Mokestis vis kyla
BIRFA nariais yra dauguma Lietuvoje veikiančių lauko reklamos įmonių. Laikinojoje sostinėje šiuo verslu verčiasi apie 10 bendrovių. Dauguma jų sunerimusios: Kauno valdžios planuojami pokyčiai sudarys nepalankias sąlygas lauko reklamos verslo plėtrai, naujovių diegimui, apribos galimybes vystytis smulkiam ir vidutiniam verslui lauko reklamos sektoriuje.
Šiuo metu lauko reklamos įmonių mokama vidutinė vietinė rinkliava Kaune yra aukštesnė nei Vilniuje ar kituose miestuose.
BIRFA tarybos pirmininko Artūro Štaudės teigimu, Lietuvos reklamos rinka neauga nuo 2009 m. Pagal atliktas apklausas didelė dalis lauko reklamos užsakovų 2016 metams lauko reklamos biudžetų nepadidino, tad šviesesnio rytojaus nematyti ir artimiausiu metu.
Be to, ateinančiais metais yra numatomas silpnųjų alkoholinių gėrimų išorinės reklamos draudimas, o alaus, vyno ir kitų silpnųjų natūralios fermentacijos gėrimų reklama sudaro apie 15 proc. lauko reklamos rinkos pajamų. Tad šio verslo subjektų pajamos ir taip jau smarkiai kris, o padidėję vietinės rinkliavos tarifai dar labiau sumažintų pelningumą.
„Lyginant su 2008 m. Kauno miesto savivaldybės teritorijoje taikytais rinkliavos už leidimus įrengti išorinę reklamą tarifais, dabartiniai išaugo 70 proc. ir palaipsniui kyla. Šiuo metu lauko reklamos įmonių mokama vidutinė vietinė rinkliava Kaune yra aukštesnė nei Vilniuje ar kituose miestuose. Nuo 2012 m. buvo pradėta mokėti ir už reklaminius stovus, įrengtus ant privatiems savininkams priklausančios žemės bei pastatų. Vis kas nors naujo“, – su statistika supažindino BIRFA vadovas.
Pasak jo, dėl padidėjusių vietinės rinkliavos tarifų išaugo išorinių reklamos įrenginių nuomos kainos ir atitinkamai sumažėjo lauko reklamos plotų užimtumas. Lauko reklama jau kurį laiką yra mažiau konkurencinga.
Sužinojo per vėlai
Taigi Kauno valdžia lauko reklamos skleidėjams yra uždėjusi nemenką apynasrį, o šiemet jį žada dar ir tvirčiau suveržti.
Negana to, apie neparankius valdininkų sprendimus šio sektoriaus atstovai teigia sužinoję tik baigiantis 2015 m., kuomet jau buvo paskelbę savų paslaugų įkainius 2016-iesiems, laimėję konkursus išorinės reklamos sklaidai, suderinę biudžetus kitų metų kampanijoms ir pasirašę atitinkamas sutartis su užsakovais.
Patvirtinus naujus vietinės rinkliavos tarifus, BIRFA nariai patirtų nenumatytų išlaidų ir būtų priversti 2016 m. dirbti nuostolingai, mažinti darbuotojų skaičių.
Dėl padidėjusių išlaidų rinkliavoms lauko reklamos įmonės turės kelti reklamos plotų nuomos įkainius. Kentės reklamos užsakovai.
BIRFA tarybos pirmininko A.Štaudės teigimu, ir taip jau sunkiai su kitomis reklamos rūšimis konkuruojanti lauko reklama šiemet išgyvens dar didesnį nuosmukį.
„Žadama panaikinti ir nuostatą, leidžiančią sudaryti rinkliavos už leidimo išdavimą mokėjimo atidėjimo sutartis, o tai ypač aktualu smulkioms ir vidutinio dydžio išorinės reklamos įmonėms, kurios, negavusios apmokėjimo už teikiamas paslaugas iš išorinės reklamos užsakovų (didžioji dalis jų atsiskaito su reklamos skleidėjais tik per 30–90 d. po sąskaitos gavimo), būtų nepajėgios sumokėti visą vietinės rinkliavos sumą savomis lėšomis iš anksto.
Be to, reiktų numatyti išimtį, kad vietinė rinkliava netaikoma reklaminio įrenginio remonto laikotarpiu“, – pokyčių minusus toliau vardijo A.Štaudė.
Jo teigimu, dėl padidėjusių išlaidų rinkliavoms lauko reklamos įmonės turės kelti reklamos plotų nuomos įkainius. Dėl to daliai Kauno įmonių lauko reklama taps per brangi, tad nukentės vietinis verslas, smuks pardavimai.
Apmokestins socialinę reklamą
Vadovaujantis Nauja vietinės rinkliavos nuostatų redakcija, apmokestinama ir socialinė išorinė reklama, kurioje visuomenei pateikiama nekomercinė informacija apie valstybės ar vietos savivaldos institucijų, visuomeninių organizacijų vykdomą socialinės apsaugos, sveikatos, aplinkos apsaugos, švietimo, kultūros, sporto, mokslo politiką bei jos įgyvendinimo priemones.
Įsigaliojus pokyčiams (tikriausiai nuo gegužės 1 d.), reklamos paslaugų teikėjas mokės visą rinkliavos už socialinę reklamą kainą. Vienintelė išimtis yra numatyta tik biudžetinėms, Savivaldybės viešosioms įstaigoms, Savivaldybės įmonėms ir Savivaldybės kontroliuojamoms bendrovėms, kurios yra atleidžiamos nuo rinkliavos už leidimo išdavimą, jei skleidžiama išorinė reklama yra apie tos įstaigos veiklą.
„Dauguma socialinių kampanijų yra remiamos lauko reklamos įmonių, t.y. užsakovai moka tik už reklaminių plakatų spausdinimą bei pakabinimą (kartais lauko reklamos įmonės padengia net ir šias paslaugas).
Patvirtinus Naują vietinės rinkliavos nuostatų redakciją, išorinės reklamos paslaugas teikiančios įmonės turėtų mokėti vietinę rinkliavą ir už nekomercinę ar socialinę reklamą, už kurią jokio pelno negauna. Remdamos tokią reklamą, išorinės reklamos paslaugas teikiančios įmonės ne tik negautų pelno, bet ir patirtų nuostolių“, – tikino A.Štaudė.
Pagal BIRFA turimus duomenis, apmokestinus išorinę socialinę reklamą, Kaune veikiančioms ir BIRFA priklausančioms išorinės reklamos paslaugas teikiančioms įmonėms vietinė rinkliava vidutiniškai padidėtų apie 46 proc. Tad tikėtina, jog, pasikeitus vietinių rinkliavų nuostatams, išorinės socialinės reklamos gali smarkiai sumažėti arba ji net išnyks iš viso.
„Po pokyčių priežasties, kodėl reikėtų eksponuoti socialinių kampanijų plakatus, neliks. O ir savivaldybės įmonių atskyrimas nuo nevyriausybinių organizacijų, fondų – neteisingas“, – teigė jis.
Pokyčiai – dėl skaidrumo
Pasiteiravus, kodėl nuspręsta keisti iki tol galiojusius Vietinės rinkliavos už leidimo įrengti išorinę reklamą savivaldybės teritorijoje išdavimą nuostatus, Kauno miesto savivaldybės administracijos direktorius Gintaras Petrauskas patikino, jog senoji sistema buvo ir tebėra neskaidri.
Pakeitimų pagrindinis tikslas – skaidri, aiški ir visiems suprantama sistema, – teigė Kauno miesto savivaldybės administracijos direktorius.
„Tiesiog nebuvo ir nėra kontrolės mechanizmo, kuris mums leistų žinoti, kiek ir kokios reklamos yra skelbiama mieste. Pakeitimų pagrindinis tikslas – skaidri, aiški ir visiems suprantama sistema“, – pabrėžė jis.
Pasak G.Petrausko, įsigaliojus naujajai tvarkai, rinkliavų dydžiai bus diferencijuojami priklausomai nuo to, kur stendas stovi – ar centre, ar atokesnėse vietose.
„Skaičiuojant vidutinį įkainį, rinkliava tikrai sumažės. Ir verslo logika sako, kad lauko reklama stenduose, kurie yra ne centre, turėtų atpigti. Būtent todėl ji taps labiau prieinama smulkiam ir vidutiniam verslui“, – priešingą ateities viziją nušvietė administracijos direktorius.
Anot jo, daugelis Kaune veikiančių lauko stendus valdančių įmonių yra socialiai atsakingos, tad nereiktų jaudintis ir dėl socialinės reklamos apmokestinimo.
„Remiantis tarptautine praktika galima nesunkiai nuspėti, kad daugelis tokių įmonių sutiks tapti vienokių ar kitokių socialinių kampanijų partnerėmis ir socialinę reklamą skelbs neatlygintinai“, – įsitikinęs G.Petrauskas.