„Vaistas“ – paprastas, bet nepigus
Apie tariamai gydomųjų savybių turintį vandenį buvęs Seimo narys, ministras, o dabar – ir Darbo partijos pirmininkas prabilo per 2020-ųjų Kalėdas, per patį pandemijos įkarštį.
Tiesioginės transliacijos socialiniame tinkle „Facebook“ metu jis pasiūlė paprastą, bet nepigų sveikatinimosi paketą – 24 buteliukus po 0,5 l vandens už 36 eurus.
„Kiek gėrė vandenį, nė vienas nepagavo koronaviruso“, – tvirtino politikas ir nurodė, esą per mėnesį turėtų susidaryti ląstelinis imunitetas – tariamai geresnis nei suteikiamas skiepų.
V.Uspaskichas nedetalizavo, kokia vandens sudėtis, kokiu tiksliai būdu jis veikia, kuri konkrečiai sudėtyje esanti medžiaga padeda kovoti su koronavirusu, nepateikė mokslinių įrodymų, tyrimų rezultatų ar medikų komentarų, patvirtinančių žodžius apie gydomąjį poveikį.
Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba (VMVT) iškart ėmėsi tyrimo dėl galimai klaidinančios reklamos: „Pagal socialiniame tinkle pateiktą informaciją, tarp nurodytų platintojų buvo pateikti natūralų mineralinį vandenį gaminančios įmonės kontaktai. Šios įmonės atžvilgiu ir pradėtas tyrimas dėl klaidinančių ir draudžiamų teiginių apie ligų gydymą ir profilaktiką, naudojamų reklamuojant natūralų mineralinį vandenį.“
Tarnybos Vilniaus departamentas, išanalizavęs turimą medžiagą ir atlikęs papildomą tyrimą, nustatė, kad vaizdo įrašas ir jame esantis turinys atitinka reklamos apibrėžimą.
„Vykdant tyrimą buvo kreiptasi į vandens gamintoją UAB „Lamikara“, kuri nurodė, kad neužsakė iš V.Uspaskicho vandens reklamos ir nėra susijusi su jo paskyroje „Facebook“ paskelbta informacija.
Taip pat buvo kreiptasi į V.Uspaskichą, kuris per advokatę atsakė neturintis informacijos apie menamos reklamos užsakovus, kurių iniciatyva ir interesais buvo skleidžiama informacija apie vandenį.
Įvertinęs surinktą medžiagą ir visas aplinkybes, VMVT Vilniaus departamentas konstatavo, kad vaizdo įraše esanti informacija neatitinka Reklamos įstatymo 14 straipsnio 1 dalies reikalavimų“, – portalui 15min nurodė tarnybos Viešųjų ryšių skyrius.
Šventės sutrukdė pranešti apie tyrimo pabaigą
„Medikai ir visuomenės sveikatos specialistai akcentuoja, kad natūralus mineralinis vanduo bei kiti maisto produktai iš esmės nepasižymi gydomosiomis savybėmis ir nėra vartojami koronaviruso infekcijos COVID-19 profilaktikai ir gydymui. Pagrindinė ir efektyviausia koronaviruso infekcijos COVID-19 profilaktikos priemonė – skiepai“, – pradėjusi tyrimą, nurodė VMVT.
Pagal minėtą Reklamos įstatymo straipsnį, tam tikrų Europos Sąjungos (ES) teisės aktų neatitinkanti maisto reklama draudžiama.
Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos teigimu, maisto reklamoje, be kita ko, draudžiama užsiminti apie savybes, kurių jis neturi, apie ligų gydymo ar profilaktines savybes.
Atsižvelgiant į tai, V.Uspaskichui buvo pritaikyta administracinė atsakomybė pagal Administracinių nusižengimo kodekso 144 straipsnio 4 dalį. Joje nurodyta, kad Reklamos įstatyme nustatytų reikalavimų ir draudimų nesilaikymas užtraukia baudą nuo 140 iki 300 eurų.
„V.Uspaskichas sumokėjo jam skirtą administracinę nuobaudą nelaukdamas administracinio nusižengimo bylos nagrinėjimo, todėl darytina išvada, kad jis sutiko ir pripažino padaręs administracinį nusižengimą“, – pažymėjo VMVT atstovai.
Beje, tyrimas tęsėsi lygiai metus ir buvo baigtas netrukus po to, kai 15min atkreipė dėmesį, kad jis gerokai užtruko. Bauda politikui buvo skirta gruodžio 28 d.
VMVT apie tai pranešė tik jau ne pirmąsyk ėmus domėtis, kaip sekasi analizuoti vandens reklamą. Per pandemiją apsikeitus ne vienu elektroniniu laišku, tarnybos atstovai bent keletą kartų žadėjo paskelbti tyrimo išvadas, tačiau apie tai nebuvo net pranešimo.
Taip pat skaitykite: Viktoro Uspaskicho vandens prieš virusą reklamai – jau metai, o ją vis dar analizuoja.
Nieko panašaus nepavyko rasti jos tinklalapyje, nebuvo ir žinutės tiesiai žurnalistams. „Matyt, per šventinius rūpesčius pamiršome informuoti“, – prie atsiprašymo pridėjo Viešųjų ryšių skyrius.
„Advokatas būtų kainavęs brangiau“
Europarlamentaras portalui 15min patvirtino baudą sumokėjęs ir net nebepamenąs, kiek – „gal 100 eurų“.
Anot jo, nebuvo prasmės tęsti šios istorijos – esą advokatas būtų brangiau kainavęs.
Paklaustas, ar tebesiūlo išgarsėjusį vandenį, V.Uspaskichas pripažino, jog „daro dėl savęs, žmonėms, kurie pripratę, masiškai nedarom“.
Beje, jau prasidėjus tyrimui paaiškėjo, kad 90 proc. reklamuoto vandens gamintojos „Lamikaros“ akcijų valdo Kėdainiuose registruota bendrovė „Edvervita“, o šios akcininkai yra V.Uspaskicho vaikai iš pirmos santuokos Julija ir Eduardas.
Bendrovė paneigė sąsajas su socialiniuose tinkluose pasklidusia informacija apie savo gaminamą vandenį.
„Lamikaros“ vadovas Nerijus Malinauskas portalui 15min tvirtino neturintis nieko bendro su politiko pasakojimu: „Esame natūralaus mineralinio vandens gamintojas. Viskas. <…> Mūsų natūralus mineralinis vanduo turi unikalią sudėtį, jis priskiriamas stiprios mineralizacijos vandeniui. <…> Bet kalbame apie mineralines medžiagas.“
Taip pat paaiškėjo, kad dar iki V.Uspaskichui pradedant garsiai girti vandenį, kai kurie žmonės jau buvo gavę mineralinio vandens „Upas“, išgaunamo iš Rokiškyje esančio gręžinio. Vietos parduotuvėse jo buvo galima nusipirkti gerokai pigiau – už 0,36 euro.
Tačiau vėliau, portalui 15min pasakodamas apie tariamai gydomųjų savybių turintį vandenį, V.Uspaskichas kalbėjo jau ne apie mineralinį vandenį buteliukuose, o kitą – struktūrizuotą, gerinamą pagal esą jo sugalvotą ir specialistų ištobulintą technologiją.
Moksliškai nėra patvirtinta, kad vadinamasis struktūrizuotas vanduo turėtų reikšmingų teigiamų pokyčių sveikatai.