Kone 5 min. trukmės vaizdo įrašu neseniai pasidalijo viena „Facebook“ vartotoja iš Lietuvos.
„Tesla“ – tiksinti bomba. Nemanau, kad jos sukurtos gerovės labui....“ – greta pakomentavo ji.
Vaizdo įraše, kuris per mėnesį peržiūrėtas 1,3 tūkst. kartų, sumontuoti kadrai su degančiomis lengvosiomis mašinomis, autobusais, motociklais ir net paspirtukais.
Diena anksčiau moteris jau buvo pasidalijusi panašiu įrašu, prie kurio prirašė, esą „Tesla“ – „tiksinti bomba“.
Sprogo sunkvežimis
Jau pirmajame vaizdo įrašo epizode, nors ši medžiaga yra tikra, matoma ne „Tesla“ mašina.
Ši scena buvo nufilmuota dar 2013 m. liepos 13 d. Prie jos platformoje „YouTube“ rusiškai paaiškinta: „Gazelės su balionais sprogimas Maskvos žiediniame kelyje“.
Įraše matomas nedidelis sunkvežimis, kuris, Rusijos greitkeliu veždamas daugiau kaip 30 propano balionų, susidūrė su priešais važiavusiu mikroautobusu. Dėl to išsiliejo variklio degalai ir įvyko sprogimas, po kurio sunkvežimis paskendo liepsnose.
Tas pats sprogimas buvo užfiksuotas ir kitu kampu. Nors vaizdo įrašas į „YouTube“ buvo įkeltas tik 2017 m., ekrano viršuje nurodyta, jog buvo filmuota 2013 m. liepos 13 d.
Dėl neįtikėtai didelio sprogimo šis įvykis sulaukė nemažai interneto vartotojų dėmesio ir gerokai po įvykio.
Kai kurie įrašą platino su panašiais komentarais - esą sprogo elektromobilis („žalias transportas“) ar konkrečiai „Tesla“ mašina.
Nematyti „T“ raidės
Kitame epizode taip pat tariamai turėtų būti matomas degantis „Tesla“ automobilis, tačiau patvirtinti, ar tai tikrai jis, nepavyko.
Šio incidento įrašą galima rasti socialiniame tinkle „Twitter“. Komentare prie jo parašyta tik „dega elektromobilis“, tačiau nenurodoma, kad tai yra būtent „Tesla“.
Tuo pačiu metu – praėjusio vasario pabaigoje – įrašu „Twitter“ pasidalijęs, sprendžiant iš prisistatymo, Jungtinės Karalystės ugniagesys taip pat nenurodė mašinos markės.
„Šiame vaizdo įraše pademonstruota sudužusio elektromobilio gabenimo rizika, todėl reguliavimas yra toks svarbus, greičiausiai negausime atsakymų, kol pramonė nebus priversta prisidėti prie jų sugalvojimo ir pateikimo“, – pakomentavo vyras.
Ant bagažinės dangčio nematyti „Tesla“ automobiliams būdingos „T“ raidės.
Iš kai kurių kitų kadrų taip pat sunku pasakyti, ar tai tikrai yra šios markės mašinos, ar kitų gamintojų elektromobiliai. Sunku nustatyti, ar tikrai visos yra elektrinės.
Įraše taip pat matomi autobusai, motociklai ir net elektriniai paspirtukai. Tačiau „Tesla“ tokių transporto priemonių net negamina.
Tad akivaizdu, kad, net jei kai kurie iš rodomų automobilių pagaminti „Tesla“, tikrai ne visos užsidegusios transporto priemonės yra šios kompanijos produktai.
Ar „Tesla“ automobiliai yra nesaugūs?
Ne vienas tyrimas atskleidė, kad elektrinės transporto priemonės užsidega rečiau nei benzininės, dyzelinės ar hibridinės transporto priemonės, tačiau užsidegusios jos dega karščiau ir ilgiau.
Ličio akumuliatorių degimas skiriasi nuo benzino degimo, nes jiems reikia laiko, kad pasiektų užsiliepsnojimui būtiną šilumą. Benzinas užsiliepsnoja iš karto, vos paliestas kibirkšties ar liepsnos.
Dėl šios priežasties ličio akumuliatorių gaisro ar sprogimo rizika yra gerokai mažesnė. Jei taip nutinka, dažniausiai tai būna didelės išorinės žalos pasekmė.
Elektromobiliuose naudojama technologija specialiai sukurta taip, kad būtų išvengta šiluminio išsikrovimo. Akumuliatoriai yra apsupti aušinimo gaubto, pripildyto skysto aušinimo skysčio, kad neperkaistų.
Jie sumontuoti masyve, kurio klasteriai atskirti papildomomis ugniasienėmis, kad gedimo atveju būtų sumažinta žala, jei akumuliatorius vis dėlto perkaistų net ir su aušinimo skysčiu.
2021 m. JAV Nacionalinė greitkelių eismo saugumo administracija patvirtino, kad „Tesla“ elektromobilių akumuliatorių užsidegimai, kai neįvyksta jokia avarija, yra „retas įvykis“.
Ji taip pat atsisakė pradėti oficialų tyrimą dėl gaisro pavojaus „Tesla“ automobiliuose, nes per ankstesnius dvejus metus JAV nebuvo nustatyta jokių susijusių incidentų.
Kaip teigiama 2020 m. „Tesla“ paskelbtoje ataskaitoje, jų automobiliai užsidega 11 kartų rečiau nei benzininiai ir dyzeliniai modeliai: „Nuo 2012 m. iki 2020 m. kas 205 mln. nuvažiuotų mylių įvyko maždaug vienas „Tesla“ automobilio gaisras.
Palyginimui, duomenys rodo, kad JAV vienas gaisras vidaus degimo variklio transporto priemonėje kyla kas 19 mln. nuvažiuotų mylių.“
Tiesa, ataskaitoje neatsižvelgiama į transporto priemonės amžių. „Tesla“ yra gana nauja bendrovė. Taigi lyginti ją su 20 ar net daugiau metų naudojama mašina paprasčiausiai neteisinga. Jei užsidega tokio senumo automobilis, mažiau tikėtina, kad taip atsitiko dėl gamybos defekto, greičiausiai – dėl prastos techninės priežiūros ar nusidėvėjimo.
Be to, verta atkreipti dėmesį, kad ir internete, ir žiniasklaidoje būtent apie elektromobilių gaisrus pranešama dažniau, nors jie užsidega gerokai rečiau.
Kasmet dėl transporto priemonių gaisrų JAV žūsta vidutiniškai apie 500 žmonių. Nepaisant to, kad įprastinių transporto priemonių gaisro atvejų vis daugėja, jie nepatenka į naujienų antraštes. Taip yra dėl šio įvykio dažnumo.
„Tesla“ ar bet kurios kitos elektrinės transporto priemonės ličio akumuliatoriai yra tokie patys, kokie naudojami daugumoje išmaniųjų telefonų, tačiau apie šių sprogimus girdime gana retai.
Tampa problema ugniagesiams
Kita vertus, ličio baterijų gaisrai ugniagesių ir gelbėtojų tarnyboms vis dar yra naujiena, todėl tokiam gaisrui sutramdyti gali prireikti gerokai daugiau pastangų.
Kadangi ličio akumuliatoriai energiją kaupia akumuliatoriaus pakuotėje, dėl terminio išsikrovimo ugnis gali įsiplieksti ir degti kelias valandas, o jai suvaldyti prireiktų daug vandens.
Kai užsidega paprastas benzinu ar dyzeliu varomas automobilis, ugniagesiai skubiai stengiasi jį užgesinti kuo didesniu kiekiu vandens.
15min verdiktas: trūksta konteksto. Komentarai prie vaizdo įrašo su degančiais automobiliais, esą tai yra kompanijos „Tesla“ pagamintos mašinos, klaidina. Kai kuriuose kadruose matyti visai ne šios kompanijos automobiliai ar net sunkvežimis, autobusas, motociklas ir paspirtukas, kurių ji negamina.
„Tesla“ skelbia, kad jų automobiliai užsidega 11 kartų rečiau nei benzininiai ir dyzeliniai modeliai: Tyrimai rodo, kad elektrinės transporto priemonės užsidega rečiau nei benzininės, dyzelinės ar hibridinės transporto priemonės, tačiau dega karščiau ir ilgiau.
Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Meta“, kuria siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia.