2017 07 10

Kovai su melagingomis naujienomis ir „klikbaitu“ „Facebook“ ir „Google“ ieško naujų įrankių

Daug kritikos dėl nesugebėjimo suvaldyti informacijos, kuria dalinasi vartotojai, sulaukęs „Facebook“ jau ėmėsi kelių priemonių, apribojančių galimybes tinkle dalintis nepatikrina, klaidinančia informacija. Ateityje, anot už bendradarbiavimą su žiniasklaida korporacijoje „Facebook“ atsakingos Ainės Kerr, įmonė ketina imtis dar kelių ginklų. Panašių planų turi ir „Google“.
Alexios Mantzarlis, Aine Kerr ir Philippe Colombetas pasaulio faktų tikrintojų suvažiavime „Global Fact 4“
Alexios Mantzarlis, Aine Kerr ir Philippe Colombetas pasaulio faktų tikrintojų suvažiavime „Global Fact 4“ / Mario Garcia/Poynter nuotr.

Pasauliniame žurnalistų, užsiimančių faktų tikrinimu, suvažiavime „GlobalFact4“ Madride penktadienį A.Kerr pranešė, kad kova su melagingomis naujienomis yra tapusi „Facebook“ prioritetu.

Dar pernai „Facebook“ susitarė su „Poynter“ institutu, kad vartotojams sudarys galimybę žymėti klaidinantį ir melagingą turinį, platinamą socialiniame tinkle.

Taip pat „Facebook“ šiemet pradėjo žymėti „Facebook“ skelbiamas melagingas naujienas, jei jos patikrintos patikimų žiniasklaidos priemonių, priklausančių Tarptautiniam faktų tikrinimo tinklui, kaip abejotinas.

Tuomet prie įrašo „Facebook“ atsiranda įrašas, kad „ši naujiena yra ginčijama trečiosios šalies – faktų tikrintojų“.

Tiesa, lietuviškoms naujienoms kol kas šie įrankiai nėra pritaikyti.

Tačiau „Facebook“ ketina nesustoti ir imtis tolesnių žingsnių kovoje su melagingomis naujienomis.

Vienas tokių – visai neseniai „Facebook“ įvestas draudimas socialiniame tinkle keisti pradinę naujienos nuotrauką ir pavadinimą. Įmonė vertina, kad keičiant antraštę ir ją paverčiant „klikbaitine“ – tokia, kuri neatskleistų naujienos turinio, bet viliotų ją atsidaryti – „Facebook“ vartotojai yra apgaudinėjami ir klaidinami.

Aine Kerr pasaulio faktų tikrintojų suvažiavime „Global Fact 4“
Aine Kerr pasaulio faktų tikrintojų suvažiavime „Global Fact 4“

A.Kerr sako, kad netrukus bus einama dar toliau. Kad melagingoms, klaidinančioms ir viliojančioms naujienoms liktų mažiau erdvės, „Facebook“ planuoja prie pasidalintos naujienos automatiškai pateikti dar tris žinias ta pačia tema.

„Principas yra toks pats, kaip žiniasklaidos skaitytojų dėmesiui išlaikyti naudojamas įrankis – susijusios naujienos. Prie bet kurios straipsnio, kuriuo dalintumėtės, matytumėte dar tris straipsnius tuo pačiu klausimu. Šalia keisto pranešimo matytumėte, pavyzdžiui, „PolitiFact“ ar „Washington Post“ atliktą analizę, ar skleidžiama žinia nėra melaginga. Vienu ypu gautumėte iškart kelis požiūrius ir kelis šaltinius. Mes jau atliekame testus ir tikriname, kaip tai veikia“, – nurodė A.Kerr „GlobalFact4“ dalyviams.

„Google“ nenori būti melo sąjungininku

„Google“ atstovas Philippe'as Colombetas suvažiavime pasidžiaugė, kad faktų tikrinimas žiniasklaidoje populiarėja ir tikino, kad „Google“ stengiasi daryti viską, kad netaptų priemone platinti melagingoms naujienoms.

„Mes turime dirbti su faktų tikrintojų bendruomene, kad žinotume, kas vyksta šioje erdvėje, kokios melagingos naujienos ar pasisakymai plinta internete ir kokia yra tiesa. Tai labai svarbu, kad žmonės pasitikėtų „Google“ paieškoje surasta informacija“, – teigė P.Colombetas.

Anot jo, jau dabar „Google“ nesuteikia nepatikrintoms naujienoms galimybės atsirasti pirmosiose paieškos sistemos eilutėse.

Philippe'as Colombetas pasaulio faktų tikrintojų suvažiavime „GlobalFact4“
Philippe'as Colombetas pasaulio faktų tikrintojų suvažiavime „GlobalFact4“

Pastaruoju metu „Google“ įdiegė naują galimybę ieškoti patikrintos informacijos atrenkant tik faktus tikrinančios žiniasklaidos šaltinius. Kol kas, tiesa, šis filtras nėra prieinamas lietuvių kalba, tačiau jau pasiekiamas devyniomis kalbomis – nuo anglų iki ispanų.

„Tikite tuo, ar ne, „Google“ yra suinteresuotas, kad jo vartotojus pasiektų tikra informacija“, – sakė P.Colombetas.

Stanfordo universiteto atlikto tyrimo duomenimis, melagingomis naujienomis socialiniuose tinkluose 2016-aisiais metais amerikiečiai pasidalino 38 mln. kartų, o tai reiškia, kad jos išvis galėjo pasiekti apie 760 mln. žmonių.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų