15min fotografas Lukas Balandis pranešė, kad du Lietuvos muitinės pareigūnai trečiadienio rytą Stasylų geležinkelio stotyje patikrino apie dešimt „Belaruskalij“ vagonų su trąšomis ir leido vykti toliau. Traukinys vyks iki Klaipėdos, iš kur Baltarusijos įmonė eksportuoja produktus į pasaulį.
JAV sankcijas per Lietuvą trąšas eksportuojančiai „Belaruskalij“ paskelbė rugpjūtį, minint suklastotų rinkimų metines, o jų įsigaliojimą atidėjo iki gruodžio 8 dienos, 7 val. ryto Lietuvos laiku.
Amerikiečiai sako, kad sankcijomis siekia paveikti režimą, jog jis paleistų politinius kalinius, pradėtų dialogą su pilietine visuomene ir surengtų laisvus rinkimus.
Trečiadienį įsigaliojusios sankcijos taikomos JAV subjektams ir sandoriams JAV doleriais, taigi tiesioginio teisinio poveikio Lietuvos įmonėms neturi.
Artėjant JAV sankcijų įsigaliojimo terminui, Lietuvoje įkaito diskusijos, ar šalis elgtųsi nuosekliai, tęsdama tranzitą. Pasirodė skirtingų teisininkų vertinimų, ar tranzitas gali toliau tęstis.
„Lietuvos geležinkeliai“ trečiadienio rytą informavo, kad gruodžio mėnesį teiks trąšų gabenimo paslaugas „Belaruskalij“, nes „pagal galiojančią sutartį Baltarusijos bendrovė už jas atsiskaitė iš anksto“.
Įmonės pranešime teigiama, kad „tolesnis paslaugų teikimas priklausys nuo sankcijų režimo, valstybės institucijų sprendimų bei bankų pozicijos dėl „Belaruskalij“ atliekamų mokėjimo pavedimų aptarnavimo".
Kartu įmonė nurodo, kad po gruodžio 8 dienos „Lietuvoje veikiantys bankai linkę nebeaptarnauti „Belaruskalij“ atliekamų mokėjimo pavedimų“.
Padėtį uždarame posėdyje trečiadienio rytą aptarė ir Seimo Ekonomikos komitetas, jame informaciją parlamentarams pateikė susisiekimo viceministrė Loreta Maskaliovienė ir „Lietuvos geležinkelių“ vadovas Mantas Bartuška.
Po susitikimo komiteto pirmininkas konservatorius Kazys Starkevičius teigė, kad „Lietuvos verslo subjektai sankcijas turėtų taikyti įvertinę aplinkybių visumą, taip pat ir atsižvelgiant į savo sutartinius įsipareigojimus bei galimas netesybas“.
„Komitetas nutarė toliau tęsti diskusiją dėl sankcijų Baltarusijai taikymo, išlaikant konkurenciją Lietuvos transporto sektoriui“, – rašoma komiteto pranešime spaudai.
JAV ambasadorius Lietuvoje Robertas Gilchristas 15min atsiųstame komentare teigė, kad amerikiečiai tęs konsultacijas su Lietuva dėl to, kaip didinti spaudimą Baltarusijos režimui.
„Mes labai vertiname Lietuvos lyderystę remiant demokratiją ir kovojant su autokratija visame pasaulyje, taip pat ir Baltarusijoje.
Tęsime glaudų bendradarbiavimą su mūsų užsienio sąjungininkais bei partneriais, taigi ir su Lietuva, siekdami ir toliau kelti A.Lukašenkos ir jo režimo kaštus už besitęsiančius išpuolius prieš demokratiją, žmogaus teises ir tarptautines normas bei nubausti juos už žiaurias represijas prieš baltarusius tiek šalies viduje, tiek už jos ribų“, – teigė JAV ambasadorius.
„Šie naujausieji mūsų žingsniai yra mūsų trečiasis su sąjungininkais koordinuojamas veiksmas šiai metais. Pritariame ES, JK ir Kanados veiksmams ir toliau bendradarbiausime su tarptautine bendruomene, siekdami asmenų, atsakingų už represijas ir žmogaus teisių pažeidimus Baltarusijoje, atskaitomybės“, – pridūrė jis.
Jeigu per Lietuvą būtų nustoti vežti „Belaruskalij“ produktai, „Lietuvos geležinkeliai“ netektų maždaug ketvirtadalio krovinių, o Klaipėdos uostas – apie trečdalio.
Lietuvos valdžios atstovai teigia, kad pastarosiomis dienomis gilinosi tiek į teisinius aspektus, tiek į tai, kaip planuoja elgtis tranzitą galintys parūpinti latviai ar baltarusiškas trąšas importuojantys norvegai.
Analitikai sako, kad svarbų vaidmenį vaidina ir ekonominiai interesai.
„Kai kam tai susiję du didelėm pajamom ir tai – pagrindinis tikslas. Natūralu, kad ieškoma galimybių tęsti pajamų gavimą. Neįmanoma tikėtis, kad visi turės vienodus prioritetus ir vertybes“, – 15min trečiadienį sakė politologas Laurynas Jonavičus.
„Šios situacijos priklauso ir nuo to, kiek buvo konsultuotasi su suinteresuotais žaidėjais iki tol", – pridūrė ekspertas.