Atsisveikinti su laivu susirinko tūkstančai klaipėdiečių. Visi su nerimu stebėjo stebėjo, kaip laivas pamažu atsišvartuoja ir pajuda Danės žiočių link. Didžiulį burlaivį paskui save lyg dūsaudamas tempė nedidelis vilkikas „Bentis“. Burlaivis iškeliavo į bendrovės „Klaipėdos laivų remontas“ doką, kur jau netrukus prasidės jo gaivinimo darbai. Specialistų teigimu, neremontuotas burlaivis vargu ar būtų atlaikęs šią žiemą. Į jį nuolat sunkėsi vanduo, „Meridianas“ vos laikėsi atremtas į krantinę ir tvirtai pririštas virvėmis.
Neatsiejamu Klaipėdos simboliu tapęs laivas statytas 1948 m. Turku laivų statykloje, Suomijoje. Tai vienas iš 49 panašių laivų, kuriuos suomiai kaip kontribuciją po Antrojo pasaulinio karo pastatė sovietams.
Iki pat 1967 m. „Meridianas“ naudotas mokymams, iki šiolei praktiką šioje barkentinoje prisimena Klaipėdos jūrininkai.
Laivą bandė sprogdinti
Nedaugelis prisimena, kad 2000-aisiais bandyta „Meridianą“ pasprogdinti. Sprogmenis prie Danės krantinės buvo įmontavę su žinomu uostamiesčio nusikalstamo pasaulio vadeiva Sigitu Gaidjurgiu sieti asmenys. Taip norėta įbauginti teisėsaugininkus.
Sprogimas nugriaudėjo rugsėjo 24 d. likus vos pusvalandžiui iki vidurnakčio. Galingas sprogimas buvo girdėti beveik poros kilometrų spinduliu. Tačiau triukšmo buvo daugiau nei pasiekto rezultato – nukentėjo kairysis bortas, vidaus apdaila, nuplėštos medinės krantinės lentelės. Ekspertai pažymėjo, kad jei sprogmuo tuomet būtų montuotas kiek giliau – laivas galėjo ir nuskęsti.
2001-aisiais už simbolinį vieno lito mokestį iš vienos Klaipėdos bendrovės nusipirko buvęs savivaldybės teisininkas Artūras Žičkus. Jis įkūrė Klaipėdos jūrinio miesto simbolio burlaivio „Meridianas“ paramos fondą. 2010-aisiais burlaivis iškilmingai temptas į doką remontui. Tačiau paaiškėjo, kad remontas, kuris, kaip teigta atsiėjo apie 50 tūkst. Lt, nepratęsė ilgam laivo gyvavimo.
„Meridianas“ – nebe paveldas
Rugsėjį „Meridianas“ išbrauktas iš kultūrinių vertybių paveldo sąrašo. Pagrindinis argumentas, kad 1948-aisiais Suomijoje statytame mokomajame ir kone vieninteliame pasaulyje išlikusiame tokios palyginti geros būklės šios serijos laive nebelikę autentiškų vertybių, kurias reikėtų saugoti.
Laivą valdančio paramos fondo vadovas, nesulaukdamas pagalbos iš šalies, kreipėsi į Vyriausybę su gana drąstišku pasiūlymu skandinti „Meridianą“. Esą tada burlaivį galėtų apžiūrėti bent narai.
Tačiau Klaipėdoje toks sprendimas sukėlė pasipriešinimą. Žmonės nesutiko su sprendimu gramzdinti burlaivį į vandenis.
„Meridianą“ perėmė du uostamiesčio verslininkai – restoranų „Friedricho pasažas“ vadovas Aidas Kaveckis ir Klaipėdos jūrų krovinių kompanijos „Bega“ vadovas Aloyzas Kuzmarskis. Kartu jie perėmė ir paramos fondo skolas – beveik 200 tūkst. Lt. Naujieji fondo vadovai teigė vis dar susiduriantys su kreditoriais. Kai kurie žmonės sugalvojo pasipelnyti iš situacijos ir ėmė reikalauti grąžinti skolas su solidžiomis palūkanomis.
Paaiškėjo, kad laivo būklė kur kas prastesnė, nei atrodė iš šalies. Laivo vidus iškleręs, pūvantis, pilnas voratinklių, sienos apėjusios pelėsiu.
Naujieji savininkai, siekdami, kad „Meridianas“ susigrąžintų autentiką, kreipėsi į visus klaipėdiečius prašydami, išsaugojusius šiam burlaiviui priklausiusias interjero detales, navigacijos prietaisus, gelbėjimosi priemones, brėžinius ar kita, pranešti apie tai. Taip pat kreipiamasi į tuos, kurie turi išsaugoję unikalių „Meridiano“ vidaus fotografijų.
Viliamasi, kad iki kitos vasaros burlaivis bus grąžintas į vietą, o dar po gero pusmečio taps patrauklia vieta su restoranu, ekspozicija.
Atnaujinta 12.31 val.