Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti
2022 01 19

Koalicijoje neramu ne tik dėl vertybinių klausimų: žiežirbas įskėlė dar vienas savų sprigtas

Valdančiojoje koalicijoje sutarimo trūksta ne tik vadinamaisiais vertybiniais klausimais – dėl partnerystės, taip pat ir tos pačios lyties asmenų, įteisinimo, lengvųjų narkotikų dekriminalizavimo, dėl kurių kartėlį per balsavimus Seime teko nuryti Laisvės partijai. Šįsyk niuksą iš savų parlamente gavo ir automobilių taršos mokesčio projektą pateikęs aplinkos ministras liberalsąjūdietis Simonas Gentvilas. Dėl to kai kurie Liberalų sąjūdžio atstovai neslepia susierzinimo ir pataisų rengimą perleidžia Laisvės partijos deleguotam susisiekimo ministrui. Pastarosios atstovai aiškino visada buvę skeptiški dėl minėto mokesčio.
Aušrinė Armonaitė, Viktorija Čmilytė-Nielsen, Ingrida Šimonytė, Gabrielius Landsbergis
Aušrinė Armonaitė, Viktorija Čmilytė-Nielsen, Ingrida Šimonytė, Gabrielius Landsbergis / Juliaus Kalinsko / 15min nuotr.

Iki šiol daugiausia priekaištų dėl vienybės stygiaus valdančiosios koalicijos gretose turėjo mažoji partnerė Laisvės partija.

Būtent šiai politinei jėgai svarbūs minėti įstatymo projektai, nepalaikyti ir dalies valdančiųjų, atmesti ar grąžinti tobulinti.

Solidarumo pasigedusios Laisvės partijos vadovybė svarstė savo ateitį ir padėtį, baksnojo į „silpnąją koalicijos grandį“ – grupę parlamentarų, ne pirmą kartą nebalsuojančių su valdančiaisiais, taip pat ir vadinamuosius agroliberalus – kelis konservatyviuosius Seimo Liberalų sąjūdžio frakcijos atstovus.

Kai kurie valdantieji politikai Seime neoficialiai svarstė, kad Laisvės partijos atstovai gali mėginti kiek pakerštauti dėl to per balsavimą priimant valstybės biudžetą.

Tačiau tąsyk situacija ir taip buvo „aštri“ – įsižiebus skandalui dėl „Belaruskalij“ trąšų tranzito nuskambėjo premjerės Ingridos Šimonytės pareiškimas dėl galimo visos Vyriausybės pasitraukimo.

Dabar kai kurie politikai suabejojo, kodėl kai kurie Laisvės partijos atstovai nepalaikė Liberalų sąjūdžio ministro iniciatyvos dėl automobilių taršos mokesčio, kuriam po pateikimo Seimas nepritarė.

Iš balsavime dalyvavusių valdančiosios koalicijos atstovų susilaikė keturi: konservatorius Algis Strelčiūnas, Laisvės partijos atstovai Tomas Vytautas Raskevičius ir Artūras Žukauskas bei Seimo Liberalų sąjūdžio frakcijos narys Viktoras Pranckietis.

Balsavime nedalyvavo 7 Seimo Laisvės frakcijos nariai, keturi Liberalų sąjūdžio atstovai, 17 konservatorių.

Perleidžia iniciatyvą

Antradienį kalbėdamas LRT Radijuje aplinkos ministras Simonas Gentvilas aiškino, kad siūlymu apmokestinti automobilius sprendė susisiekimo ministro Mariaus Skuodžio kuruojamo sektoriaus problemą.

Laisvės partijos deleguotas ministras – ne Seimo narys, tad S.Gentvilas, turintis ir parlamentaro mandatą, manė, kad jo pozicija šiek tiek stipresnė einant į Seimą, įtikinant frakcijas.

„Transportas yra dominuojanti taršos forma Lietuvoje ir reikia kurti alternatyvą, tai yra viešąjį transportą. Pasiūlymą pateikiau, pasiūlymas gal nelabai tiko Laisvės partijai. Grįšime dabar į Vyriausybę ir, man atrodo, Susisiekimo ministerijos rankose siūlyti realius instrumentus, o ne bėgti nuo problemos“, – komentavo aplinkos ministras.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Simonas Gentvilas
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Simonas Gentvilas

Klausiamas, kas konkrečiai nepatiko koalicijos partneriams, S.Gentvilas pažymėjo, kad jie patys turi atsakyti už sritį, už kurią yra atsakingi.

Jis taip pat sakė, kad atsakomybės vengimas nėra politiškai atsakingas žingsnis.

„Dabar jų eilė įrodyti, kad jie žiūri realiai į problemas, kurios yra akivaizdžios, mokslu įrodytos. Jie, kaip miestiečiai, aukštojo išsilavinimo žmonės, turi imtis iniciatyvos“, – akivaizdžiai kiek ironizuodamas LRT Radijui kalbėjo Liberalų sąjūdžio atstovas.

Jie, kaip miestiečiai, aukštojo išsilavinimo žmonės, turi imtis iniciatyvos.

Nukentėjo nuo tų, kuriuos bandė uždengti

Seimo Liberalų sąjūdžio frakcijos seniūnas Eugenijus Gentvilas taip pat pabrėžė, kad automobilių taršos apmokestinimas turėtų būti ir nuo pradžių turėjo būti Susisiekimo ministerijos iniciatyva.

Kadangi ši ministerija nesiėmė iniciatyvos, o Lietuvai gresia sankcijos už taršos nemažinimą, pasak politiko, aplinkos ministras entuziastingai ėmėsi šio reikalo.

„Ir įdomiausia, nuo ko pirmiausia nukentėjo – nuo tos pačios Laisvės partijos, kurią drąsia savo krūtine bandė uždengti. Aš turiu omeny ne tik patį balsavimą, bet ir kitą viešą kritiką šitam įstatymo projektui, kuri skambėjo ir iš Laisvės partijos pirmininkės, ir frakcijos seniūno Vytauto Mitalo lūpų.

Lapkričio mėnesį, kai Vyriausybėje buvo svarstomas tas projektas, iš ryto pasigirdo Aušrinės Armonaitės ir V.Mitalo kritika. Paskui nuėjo į Vyriausybės posėdį, vieningai pabalsavo, įskaitant ir visus tris Laisvės partijos ministrus: Eveliną Dobrovolską, A.Armonaitę, M.Skuodį. O, štai, Seime balsavimas labai prastas iš jų, Laisvės partijos“, – pabrėžė E.Gentvilas.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Eugenijus Gentvilas
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Eugenijus Gentvilas

Negana to, kaip pastebėjo jis, Laisvės partijos pirmininkės pavaduotojas, M.Skuodžio patarėjas Mindaugas Tarnauskas socialiniame tinkle „Facebook“ džiūgavo, kaip gerai, kad pataisos buvo atmestos.

Seimo Liberalų sąjūdžio frakcijos seniūnas stebėjosi, ar tai reiškia, kad Laisvės partija yra kategoriškai prieš šį projektą, nors to nepasakė ir jos atstovai Vyriausybėje balsavo už jį.

Jis, kaip ir S.Gentvilas, mano, kad dabar Laisvės partija turi prisiimti atsakomybę bei parengti tokį automobilių taršos mokesčio projektą, koks jiems atrodo reikalingas.

„Jeigu Laisvės partija padarė viską, kad šitas projektas sužlugtų, tai Laisvės partija tegul deleguoja savo ministrui M.Skuodžiui ir įpareigoja jį rengti atnaujintą projektą“, – kalbėjo Liberalų sąjūdžio atstovas.

Paklaustas, gal, kaip pastebi kai kurie žurnalistai ar apžvalgininkai, jis įžvelgtų tam tikro kerštavimo elemento per balsavimą dėl automobilių taršos apmokestinimo, mat anksčiau kai kurie liberalsąjūdiečiai nepalaikė Laisvės partijai svarbių įstatymų iniciatyvų, E.Gentvilas pabrėžė, kad viešumoje ar užkulisiuose niekada negirdėjo tokių leitmotyvų.

„Ten gi buvo sakoma, kad gal dėl biudžeto nepabalsuos. Ne, pabalsavo, viskas gerai. O, štai, šitoje vietoje jūs tikrai ne pirma iš viešosios erdvės komentuotojų, kurie mato, kad čia galima įvertinti kaip satisfakcinį momentą: štai jums granatą, jūs nepalaikėte mūsų, mes nepalaikome mūsų.

Kai čia Vyriausybėje trys Laisvės partijos ministrai pabalsuoja, o frakcija nebalsuoja, o partijos pirmininkės pavaduotojas viešai džiūgauja, kad pavyko sužlugdyti, tai tada aš tikrai pradedu galvoti: o gal čia kerštas mums?

Skirtumas gal tiktai toks – mes, pavyzdžiui, dėl narkotikų dekriminalizavimo sakėme: iš mūsų frakcijos bus 8 balsai už. 8 balsai ir buvo. Kai čia Vyriausybėje trys Laisvės partijos ministrai pabalsuoja, o frakcija nebalsuoja, o partijos pirmininkės pavaduotojas viešai džiūgauja, kad pavyko sužlugdyti, tai tada aš tikrai pradedu galvoti: o gal čia kerštas mums?

Tada manęs klausia, ar mes dabar nekeršysime. Ne, tikrai nekeršysime, bet kas ciesoriaus, tas ciesoriaus – tegul ciesorius M.Skuodis greta trąšų vežimo pasiima dar vieną klausimą, kurio nenorėjo iki šiol imtis“, – akcentavo E.Gentvilas.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Marius Skuodis
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Marius Skuodis

Jo teigimu, politinė temperatūra koalicijoje yra normali. Politikas svarstė, kad kitaip nebūna, esą natūralu, jog kai valdantieji neturi didelės persvaros Seime, kyla įtampų.

„Tik, būkite geri, savo klaidų ar nepadarytų darbų nepermetinėkite kitiems“, – paragino E.Gentvilas.

Seimo Liberalų sąjūdžio frakcijos seniūnas kartojo, kad koalicijos partneriai turi kalbėtis.

Jis prisiminė, kad dėl automobilių taršos mokesčio pirmasis valdančiųjų susitikimas vyko dar birželį – buvo kalbamasi ir siekiama visų pritarimo. Ir esą visada viskas buvo gerai, bet tik iki balsavimo Seime.

„Taigi kas čia įvyko ir ar tikrai toks jau blogas tas įstatymas, kad Laisvės partija nepalaikė, aš nesu dabar tikras. Ar tikrai sakomi tikrieji motyvai, kai iki tol balsuoja, nereiškia pretenzijų, išskyrus ten porą pranešimų spaudai, o paskui nukerta“, – nusivylimo neslėpė E.Gentvilas.

Neturi intereso kerštauti

Seimo Laisvės frakcijos seniūno pavaduotojas T.V.Raskevičius, kuris balsuodamas dėl minėtų įstatymo pataisų susilaikė, sakė turintis patarimą Liberalų sąjūdžiui – prieš skaičiuojant Laisvės frakcijos balsus susiskaičiuoti savo frakcijos balsus.

Jis pažymėjo, kad už automobilių taršos apmokestinimą balsavo tik septyni iš dvylikos šios partijos atstovų Seime.

„Kalbant apie mano asmeninį apsisprendimą – aš visiškai pritariu ministrų išsakytai pozicijai, kad šitas taršos mokestis niekaip nebuvo aptartas kitame mokestinės reformos pasiūlymų kontekste. Tai reiškia, nėra iš Vyriausybės pasiūlymų dėl gyventojų pajamų mokesčio, dėl kitų mokestinių įsipareigojimų peržiūrėjimo. Tai būtent ir sąlygojo mano apsisprendimą dėl šio projekto susilaikyti.

Nes aš, kaip nuoseklus liberalas, teigiu, kad gali būti mokesčių prioritetizavimas perskirstytas, pavyzdžiui, dedant didesnį prioritetą aplinkos mokesčiams, bet tai neturi mažinti pinigų kiekio žmonių kišenėse. Tai turėtų ateiti kaip didesnės kompleksinės mokesčių sistemos peržiūros arba reformos dalis“, – poziciją išdėstė parlamentaras.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Tomas Vytautas Raskevičius
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Tomas Vytautas Raskevičius

Klausiamas, kodėl dėl to nediskutuota anksčiau, prieš balsavimą Seime, kur koalicijos partneriai tikėjosi paramos, T.V.Raskevičius teigė, kad tikriausiai diskusiją turėjo inicijuoti žmonės, siūlę projektus.

„Kai yra kalbama apie Laisvės partijos vertybinius klausimus, man yra sakoma, kad aš su visais Seimo nariais turiu kalbėtis pavieniui, atsiklausti jų nuomonės, išdėstyti argumentus. Dėl automobilių taršos mokesčio su manimi asmeniškai niekas nekalbėjo“, – nurodė Seimo Laisvės frakcijos seniūno pavaduotojas.

Jis tikino, kad tai tikrai nebuvo koks nors kerštas koalicijos partneriams, už balsavimus, kai Laisvės frakcijos atstovai su teikiamais įstatymų projektais patyrė nesėkmes.

„Ne, absoliučiai, nes aš neturiu jokio intereso kerštauti savo koalicijos pagrindiniams partneriams, kurie yra mano didžiausia atrama Seime vykdant savo politinę darbotvarkę“, – pabrėžė T.V.Raskevičius.

Aš neturiu jokio intereso kerštauti savo koalicijos pagrindiniams partneriams.

Dėl to, kas dabar turėtų imtis automobilių taršos mokesčio, parlamentaro nuomone, ministrams reikėtų apsispręsti Vyriausybėje. Kartu jis pažymėjo, kad projektą atnešė aplinkos ministras.

„Gal čia nereikėtų krūtine vienas kito dengti, o tiesiog konstruktyviai bendradarbiauti siekiant bendrų tikslų“, – mano jis.

Skeptiški buvo nuo pradžių

Ekonomikos ir inovacijų ministrė Laisvės partijos pirmininkė A.Armonaitė aiškino, kad derinant automobilių taršos mokesčio projektą Ekonomikos ir inovacijų ministerijos atstovai visada indikavo, jog yra skeptiški dėl naujo apmokestinimo.

„Netgi tuose pasitarimuose iki ministrų, specialistų lygiu, yra tokių pastabų, jos yra fiksuotos. Politiškai mes, žinoma, atidavėme į Seimą šitą projektą norėdami pradėti diskusiją ir specialiai kažkokių pagalių nekišdami.

Kas man atrodo yra svarbiausia, ką mes kalbėjome ir ką, matyt, kalbant apie mokesčius apskritai reikia kalbėti, tai, jeigu mes siūlome pereiti prie taršos ar kažkokių kitų, tarkime, nekilnojamojo turto mokesčių, kur mes tą mokestinę naštą mažiname? To nebuvo ir natūralu, kad pozicija tokia skeptiška visada buvo“, – komentavo ji.

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Interviu su A. Armonaite: apie karantiną, migrantų krizę ir partijos siekius
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Interviu su A. Armonaite: apie karantiną, migrantų krizę ir partijos siekius

A.Armonaitė teigimu, visada buvo vieša, kad Laisvės partija skeptiška naujų mokesčių klausimu.

„Taip pat kviečiu, žinoma, pasižiūrėti į visą Seimo balsavimą. Nebalsavo reikšminga dalis ir kitų valdančiosios koalicijos partijų. Na, tai ačiū už dėmesį, bet, matyt, visi turėtume pasižiūrėti į veidrodį“, – pažymėjo ministrė.

Pasak jos, santykiai valdančiojoje koalicijoje normalūs. Iššūkių daug, Vyriausybė funkcionuoja. O kad yra skirtumų esą natūralu, nereikia norėti, kad visi mąstytų vienodai.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Tyrimas: lietuviams planuojant kalėdinio stalo meniu svarbiausia kokybė bei šviežumas
Reklama
Jasonas Stathamas perima „World of Tanks“ tankų vado vaidmenį „Holiday Ops 2025“ renginyje
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos