Su tuo sutinka ir valstybinės įstaigos, tačiau tikina šiuo atveju esančios bedantės. Savo ruožtu „Švyturys-Utenos alus“ kaltinimus paslėpta reklama griežtai atmeta.
Iki 23 val. vakaro, kai dar neleidžiama reklamuoti alkoholinių gėrimų, televizijos eteryje šmėžuoja nealkoholinio „Švyturio“ alaus reklama: įvairiausiomis emocijomis trykštančius krepšinio sirgalius pakeičia Lietuvos vėliava, pažymėta aludariams priklausančiu prekės ženklu „Mes laimėsim“, o galiausiai ekrane pasirodo „Švyturio“ alaus butelis. Reklamos autoriai smulkiomis raidelėmis pažymi, kad reklamuojamas alus yra nealkoholinis.
Seimo Sveikatos reikalų komiteto pirmininkas Antanas Matulas aludarius kaltina cinišku įstatymų ignoravimu. „Žiūrint į jų reklamą akivaizdu, kad reklamuoja alų, tik mažomis, sunkiai pastebimomis raidėmis užrašo, kad jis nealkoholinis. Tai yra nepagarba valstybei, žmonėms, įstatymui“, – naujienų portalui 15min.lt sakė Seimo narys.
Reklamos autoriai smulkiomis raidelėmis pažymi, kad reklamuojamas alus yra nealkoholinis.Su tuo, kad aludariai „apeina“ įstatymą sutiko ir marketingo strategijos ir pozicionavimo konsultantas Linas Šimonis. „Nežinau, kaip „Švyturio-Utenos alaus“ pardavimai, bet iš tokių pigių triukų galima spręsti, kad jiems arba nėra gerai, arba jie mato, kad nebus ateityje gerai. (...) Gatvėje pasiklauskime žmonių, į ką apeliuojama: į nealkoholinį alų ar į alkoholinį alų. Įjunkime sveiką protą ir bus viskas aišku“, – dėstė specialistas.
Kartu jis stebėjosi, kad Valstybinė tabako ir alkoholio kontrolės tarnyba iki šiol neskyrė aludariams jokios baudos ir nesiėmė priemonių, kad ši reklama iki 23 val. nebūtų transliuojama. „Tarnyba, labai garsi tuo, kad užsiiminėja niekais, o šiuo atveju dramblio, įkritusio į akį nemato“, – piktinosi L.Šimonis.
Atsakingos tarnybos nėra?
A.Matulas priminė, kad anksčiau į Valstybinę tabako ir alkoholio kontrolės tarnybą su šiuo klausimu yra kreipęsis, tačiau gavo atsakymą, kad „Švyturys-Utenos alus“ reklamuoja nealkoholinį alų, o to esą drausti negalima. L.Šimonis tikino, kad tai yra puikus šios tarnybos neveiklumo pavyzdys. „Tai yra puikus pretekstas visą tarnybą išformuoti ir visus vadovus, darbuotojus paleisti kasti griovių“, – drąsiai kalbėjo marketingo specialistas.
Valstybinės tabako ir alkoholio kontrolės tarnybos direktorius Česlovas Balsys, kalbėdamas su naujienų portalu 15min.lt, pabrėžė, kad „Švyturys-Utenos alus“ reklamuoja nealkoholinį alų. Vis dėlto, jis sutiko, kad kartu reklamuojamas ir alkoholinis šios bendrovės gaminamas alus. „Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) kontroliuoja paslėptą reklamą. Mes neturime tam teisės. Reklama nukreipta į alkoholinį alų, nėra jokių abejonių, bet mes negalime nieko padaryti. Jeigu būtume galėję, būtume jau seniai padarę“, – aiškino Č.Balsys.
Tačiau VVTAT atstovas viešiesiems ryšiams Vitas Jonas Ūsas pabrėžė, kad pradėti tyrimą dėl galimai paslėptos reklamos, kai reklama pateikiama aiškiai atskleidžiant jos tikslą reklamuoti, nėra teisinio pagrindo. „VVTAT pažymi, jog nėra įgaliota kontroliuoti jokiomis formomis skleidžiamos alkoholio reklamos, kadangi vadovaujantis Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo 29 straipsniu, kaip laikomasi reikalavimų alkoholio reklamai, kontroliuoja Valstybinė tabako ir alkoholio kontrolės tarnyba“, – rašoma V.J.Ūso portalui atsiųstame laiške.
Aludariai: įstatymų nepažeidžiame
Savo ruožtu „Švyturio-Utenos alaus“ korporatyvinių reikalų direktorius Dainius Smailys pabrėžė, kad aptariamos reklamos tikslas yra paskatinti bendrovės gaminamo nealkoholinio alaus pardavimus. „Ta reklama nėra naujiena Lietuvoje. Ji transliuojama jau beveik metus ir turi aiškų rezultatą. Per tuos metus „Švyturio nealkoholinio alaus“ pardavimai išaugo tris kartus“, – dėstė D.Smailys ir pridėjo, kad nealkoholinį alų žmonės mielai renkasi dienos pietų metu ar vairuojant.
Tai yra puikus pretekstas visą tarnybą išformuoti ir visus vadovus, darbuotojus paleisti kasti griovių.D.Smailio teigimu, tai yra ganėtinai sveika tendencija, kuri ateina į Lietuvos visuomenę. Vis dėlto, kol kas, jo teigimu, nealkoholinio alaus vartojimas Lietuvoje yra itin žemas – nealkoholinis alus nesudaro nė 1 proc. alaus rinkos. Tuo tarpu Ispanijoje apie 15 proc. alaus rinkos užima būtent nealkoholinis alus.
„Mūsų tikslas – populiarinti ir reklamuoti būtent nealkoholinį gėrimą, kuris ir yra nealkoholinis alus. Jis alkoholio turi mažiau nei visokios nealkoholinės giros, kurios yra mūsų parduotuvių lentynose. (...) Būtų gerai, kad žmonės prieš įžiūrėdami tai, ko nėra, susipažintų su argumentais iš mūsų pusės“, – dėstė „Švyturio-Utenos alaus“ atstovas ir pabrėžė, kad, įstatymų požiūriu, transliuojama reklama yra visiškai legali.
Tuo tarpu V.J.Ūsas pažymėjo, kad VVTAT, būdama alkoholio reklamos kontrolės institucija, anksčiau įžvelgė pavojų, jog sugriežtinus reikalavimus alkoholio reklamai televizijoje, juos gaminančios bendrovės gali siekti išvengti nustatytų draudimų ir vietoje alkoholinių gėrimų pradėti skleisti nealkoholinių, tačiau vizualiai panašių savo tara bei prekės ženklu, gėrimų reklamą.
„Seime 2008 metais svarstant Alkoholio kontrolės įstatymo pataisas, VVTAT siūlė įstatyme įtvirtinti, be kita ko, draudimą reklamuoti kitus (ne alkoholinius) gėrimus ir gaminius, pažymėtus alkoholinių gėrimų prekių ženklais. Tačiau į šį Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos siūlymą minėto įstatymo pakeitimus svarsčiusi įvairių institucijų atstovų darbo grupė neatsižvelgė“, – sakė V.J.Ūsas.