„Šito tipo kateris buvo projektuotas kaip karinės paskirties laivas. Švedijos laivynas tokių katerių vėlesnes modifikacijas naudoja ir dabar. Neabejoju, kad šis „Žaibas“ sustiprins uosto priekrantės gynybos tarnybos pajėgumus. Dirbsime Kuršių mariose, saugosime Klaipėduos uostą, priekrantes. Tikiu, kad šis kateris ilgai ir sėkmingai plaukios. Linkiu jam būti greitu ir tiksliu, kad prasmėmis išpildytų savo vardą“, – teigia Lietuvos kariuomenės Karinių jūrų pajėgų vadas – flotilės admirolas Giedrius Premeneckas.
Iki 40 mazgų greitį galintis išvystyti gelbėjimo kateris „Žaibas“ tokiu vardu buvo pavadintas ne veltui. Nuolat pasirengęs reaguoti į pranešimus, susijusius su paieškos ir gelbėjimo operacijomis bei uosto apžvalga, savo darbą Klaipėdos uoste kateris vykdė nuo 2003-iųjų. Po dviejų dešimtmečių tarnybos laivą nuspręsta neatlygintinai perduoti Karinėms jūrų pajėgoms. Tačiau toli nuo uosto laivas nepabėgs: nuo šiol jis vykdys užduotis, susijusias su Klaipėdos valstybinio jūrų uosto apsauga ir priekrantės gynyba.
„Šiandien kaip niekad aktuali uosto apsaugos tema, tad tikimės, kad pajėgoms, kurios saugo uostą, jis pasitarnaus, o ir mes būsime laimingi toliau jį matydami uoste. Linkime „Žaibui“ sėkmės ir įdomių užduočių jau Karinių jūrų pajėgų laivyne. 21 metus tarnavęs kaip civilis, nuo šiandien „Žaibas“ tampa karininku“, – sako Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos generalinis direktorius Algis Latakas.
Įdomus faktas, kad Uosto direkcija laivą įsigijo 2002 m. gruodį, o KJP perdavė lygiai po 21 metų – 2023 m. gruodį. Skaičius 21 „Žaibo“ istorijoje kartojasi: 2003-iųjų birželį kateris „Žaibas“ savo tarnybą pradėjo kaip Uosto direkcijos laivas, o po 21 metų, šių metų birželį jis pradeda naujas pareigas – tarnaus Karinėse jūrų pajėgose.
Kateris turi daug privalumų: uždarą, nuo blogo oro apsaugantį tiltelį, kuris be įgulos gali papildomai talpinti 5–7 karius, pakankamai daug vietos ant denio, ant kurio gali būti sudėta užduočiai reikalinga įranga, svarbi savybė – labai maža katerio grimzlė. Išnaudojant katerio privalumus, nuo šiol jis bus naudojamas patruliavimo, pajėgų apsaugos, žvalgybos, paramos nardymo užduotims vykdyti Kuršių mariose, Klaipėdos valstybinio jūrų uosto ir priekrantės vandenyse. Kateris bus papildomai pritaikytas, kad galėtų atlikti Lietuvos kariuomenės keliamas užduotis.
Greitaeigis gelbėjimo kateris „Žaibas“ pastatytas 1997 metais Švedijoje, jo ilgis – 11,88 metro, plotis – 2,90 metro, grimzlė – vos 0,7 metro. Prieš atitekdamas Uosto direkcijai laivas nuo 1999 metų priklausė AB „Mažeikių nafta“ ir vadinosi „Būtinge“. Per du darbo dešimtmečius Uosto direkcijos laivyne kateriui teko ne viena ypatinga užduotis. Tarp įsimintiniausių – 2011 m. liepos mėnesį vykdyti evakavimo darbai AB Smiltynės perkėloje keltui su keleiviais užplaukus ant seklumos ties Kiaulės nugara. 2004 m. gegužę „Žaibas“ išgelbėjo apsivertusio katamarano valdytojo gyvybę, o 2005 metų rugpjūtį vėjui įsismarkavus iki 29 m/s „Žaibo“ komanda išgelbėjo buriuotojo gyvybę.