Jis Lietuvoje oficialiai truks 199 dienas, iki lapkričio pradžios. Inspektoriai ketina tikrinti, ar laivų įgulos saugiai elgiasi ant vandens ir turi reikiamas priemones. Patikrų retumui negailima priekaištų. Teigiama, kad mariose ir jūroje nestinga išgėrusių pramogautojų, tačiau į tai nekreipiama dėmesio.
Lietuvoje įregistruota apie 67 tūkstančiai vidaus vandenų laivų. Kasmet registras pasipildo 300 priemonių. Skaičiuojama, kad dalis senų, supuvusių laivų visiškai nenaudojami, tačiau savininkai nesivargina jų išregistruoti, tad eksploatuojamų jūrinių transporto priemonių yra apie 10 tūkstančių. Daugiausia jūrinės technikos užregistruota Vilniuje ir Kaune, nors dauguma laikoma Klaipėdoje.
Rengs reidus
Uosto direkcijos nuotr./E. Gentvilas (dešinėje) ir E. Zacharevičius. |
Nors šiuo metu inspektoriai daugiausia dėmesio skiria techninei valčių, burlaivių bei kitos įrangos būklei, pasak Lietuvos saugios laivybos administracijos direktoriaus Evaldo Zacharevičiaus, netrukus bus pradėta saugios laivybos kontrolė ant vandens. Klaipėdoje, Kaune, Vilniuje, Panevėžyje ir kituose miestuose iš viso dirba 16 inspektorių. Jie tikrins, ar savininkai pasirūpinę reikiamu skaičiumi liemenių, turi reikiamus dokumentus, neplaukioja išgėrę. Pirmasis patikrinimas Klaipėdoje planuojamas laivų parado metu, jis vyks gegužės 19 dieną.
E.Zacharevičius neslepia, jog patikrinimų norėtųsi daugiau, tačiau jų skaičių apriboja lėšų stygius – už darbą savaitgaliais, švenčių dienomis inspektoriams reikia mokėti papildomai. Kaip žinoma, sujungus dvi įstaigas – Valstybinę vidaus vandenų inspekciją su Lietuvos saugios laivybos administracija biudžetas nebuvo padidintas. Įstaigos lyg ir dvi, o pinigų liko kaip vienai.
„Daugiausia tikrinama savaitgaliais ir švenčių dienomis, ypač kai šiltos vasaros dienos. Tikrinimų grafiko nėra. Matome, jog artėja šventės, tuomet atskiru įsakymu inspektoriams pavedame atlikti reidus. Žiūrime pagal orą, saulėtą dieną daugiau žmonių būna gamtoje, tokias dienas ir renkamės. Vyksta ne tik Jūros šventė, įvairių švenčių yra Kauno mariose, Zarasų regione ir kitose vietovėse. Žinoma, šie tikrinimai susiję su papildomu apmokėjimu. Norėtųsi per kiekvienas išeigines dienas budėti, bet negali versti žmogaus, tai viršvalandžiai, apribotas ir apmokėjimas“, – sakė E.Zacharevičius.
Skyrė baudų
Pernai buvo surengti 33 saugios kontrolės reidai. Iš jų 24 bendradarbiaujant su policijos pareigūnais. Dirbti su policija ketinama ir šiemet. Pernai surašyta apie 1 500 administracinės teisės pažeidimų protokolų. 47 laivų savininkai neturėjo gelbėjimosi priemonių, 68 nepateikė techninės priežiūros dokumentų arba valdė apskritai neįregistruotus laivus. Kai kurie pažeidėjai nubausti už tai, kad neturėjo teisės valdyti jūrinių transporto priemonių ar pramogavo girti.
„Vienas pažeidėjas bandė pabėgti. Buvo išgėręs, be teisių ir dar spruko. Įvykis užfiksuotas Kauno rajone, Nemune. Jam skirta 4 500 Lt bauda“, – išskirtinai didelę baudą prisiminė E.Zacharevičius. Kiti pažeidėjai naudojosi galimybe ir už pirmą kartą gautą nuobaudą sumokėjo pusę sumos.
Negaili priekaištų
Buvęs Valstybinės vidaus vandenų inspekcijos Klaipėdos skyriaus viršininkas, dabar jau į pensiją išėjęs Bronislovas Bernotas tikina, kad patikrų turėtų būti gerokai daugiau, dabar situacija ant vandens tarsi visiškas chaosas.
„Kai aš dirbau, reidus rengdavome kiekvieną savaitgalį. Dabar niekas nenori mokėti, neturi iš ko. Organizacijos lyg ir dvi, o biudžetas liko vienas. Bus negera situacija – pradės žmonės skęsti, gal tuomet bus susirūpinta“, – kalbėjo B.Bernotas. Pasak jo, tų trūkstamų lėšų ir būtų pririnkta iš baudų, skirtų pažeidėjams. Jis pamena, jog išplaukęs su inspektoriais į jūrą ar marias, iš akies matydavęs, kurie pramogautojai yra potencialūs pažeidėjai. Girtiems ir kitiems pramogautojams negailėdami skirdavo baudas, 500 ar 1 500 Lt. „Buvo apvaldyta situacija, o dabar nieko gero nėra. Kiek žinau, kol kas inspektorių kateris dar nenuleistas ant vandens“, – kritikavo B.Bernotas.
E. Zacharevičiaus teigimu, turint vieną valtį su dviem budinčiais inspektoriais sužiūrėti situaciją nelengva. Juolab kad inspektoriai taip pat vykdo ir techninę laivų apžiūrą.
Planuojama, kad ateityje administracijai turėtų pagelbėti neetatiniai inspektoriai.
Pernai saugios laivybos incidentų būta ir itin skaudžių. Neapsivilkęs liemenės mariose žuvo Visagino atominės elektrinės generalinis direktorius Šarūnas Vasiliauskas. Vasarą ant seklumos buvo užplaukęs keltas „Kintai“, laimei, niekas nenukentėjo. Ne viena valtis pernai apsivertė ar nuskendo.