„Kauno klinikų serveriai atakuojami, sistema sutrikusi – neveikia visą savaitę. Serveriai nulaužti, situacija labai komplikuota, gydytojai negali skirti gydymo. Kaip informacinių technologijų (IT) specialistas galiu pasakyti, kad nuo to galima buvo apsisaugoti“, – tokio laiško 15min sulaukė prabėgus keletui dienų nuo sistemos trikdžių atsiradimo.
Austė Aleksandravičiūtė-Šviažienė, Kauno klinikų Komunikacijos tarnybos vadovė patikino, kad duomenų, jog informacinių sistemų veiklą sutrikdyti galėjo įsilaužimas ar kompiuterinis virusas, nėra.
„Iki šiol tokio masto avarijų nesame patyrę, o smulkūs ar vidutiniai informacinių sistemų sutrikimai paprastai pašalinami per kelias valandas. Šiuo metu aiškinamės visas šio incidento priežastis ir aplinkybes, rūpinamės, kad panašios situacijos ateityje nepasikartotų“, – teigė ji.
Nesulaukė svarbaus tyrimo
Kovo 14 dieną redakcija sulaukė dar vieno laiško – kreipėsi sunkia vėžio forma sergantį artimąjį namuose globojanti moteris.
„Nežinau, ką jie ten atstatė, nes mūsų gydytoja ir šiandien negali prisijungti prie pacientų duomenų. Kovo pirmomis dienomis padaryta nuotrauka, kai pacientui suleidžiamas tirpalas, parodantis vėžio paplitimą ir ar šiuo metu naudojama chemoterapija veikia. Tai procedūra, kainuojanti be proto daug energijos ir sveikatos sunkiam ligoniui. Jau nekalbu apie tai, kad šio skanavimo reikia laukti ne vieną savaitę dėl pacientų gausos. Deja, niekas tos nuotraukos dabar negali pažiūrėti. Tas pats su kraujo tyrimais.
Tai tiesiog nepakeliama nei pačiam ligoniui, nei jo šeimai, kuri su viltimi gyvena nuo vieno tyrimo iki kito. O dar kai pareiškia kažką apie kažkokį viešą pirkimą sistemom atstatyti (visi žinom, kiek jie trunka)... Žmonės gali ir numirt per tą laiką“, – piktinosi paciento dukra.
Onkologiniai ligoniai palikti be gydymo, nes neįmanoma prieiti prie jų duomenų.
Ji teigė skambinusi Kauno klinikų IT skyriui, klausė, kada bus viskas sutvarkyta, nes sunkiam ligoniui tyrimo duomenų reikia kuo greičiau, tačiau sulaukė atsakymo, kad gydo ne IT sistemos, o gydytojai.
„Bet juk gydytojai negali prieiti prie atliktų laboratorinių analizių ir nuotraukų. Onkologiniai ligoniai palikti be gydymo, nes neįmanoma prieiti prie jų duomenų. Tai normalu gyvenant 2022-aisiais? Po savaitės laukimo gydytoja informuoja, kad vyksta kažkoks IT viešasis pirkimas. Suprask, dar porą mėnesių gydymas vienoje didžiausių Kauno ligoninių nevyks?“, – negalėjo atsistebėti moteris.
Galiausiai kraujo tyrimai jos tėvui buvo atlikti kitoje gydymo įstaigoje. Nuspręsta tęsti tą pačią chemoterapiją, nors ir nežinoma, ar ji padeda.
Į redakciją besikreipęs dar vienas vyras taip pat teigė, belaukiantis svarbaus tyrimo rezultatų. Pasak jo, pacientai iš Kauno klinikų siunčiami į poliklinikas net kraujo tyrimams. Poliklinikose – antplūdis.
„Nepasiekiami jokie tyrimų rezultatai, kurie daryti iki gedimo. Klausimas, ar jie dar nedings. Įsivaizduokite, jei tai gyvybei gresianti liga, kai reikalingi greiti sprendimai...“, – stebėjosi jis.
Trikdžių šalinimas truko 10 dienų
Kovo 8 dieną, prabėgus kelioms dienoms nuo IT sistemų trikdžių atsiradimo, Kauno klinikos jau buvo atstačiusios internetinės svetainės bei įstaigos el. pašto veikimą. IT darbuotojai darė viską, ką galėjo.
A.Aleksandravičiūtė-Šviažienė tuomet informavo, kad gydytojai tiesiog dirba su popierinėmis ligos istorijomis ir esveikatos portalo turima informacija.
„Ką tik gavau žinią, kad didžioji dalis medicininių programų jau veikia. Artimiausiu metu bus atkurtos visos sistemos. Bus atlikta rimta analizė, kodėl taip nutiko“, – dar kovo 9 dieną informavo Kauno klinikų atstovė.
Nepatogumai pacientams ir darbuotojams, kaip pripažino ji, – dideli.
Kovo 16 dieną A.Aleksandravičiūtė-Šviažienė 15min pranešė, kad nuo vakar visos ligoninės informacinės sistemos yra atkurtos ir veikia įprastai. Ji patikino, kad visi Kauno klinikų informacinėse sistemose esantys pacientų duomenys yra saugūs.
„Apgailestaujame dėl visų nepatogumų, kuriuos dėl neveikiančių Kauno klinikų informacinių sistemų patyrė pacientai ir darbuotojai. Dėl elektros tiekimo sutrikimo kurį laiką neveikė visos Kauno klinikų informacinės sistemos, kurių įstaigoje yra apie 50. Per kelias valandas atstatytos mažiausiai pažeistos svarbios sistemos, kitos sistemos atstatytos per keletą dienų.
Įvykus incidentui, darėme viską, kad galėtume suteikti kokybiškas sveikatos priežiūros paslaugas pacientams ir kad sistemos būtų atkurtos kaip įmanoma greičiau“, – tikino Kauno klinikų atstovė.
IT sistemų sutrikimas, anot jos, įvyko dėl elektros įtampos šuolio, viršijusio turimos ir veikiančios apsaugos galimybes, kai buvo paveiktas didelis kiekis serverinės ir kompiuterinio tinklo įrangos.
IT sistemų sutrikimas įvyko dėl elektros įtampos šuolio.
Atstačius sugadintą elektroninę ir informacinių technologijų įrangą, pradėtos nuosekliai atstatinėti informacinės sistemos.