Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Etikos sargai paskelbė viską, ką nustatė tirdami, ar Gitanas Nausėda pažeidė įstatymą

Vyriausioji tarnybinės etikos komisija (VTEK) pirmadienį paskelbė visą savo sprendimo, kuriuo pripažino prezidentą Gitaną Nausėdą supainiojus viešuosius ir privačius interesus, medžiagą.

VTEK sausio 30 d. vienbalsiai nusprendė pripažinti, kad prezidentas G.Nausėda, oficialaus darbo vizito Jungtinėje Karalystėje metu su pirmąja ponia lankęsis Londono Jo Didenybės teatre 2023 m. gegužės 6 d. vykusiame spektaklyje „Operos fantomas“, į kurį šių asmenų patekimas buvo suplanuotas ir suorganizuotas laisvalaikiui praleisti, o bilietai G.Nausėdai ir jo sutuoktinei buvo nupirkti ir apmokėti iš Lietuvos Respublikos ambasados Jungtinėje Didžiosios Britanijos ir Šiaurės Airijos Karalystėje reprezentacinių lėšų, tokia savo veika pažeidė Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo nuostatas.

TAIP PAT SKAITYKITE: Etikos sargai paskelbė Eitvydo Bajarūno tyrimo medžiagą: kaip aiškinosi ambasadorius?

Pateikiame VTEK tyrimo metu nustatytas aplinkybes.

Suprasti akimirksniu

  • Prezidentūros pranešimuose apsilankymas operoje nebuvo minimas
  • Buvo gauta konfidencialios informacijos, kad minėtame teatre ketina lankytis Lietuvos užsienio politikai svarbių kai kurių valstybių vadovai, karaliaus karūnavimo dieną esantys Londone
  • Prezidento kanceliarija: „Prezidentas su ponia nueitų į Phantom of the Opera. Tikimės, kad Ambasadorius su žmona palydėtų, taip pat turėtų lydėti apsaugos pareigūnai“
  • E.Bajarūnas: „Šio mano privataus renginio sąskaitą apmokėsiu iš savo asmeninių lėšų, pervedant į Ambasados banko sąskaitą“

Nustatytos faktinės aplinkybės

  1. Komisijos tyrimui aktualiu laikotarpiu Gitanas Nausėda ėjo (eina) Respublikos Prezidento pareigas. Respublikos Prezidento tarnybines pareigas reglamentuoja Lietuvos Respublikos Konstitucijos V – asis skirsnis ir Lietuvos Respublikos Prezidento įstatymo nuostatos.
  2. Londono Jo Didenybės teatre 2023 m. gegužės 6 d. (šeštadienio vakare) rodytas spektaklis „Operos fantomas“ sutapo su Respublikos Prezidento trijų dienų darbo vizitu Jungtinėje Karalystėje 2023 m. gegužės 5–7 d. (žr. https://www.lrp.lt/lt/darbotvarke/2023-05-06). Spektaklyje lankėsi Respublikos Prezidentas, pirmoji ponia, Ambasadorius ir jo sutuoktinė, apsaugos darbuotojai. Oficialių duomenų, kad šiame renginyje Respublikos Prezidentas būtų vykdęs savo tarnybines pareigas Komisija negavo. Bilietai už Respublikos Prezidento ir pirmosios ponios apsilankymą „Operos fantome“ buvo iš anksto apmokėti iš Ambasados, t.y. – Lietuvos biudžeto lėšų.
    VIDEO: VTEK komentaras dėl prezidento Gitano Nausėdos ir ambasadoriaus Eitvydo Bajarūno elgesio
  3. Respublikos Prezidento komunikacijos grupė apie Respublikos Prezidento darbo vizitą Jungtinėje Karalystėje (toliau – JK) jo išvakarėse, t. y. 2023 m. gegužės 4 d., paskelbė institucijos interneto svetainėje: „Lietuvos Respublikos Prezidentas <...> gegužės 5–7 d. vyks darbo vizito į Jungtinę Karalystę. Lietuvos vadovas kartu su sutuoktine dalyvaus karaliaus Karolio III ir karalienės Kamilos karūnavimo iškilmėse Londone. Penktadienį vyks oficialus karaliaus Karolio III priėmimas valstybių vadovams Bakingamo rūmuose, šeštadienį – karūnavimo ceremonija Vestminsterio abatijoje. Sekmadienį Prezidentas ir pirmoji ponia dalyvaus Lietuvos Respublikos ambasados Londone ir Jungtinės Karalystės lietuvių bendruomenės organizuojamuose Maldos pusryčiuose (žr. https://lrp.lt/lt/prezidentas-vyks-darbo-vizito-i-jungtine-karalyste/40384). Respublikos Prezidento komunikacijos grupė 2023 m. gegužės 6 d. 17 val. 5 min. informavo apie Respublikos Prezidento veiklą tą dieną: „Lietuvos Respublikos Prezidentas <...> kartu su sutuoktine šeštadienį Londone, Vestminsterio abatijoje, dalyvavo karaliaus Karolio III ir karalienės Kamilos karūnavimo ceremonijoje. Į karūnavimo iškilmes atvyko valstybių vadovai ir karališkųjų šeimų atstovai iš viso pasaulio“ (žr. https://lrp.lt/lt/prezidentas-britu-karaliskoji-seima-stabilumo-simbolis-tarptautineje-politikoje/40391).
  4. Nurodytuose Prezidentūros parengtuose viešuose pranešimuose apie Respublikos Prezidento, Ambasadoriaus ir jų sutuoktinių apsilankymą 2023 m. gegužės 6 d. vykusiame spektaklyje „Operos fantomas“ nebuvo paminėta.
  5. Komisija, vertindama, ar yra pagrindas pradėti tyrimą dėl gautame pranešime nurodytos informacijos, ir 2023 m. spalio 18 d. posėdyje nusprendusi surinkti papildomos informacijos ir dokumentų, 2023 m. spalio 20 d. raštu Nr. S-1385 (2.5 E) „Dėl informacijos pateikimo“ kreipėsi į Respublikos Prezidento kanceliariją prašydama nurodyti, ar organizuojant ir rengiant Respublikos Prezidento darbo vizito JK darbotvarkę buvo numatytas ir apsilankymas spektaklyje „Operos fantomas“. Respublikos Prezidento kanceliarija atsakė į šį Komisijos paklausimą 2023 m. spalio 30 d. raštu Nr. (8D-3145)-2D-3523 „Dėl informacijos pateikimo“, kuriame nurodė, kad „rengiant Respublikos Prezidento vizito JK 2023 m. gegužės 5–7 d. darbotvarkę, Jūsų rašte nurodytas renginys Prezidento vizito darbotvarkėje iš anksto nebuvo numatytas“.
  6. Respublikos Prezidento kanceliarija 2023 m. lapkričio 30 d., t. y. Komisijos atliekamo tyrimo metu, raštu Nr. (8D-3392, 8D-3484)-2D-3897 „Dėl informacijos pateikimo“ Komisijai pateikė informaciją, kad apsilankymas 2023 m. gegužės 6 d. vykusiame spektaklyje „Operos fantomas“ buvo numatytas 2023 m. gegužės 2 d. Respublikos Prezidento darbo vizito Londone programos projekte. Komisijai paaiškino, kad Respublikos Prezidento vizitų užsienyje darbotvarkės sudaromos bendradarbiaujant Lietuvos Respublikos ambasados užsienio šalyje darbuotojams, Respublikos Prezidento patarėjams ir Protokolo tarnybai. Vizito darbotvarkės kultūriniai elementai yra sudedamoji Respublikos Prezidento vizitų dalis. 2023 m. balandžio 24 d. parengtame Respublikos Prezidento darbo vizito Londone gegužės 5–7 d. programos projekte buvo „planuojamas kultūrinis elementas – apsilankymas Londono Kensington sode ir Holland parke. Vėliau svarstymų metu programos projektas kito ir buvo pasiūlytas kitokio pobūdžio kultūrinis elementas – apsilankymas teatro spektaklyje „Operos fantomas“. Kadangi buvo gauta konfidencialios informacijos, kad minėtame teatre ketina lankytis Lietuvos užsienio politikai svarbių kai kurių valstybių vadovai, karaliaus karūnavimo dieną esantys Londone, ir ten bus galimybė su jais surengti neformalius pokalbius, Respublikos Prezidento patarėjai pasiūlė teikti pirmenybę būtent šiam elementui ir jis buvo įtrauktas į 2023 m. gegužės 2 d. programos projektą“.
  7. 2023 m. gegužės 2 d. parengtame Respublikos Prezidento Gitano Nausėdos darbo vizito Londone, Jungtinėje Karalystėje, 2023 m. gegužės 5–7 d., programos projekte, kuris buvo pateiktas Komisijai, nurodyta, kad 2023 m. gegužės 6 d. 18 val. 30 min. numatytas „išvykimas į Her Majesty‘s Theatre“, 19 val. 30 min. – miuziklas „Operos fantomas“. Iš esmės tie patys duomenys buvo nurodyti ir galutiniame Respublikos Prezidento darbo vizito programos variante, kuris 2023 m. gegužės 2 d. elektroniniu paštu buvo derintas su Ambasados darbuotojais: 2023 m. gegužės 6 d. 18 val. 30 min. – „išvykimas į Her Majesty‘s Theatre“, adresas: Haymarket, St. James‘s, London, SW1Y 4QL; 19 val. 30 min. – miuziklas „Operos fantomas“, dalyvauja: Respublikos Prezidentas su sutuoktine ir Ambasadorius su sutuoktine“. Programoje nurodyta, kad prieš šį renginį ir per pertrauką bus galima atsigaivinti privačiame Royal Retiring Room, kuriame bus patiekiama gėrimų ir užkandžių. Pažymėta, kokios vietos spektaklio metu bus skirtos dviem Respublikos Prezidentą saugantiems apsaugos pareigūnams.
  8. Užsienio reikalų ministerija 2023 m. lapkričio 14 d. raštu Nr. (3.1E)3-6371 „Dėl informacijos pateikimo“ Komisijai pateikė 2023 m. balandžio 25–26 d. vykusį elektroninį Ambasados ir Respublikos Prezidento kanceliarijos atstovų susirašinėjimą Respublikos Prezidento darbo vizito Londone 2023 m. gegužės 6 d. vakarinės programos derinimo klausimais. Iš susirašinėjimo matyti, kad:

8.1. 2023 m. balandžio 25 d. 7 val. 36 min. Respublikos Prezidento kanceliarijos vyriausioji patarėja protokolo klausimais Ambasadoriui ir kitiems Ambasados darbuotojams išsiuntė tokio turinio elektroninį laišką: „Labai ačiū už papildytą programą. Vietoje pasitarėme dėl programos elementų <...>. Vakare būtų gerai koks nors kultūrinis elementas Prezidentui ir poniai (Albert Hall, miuziklas ar dar kažką būtų galima pasiūlyti)“;

8.2. Ambasados atstovė, atsakydama į minėtą Respublikos Prezidento kanceliarijos darbuotojos laišką, 2023 m. balandžio 25 d. 16 val. 39 min. pateikė jai atsakymą el. paštu ir informavo, kad: „miuziklai tą dieną vyks, pasirinkimas Londone didelis, jei būtų kažkokių pageidavimų, informuokite. Iš rekomenduotinų išskirčiau: 1) The Phantom of the Opera - London - Official Website & Tickets [aktyvi interneto nuoroda]; 2) London - Les Misérables - The Official Website [aktyvi interneto nuoroda]; 3) London - Hamilton Official Site (hamiltonmusical.com); 4) visas sąrašas čia: West End musicals - Book London musical tickets - London Theatre.“ Laiške Ambasados atstovė atkreipė dėmesį į tai, kad negali garantuoti, jog „pavyks suorganizuoti Prezidentui ir poniai VIP patekimą į teatrą (aišku, bandytume), bet didelė tikimybė, kad gali tekti stovėti bendroje eilėje. Visi miuziklai standartiškai prasideda 19.30 ir trunka apie 3 val. (maždaug iki 22.30–23.00). Vakarienę tikriausiai reiktų planuotis prieš miuziklą (apie 17 val.). Tokiu atveju pasivaikščiojimui ar ekskursijai laiko nebeliktų. Lauksime žinių, ar tinka toks planas ir kokios būtų preferencijos dėl miuziklo“;

8.3. 2023 m. balandžio 26 d. 20 val. 4 min. Prezidento kanceliarijos vyriausioji patarėja protokolo klausimais Ambasadorių ir kitus Ambasados darbuotojus el. laišku informavo, kad „Prezidentas su ponia nueitų į Phantom of the Opera. Tikimės, kad Ambasadorius su žmona palydėtų, taip pat turėtų lydėti apsaugos pareigūnai“.

  1. Iš Užsienio reikalų ministerijos 2023 m. spalio 25 d. raštu Nr. (3.14E)3-6084 „Dėl informacijos pateikimo“ Komisijai pateiktos medžiagos ir nurodytų aplinkybių matyti, kad:

9.1. 2023 m. balandžio 30 d. Londono Jo didenybės teatras Ambasadai pateikė apmokėti sąskaitą faktūrą – 1 415 GBP sumą už bilietus į 2023 m. gegužės 6 d. spektaklį „Operos fantomas“;

9.2. Ambasadorius 2023 m. gegužės 3 d. Ambasados kreditine kortele atsiskaitė už bilietus į spektaklį „Operos fantomas“ – sumokėjo 1 415 GBP. Ant Komisijai pateikto šio mokėjimo dokumento matyti ranka rašytas prierašas „Bilietai į teatrą Respublikos Prezidento vizito proga“. 2023 m. liepos 5 d. šios išlaidos buvo dar kartą Ambasadoriaus parašu patvirtintos Ambasados pajamų ir išlaidų ataskaitoje, kurioje, aprašo eilutėje „Reprezentacinės išlaidos / bilietai į teatrą – 1 415 GBP“, patvirtintas reprezentacinių lėšų panaudojimas bilietams į teatro spektaklį pirkti;

9.3. Užsienio reikalų ministerijos Vidaus audito skyrius 2023 m. rugsėjo 11 d. raštu kreipėsi į Ambasadą dėl lėšų reprezentacinėms prekėms naudojimo vidaus audito atlikimo ir duomenų pateikimo. Ambasados buvo prašoma ministerijai iki 2023 m. rugsėjo 18 d. pateikti atitinkamus dokumentus ir informaciją;

9.4. Ambasadorius 2023 m. rugsėjo 13 d. raštu Užsienio reikalų ministeriją informavo, kad „dėl techninių priežasčių gegužės 6 d. renginio „The Phantom of Opera“ sąskaita buvo apmokėta iš Ambasados banko sąskaitos. Tuo metu vyko daug mokėjimų ir šis apmokėjimas įvyko per neapsižiūrėjimą. Šio mano privataus renginio sąskaitą apmokėsiu iš savo asmeninių lėšų, pervedant į Ambasados banko sąskaitą“. Tą pačią dieną Ambasadorius pavedimu sumokėjo 1 415 GBP.

  1. Ambasadoriaus iniciatyva Vilniuje 2023 m. spalio 4 d. surengtoje spaudos konferencijoje Ambasadorius nurodė, kad „tas vakaras, apsilankymas operoje, mano buvo suplanuotas kaip privatus“.
  2. Ambasadorius Komisijai tyrimo metu nurodė, kad 2023 m. gegužės 5–7 d. Jungtinės Karalystės karaliaus Karolio III karūnavimo proga Londone su oficialiu kvietimu lankėsi Respublikos Prezidentas kartu su savo sutuoktine ir lydinčia delegacija. Teigė, kad pagal susiklosčiusią diplomatinę praktiką Prezidento, sutuoktinės ir delegacijos vizito programą Londone rengė Ambasada, derindama su Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarija ir JK karališkojo protokolo tarnyba. Visi sprendimai buvo priimami kolegialiai, atsižvelgiant į tokio lygio vizitui deramus tarptautinio protokolo reikalavimus ir besikeičiančias aplinkybes (pvz., JK siūlomą programą ir JK lietuvių bendruomenės iniciatyva surengtus Maldos pusryčius) bei JK ir Lietuvos Respublikos aukščiausio lygio išvažiuojamojo vizito saugumo nuostatas. Nurodė, kad Lietuvoje nesama teisės aktų, reglamentuojančių aukščiausių Lietuvos pareigūnų vizitų į užsienį procedūras, todėl „viskas vyksta remiantis galiojančiomis teisinėmis normomis, susiklosčiusia praktika ir tarptautiniais standartais“. Aptariamasis Respublikos Prezidento vizitas į Londoną buvo ypatingas, nes į karaliaus Karolio III karūnavimo ceremoniją atvyko daug valstybių ir vyriausybių vadovų. Esą todėl šio vizito metu atsirado proga organizuoti Respublikos Prezidento neoficialius susitikimus su aukščiausiais kitų šalių pareigūnais, siekiant stiprinti Lietuvos diplomatinius santykius su kitomis valstybėmis. Ambasadoriaus teigimu, Ambasada ir Respublikos Prezidento kanceliarija derindamos Respublikos Prezidento vizitą „norėjo sudaryti galimybę išnaudoti vizitą“ Londone susitikti su JK Premjeru ir aptarti pasirengimą 2023 m. liepos 11–12 d. Šiaurės Atlanto sutarties organizacijos (NATO) valstybių susitikimui Vilniuje. Šiuo klausimu, jis, Ambasadorius, susirašinėjo su JK Premjero patarėju užsienio politikos klausimais ir gavo atsakymą, kad JK Premjeras 2023 m. gegužės 6 d. turi anksčiau suplanuotų aukščiausio lygio susitikimų ir susitikimą su Lietuvos Respublikos Prezidentu buvo pasiūlyta surengti kitu metu, ne Londone. Nepavykus suorganizuoti šio susitikimo, „bendromis pastangomis buvo pradėta planuoti“, pagal tarptautinio protokolo reikalavimus, vizito popietinę 2023 m. gegužės 6 d. dienotvarkę. Neformaliai paklausti Londone reziduojantys kai kurių kitų šalių kolegos ambasadoriai ir diplomatai patvirtino, kad 2023 m. gegužės 6 d. po karūnavimo Londone likusiems valstybių ir vyriausybių vadovams bei jų antrosioms pusėms bus rengiamos neformalios vakarienės, apsilankymai kultūros renginiuose (tarp jų – ir operos spektakliuose) ir pan. Pirmuose Respublikos Prezidento programos projektuose buvo siūlomas apsilankymas Londono Kensingtono soduose ir Holando parke. Projektą derinant buvo svarstomi ir kiti variantai. Vėliau pasiūlytas apsilankymas teatro spektaklyje „Operos fantomas“. Šis variantas susijęs su tuo, kad buvo pradėta planuoti galimus neformalius Respublikos Prezidento ir Londone likusių kitų šalių valstybių ir vyriausybių vadovų susitikimus, kuriems opera atrodė tinkama vieta. Atsižvelgiant į tai, kad 2023 m. gegužės 6 d. nemažai karaliaus inauguracijoje dalyvaujančių užsienio valstybių ir vyriausybių vadovų dalyvavo kultūros renginiuose, buvo tikimasi, kad tos dienos vakarą Respublikos Prezidentas viename iš tokių renginių neformaliai susitiks su kitų užsienio šalių vadovais. Tikimybė susitikti būtent operoje buvo didelė, nes kelių valstybių atstovai neoficialiai patvirtino, kad ketina ten lankytis. Atsižvelgdami į diplomatinę praktiką, Ambasadorius su sutuoktine lydėjo Respublikos Prezidentą ir jo sutuoktinę visuose programos renginiuose, vykstančiuose reziduojamoje šalyje. Apsilankymas spektaklyje, Ambasadoriaus teigimu, hipotetiškai galėjo būti vertinamas kaip „protokolinis ir reprezentacinis“, tikintis su atvykusiais į karūnavimo renginį svečiais neformaliai aptarti tarptautinės politikos reikalus. Deja, tokia galimybė nebuvo įgyvendinta, nes asmenys, kuriuos sutikti buvo tikimasi, spektaklyje neapsilankė. Neoficialių susitikimų metu taip nutinka, tai nėra neįprastas dalykas. Kadangi neįvyko planuotas Respublikos Prezidento susitikimas operoje su kitų valstybių atstovais, kaip teigia Ambasadorius, pagal Lietuvos teisės aktus toks Respublikos Prezidento vizitas į operą nebeatitiko formalių reprezentaciniam renginiui keliamų reikalavimų. Užsienio reikalų ministerija 2023 m. rugsėjo 11 d. pateikė Ambasadai užklausą dėl į 2023 m. gegužės 4 d. vykusį spektaklį nupirktų bilietų. Jis, Ambasadorius, „gavęs šią informaciją ir suprasdamas, kad formaliai apsilankymas spektaklyje gali būti laikomas neatitinkančiu formalaus reprezentacinio renginio reikalavimų, siekdamas, jog nekiltų nesusipratimo ar teisinių ginčų, vadovaudamasis valstybės interesų prioriteto principais, pervedė į Ambasados sąskaitą 1415 GBP (tai yra bilietų į spektaklį kainą)“. Ambasadorius Komisijai taip pat teigė, kad paviešinus apsilankymo spektaklyje aplinkybes jis, „siekdamas, kad klausimas nebūtų eskaluojamas ir nebūtų pakenkta valstybės ar diplomatinio korpuso reputacijai, pasisakė, jog Respublikos Prezidentas į operą vyko jo [Ambasadoriaus] kvietimu“. Tvirtino apgailestaujantis, kad tokia jo komunikacija, kurios tikslas buvo rūpintis valstybės reputacija, galbūt nebuvo tinkamiausia. (...)

Komisijos nustatytos faktinės aplinkybės:

  1. 2023 m. gegužės 6 d. vakarą Londono teatre vykusiame spektaklyje „Operos fantomas“ Respublikos Prezidentas G. Nausėda su pirmąja ponia, lydimas Ambasadoriaus ir jo sutuoktinės bei apsaugos darbuotojų, lankėsi savo oficialaus trijų dienų (2023 m. gegužės 5–7 d.) darbo vizito JK metu. Renginio bilietų kaina – 1 415 GBP.
  2. Apie Respublikos Prezidento ir pirmosios ponios apsilankymą spektaklyje „Operos fantomas“ Prezidentūros komunikacijos tarnybos visuomenei išplatintuose spaudos pranešimuose užsiminta ar kitaip informuota nebuvo. Komisija nerado jokios viešos informacijos apie Respublikos Prezidento dalyvavimą minėtame renginyje.
  3. Komisija negavo jokių faktinių duomenų, leidžiančių pagrįstai manyti, kad spektaklis „Operos fantomas“, kuriame apsilankė Respublikos Prezidentas ir pirmoji ponia, galėtų būti laikomas tarptautiniu renginiu ir (ar) kad Respublikos Prezidentas šiame spektaklyje būtų iš anksto planavęs atlikti ir atlikęs kokias nors savo tarnybines funkcijas (pareigas). Respublikos Prezidento kanceliarija šį renginį įvardijo kaip „kultūrinį elementą“ (2023 m. lapkričio 30 d. raštas Nr. (8D-3392, 8D-3484)-2D-3897 „Dėl informacijos pateikimo“). Pats Respublikos Prezidentas, viešai komentuodamas situaciją, nurodė, kad jis „kiekvieno savo vizito metu lankosi kultūriniuose renginiuose, parodose, koncertuose ir kituose, nes kultūros dėmuo jam yra svarbus“.
  4. Respublikos Prezidento vizito Londone (ir 2023 m. gegužės 6 d. vakaro) programą Respublikos Prezidento kanceliarija su Ambasada derino nuo 2023 m. balandžio 25 d. iki 2023 m. gegužės 2 d. Iš šių institucijų 2023 m. balandžio 25–26 d. vykusio elektroninio susirašinėjimo (tarp adresatų yra ir Ambasadorius) matyti, kad Ambasados buvo prašoma Respublikos Prezidentui ir pirmajai poniai organizuoti „kultūrinį elementą“, o Ambasadai pateikus atitinkamų pasiūlymų Respublikos Prezidento kanceliarija nurodė, kad „Prezidentas su ponia nueitų į Phantom of the Opera. Tikimės, kad Ambasadorius su žmona palydėtų, taip pat turėtų lydėti apsaugos pareigūnai“. Šis renginys 2023 m. gegužės 2 d. buvo įtrauktas į Respublikos Prezidento darbo vizito JK darbotvarkę, bet, kaip minėta, apie tai nebuvo viešinama.
  5. Bilietus į spektaklį „Operos fantomas“ 2023 m. gegužės 3 d. nupirko Ambasadorius, pasinaudodamas Ambasados kreditine kortele ir iš Ambasadai reprezentacinėms reikmėms skirtų lėšų sumokėdamas 1 415 GBP. Pirkimo dokumentuose nurodyta paskirtis – „bilietai į teatrą Respublikos Prezidento vizito proga“.
  6. Ambasadorius 2023 m. rugsėjo 13 d. iš savo asmeninių lėšų į Ambasados banko sąskaitą grąžino 1 415 GBP, prieš tai Užsienio reikalų ministeriją informavęs, kad jo sprendimas pirkti bilietus į spektaklį „Operos fantomas“ buvo nulemtas „techninių priežasčių“ ir mokėjimas Ambasados kredito kortele įvyko „per neapsižiūrėjimą“. Pabrėžtina, kad Ambasada 2023 m. rugsėjo 11 d. gavo Užsienio reikalų ministerijos įpareigojimą iki 2023 m. rugsėjo 18 d. pateikti informaciją apie reprezentacinėms reikmėms naudojamas lėšas.
  7. Ambasadorius į pareigas buvo paskirtas 2022 m. rugpjūčio 30 d. Respublikos Prezidento G. Nausėdos dekretu, kurį taip pat pasirašė Lietuvos Respublikos Ministrė Pirmininkė.

Vertinant, ar išdėstytomis faktinėmis aplinkybėmis Respublikos Prezidentui galiojo Įstatymo 13 straipsnio 1 dalyje nustatytas draudimas priimti dovanas, Komisijos nuomone, reikšminga įvertinti ir atsakyti į šiuos klausimus: 1) ar G. Nausėdos ir jo sutuoktinės apsilankymą spektaklyje „Operos fantomas“ galima laikyti jo priimta dovana; jei taip, 2) ar ši dovana buvo susijusi su G. Nausėdos, kaip Respublikos Prezidento, tarnybine padėtimi ar tarnybinėmis pareigomis; 3) ar nagrinėjamu atveju taikytina Įstatymo 13 straipsnio 2 dalyje nustatyta minėtojo draudimo išimtis.

Įstatyme „dovanos“ sąvoka nėra apibrėžta, todėl Komisija nagrinėjamu atveju remiasi lingvistiniu šios sąvokos aiškinimu ir įstatymo taikymo analogija.

Bendrinėje lietuvių kalboje ir šiuolaikinėje jos vartosenoje žodis „dovana“ apibrėžiamas kaip: 1) veltui duodamas, nemokamas (https://www.zodynas.lt/terminu-zodynas/d/dovana); 2) veltui duodamas ar gautas daiktas (https://ekalba.lt/bendrines-lietuviu-kalbos-zodynas/dovana?i=bbc9f10a-5a9b-4a2d-8c35-ab72df726976).

Dovanojimo institutą, jo turinį ir formas reglamentuoja Lietuvos Respublikos civilinio kodekso (toliau – CK) nuostatos, be kita ko, numatant draudimą politikams, valstybės ir savivaldybių pareigūnams ir kitokiems valstybės tarnautojams ir jų artimiesiems giminaičiams priimti dovanas, kai tai susiję su politiko, pareigūno ar valstybės tarnautojo tarnybine padėtimi ar tarnybinėmis pareigomis (CK 6.470 straipsnio 5 dalis). CK 6.465 straipsnio 1 dalyje nurodoma, kad pagal dovanojimo sutartį viena šalis (dovanotojas) neatlygintinai perduoda turtą ar turtinę teisę (reikalavimą) kitai šaliai (apdovanotajam) nuosavybės teise arba atleidžia apdovanotąjį nuo turtinės pareigos dovanotojui ar trečiajam asmeniui.

Taigi, dovana bendrąja prasme, kuri yra aktuali šio konkretaus tyrimo kontekste, Komisijos nuomone, laikytinas bet koks turtinę vertę turintis daiktas ar turtinė teisė, kuriuos apdovanotasis gauna veltui.

Atsižvelgiant į minėtą reglamentavimą ir Komisijos nustatytų aplinkybių visumą konstatuotina, kad Respublikos Prezidentas G. Nausėda, su savo sutuoktine 2023 m. gegužės 6 d. apsilankęs Londono teatro spektaklyje „Operos fantomas“, į kurį bilietus nupirko Respublikos Prezidento dekretu į pareigas paskirtas Ambasadorius iš Ambasados reprezentacinių lėšų, tokiais savo veiksmais priėmė ir pasinaudojo specialiai jam ir sutuoktinei skirta dovana. Šios dovanos priėmimas, Komisijos vertinimu, buvo tiesiogiai susijęs su G. Nausėdos, kaip Respublikos Prezidento, tarnybine padėtimi ir tarnybinėmis pareigomis, nes: 1) Respublikos Prezidento G. Nausėdos apsilankymas spektaklyje „Operos fantomas“ vyko oficialaus darbo vizito JK metu; 2) Respublikos Prezidento ir pirmosios ponios apsilankymą spektaklyje „Operos fantomas“, kaip darbo vizito „kultūrinį elementą“, su Respublikos Prezidento kanceliarija derino ir, remdamasi Respublikos Prezidento kanceliarijos perduotu pageidavimu, darbo tvarka organizavo Ambasada; 3) spektaklio „Operos fantomas“ bilietų pirkimo dokumentuose nurodyta paskirtis – „bilietai į teatrą Respublikos Prezidento vizito proga“.

Nagrinėjamu atveju Komisija nenustatė pagrindų, leidžiančių taikyti Įstatymo 13 straipsnio 2 dalyje nustatytą išimtį (galimybę priimti tokią dovaną), nes: 1) bilietų į spektaklį „Operos fantomas“ dviem asmenims (Respublikos Prezidentui ir pirmajai poniai) vertė buvo didesnė nei 150 eurų; 2) Londono teatro spektaklis „Operos fantomas“ buvo ne tarptautinis, o komercinis renginys, į kurį patekti buvo galima tik įsigijus bilietus. Šio renginio metu G. Nausėda savo tarnybinių pareigų neatliko, taigi apsilankymas spektaklyje aptariamomis aplinkybėmis negali būti grindžiamas tarnybiniu poreikiu; 3) G. Nausėdos ir jo sutuoktinės apsilankymas spektaklyje „Operos fantomas“, Komisijos vertinimu, nelaikytinas oficialiu atstovavimu Lietuvos valstybei (žodis „atstovavimas“ bendrinėje lietuvių kalboje vartojamas kaip sąvokų „reprezentacija, reprezentuoti, reprezentacinis“ sinonimas (žr. http://www.lkz.lt/?zodis=reprezentacija&id=23042000000; https://tzz.lt/r/reprezentacinis/). Taigi Respublikos Prezidentui ir pirmajai poniai nupirkti bilietai į spektaklį netapatintini su Lietuvos Respublikos reprezentacijai skiriamomis dovanomis. Pabrėžtina, kad, vadovaujantis Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų naudojimo reprezentacinėms išlaidoms taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. birželio 17 d. nutarimu Nr. 919 „Dėl reprezentacinių išlaidų“, reglamentuojančiomis Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų naudojimą valstybės institucijos ir įstaigos reprezentacinėms išlaidoms, pagal kurį reprezentacinės išlaidos apibrėžiamos kaip atstovavimo šalies viduje ir užsienyje išlaidos, reprezentacinėms išlaidoms, be kita ko, nepriskiriamos įstaigų švenčių, konkursų, sporto varžybų, parodų, mugių, festivalių, koncertų, kitų renginių rengimo išlaidos, kai jos daromos iš specialiai išvardytiems renginiams rengti numatytų lėšų (žr. taisyklių 3.2 papunktį ir kitas šio nutarimo nuostatas).

Lietuvos Respublikos Prezidento įstatymo 12 straipsnyje „Respublikos Prezidentui įteiktos dovanos“ nurodyta, kad: 1) Respublikos Prezidentui įteiktos dovanos, kurias jis gavo oficialių vizitų metu užsienio valstybėse, taip pat dovanos, kurias jam įteikė užsienio valstybių atstovai oficialių vizitų metu Lietuvoje, yra valstybės turtas, saugomas Respublikos Prezidento rezidencijoje. Šios dovanos nustatyta tvarka gali būti perduodamos saugoti muziejams, o ypač vertingos – Lietuvos bankui; 2) šiame straipsnyje nustatyta tvarka taikoma ir tada, kai Respublikos Prezidentui, kaip valstybės vadovui, dovanos įteikiamos Lietuvoje. Iš to seka, kad šios įstatymo nuostatos iš esmės nustato nulinį dovanų priėmimo asmeniniam naudojimui režimą.

Atsižvelgdama į tai, kas nurodyta, Komisija sprendžia, kad Respublikos Prezidentas G. Nausėda negalėjo priimti jam ir jį lydinčiai sutuoktinei skirtų bilietų į 2023 m. gegužės 6 d. vykusį spektaklį ,,Operos fantomas“, nes už juos buvo sumokėta iš Ambasadai skirtų lėšų. Toks Respublikos Prezidento elgesys laikytinas pažeidžiančiu Įstatymo 13 straipsnio 1 dalies nuostatas. (...)

Nustatyta, kad G. Nausėda kaip Respublikos Prezidentas pasinaudojo galimybe su sutuoktine nemokamai pamatyti Londono Jo Didenybės teatre 2023 m. gegužės 6 d. vykusį spektaklį „Operos fantomas“. Tokią galimybę Respublikos Prezidentas įgyvendino savo oficialaus darbo vizito JK metu po to, kai Prezidentūros kanceliarija priimančiajai šaliai – Ambasadai nurodė pageidavimą organizuoti tokį renginį, o Ambasada tą pageidavimą įvykdė, – iš savo lėšų nupirko bilietus, išsprendė organizacinius klausimus ir kt. G. Nausėdos ir jo sutuoktinės apsilankymas minėtame spektaklyje, kaip jau minėta Komisijos sprendime, buvo pavadintas „kultūriniu elementu“ ir vyko šių asmenų laisvalaikiu, taigi, Komisijos nuomone, jie kaip privatūs fiziniai asmenys gavo ir turtinės, ir neturtinės naudos. Respublikos Prezidento pareigas einantis G. Nausėda, pasinaudodamas savo tarnybiniais įgaliojimais ir galios santykiu su aptariamą renginį organizavusiais asmenims, savo elgesiu leido minėtai situacijai susiklostyti ir neatliko veiksmų, kad užkirstų galimybę jai atsirasti. Šios aplinkybės yra pakankamos konstatuoti, kad toks G.Nausėdos, kaip Respublikos Prezidento, elgesys prieštarauja Įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 3 punkte nustatytam draudimui naudotis tarnybinėmis pareigomis ar tarnybiniu statusu asmeninei naudai gauti.

Vyriausioji tarnybinės etikos komisija, atsižvelgdama į išdėstytas aplinkybes ir vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo 22 straipsnio 1 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos įstatymo 30 straipsnio 1 dalies 1 punktu ir 2 dalimi,

n u s p r e n d ė:

Pripažinti, kad Respublikos Prezidentas Gitanas Nausėda, oficialaus darbo vizito Jungtinėje Karalystėje metu su pirmąja ponia lankęsis Londono Jo Didenybės teatre 2023 m. gegužės 6 d. vykusiame spektaklyje „Operos fantomas“, į kurį šių asmenų patekimas buvo suplanuotas ir suorganizuotas laisvalaikiui praleisti, o bilietai G.Nausėdai ir jo sutuoktinei buvo nupirkti ir apmokėti iš Lietuvos Respublikos ambasados Jungtinėje Didžiosios Britanijos ir Šiaurės Airijos Karalystėje reprezentacinių lėšų, tokia savo veika pažeidė Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 3 punkto ir 13 straipsnio 1 dalies nuostatas.

Visą tekstą galite rasti čia:

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?