„Kuomet mes įvedame sankcijas, tai vysta po daugiavalandinių diskusijų, ieškojimo kompromisų, ir dažnai šalia sankcijų atsiranda tam tikros išlygos. Štai tos išlygos dažniausiai ir pakiša koją, tuomet visos kontrolės procedūros tampa tokios sudėtingos, kad operaciniu lygiu valdyti procesus yra nepaprastai sunku“, – trečiadienį Varšuvoje žurnalistams sakė prezidentas.
Anot jo, būtina griežtinti sankcijas siekiant išvengti „visokiausių nukrypimų išlygų“.
„Tai puikiausias šansas valstybėms ir nesitikėkime, kad tos valstybės, kurias tos sankcijas paliečia, nebandys surasti kažkokių tai landų. Tokiu būdu mes atveriame kelią kurtis apėjimo schemoms, kurios vėliau įgyvendinamos, deja, kartais net su lietuviškų įmonių dalyvavimu. Šito privalome išvengti bet kokiu atveju“, – po vadinamojo Bukarešto devyneto susitikimo kalbėjo G.Nausėda.
Anot šalies vadovo, netrukus bus priimtas dešimtasis Europos Sąjungos sankcijų paketas, kuris dar labiau sustiprins spaudimą Rusijai, „nes tai vienintelis kelias sutrumpinti šį karą“.
Tiriamosios žurnalistikos centras „Siena“ pirmadienį paskelbė su partneriais išaiškinęs mechanizmą, kuris galimai panaudotas apeiti sankcijas.
„Lietuvos geležinkelių“ (LTG) atsparumo direktorius Edvinas Kerza pirmadienį žiniasklaidai teigė, jog įtarimų keliančios ir galbūt apeinant Europos Sąjungos (ES) sankcijas į Lietuvą įvežamos baltarusiškos karbamido trąšos stebimos nuo šių metų pradžios. Pasak jo, užkirsti kelią sankcionuotoms trąšoms yra ne tik LTG užduotis, į procesą privalo įsitraukti ir valstybės institucijos.
Teigiama, kad karbamidas, kurio pėdsakai veda iki vienintelės jo gamintojos Baltarusijoje – Gardino „Grodno Azot“, geležinkelio sąstatais toliau rieda iki Klaipėdos Birių krovinių terminalo (BKT), kurio dalį akcijų valdo Baltarusijos valstybinė kompanija „Belaruskalij“. Jai, kaip ir „Grodno Azot“, taikomos ES sankcijos.
Įtariama, kad galėjo būti klastojami dokumentai, nurodantys trąšų kilmę. Gali būti naudojama specialiai sankcijoms apeiti sukurta trąšų tranzito per Lietuvą schema su tam tikslui sukurtomis nedidelėmis įmonėmis.
Siekiant ištirti BKT teritorijoje užfiksuoto karbamido kilmę, praėjusią savaitę į prokuratūrą kreipėsi tiek „Lietuvos geležinkeliai“, tiek Susisiekimo ministerija.