Prie konteinerių kilo klausimų
Vienas „Facebook“ vartotojas neseniai pasidalijo vaizdo įrašu, kuriame, jo teigimu, matyti, kaip išrūšiuotos atliekos suverčiamos į tą pačią vietą.
„Gal kas galite paaiškinti, kodėl reikia rūšiuoti šiukšles, jeigu viską sukrato į vieną šiukšliavežę?“ – retoriškai klausė jis.
Įrašas per bemaž dvi savaites sulaukė maždaug 225 reakcijų, jis peržiūrėtas daugiau nei 200 tūkst. kartų.
Nors kai kurie komentatoriai pasipiktino, kodėl jų išrūšiuotos šiukšlės vėl sumetamos kartu, kiti nepatingėjo paaiškinti, kad tai, kas užfiksuota, tėra optinė iliuzija.
Paaiškinimai, kas iš tiesų matoma, pasirodė jau komentaruose.
„... kadangi dirbu šioje įmonėje, tai teko susipažinti su viskuo, – paaiškino viena moteris. – Šios mašinos yra dviejų arba trijų vietų.
Todėl, kad kiekvienos rūšies šiukšlės keliauja į joms priklausančią vietą. Popierius – sau, stiklas – sau, o kitos atliekos – sau. Kiekviena mašina turi svarstykles, kurios rodo, kiek jie surinko tam tikros rūšies šiukšlių. Kada atvyksta į bazę, yra sveriamos ir pildomi dokumentai.“
Nerūšiuoja, nes „nėra prasmės“
Gamintojų ir importuotojų asociacijos „Gamtos ateitis“ užsakymu tyrimų kompanija „Baltijos tyrimai“ šiais metais atliko reprezentatyvią Lietuvos gyventojų apklausą apie jų rūšiavimo įpročius.
Tyrimas atskleidė, kad visada rūšiuoja 36 proc., dažnai – 40 proc. suaugusiųjų. Bet paaiškėjo ir tai, kad kai kurie žmonės vis dar tiki mitais, susijusiais su rūšiavimu.
Kad nerūšiuoja atliekų, atsakė tik 9 proc. gyventojų. Pagrindinė priežastis, kodėl taip elgiasi, buvo įsitikinimas, kad nėra prasmės rūšiuoti, nes atliekos iš konteinerių vis tiek supilamos į tą pačią šiukšlių mašiną. Iš nerūšiuojančiųjų šią priežastį nurodė beveik pusė.
Surinkimo metu nesumaišo
Vienos didžiausių atliekų tvarkymo bendrovių Lietuvoje „Ekonovus“ teigimu, mitas, kad visos šiukšlės supilamos į vieną, vis dar yra labai populiarus. Įmonės interneto svetainėje galima nesunkiai rasti paaiškinimą, kaip vyksta šis procesas.
„Tokia netikra informacija sklando, nes dauguma antrines žaliavas ir pakuočių atliekas surenkančių šiukšliavežių turi atskiras sekcijas skirtingoms atliekų rūšims, kuriose jos nesusimaišo, nors gali atrodyti, kad viskas pilama į vieną automobilį“, – rašoma tinklalapyje.
Vėliau mišrios komunalinės atliekos apdorojamos, o rūšiuojamosios pristatomos į rūšiavimo centrą. Čia jos išrūšiuojamos į daug frakcijų ir atiduodamos perdirbėjams.
Vilniaus atliekų sistemos administratoriaus (VASA) tinklalapyje taip pat pateikiamas išsamus paaiškinimas, kaip surenkamos atliekos.
„Atliekų vežėjų automobiliai yra pritaikyti vežti ir mišrias komunalines atliekas, ir išrūšiuotas atliekas.
Automobilių rūšių yra keletas: surenkantys tik mišrias komunalines atliekas; tik išrūšiuotas; arba ir komunalines, ir išrūšiuotas“, – rašoma VASA interneto puslapyje.
Šiukšliavežės, skirtos mišrioms atliekoms ir antrinėms žaliavoms surinkti, turi tris skirtingas talpas, į kurias atliekos supilamos atskirai. Į vieną talpą supilamos stiklo pakuotės, į kitą – plastiko, popieriaus ir metalo pakuotės, į trečią – mišrios komunalinės atliekos.
15min verdiktas: trūksta konteksto. Atliekos rūšiuojamos ne be reikalo. Jos surenkamos atskirai – šiukšliavežės turi atskiras talpas.
Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Meta“, ja siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia.