2015 01 16

Kauno politikai lauko reklamose pasiryžę bet kam

Kauno politikai pradėjo kovą dėl rinkėjų balsų. Norėdami pelnyti kauniečių simpatijas jie pasiryžę bet kam – net viešai pajuokai. Toks įspūdis susidaro pamačius mieste pirmąsias politines lauko reklamas. Plakatuose besišypsantys politikai bando suvilioti rinkėjus anekdotinėmis frazėmis, stereotipais apie amžiną Kauno ir Vilniaus konkurenciją, dėmesiu senjorams bei kvietimais atsibusti.
Rinkimų agitacija
Rinkimų agitacija / Eriko Ovčarenko / BNS nuotr.

Reklaminiai politikų plakatai sulaukia prieštaringų kauniečių vertinimų. Tuo metu politologai pasigenda įdomesnių sprendimų. Už originalumą jie gyrė tik liberalus, kurie nepabijojo pasijuokti iš savęs. Vis dėlto jų reklamas politinės komunikacijos specialistai vertina kaip stereotipiškas ir kvailokas.

Čia priėjo Kindziulis...

Reklaminių stendų su politikų atvaizdais mieste dar nėra daug. Tačiau keli pirmieji jau atkreipė kauniečių dėmesį. Vilijampolėje, Raudondvario plento ir Panerių gatvės sankryžoje esančiame žiede, stovinti lauko reklama sukelia dviprasmiškas mintis: iš plakato žvelgianti Liberalų sąjūdžio kandidatė į Kauno miesto tarybą Ona Balžekienė į savo rinkėjus kreipiasi fraze: „Čia priėjo Ona... ir pasakė: sumažinkim mokesčius Kaune, ir viskas bus gerai“.

Formuluotė primena anekdotus apie sovietinių laikų humoro žurnalo „Šluota“ personažą Kindziulį („Čia priėjo Kindziulis...“). Humoristinę nuotaiką papildo ir vietoje nuotraukos plakate vaizduojamas politikės šaržas.

Dar viena šios partijos lauko reklama stovi Muravos sankryžoje. Joje įamžintas Liberalų sąjūdžio kandidatas į Kauno merus Rimantas Mikaitis primena stereotipinius Kauno ir Vilniaus santykius – norą konkuruoti: „Aplenksim Vilnių ir viskas bus gerai“.

Lakoniškesnį būdą priminti save rinkėjams pasirinko politikė Orinta Leiputė, kuri, kaip Lietuvos socialdemokratų partijos atstovė, taip pat siekia tapti laikinosios sostinės vadove.

K.Baršausko gatvėje, netoli prekybos centro „Molas“, stovinčiame stende O.Leiputė kreipiasi į pensininkus šūkiu: „Kaunas – dėmesingas senjorams“. Nekyla abejonių, į kurią rinkėjų auditoriją taikoma.

Kol kas daugiausia mieste lauko reklamų su visuomeninės organizacijos „Vieningas Kaunas“ nariais, pretenduojančiais į Kauno miesto savivaldybės tarybą.

Šios partijos kandidatas į miesto mero postą – verslininkas Visvaldas Matijošaitis – vienas ir kartu su kolegomis į rinkėjus žvelgia iš lauko reklamų Vilniaus gatvės pradžioje, žieduose prie Petro Vileišio tilto ir VI forto. Plakatuose pavaizduoti politikai rankose neša žalią užrašą su šių rinkimų šūkiu: „Budinkim Kauną!“. 

Protingas humoras gali lemti sėkmę rinkimuose

Humoras politinėse reklamose nebūtinai yra blogas dalykas – įsitikinęs Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) profesorius dr. Mindaugas Jurkynas.

Asmeninio archyvo nuotr./Mindaugas Jurkynas
Asmeninio archyvo nuotr./Mindaugas Jurkynas

Pasak mokslininko, jeigu juokinga frazė pataiko į kandidato auditoriją ir yra atsimenama, tokia taktika pasiekia tikslą.

„Jeigu paprastos ir trumpos frazės yra tikslios, žmonės jas atsimena. O atsiminimas yra svarbus veiksnys darant politinį sprendimą. Kandidatų daug, todėl daugumos tu tiesiog neidentifikuoji.

Šūkiai „Nusipelnėme gyventi geriau“, „Viskas bus gerai“, „Sveiko proto pergalės“ gali būti juokingi. Tačiau, jeigu jie įsiminė ir padeda identifikuoti politiką, kuris jas naudoja, tai gali padėti renkantis, už ką balsuoti“, – sako VDU profesorius.

Šūkiai „Nusipelnėme gyventi geriau“, „Viskas bus gerai“, „Sveiko proto pergalės“ gali būti juokingi. Tačiau, jeigu jie įsiminė ir padeda identifikuoti politiką, kuris jas naudoja, tai gali padėti renkantis, už ką balsuoti“, – sako VDU prof. M.Jurkynas.

Pašnekovas prisiminė ne vieną atvejį, kai tinkamai pasirinktas humoras padėjo politikui pelnyti rinkėjų simpatijas.

Pavyzdžiui, šaržą per 1997 metų prezidento rinkimus naudojo Tėvynės Sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų lyderis Vytautas Landsbergis.

„1997 metais dalyvaudamas prezidento rinkimuose V.Landsbergis naudojo šaržus kartu su fraze „Patyręs geriau“. Karikatūrose vaizduotas profesorius, kuris geriau už kitus kandidatus įkala vinį, sukonstruoja mašinėlę“, – priminė VDU profesorius M.Jurkynas.

Politologas atkreipė dėmesį, kad lauko reklama – specifinė erdvė, tad sunku rasti geriausią sprendimą, ką joje pavaizduoti.

„Lauko reklamoje visada gali naudoti politiko atvaizdą ir susijusį šūkį bei trumpą informaciją. Programos ten neįdėsi. Todėl metai iš metų kartojami tie patys dalykai. Jokie dviračiai neišrandami“, – pastebėjo pašnekovas. Anot jo, šie rinkimai kol kas taip pat nepateikė jokių įsimenančių lauko reklamos pavyzdžių.

Politikai nesugebėjo rasti įdomių vizualinių sprendimų

Blanku – taip šių rinkimų politinę reklamą apibūdina VDU Viešosios komunikacijos katedros docentė dr. Kristina Juraitė. Anot vizualinės komunikacijos ekspertės, politinės reklamos, skirtos savivaldos rinkimams, šiemet nei labai stebina, nei džiugina.

Pakankamai tradicinės, vienodos, be vizualiai kūrybiškesnių sprendimų dažniausiai apsiriboja partijos atstovų atvaizdais. Rinkimų plakatų šūkiai daugeliu atveju orientuoti į gana abstrakčias idėjas, tikslus ir vertybes.

Asmeninio albumo nuotr./VDU Viešosios komunikacijos katedros docentė dr. Kristina Juraitė
Asmeninio albumo nuotr./VDU Viešosios komunikacijos katedros docentė dr. Kristina Juraitė

Jau senokai pripratome stebėti politiką kaip žaidimą, spektaklį ar šou, bet šįkart jis tiesiog nerimtas ir neįdomus“, – apibendrino doc. K.Juraitė.

Pavyzdžiui, konservatoriai pasirinko lakonišką, tradicinį, bet labai abstraktų kvietimą rinkti patikimą merą Andrių Kupčinską.

Darbo partija šiuose rinkimuose vadovaujasi itin bendru šūkiu, kuris tinka visiems atvejams: „Dideli darbai prasideda nuo mažų“, o judėjimas „Vieningas Kaunas“ kartu su V.Matijošaičiu kviečia „Budinkime Kauną“.

„Tradiciškai nuoseklūs socialdemokratai ir jų kandidatė į Kauno mero postą O.Leiputė tvirtina, kad „Kaunas – dėmesingas senjorams“ – tarsi pastarieji yra vienintelis partijos elektoratas“, – pastebi doc. dr. K.Juraitė.

Pašnekovės nuomone, labiausiai išsiskiria Liberalų sąjūdžio atstovų reklamos, kuriose netrūksta šmaikštumo, optimizmo. Tačiau tai nepalieka rimto įspūdžio.

„Toks perdėtas optimizmas man primena Nobelio premijos laureato Česlovo Milošo knygoje „Gimtoji Europa“ aprašomą įvykį apie tai, kaip rusų armija elgėsi su vokiečių karo belaisviais, draugiškai juos ramindami ir užtikrindami, kad viskas bus gerai. O vėliau juos šaltakraujiškai sušaudydavo“, – teigia VDU docentė. Pasak jos, apgaulingas optimizmas dominuoja ir šių rinkimų vizualiniame diskurse, kur daug nekonkretumo, abejingumo, patetiškumo.

Išankstinės apklausos sėkmę pranašauja konservatoriams

2014 metų pabaigoje viešosios nuomonės ir rinkos tyrimų bendrovės „Factus“ atlikta apklausa parodė, kad maždaug pusė rinkėjų dar nėra apsisprendę, už ką balsuos kovo 1-ąją vyksiančiuose savivaldos rinkimuose. Didžiausia intriga yra dėl pirmą kartą tiesiogiai renkamo mero.

Apklausos duomenimis, jei rinkimai vyktų dabar, Kauno meru greičiausiai būtų perrinktas konservatorius, dabartinis meras Andrius Kupčinskas.

Mero rinkimuose rimčiausi konkurentai turėtų būti maždaug vienodai palankumo balsų iš apklausos respondentų surinkę „Vieningas Kaunas“ lyderis V.Matijošaitis ir Erikas Tamašauskas, į rinkimus einantis su Artūro Zuoko Lietuvos laisvės sąjunga.

Mažiausiai galimybių įsikurti Kauno mero kabinete pagal šią apklausą turi Seimo narė socialdemokratė Orinta Leiputė ir „tvarkietė“ Aušra Ručienė.

Kaip Jūs vertinate Kaune esančias politines lauko reklamas. Pasidalinkite savo nuomone apklausoje ir komentaruose.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų