2020 09 10

Interneto žiniasklaidos asociacija ragina VRK imtis priemonių dėl politinės reklamos socialiniuose tinkluose

Interneto žiniasklaidos asociacija (IŽA) atkreipė Vyriausiosios rinkimų komisijos dėmesį, kad socialiniuose tinkluose šiuo metu yra neįmanoma sureguliuoti politinės reklamos. Pasak IŽA, socialinis tinklas „Facebook“ nedeklaruoja savo reklamos įkainių, kurie turi būti vienodi visiems užsakovams, nepateikia informacijos, kiek ir kokios politinės reklamos buvo užsakyta.
Facebook
Facebook / 123RF.com nuotr.

Pasak IŽA, politinė reklama Lietuvoje yra griežtai reglamentuojama: ji turi būti pažymėta, turinys privalo atitikti teisės aktus, jos negalima skleisti agitacijos draudimo laikotarpiu ir t. t. Lietuvoje veikiančios informavimo priemonės šių įstatymų paiso, o kylančios problemos yra sprendžiamos greitai ir efektyviai.

Tuo metu politinės reklamos socialiniuose tinkluose šiuo metu sureguliuoti neįmanoma. Socialinis tinklas „Facebook“ nedeklaruoja savo reklamos įkainių, kurie turi būti vienodi visiems užsakovams, nepateikia informacijos, kiek ir kokios politinės reklamos buvo užsakyta.

Pranešime teigiama, jog Interneto žiniasklaidos asociacijos nariai, suprasdami, kad socialiniai tinklai užima vis didesnę ir svarbesnę vietą rinkimų technologijose – remiantis sociologinių tyrimų bendrovės „Kantar TNS“ duomenimis, metinė socialinių tinklų reklamos apyvarta siekia bent 80 mln. eurų – tai 2,5 karto lenkia Lietuvos interneto reklamos rinką – atkreipia suinteresuotų institucijų dėmesį, kad teisės aktuose esančios spragos neužtikrina viešojo intereso rinkėjams žinoti politikų ir politinių partijų patirtų išlaidų rinkimų kampanijų metu.

Siekdami užtikrinti, kad visi politikų išleidžiami pinigai būtų apskaityti ir už juos visuomenei viešai pateiktos ataskaitos, Asociacijos nariai teikia siūlymus:

Pirma, įpareigoti politines partijas ir fizinius rinkimų kampanijos dalyvius deklaruoti vieną socialinių tinklų paskyrą, kurioje būtų skelbiama informacija, bei kurios matomumas gali būti didinamas komerciniu reklamos pirkimu. Tokiu būdu partijos turės aiškų, deklaruotą ir baigtinį sąrašą paskyrų, iš kurių būtų agituojama, o finansinės ataskaitos, partijoms pateikus ataskaitas, būtų nesudėtingai atsekamos naudojantis socialinio tinklo „Facebook“ įrankiu „Reklamų biblioteka“.

Antrasis siūlymas remiasi finansinio skaidrumo principu, kuomet politinės partijos ir fiziniai rinkimų kampanijos dalyviai turėtų būti įpareigoti visus mokėjimus, susijusius su socialiniais tinklais (ypač rinkiminiu laikotarpiu) vykdyti tik iš vienos, VRK deklaruotos banko sąskaitos. Rinkimų ataskaitose jau dabar būtina deklaruoti kiek pinigų agitacijai buvo išleista visuose žiniasklaidos kanaluose. Remiantis pateiktu siūlymu, politinės partijos nesudėtingai galėtų išskirti išlaidas agitacijai ir reklamai socialiniuose tinkluose. Tuo būtų suvienodinami reikalavimai politinių partijų finansinėse ataskaitose išskirti išlaidas skirtingose žiniasklaidos kanaluose (TV, radijo, spausdintinėje ir internetinėje žiniasklaidoje, lauko reklamos stenduose ir kt.), įtraukiant išlaidas socialiniuose tinkluose Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, Google ir kituose.

Šios siūlomos priemonės padėtų užtikrinti rinkimuose dalyvaujančių kandidatų ir partijų finansinį skaidrumą, atskaitomybę visuomenei bei rinkimus prižiūrinčioms institucijoms.

Interneto žiniasklaidos asociaciją sudaro interneto naujienų portalai DELFI, 15min.lt, lrytas.lt, ve.lt, madeinvilnius.lt, bei Kaunas.kasvyksta.lt

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis