„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai
2019 04 13

Lauko kavine paverstos gatvės Vilniuje gyventojai: mus padarė nuolatiniais KET pažeidėjais

Vilniaus Senamiestyje gyvenantiems vilniečiams tenka taikstytis su apribojimais. Tarkim, vietų automobiliams trūkumu, turistų srautais, barais bei kavinėmis šalia namų. Tačiau A.Savičiaus g. gyventojai tikina, kad jų situacija išskirtinė – gatvės dalį atidavus pėstiesiems jie kiekvieną kartą, išvažiuodami iš namų automobiliu, priversti pažeidinėti Kelių eismo taisykles (KET).
Ženklas „Plyta“ ties stalais gatvėje
Ženklas „Plyta“ ties stalais gatvėje / 15min skaitytojos nuotr.

Trečias sezonas

Vilniaus savivaldybė praėjusią savaitę paskelbė, kad nuo balandžio 5 d. A.Savičiaus g. dalis savaitgaliais ir švenčių dienomis vėl taps viena didele lauko kavine.

„Nauju Senamiesčio traukos centru ir gyvąja gatve po atnaujinimo tapusi A.Savičiaus gatvė šiltuoju sezonu savaitgaliais ir švenčių dienomis vėl taps draugiška pėstiesiems. (…) Savaitgaliais ir švenčių dienomis nuo balandžio 5 d. 19 val. penktadieniais iki spalio 31 d., dalyje tarp Augustijonų gatvės ir A.Savičiaus g. 6 namo bus draudžiamas transporto eismas – A.Savičiaus gatvė dovanojama pėstiesiems, jaukioms lauko kavinukėms.

Gyvenantiems A.Savičiaus gatvėje bus sudaryta galimybė patekti į savo vidinius kiemus, atvažiuojant nuo Bokšto g. arba Didžiosios g. pusės“, – teigta Vilniaus savivaldybės pranešime spaudai prieš pirmą savaitgalį, kai eismas šioje gatvėje buvo ribojamas.

Tai bus jau trečiasis sezonas, kai šios gatvės atkarpa virs viena didele lauko kavine. Nors nemažai vilniečių, miesto svečių sumanymą labai gyrė, tačiau vietos gyventojai kitos nuomonės. Jie nuo pat šios idėjos gimimo siekia, kad būtų išgirsta ir jų nuomonė, o ne tik atsižvelgiama į verslo interesus.

Anot gyventojų, už jų langų vasaros savaitgaliais vyksta amžinas vakarėlis, kuris neleidžia jiems nei užmigti, nei pravažiuoti, o kartais ir praeiti namų link.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Renginio „Burning Street“ akimirka
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Renginio „Burning Street“ akimirka

Plačiau apie gyventojų problemas skaitykite čia: Gyventojai apie pėstiesiems padovanotą gatvę Vilniuje: nei užmigti, nei praeiti

Jaučiasi lyg įkaitai

Tačiau gyventojų skundai taip ir liko neišgirsti. Kaip 15min po pirmo savaitgalio, kai eismas šia gatve buvo apribotas, sakė A.Savičiaus g. bendruomenės atstovai – niekas nepasikeitė.

15min skaitytojos nuotr./Apvažiavimo schema, nurodanti vykti pro A.Savičiaus g.
15min skaitytojos nuotr./Apvažiavimo schema, nurodanti vykti pro A.Savičiaus g.

A.Savičiaus gatvės bendruomenės pirmininkė Daiva Dambrauskienė teigia, kad gyventojai nejaučia, jog būtų išvaduoti nuo automobilių keliamo triukšmo ir taršos, kaip tik atvirkščiai – jaučiasi įkaitais: verčiami pažeidinėti kelių eismo taisykles, apribota jų galimybė nevaržomai patekti į savo namus, jie priversti kęsti naktinį triukšmą.

„Miesto valdžia pažado spręsti klausimą netesėjo, tai parodė jau pirmas savaitgalis, kai eismas šia gatve buvo apribotas. Pamatėme, kad problemos liko tokios, kokios ir buvo: tiek gatvė, tiek šaligatviai užstatyti stalais nepaliekant praėjimui būtinos šaligatvių dalies; miesto informacinėje sistemoje nepatikslintos kavinių stalų schemos, neparodyti jose praėjimui skirti plotai. Įėjimai į kiemus vėl užstatyti dviračiais. Jau susidurta ir su pirma rimtesne problema, kai elektros gedimo taisyti atvykę ESO meistrai su įranga įeiti į kiemą sugebėjo tik po to, kai pagrasino nukirpti stovėjusių dviračių grandines ir taip juos patraukti.

Miesto valdžia pažado spręsti klausimą netesėjo, tai parodė jau pirmas savaitgalis, kai eismas šia gatve buvo apribotas. Pamatėme, kad problemos liko.

Nepakeista ir eismo organizavimo tvarka: gatvėje taip ir neatsirado aklagatvį parodančių kelio ženklų, neišspręstas automobilių apsisukimo ir prasilenkimo klausimas. Gyventojai ir toliau verčiami būti pažeidėjais ir važiuoti iš namų prieš eismą. Maža to, Pilies gatvėje pastatytas kelio ženklas, nurodantis, kad uždraustas eismas Rusų gatvėje, o apvažiuoti nurodoma per A.Savičiaus gatvę, kurioje atsiremiame į stalais užstatytą aklagatvį su ženklu „Plyta“. Gatvė siaurutė, nei apsisukti, nei prasilenkti, išvažiuoti galima tik atbulomis. Vairuotojai pasimetę, susidaro kamštis. Tokia miesto tvarka verčia abejoti savivaldybės darbuotojų kompetencija.

Galbūt pats laikas būtų pradėti daiktus vadinti savo vardais: viena yra automobilių eismo ribojimas A.Savičiaus gatvėje, kuris dabar neturi nieko bendra su eismo intensyvumu ir kurį galima būtų pasiekti kur kas efektyvesnėmis priemonėmis, apie kurias savivaldybei puikiai žinoma, ir visai kas kita yra gatvės – susisiekimo statinio – atidavimas keturiems barams, kad jie galėtų nemokamai praplėsdami savo itin ribotus prekybos plotus“, – sakė bendruomenės pirmininkė.

Vis dėlto po kelių dienų apylankos ženklas dingo, tad iš Senamiesčio Maironio gatvės link važiuojantys žmonės jau nėra klaidinami – pravažiuoti jiems reikia nebe A.Savičiaus gatve, o ieškoti tolimesnio kelio.

15min nuotr./Pilies gatvė be apylankos ženklo
15min nuotr./Pilies gatvė be apylankos ženklo

Gyventojai važiuoti gali

Kaip 15min aiškino Vilniaus savivaldybės Eismo organizavimo skyriaus vedėjas Tomas Kamaitis, eismo organizavimo tvarka šioje Senamiesčio vietoje parinkta taip, kad savaitgaliais nesusiformuotų tranzitinis eismas A.Savičiaus ir Augustijonų gatvėmis iš Bokšto gatvės pusės.

„Į eismo draudimo zoną gali įvažiuoti gyventojai. Tokių automobilių nėra daug, bet jeigu gyventojai pageidauja, artimiausiu metu papildomai bus įrengti kelio ženklai, kurie galiotų draudimo laiku ir privalomai nukreiptų eismą Augustijonų gatve“, – teigė T.Kamaitis.

Jis pabrėžė, kad bendras savivaldybės tikslas yra apsaugoti Senamiestį nuo transporto poveikio ir išvengti tranzitinio eismo.

„Šie eismo organizavimo pakeitimai neprieštarauja Kelių eismo taisyklėms, nes iš Bokšto gatvės yra įrengtas kelio ženklas „Motorinio transporto eismas draudžiamas“, išskyrus aptarnaujantį, o išvažiuoti iš A.Savičiaus gatvės galima per Augustijonų gatvę. Nuo Didžiosios gatvės pusės dalis A.Savičiaus gatvės yra dvipusis, o į likusią keletą metrų zoną gyventojams taip pat leidžiami įvažiuoti, jie apsisukti gali savo kieme.

Į eismo draudimo zoną gali įvažiuoti gyventojai, – teigė T.Kamaitis.

Šiuo metu Rusų gatvėje vyksta pastato rekonstrukcijos darbai, todėl šia gatve draudžiamas transporto eismas. Į Pilies, Latako gatves nuo Maironio gatvės pusės galima apvažiuoti Maironio, Subačiaus, Bokšto gatvėmis. Bokšto gatvės dalyje nuo Išganytojo iki Latako gatvės pakeista vienpusio eismo kryptis Pilies gatvės link. Latako gatvėje laikinai įvestas dvipusis eismas. Rusų gatvės rekonstrukcijos darbai ir nustatyta apylanka neveda į A.Savičiaus gatvę“, – tikino T.Kamaitis.

Idėja sklando ir Užupy

Vis dėlto nepaisant šios gatvės gyventojų skundų, idėja gatvę atiduoti pėstiesiems plinta. Apie tai, kad galbūt panašaus sprendimo reikėtų ir jiems, prabilo užupiečiai. Socialinio tinklo „Facebook“ paskyroje „Užupio MekaS“ pasiūlyta padiskutuoti, ar būtų palaikyta idėja apriboti eismą Užupio gatvėje savaitgaliais šiltuoju metų laiku. Esą galbūt būtų puiku padovanoti gatvę pėstiesiems ir jaukioms lauko kavinėms.

Diskusijos dalyvių nuomonės buvo įvairios. Vieni idėją gynė ir palaikė, kiti tikino, kad ji skubota ir neapgalvota. Todėl esą neaišku, kaip gyventojams reikėtų automobiliais pasiekti savo kiemus, kai gatvėje kavinės išdėliotų staliukus, prie kurių sėdėtų žmonės.

15min skaitytojos nuotr./Kelio ženklai nuo Rotušės a. pusės
15min skaitytojos nuotr./Kelio ženklai nuo Rotušės a. pusės

Vilniaus savivaldybė neatmeta, kad gali atsirasti ir daugiau panašių ribojimų gatvėse. Anot T.Kamaičio, „svarstomi ir kiti projektai, kurie mažintų transporto srautus Senamiestyje – dalis jų testavimo arba pilna apimtimi gali būti įgyvendinti jau šią vasarą“.

Senamiesčio bendruomenės siūlymai

Senamiesčio bendruomenių asociacijos pirmininkė Asta Baškauskaitė su 15min pasidalijo kreipimusi į Vilniaus savivaldybę, kuris gimė po vasario 28 d. asociacijos iniciatyva įvykusio susitikimo su gyventojais dėl A.Savičiaus g. kavinių keliamo triukšmo ir automobilių tranzito problemų bei siūlomo eismo krypties pakeitimo šioje gatvėje. Jame – pasiūlymai Vilniaus savivaldybėje, kurie buvo aptarti ir vėliau sugulė į raštą.

„Susirinkime nutarta kreiptis į Vilniaus miesto savivaldybę dėl alkoholio laiko ribojimo. Senamiesčio bendruomenės asociacija pritaria gyventojų siūlymui apriboti mažmeninės prekybos alkoholiniais gėrimais laiką A.Savičiaus gatvės kavinėse ir baruose nuo 22 val. Prekyba alkoholiu turėtų baigtis 22 val.

Susirinkime buvo nutarta kreiptis į Vilniaus miesto savivaldybę, kad nebūtų uždaromas eismas automobilių transportui A.Savičiaus gatvėje savaitgaliais ir švenčių dienomis ir kad nebūtų leidžiama A.Savičiaus gatvės kavinėms ir barams statyti staliukus ant šaligatvių ir važiuojamoje gatvės dalyje bei kad kavinių muzikos kolonėlės nebūtų statomos lauke ir ant palangių.

Senamiesčio bendruomenės asociacija pritaria gyventojų siūlymui apriboti mažmeninės prekybos alkoholiniais gėrimais laiką A.Savičiaus gatvės kavinėse ir baruose nuo 22 val.

Susirinkime buvo nutarta siūlyti Vilniaus miesto savivaldybei, kad A.Savičiaus gatvė ir Rotušės aikštė taptų nerūkymo zona. (...)

Susirinkime buvo nutarta siūlyti Vilniaus miesto savivaldybei eismo krypties pakeitimą A.Savičiaus gatvėje, kad automobiliai, kurie važiuoja A.Savičiaus gatve nuo Rotušės pusės, privažiavę Bokšto gatvę, suktų į dešinę, o ne į kairę pusę Senamiestyje vyksta tranzitinis eismas. A.Savičiaus ir Bokšto gatvėse pakeitus eismo kryptį būtų ženkliai geriau. Reikalingas kilpinis automobilių eismo sprendimas, kad neliktų tranzitinio eismo Senamiestyje. Stiklių gatvės eismo krypties pakeitimas yra puikus pavyzdys, kai pakeitus eismo kryptį išsisprendė tranzitinio eismo problema“, – tokie pagrindiniai punktai sugulė į bendruomenių asociacijos kreipimąsi.

Sauliaus Žiūros nuotr./A.Savičiaus gatvė
Sauliaus Žiūros nuotr./A.Savičiaus gatvė

A.Baškauskaitė įsitikinusi, kad reikėtų žiūrėti į gerąją Europos praktiką, į kurią pusę eina kiti miestai: jie savo kailiu patyrė šias problemas, tad jų elgesys galėtų tapti pavyzdžiu. „Jie turi tokius turistų srautus, kad situacija tampa nevaldoma. Atsižvelgdami į tai ir matydami, kas pas mus vyksta, manau, tokie sprendimai yra labai priimtini“, – teigė Senamiesčių bendruomenės asociacijos pirmininkė, vardindama, kad tokie miestai kaip Roma, Amsterdamas ieško būdų mažinti alkoholio vartojimą, o tuo pačiu – ir triukšmą miestų gatvėse naktimis.

Jos manymu, jeigu savivaldybė arba barai norėtų kurti zoną su vėliau nei 22 val. pardavinėjamu alkoholiu, turėtų pagalvoti apie Vilniaus vietas, kur gyventojų nėra, tarkim, kur vien ofisai veikia.

„Gyvename šalyje, kurioje galioja įstatymai. Ir manau, kad reikėtų atsižvelgti į tuos įstatymus ir kiekvienas žmogus turi teisę išsimiegoti, ramiai gyventi ir turėtų būti tvarka. Neturėtų būti taip, kad vieniems duodama žalia šviesa, kad jų kasos aparatas visą naktį skaičiuotų pinigus, o iš kitų atimamas miegas ir ramybė“, – kalbėjo A.Baškauskaitė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs