2020 02 03

Įrašu feisbuke galima apsaugoti asmeninius duomenis? Deja

Žinių apie duomenų apsaugą socialiniuose tinkluose stoka aptemdo gebėjimą suprasti realią padėtį. Pavyzdžiui, klaidingai suvokiama, kokiu būdu galima uždrausti feisbukui rinkti ir naudoti asmens duomenis.
„Facebook“
„Facebook“ / „Scanpix“ nuotr.

Pirmadienį feisbuke pradėta dalintis žinute, esą įsigalioja nauja taisyklė, kuria remiantis feisbukas galės naudotis vartotojų nuotraukomis. Dar daugiau, teigiama, kad dėl naujos taisyklės visi asmeniniai įrašai taps vieši.

15min nuotr./Įrašas socialiniame tinkle
15min nuotr./Įrašas socialiniame tinkle

Tačiau kartu pasiūloma ir išeitis – esą norint apsaugoti savo duomenis tereikia pasidalinti įrašu, kuriuo socialiniam tinklui uždraudžiama naudoti asmeninę informaciją. Feisbuke suskaičiavome bent keturis tokius įrašus, tačiau didelė tikimybė, kad pasidalinusių panašaus pobūdžio informacija yra kur kas daugiau.

Aštuoneri metai iki Lietuvos

Pranešimas apie naują feisbuko taisyklę yra melagingas. Lietuviškas tekstas – šiek tiek pakoreguota angliško pranešimo, platinto 2012 m., versija. Apie pranešimą prieš aštuonerius metus rašė faktų tikrinimo tinklalapis snopes.com.

Dalis feisbuko vartotojų iki šiol nesupranta, kad tai, jog apie savo duomenų apsaugą rašoma iš asmeninės socialinio tinklo paskyros, reiškia, kad rašantis asmuo jau yra sutikęs su visomis socialinio tinklo taisyklėmis ir reikalavimais, kurie pateikiami prieš susikuriant anketą.

„Scanpix“/AP nuotr./„Facebook“ vadovas Markas Zuckerbergas JAV Senate
„Scanpix“/AP nuotr./„Facebook“ vadovas Markas Zuckerbergas JAV Senate

Feisbukas – privati įmonė, o asmeniniai duomenys apie vartotojus – pagrindinė įmonės prekė, kurią socialinis tinklas parduoda norintiems pasiekti potencialius prekių ar produktų pirkėjus.

Informacija apie tai, kokius duomenis renka socialinis tinklas, nėra slapta. Pastarųjų metų skandalai dėl nutekintų asmeninių duomenų paskatino feisbuką pateikti daugiau informacijos apie duomenų naudojimo tikslus.

Nors socialinis tinklas nesiekia tapti informacijos savininku, feisbukas gali naudotis kone kiekvienu informacijos vienetu, kurį pateikia vartotojai. Tai toli gražu neapsiriboja nuotraukomis. Renkami duomenys apie tai, iš kokio įrenginio prisijungiama, duomenys apie buvimo vietą, susirašinėjimai su kitais socialinio tinklo vartotojais ir aibė kitokios informacijos.

Sumažinti socialiniam tinklui perduodamų duomenų kiekį galima pakeičiant privatumo nustatymus. Vis dėlto vienintelis būdas panaikinti visą įkeltą informaciją – ištrinti paskyrą. Pavyzdžiui, nuotraukos, kuriose esate pažymėta/-as, niekur nedings. Todėl visiškai pašalinti savo virtualaus antspaudo iš socialinio tinklo tikriausiai nepavyks.

„Scanpix“ nuotr./„Facebook“
„Scanpix“ nuotr./„Facebook“

Vis dėlto tai, kad socialinis tinklas gali naudoti savo klientų informaciją, nereiškia, kad feisbuko vartotojų anketose pateikti privatūs duomenys bus paviešinti. Kiti socialinio tinklo vartotojai paslėptų įrašų nematys.

Ne pirmas kartas

Panašiais įrašais siekta sustabdyti neegzistuojančius privatumo politikos pakeitimus ne tik feisbuke. Praėjusių metų vasarą buvo platinama panaši informacija apie „Snapchat“ privatumo politiką.

Snopes.com teigimu, panašaus pobūdžio pranešimų ištakos – šio amžiaus pradžioje. 2002 m. pasirodė melaginga informacija, skirta nelegalų turinį platinantiems tinklalapių savininkams.

Tuomet teigta, kad norint išvengti teisėsaugos tereikia papildyti savo tinklalapio aprašą atsišaukimu, draudžiančiu į tinklalapį pateikti teisėsaugos atstovams.

Tai gali būti susiję su Jungtinėse Valstijose XX amžiuje gyvavusiu mitu, esą slaptai dirbantys JAV policijos pareigūnai privalo atsakyti tiesą, jei šių paklausiama, ar jie dirba policijoje.

Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Facebook“ programa, kuria siekiama stabdyti melagingų naujienų plitimą socialiniame tinkle.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų