Greitoji patarė vykti į Žalgirio kliniką
„Bėgiodama dukra pargriuvo ir atsitrenkė dantimis į spintelę. Dėl to priekiniai dantukai nusviro į vidų, pradėjo bėgti kraujas. Paskambinome į greitąją pagalbą paklausti, kur kreiptis tokiais atvejais, ir mums patarė vykti į Žalgirio kliniką, kurioje skubi pagalba suteikiama visą parą. Atvykome ten apie 22 val. Slaugytojos pamatė kraujuojantį, verkiantį vaiką ir iškart nurodė, kur eiti.
Po kelių minučių atėjo jaunas vyriškis, nežinau jo pavardės – nei jis prisistatė, nei lentelę turėjo prisisegęs, tik vėliau sužinojau, kad jis rezidentas. Jis išsitraukė telefoną ir, susirašinėdamas su kažkuo žinutėmis, paklausė, kas atsitiko. Kol pasakojau, jis toliau spaudinėjo telefoną. Galiausiai priėjo apžiūrėti. Tuo tarpu į kabinetą įėjo dar vienas vyresnio amžiaus gydytojas, kuris taip pat apžiūrėjo vaiką“, – pasakojo vilnietis Aleksandras.
Pasak jo, gydytojai niekaip negalėjo nuspręsti, ką reikėtų daryti: šalinti dantis ar palikti tikintis, kad atsistatys.
„Tuomet paprašiau bent nuotrauką padaryti – kaip jie gali spręsti, ką reikia daryti, net nuotraukos nepadarę. Tiesiog išreikalavau, kad ji būtų padaryta. Jie man iš pradžių aiškino, kad dabar nieko daryti nereikia, o turėtume kreiptis rytoj. Tačiau kai gydytojai apžiūrėjo nuotrauką, jų nuomonės kardinaliai išsiskyrė. Vienas sakė, kad dantis reikia šalinti, kitas – kad ne. Pasirodė, kad jie abu ne odontologai, o chirurgai, todėl pasiūliau pasikviesti odontologą, jeigu patys nežino, ką daryti. Pasirodė, kad budinčio odontologo nėra. Vaikas verkia, lūpa tinsta, jam skauda, o pagalbos nėra.
Kai dar kartą atkreipiau dėmesį, kad tai juk mažas vaikas, reikia padėti, jie dar kartą pasakė, kad niekuo negali padėti ir patarė kreiptis rytoj. Net nesupratau, kur kreiptis – ar į polikliniką, ar čia važiuoti užsirašyti. Tai tas pats, jeigu atvykčiau su lūžusia ranka į ligoninę, o man tik padarytų nuotrauką ir pasakytų: atvažiuokite rytoj ir jums kur nors uždės gipsą. Taigi buvau šokiruotas, kad skubios pagalbos skyriuje – vienintelėje vietoje, kurioje galima gauti visą parą odontologinę pagalbą, – nėra budinčio odontologo, o esantys gydytojai nežino, ką daryti. Esą duokite ibuprofeno, kurį vaikui galima duoti tik nuo 12 metų. Kai tai pasakiau, tada pasiūlė pridėti ledo. Kaip tokiam vaikui pridėsi ledo?“ – piktinosi pašnekovas.
Privačioje klinikoje procedūra kainavo 260 eurų
Pasak Aleksandro, naktį šeima šiaip taip ištvėrė, o ryte prasidėjo skambinėjimas į odontologines klinikas. Galiausiai vienoje iš jų pavyko susitarti, kad dukrą priims. Mat tai sudėtinga procedūra su bendra narkoze, taigi ją reikėtų planuoti iš anksto.
„Ačiū gydytojams, kurie suprato, kad pagalbą reikia suteikti neatidėliojant. Taip pat ir poliklinikoje, į kurią atvykome atlikti būtino kraujo tyrimo prieš procedūrą, nesusidūrėme su problemomis. Medikai buvo nustebę, kodėl mums šios pagalbos nesuteikė Žalgirio klinikoje, nes tuos dantis, jų nuomone, iš tiesų reikėjo tik atstatyti.
Procedūra truko 40 minučių. Man ji kainavo 260 eurų. Vis dėlto ne kiekvienas gali taip mokėti, kai negauna pagalbos valstybinėje įstaigoje. Jei odontologo ligoninėje nebuvo naktį, bent jau galėjo paguldyti motiną su vaiku ir iš pat ryto atlikti procedūrą. Dienomis juk ten yra odontologų ir, kiek žinau, tai tikrai geri specialistai. Tačiau gydytojai man nieko panašaus nepasiūlė, tik išrašė antibiotikų, o išraše nurodė, kad skausmo nėra, kas buvo netiesa, ir kad toliau turėtume kreiptis į odontologą. Tarsi mums reikėtų tik plombą uždėti“, – teigė vyriškis.
Ligoninė: nieko ir nereikėjo daryti
Pasak Žalgirio klinikos direktorės prof. Alinos Pūrienės, pagal egzistuojančius teisės aktus į būtinosios pagalbos sąvoką, kuri ir teikiama nedarbo valandomis, įeina skausmo malšinimas, pūlinio atvėrimas ir kraujavimo stabdymas.
Todėl būtinosios pagalbos tarnyba suformuota iš esmės teikti tik chirurginę pagalbą ir joje dirba veido žandikaulių ir burnos chirurgai. Pirmieji atėję iš bendrosios medicinos, antrieji – iš odontologijos. TO kad tarp daktarų vyksta diskusijos, tai juk gerai. Jie nori rasti geriausią sprendimą.
„Bėgant metams būtinosios pagalbos sąvoka keitėsi. Šiandien ji apibrėžiama taip, kaip jau minėjau. Jeigu žmogui skauda dantį, mes nuskausminsime. Jeigu dantį skauda dėl pūlinio, mes jį prapjausime. Jeigu matysime, kad situacija grėsminga (ją apibūdinančių požymių sąrašas ilgas), tuoj pat paguldysime į stacionarą. Tokių situacijų tikrai būna. Tuo tarpu danties gydymas nėra naktinė, t. y. būtinoji, pagalba. Gal kai kurie dar prisimena sovietinius laikus, kai naktį dirbdavo visi gydytojai ir net dantis plombuodavo. Dabar tvarka kitokia.
Kita vertus, nuo 8 val. ryto iki 8 val. vakaro klinikoje suteikiama visų rūšių pagalba, nes tuo metu dirba visų sričių specialistai. Taigi jei tėvelis su vaiku pas mus būtų atvykęs iš pat ryto, jis be eilės būtų nukreiptas pas vaikų odontologą. Taip jam ir buvo pasakyta – buvo suteikta visa reikalinga informacija. Pačios šeimos pasirinkimas buvo kreiptis į privačią kliniką. Aišku, gerai, kad tėtis labai rūpinasi savo vaiku, bet jis ne iki galo gal suprato gydytojų paaiškinimus. Pas mus vaikų gydymas yra nemokamas“, – teigė pašnekovė.
Klinikos vadovė teigė neabejojanti savo gydytojų sprendimu neliesti mergaitės dantų, kadangi šalia pažeisto pieninio danties jau matosi nuolatinio danties užuomazga.
„Labai kvestionuočiau gydytojų, kurie darė intervencijas, sprendimą, nes dabar nežinia, koks nuolatinis dantis išaugs. Mes dirbame pagal pasaulinius standartus. Vaiką tik reikėjo stebėti, bet tikrai nieko nedaryti. Net danties atstatymas, kaip buvo, gali pažeisti nuolatinio danties užuomazgą“, – tikino Lietuvos vyriausioji odontologė.
Skundo tyrimas tik pradedamas
Aleksandras kreipėsi į Sveikatos apsaugos ministeriją, prašydamas ištirti, ar jo dukrai ligoninėje pagalba buvo nesuteikta teisėtai. Ministerija skundą persiuntė Valstybinei akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnybai.
Kaip 15min informavo Valstybinės akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnybos direktorė Nora Ribokienė, skundas dėl Žalgirio klinikoje galimai netinkamai teiktų asmens sveikatos priežiūros paslaugų buvo gautas vos prieš keletą dienų. Šiuo metu pareiškėjo skunde nurodytos faktinės aplinkybės yra nagrinėjamos. Jų patvirtinimui ar paneigimui Akreditavimo tarnyba turėtų atlikti išsamų patikrinimą, įvertinant medicininius dokumentus, juose esančius gydytojų įrašus, paaiškinimus, įstaigos vidaus tvarką reglamentuojančius dokumentus bei kita, ir tik tada galėtų nustatyti, ar buvo padaryti pažeidimai, ar paslaugos buvo suteiktos tinkamai.
„Be kita ko, norime pažymėti, kad Vilniaus universiteto ligoninės Žalgirio klinika yra specializuota aukščiausio lygmens asmens sveikatos priežiūros įstaiga, teikianti pirminę, specializuotą ambulatorinę odontologiją, specializuotą antrinę ir tretinę stacionarinę burnos, veido ir žandikaulių chirurgiją, reanimaciją ir intensyviąją terapiją, plastinę ir rekonstrukcinę chirurgiją bei kita. Taigi ši įstaiga turi pareigą suteikti tiek būtinąją, tiek specializuotą pagalbą vaikams ir suaugusiems. Šioje įstaigoje dirba visi reikalingi specialistai (odontologai, anesteziologai-reanimatologai, burnos chirurgai ir kt.), tokių paslaugų teikimas turi būti užtikrinamas visą parą.
Akreditavimo tarnyba nagrinėja skundus, nesusijusius su žalos atlyginimu, todėl, jei pareiškėjas mano patyręs žalą, siūlytume jam kreiptis į Pacientų sveikatai padaryto žalos nustatymo komisiją, veikiančią prie Sveikatos apsaugos ministerijos, nagrinėjančią būtent tokio pobūdžio skundus“, – aiškino N.Ribokienė.