2016 03 08

Kauno troleibuso vairuotojas: „Mere, rėžkit atvirai: ar mūsų parkui – galas?“

Pernai Kauno troleibusų parkas (anksčiau – „Autrolis“) minėjo 50 metų veiklos jubiliejų, tačiau džiaugsmo būta mažai. 26 metus vairuotoju išdirbęs Benediktas Kazlauskas įsitikinęs: troleibusams Kaune ateina galas. „Kodėl valdžia mums atvirai nepasako, kad naikins troleibusus? Įmonėje – susipriešinimas. Anksčiau į darbą ėjau kaip į šventę, dabar – kaip į pragarą“, – prisipažino vyras.

Jaučiasi nustumti į šalį

Tai, kad UAB „Kauno autobusų“ įmonėje – karo padėtis, buvo galima įsitikinti dar vasario 9 d. Prie Kauno miesto savivaldybės dalis bendrovės darbuotojų surengė mitingą. Labiausiai darbo sąlygomis piktinosi troleibusų vairuotojai, besijaučiantys nustumti į šalį. Anot jų, per 8 metus neįsigytas nė vienas naujas laidabraukis

Kolektyvinė sutartis turi žmogų ginti, o ne tapti įrankiu, verčiančiu mus vergais, – įsitikinęs troleibuso vairuotojas.

„Būta streikų ir anksčiau. 2009 m. piktinomės dėl mažų atlyginimų. Po streiko prasidėjo žmonių atleidimai. Iš viso buvo atleisti 34 darbuotojai, kurie puolė skųstis teismui ir pasiekė savo – prisiteisė apie milijoną litų kompensacijų. Jos išmokėtos mūsų, dirbančiųjų, sąskaita“, – apie sunkumų pradžią ėmė pasakoti troleibuso vairuotojas B.Kazlauskas.

Pasak jo, vienintelis a.a. Gintautas Činikas buvo puikus įmonės direktorius, o jo pasekėjai atvedė Kauno troleibusų parką prie prarajos. 2013 m. Kauno miesto savivaldybė „Autrolio“ įmonei buvo skolinga 15,5 mln. litų. Vairuotojo teigimu, norint išvengti skolų, buvo nuspręsta „Autrolį“ prijungti prie „Kauno autobusų“. Prieš sujungimą vėl pasipylė atleidinėjimai. Viena iš darbo dėl to, kad laiku neatidarė vidurinių durų, išguita vairuotoja vėliau prisiteisė iš įmonės 23 000 litų.

„Galiausiai gimė keturių „Kauno autobusų“ įmonės profsąjungų tarpusavio rietenos. Viena profsąjunga, vadovaujama Broniaus Bučelio, yra pavaldi bendrovės vadovybei ir nusveria visus svertus savo naudai. Ji išsireikalaus sau parankios naujos kolektyvinės sutarties, o mes liksime prie suskilusios geldos. Dėl to ir streikuojame. Kolektyvinė sutartis turi žmogų ginti, o ne tapti įrankiu, verčiančiu mus vergais“, – įsitikinęs troleibuso vairuotojas.

Prašo rėžti tiesą

Po vasarį vykusio mitingo B.Kazlauskas teigia buvęs persodintas prie seno troleibuso vairo. Anot jo, tai – kerštas už maištą. Jis sako, kad anksčiau naujesnes transporto priemones gaudavo vairuoti neprasižengę ir turintieji ilgą darbo stažą, o dabar – naujokai. Tiesa, tų naujų troleibusų nelabai ir yra: paskutiniai įsigyti prieš 8 metus. Gatvėmis vėl ėmė važinėti iš patvorių surinkti 20-30 metų senumo troleibusai.

„Tų laužų grindys supuvusios – kojos gali išlįsti ant asfalto. Vanduo laša ant keleivių. Buvo ruoštasi atnaujinimui, tačiau galiausiai grąžinti seni troleibusai. Esame kaip kokia rakštis. O darbas juk pavojingas. Daugumą troleibusų vairuoja moterys. Dirbant naktimis tenka vežti girtus keleivius. Jie rūko, geria viduje. Bandyk žodį pasakyt, langus išdaužys“, – tikina B.Kazlauskas.

Eriko Ovčarenko/15min.lt nuotr./Padėka
Eriko Ovčarenko/15min.lt nuotr./Padėka

Vyras su nostalgija prisimena senus laikus. Dabar, anot jo, viskas prastėja. Į darbą einama be jokio malonumo. Minint jubiliejų, reiktų švęsti, bet... Ilgiausiai „Autrolyje“ išdirbusiai moteriai šventės metu net nebuvo padėkota už ilgametį triūsią.

Mere, grąžinkit mums „Autrolį“, duokit tikrą vadovą, kuris būtų šeimininkas. Ir šviesiai tiesiai pasakykit: ar mums jau galas? – teiravosi vairuotojas.

„Iš mūsų surinktų pinigų autobusininkams remontus padarė. Ryte skirtą laiką pasiruošimui sutrumpino nuo 15 iki 5 min. Algos nuo sausio pakilo tik 14 eurų. Negauname nė 600 eurų atlyginimo, o dirbame per išeigines, sveikatą eikvojame. Ir dar tos vidinės rietenos: vieni darbuotojai bendrovėje labiau ginami už kitus. Delegatų į darbuotojų konferenciją rinkimai iš viso buvo juodžiausia diena. Viskas neteisėta“, – problemas išdėstė vairuotojas.

B.Kazlauskas bando prisibelsti į Kauno valdžios širdį: „Mere, grąžinkit mums „Autrolį“, duokit tikrą vadovą, kuris būtų šeimininkas. Ir tiesiai šviesiai pasakykit: ar mums jau galas? Troleibusai išnyks po trejų metų?“, – į merą kreipėsi vairuotojas.

Autobusas pigesnis

Šių metų biudžeto pristatymo spaudos konferencijoje Kauno miesto meras Visvaldas Matijošaitis užsiminė apie tai, kas laukia troleibusų parko. Jo teigimu, troleibusai yra ir jų neišmesi.

„Atidarydami Panemunės tiltą svarstėme, ar atnaujinti troleibusų linijas, ar ne. Šiandien jie pro tiltą važiuoja. Tačiau nepratęsdami maršruto į Šilainius laimėjome“, – teigė meras.

Eriko Ovčarenko/15min.lt nuotr./Gintaras Petrauskas
Eriko Ovčarenko/15min.lt nuotr./Gintaras Petrauskas

Kauno miesto savivaldybės administracijos direktorius Gintaras Petrauskas taip pat patikino, kad troleibusų parką žadama išlaikyti tokį, koks jis yra.

„Visi vairuotojai sulauks pensijos vairuodami. Niekas neplanuoja išardyti tinklų tol, kol jie veikia. Bent jau dešimt metų tikrai. Nors, mano nuomone, troleibusai, o tiksliau, stulpai bei laidai, miesto nepuošia. Troleibusų Europoje nebėra. Tai – Rytų Europos palikimas. Vakarietiškos šalys renkasi arba autobusus, arba tramvajus, metro“, – įsitikinęs G.Petrauskas.

Visi vairuotojai sulauks pensijos vairuodami. Niekas neplanuoja išardyti tinklų tol, kol jie veikia. Bent jau dešimt metų tai tikrai, – patikino G.Petrauskas.

Pasak jo, šių dienų autobusai ne ką daugiau teršia gamtą. Tad pagrindinis troleibusų koziris tarsi išnyksta. Kadangi trūksta jų gamintojų, pasiūla maža, tad ir kaina nekrinta. O ir įrengimas brangus, elektros kainos kyla.

„Autobusas kainuoja dvigubai pigiau nei troleibusas, kuris keliauja per rankas: kol šveicarai su kanadiečiais nenudrožia, lietuviai negauna. Iš Lietuvos visiški laužai vėliau keliauja į Rusiją. Vis dėlto šiemet žadame atsisakyti seniausių troleibusų ir įsigyti 8-10 metų senumo. Artimiausius 3 metus vyks troleibusų naujinimas“, – patikino administracijos direktorius.

Šiais bei kitais metais iš ES lėšų planuojama įsigyti apie 20 naujų autobusų, varomų suspaustomis gamtinėmis dujomis. Tam skirta apie 7 mln. eurų. Per penkmetį „Kauno autobusai“ įsigis 157 naujas transporto priemones.

Žadamas atnaujinimas

„Kauno autobusų“ viešųjų ryšių praktikanto Kamilio Doveikos teigimu, per paskutinius 15 metų miestas naujino ir plėtė troleibusų infrastruktūrą. Buvo įsigyti 42 nauji žemagrindžiai troleibusai „Solaris Trolino 12“, atliktas kapitalinis A.Juozapavičiaus pr. troleibusų kontaktinio tinklo remontas, kuris vėl sujungė troleibusų liniją tarp Panemunės ir miesto centro.

Eriko Ovčarenko/15min.lt nuotr./Parodos troleibuse pristatymas
Eriko Ovčarenko/15min.lt nuotr./Parodos troleibuse pristatymas

Dar šiais metais ketinama rekonstruoti tris troleibusų tinklo sankryžas ir E.Ožeškienės bei K.Donelaičio gatvių troleibusų kontaktinį tinklą. Planuose ir Parodos kalno sankryžos tinklo atnaujinimas (norima įdiegti galimybę troleibusams iš K.Donelaičio gatvės sukti į Parodos kalną).

„Šiemet ketinama ieškoti finansavimo troleibusų parko atnaujinimui. Taip pat aktyviai ieškoma naudotų, geros techninės ir vizualinės būklės transporto priemonių. Šiuo metu bendrovė turi 141 troleibusą: 42 – „Solaris Trolino 12“, 97 – „Škoda T14“, bei po vieną „Jeltz“ ir „Škoda T9“. Jų priežiūra yra šiek tiek paprastesnė negu autobuso, tačiau troleibusų eksploatacijai reikalingas ir be trukdžių funkcionuojantis kontaktinis tinklas“, – patikino K.Doveika.

Bendrovėje šiuo metu dirba 327 troleibusų vairuotojai, kurių vidutinis darbo užmokestis 2015 m. buvo 841 euras.

Anot jo, bendrovėje šiuo metu dirba 327 troleibusų vairuotojai, kurių vidutinis darbo užmokestis 2015 m. buvo 841 euras.

Pasiteiravus dėl sumažinto laiko tarpsnio, skirto troleibuso paruošimui išvykti į gatves, „Kauno autobusų“ darbuotojas pateikė argumentuotą paaiškinimą: „Kompensuojame šį sumažinimą (iki 5 min.) didesne pinigų suma. Laikas skirtas pasiruošimui išvažiuoti į maršrutą įskaičiuojamas į bendrą darbo laiką, kuris maršrute apmokamas žymiai didesniu įkainiu. Todėl sutrumpinant laiką, skirtą pasiruošimui, buvo sudaryta galimybė užsidirbti papildomai”.

Suirutė – darbuotojų kaltė

Pasak „Kauno autobusų“ viešųjų ryšių praktikanto, vidinis darbuotojų mažumai atstovaujančių profesinių sąjungų inicijuotas konfliktas dėl naujos kolektyvinės sutarties sudarymo, įgaliojimų suteikimo buvo siekis bendrovėje įvesti destrukciją ir sukelti socialinę krizę. Jo teigimu, sąmoningai pateikiama klaidinga informacija apie bendrovės veiklą trukdo civilizuotai, pagal įstatymus sudaryti naująją kolektyvinę sutartį, kuri gintų darbuotojų interesus.

„Nepaisant trukdžių, darbuotojams išrinkus savo delegatus, konferencija (dėl įgaliojimų sudaryti ir pasirašyti kolektyvinę sutartį) įvyko. Jos metu dauguma (32 iš 36 dalyvavusių) delegatų nusprendė patikėti įgaliojimus didžiausiai įmonėje veikiančiai profesinei sąjungai, kuri atstovauja 41 procentui visų bendrovės darbuotojų. Delegatai pradėjo aktyvų kolektyvinės sutarties rengimo ir derybų procesą, prie kurio kviečiami prisidėti visi bendrovės darbuotojai“, – teigė K.Doveika.

Jo pabrėžė, jog „Kauno autobusai“ visada siekė bendro dialogo su visomis viduje veikiančiomis profesinėmis sąjungomis ir tikisi toliau siekti bendrų sutarimų visais klausimais.

K.Doveika, sakė, kad tokios spekuliacijos apie troleibusų parko destrukciją, kuri veda prie parko naikinimo, yra visiškai nepagrįstos – tiek UAB „Kauno autobusai“, tiek Kauno miesto savivaldybė ir toliau yra nusiteikę modernizuoti troleibusų parko infrastruktūrą, naujinti transporto priemonių parką bei teikti kokybiškas paslaugas viešojo transporto keleiviams.

VIDEO: Troleibuso vairuotojo Benedikto Kazlausko kreipimasis į kolegas ir politikus

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų