Ketvirtadienį, 10 val., savo kūrybą pristatys ir apie fotografiją diskutuos menininkai iš Portugalijos José Nuno Lamas ir Valter Ventura, o penktadienį, nuo 10 val., – vienas garsiausių britų fotografų Martin Parr.
Vilniaus dailės akademijos Kauno dailės instituto Didžiojoje salėje vyksiančiame susitikime dalyvausiantys parodos „Duetai ir Dvikovos“ dalyviai J.N.Lamas ir V.Ventura studijavo fotografiją Ar.Co. („Art Center and Visual Communication“) Lisabonoje, jų gimtojoje Portugalijoje.
Kaip patys sako, tada jie ir susibičiuliavo, o nuo 2006 metų nebekuria atskirai. Nežiūrint grynai fotografinio išsilavinimo, jie naudoja fotografijos mediją ne tam, kad artikuliuotų fotografinio atvaizdo specifikas – techniką, stilius, mokyklas. Fotografija jiems veikiau yra galimybė kalbėti apie banalumo, absurdiškumo ir kasdienybės lyrikos ir realizmo situacijas, kurias jie surežisuoja: tai – darbas, laisvalaikis ar metaforiški epiniai žygiai. Paprastai tariant, jų darbai yra autoportretas dviese. J.N.Lamas ir V.Ventura jungtinės kūrybinės pajėgos siekia ieškoti žavesio rutinos, banalybės, antagonizmų bedugnėse.
Keliaujantis šiuolaikinės fotografijos dievaitis
M.Parr, kurio paskaita vyks Vilniaus universiteto Kauno humanitarinio fakulteto 5 auditorijoje, britas, tačiau jau keletą dešimtmečių jį galima vadinti tiesiog pasaulio piliečiu, nes laiką leidžia keliaudamas aplink pasaulį. Savo kelionėse M.Parr tiria laisvalaikio, vartotojiškumo bei komunikacijos sąvokas. O norėdamas iššifruoti tautinius reiškinius, tuo pat metu jis nagrinėja ir nacionalinius ypatumus, simbolius bei jų svarbą ateities kartų savimonės formavimuisi ir kultūrinei identifikacijai.
Menininkas suteikia galimybę pamatyti pažįstamus daiktus visiškai nauju būdu, kurdamas visuomenės portretą, kuris leidžia apjungti matomų globalizacijos ženklų analizę bei kitokią, neįprastą vizualinę patirtį. Šiose nuotraukose M.Parr konkrečius vaizdus gretina su universaliai pateiktais prieštaravimais, kur individualios savybės yra priimamos, o keistumas – tausojamas.
Temas bei savitus būdus jų išraiškai autorius pasirenka ne tik kaip fotografas, kurio darbas susijęs su gausių serijų kūrimu, dalis jo neįprastos strategijos – tos pačios nuotraukos pateikimas meninės fotografijos kontekste, parodose ar meno leidiniuose, taip pat ir susijusiose srityse: reklamoje, žiniasklaidoje. Taip išnaudodamas skirtingus fotografijos tipus, M.Parr peržengia tradicinės fotografijos ribas. Dėl šio visaapimančio požiūrio, savito stiliaus ir interpretuojamų temų, kūrėjas jau seniai yra tapęs jaunosios fotografų kartos modeliu.