių lėšų panaudojimas bilietams į spektaklį „Operos fantomas“, kuriame lankėsi ir Tiriamasis su savo sutuoktine, viešosios teisės požiūriu vertintinas kaip nepagrįstas ir neteisėtas. Tyrimo metu Komisija negavo pagrįstos informacijos ir neturi duomenų, leidžiančių manyti, kad Respublikos Prezidento, Ambasadoriaus ir jų sutuoktinių apsilankymas spektaklyje „Operos fantomas“ būtų buvęs kaip nors susijęs su tarnybinių funkcijų atlikimu, užsienio šalyje vykdytu atstovavimu Lietuvos Respublikai, dalykiniais susitikimais ir pan.

Kaip matyti iš Komisijai pateiktų rašytinių dokumentų ir kitos medžiagos, apsilankymas „Operos fantome“ Respublikos Prezidento kanceliarijos ir Ambasados darbuotojų buvo suplanuotas kaip oficialioje Respublikos Prezidento darbo vizito Londone darbotvarkėje viešai neskelbiamas „kultūrinis elementas“.

Ambasadorius yra tiesiogiai atsakingas už Ambasadai skirtų lėšų panaudojimą, todėl Tiriamasis, atsižvelgdamas į jo tarnybinio statuso asmenims keliamus reikalavimus, Komisijos nuomone, privalėjo suvokti, kad Lietuvos Respublikos mokesčių mokėtojų (biudžeto) lėšas naudoja asmeniniam laisvalaikiui. Komisija kritiškai vertina ir Tiriamojo argumentus, esą elgdamasis tokiu būdu jis išskirtinai rūpinosi tik viešuoju visuomenės interesu ir iš savo veiksmų negavo jokios asmeninės naudos. Ambasadoriaus paaiškinimas, neva turėta lūkesčių teatre neformaliai susitikti su kitų šalių vadovais, Komisijos nuomone, rodo subjektyvų ir Tiriamojo tarnybinio statuso asmenims nustatytų reikalavimų neatitinkantį situacijos suvokimą.

Į 2023 m. gegužės 6 d. Londone vykusias JK karaliaus Karolio III ir karalienės Kamilos karūnavimo iškilmes ir šia proga surengtą oficialų priėmimą buvo kviesti ir dalyvavo daug šalių vadovų. Duomenų, kad Ambasada Respublikos Prezidento darbo vizito Londone metu būtų organizavusi kokius nors kitus, įskaitant ir neformalius, susitikimus su kitų valstybių vadovais ar įgaliotais asmenimis, Komisija atlikdama tyrimą negavo. Tokio pobūdžio informacijos pagal savo kompetenciją Komisijai nepateikė ir Respublikos Prezidento kanceliarija.

Komisija nekvestionuoja Tiriamojo, kaip privataus fizinio asmens, teisės planuoti ir bet kokia forma ir būdais leisti savo laisvalaikį, padėti organizuoti laisvalaikį kitiems privatiems fiziniams asmenims, vis dėlto pabrėžtina, kad Ambasadoriui, kaip statutiniam valstybės tarnautojui, taikomi specialūs teisės aktų reikalavimai, įskaitant Įstatymo nuostatas. Tiriamojo tarnybinio statuso asmenims draudžiama minėtojo pobūdžio privačius renginius organizuoti ir realizuoti naudojant valstybės lėšas (Ambasados administracinius išteklius). Ambasadorius Komisijai paaiškino supratęs, kad 2023 m. gegužės 6 d. apsilankymas spektaklyje „Operos fantomas“ nebeatitiko reprezentaciniam renginiui keliamų formaliųjų reikalavimų, nes „asmenys, kurių atvykimo buvo tikimasi, operoje neapsilankė“, bet pervedė į Ambasados sąskaitą 1 415 GBP (bilietų į operą kainą) iš savo asmeninių lėšų tik po to, kai Užsienio reikalų ministerija 2023 m. rugsėjo 11 d. pateikė užklausą Ambasadai dėl šių bilietų pirkimo, – esą tokiu būdu siekdamas išvengti „nesusipratimo ar teisinių ginčų, vadovaudamasis valstybės interesų prioriteto principais“.

Atsižvelgdama į nurodytąsias aplinkybes Komisija daro išvadą, kad Tiriamasis, iš Ambasados reprezentacinėms reikmėms skirtų lėšų nupirkęs bilietus (taip pat ir sau) į Londono teatre 2023 m. gegužės 6 d. vykusį spektaklį „Operos fantomas“ ir pats jame dalyvaudamas, nesilaikė Įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 1 punkte nustatytos pareigos sąžiningai ir tinkamai atlikti tarnybines pareigas, nes tarnybinių pareigų minėtojo renginio metu nevykdė. Pabrėžtina, kad sąžiningą tarnybinių pareigų atlikimą galima įvertinti pagal objektyvumo ir subjektyvumo kriterijus, – atsakant į klausimą, ar Tiriamasis privalėjo ką nors daryti ar nedaryti. Jei valstybinėje tarnyboje dirbantis asmuo galėjo žinoti apie jam priklausančias pareigas, bet jų neatliko, toks elgesys negali būti traktuojamas kaip sąžiningas. Komisijos turima medžiaga patvirtina, kad Ambasadai ir Respublikos Prezidentūrai derinant Respublikos Prezidento darbo vizito Londone darbotvarkę ir likus daugiau nei savaitei iki spektaklio „Operos fantomas“ dienos Ambasadorius buvo informuotas (taigi neabejotinai turėjo žinoti), kad šis renginys planuojamas kaip privataus pobūdžio „kultūrinis elementas“. Būdamas už Ambasados lėšų tinkamą naudojimą tiesiogiai atsakingas statutinis valstybės tarnautojas, Tiriamasis privalėjo aktyviais ir valiniais veiksmais, visomis nuo jo priklausiančiomis pastangomis, išvengti Lietuvos biudžeto lėšų panaudojimo ne tarnybinei veiklai. Tokių veiksmų Ambasadorius neatliko, todėl konstatuotina, kad Tiriamasis nagrinėjamu atveju elgėsi nesąžiningai ir netinkamai. Be to, kaip nurodyta aukščiau, Ambasadorius yra Respublikos Prezidento dekretu į šias paskirtas statutinis valstybės tarnautojas. Todėl, esant tokioms aplinkybėms, sau, savo sutuoktinei ir Respublikos prezidentui bei pirmajai poniai valstybės lėšomis pramoginę vakaro programą spektaklyje „Operos fantomas“ suorganizavusio Ambasadoriaus elgesys viešosios opinijos požiūriu, Komisijos nuomone, pagrįstai gali būti suprastas kaip rūpinimasis visų pirma savo asmeninėmis karjeros Lietuvos diplomatinėje tarnyboje perspektyvomis.

Įstatymo nuostatos yra būtent orientuotos į galimo šališkumo ir interesų konflikto prevenciją, todėl valstybinėje tarnyboje dirbančius asmenis įpareigoja elgtis taip, kad nekiltų abejonių, kad toks konfliktas yra. Pabrėžtina, kad abejonės, jei jų kyla, aiškinamos viešojo intereso naudai, todėl pagrįsti, kad Tiriamojo tarnybinis elgesys buvo tinkamas ir sąžiningas, privalo pats Tiriamasis.

Vyriausioji tarnybinės etikos komisija, atsižvelgdama į išdėstytas aplinkybes ir vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos įstatymo 18 straipsnio 1 dalies 6 punktu, 30 straipsnio 1 dalies 1 punktu ir 2 dalimi,

n u s p r e n d ė:

  1. Pripažinti, kad Eitvydas Bajarūnas, eidamas Lietuvos Respublikos nepaprastojo ir įgaliotojo ambasadoriaus Jungtinėje Didžiosios Britanijos ir Šiaurės Airijos Karalystėje pareigas, iš šios ambasados lėšų apmokėjęs bilietus, įskaitant sau pačiam ir savo sutuoktinei, į Londono Jo Didenybės teatro 2023 m. gegužės 6 d. spektaklį „Operos fantomas“, kurio lankymas nebuvo susijęs su tarnybinėmis pareigomis, tokiais savo veiksmais pažeidė Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 1, 3 ir 6 punktų nuostatas.
  2. Siūlyti Lietuvos Respublikos užsienio reikalų ministrui imtis prevencinių veiksmų, kad Lietuvos Respublikos diplomatinėms atstovybėms rengiant ir organizuojant darbo vizitus būtų išvengta Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo nuostatų pažeidimų. (...)

Visą VTEK paskelbtą medžagą galite rasti čia:

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis