2019 07 08 /2019 07 26

Išradingieji sukčiai: prisidengus „Delfi“, siekiama išvilioti pinigus

Sukčių socialiniame tinkle platinamos reklamos gali nesunkiai apgauti detalėms neatidų skaitytoją. Prisidengiama atpažįstamo naujienų portalo vardu bei žinomomis asmenybėmis.
Sukčių pinklės
Sukčių pinklės / 15min nuotr.

Feisbuke platinamos naujienų portalo delfi.lt naujieną primenančios reklamos, kviečiančios investuoti į kriptovaliutas. Nuorodomis į potencialiai pavojingas reklamas pasidalinta per tūkstantį kartų.

Aukų pinigų siekiama išradingai – sukčių sukurta naujienų portalo imitacija itin panaši į naujienų portalo dizainą. Įmonės logotipas naudojamas ir tinklalapį imituojančioje feisbuko paskyroje, sukurtoje liepos 7 d.

15min nuotr./Naujienų portalą primenantis sukčių kabliukas
15min nuotr./Naujienų portalą primenantis sukčių kabliukas

15min jau rašė, kokių tikslų siekia įžymių žmonių vardu prisidengiantys sukčiai, žadantys greitą pelną.

Panaši į anksčiau aprašytą schemą naudojama ir dabar. Sekdami iš pažiūros „Delfi“ pasidalinta nuoroda, esame nukreipiami į tinklalapį delfi.naujienosjums.com. Tai turėtų būti pirmoji raudona vėliava, kad susiduriama su sukčiais. Patikimų šaltinių nuorodos visada ves į šaltinių tinklalapius.

Šiuo atveju klaidina ne tik straipsnio antraštė ir šaltinis, bet ir tinklalapio, į kurį esame nukreipiami, dizainas. Šis – panašus į „Delfi“ mobiliosios versijos tinklalapio dizainą. Pateikiamas tekstas skatina pasitikėti žinomų pramogų ir verslo pasaulio atstovų patarimais. Greta – ne itin profesionaliai suklastotos nuotraukos.

15min nuotr./Melagingos naujienos turinys
15min nuotr./Melagingos naujienos turinys

Tekste raginama pateikti savo elektroninio pašto adresą. Tai padarę esate nukreipiami į tinklalapį blockgain.com, kuriame aptariami investavimo į kriptovaliutas privalumai. Kone iškart į nurodyto el. pašto dėžutę atkeliauja laiškas.

Šiame išaiškėja tikrasis reklamos tikslas – siekis iš skaitytojo sąskaitos išvilioti 250 JAV dolerių, kuriuos reikėtų pervesti pasinaudojus „Bitcoin revolution“ platforma.

„Tuos vyrus, kurie visa tai darė, vardais ir pavardėmis atsekti būtų labai sudėtinga. Jie naudoja clickbait'us (patrauklias antraštes – 15min), uždeda A.Tapino ar kito žymaus asmens nuotrauką, nes tuomet didesnė tikimybė, kad kas nors paspaus, palyginti su kokio nors atsitiktinio vyruko su „Lamborghini“ nuotrauka“, – prieš mėnesį 15min pasakojo neįvardintu likti norėjęs partnerysčių (angl. affiliate) rinkodaros ekspertas.

15min nuotr./Elektroninio laiško turinys
15min nuotr./Elektroninio laiško turinys

Pašnekovas teigė, kad reklamos platintojai pelnosi iš kiekvieno privilioto asmens. Tačiau tokios schemos – trumpalaikės. Kadangi sukčių nuorodas medžioja „Google“ ir „Facebook“, kurių platformomis naudojamasi, internetiniai adresai, kuriais platinama informacija nuolatos keičiami.

Patikrinu tinklalapį delfi.naujienosjums.com viešai prieinamu įrankiu whois.domaintools.com paaiškėja, kad tinklalapis vienerių metų laikotarpiui sukurtas 2019 m. birželio 27 d. ir yra registruotas Panamoje.

Daugiau apie tai, kokias schemas naudojasi internetiniai sukčiai ir kaip nuo jų apsisaugoti – čia.

Tiesa, pinigus išvilioti siekiantys sukčiai naudojasi ne tik delfi.lt pavadinimu. Liepos pabaigoje imta naudotis tv3.lt dizainą primenančiais sukčiavimui skirtais tinklapiais.

Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Facebook“ programoje, kuria siekiama stabdyti melagingų naujienų plitimą socialiniame tinkle.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis