J.Kairys, praradęs lėktuvą, patyrė ir didžiulių nuostolių, nes, anot jo, lėktuvas nebuvo apdraustas. Kodėl?
Lakūnas nebuvo apdraudęs lėktuvo
„Čia žulikų kompanijos – darys viską, kad tik nesumokėtų!“, – ketvirtadienį kalbėdamas su 15min.lt pareiškė Jurgis Kairys, išvakarėse patyręs lėktuvo Su-26 avariją Egėjo jūroje pakeliui į varžybas Graikijoje. Skrendant virš jūros sugedo lėktuvo variklis.
Pašnekovas leido suprasti, kad tokį epitetą draudimo atstovams lipdo iš karčios savo ir kolegų patirties.
„Todėl mes stengiamės nesidrausti“, – sakė Europos ir pasaulio akrobatinio skraidymo čempionas J.Kairys.
Paklaustas, ar nebuvo apdraudęs savojo Su-26 lėktuvo ir šiuo atveju žalos jam niekas neatlygins, pilotas atsakė jog nebuvo apsidraudęs.
J.Kairys paaiškino, kad skraidydamas naudojasi tik privalomais civilinės atsakomybės draudimais – panašiai, kaip ir automobilių vairuotojai, kurie apsisaugo nuo pareigos atlyginti kitiems asmenims per avarijas padaromą žalą.
„Kartais jie sukinėja rankas ir tu turi apsidrausti“, – sakė pilotas.
„Kartais jie sukinėja rankas ir tu turi apsidrausti“, – J.Kairys prisipažino, kad draudžiasi tik tada, kai negali to išvengti.
J.Kairys minėjo, kad draudikai atsitikus nelaimei ne tik, anot jo, vengia įsipareigojimų, bet ir taiko labai griežtas, jiems, o ne klientui, palankias sąlygas.
Pavyzdžiui, J.Kairys paminėjo vieną Lietuvoje dirbančią draudimo kompaniją, atsisakančią drausti lėktuvus, naudojamus skrydžiams nuo 1000 pėdų aukščio. Būtent taip skraido akrobatinio skraidymo meistrai.
Rusijos gamybos lėktuvo Su-26 pardavėjai skelbia, kad naujas toks orlaivis kainuoja apie 0,9 mln. litų. Sprendžiant pagal skelbimus internete, už naudotą tokio modelio lėktuvą reikėtų pakloti 0,4 – 0,5 mln. litų.
Apie bėdas stengiasi negalvoti
Paklaustas, kaip likęs be savojo Su-26 lėktuvo galės tęsti karjerą, J.Kairys apie skraidymo planus kalbėti nenorėjo.
„Noriu ramiai gyventi. Štai, laukiu, žmona atvažiuoja. Šiandien dar geras oras Graikijoje, saulė šviečia. Eisiu pasidarysiu arbatos, išgersiu, nors cukrus – labai nesveika“, – nuo sunkių minčių stengėsi atsiriboti J.Kairys.
Jis prasitarė, kad po vakarykščių maudynių jaučiasi peršalęs, baiminasi, kad neprikibtų sloga. Po to, kai iššoko su parašiutu, vėsiame vandenyje J.Kairys, kol jį pastebėjo ir ištraukė gelbėtojai, praleido keletą valandų.
Vis dėlto J.Kairys pabrėžė, kad jaučiasi ne šiaip sau neblogai, o išties gerai.
„Rakštis kaip tik krapštausi iš po nago. Iš tikrųjų, jau baigiau išsikrapštyti“, – patikslino pilotas ir pridūrė, kad į pirštus įsmigusios smulkios nuolaužos ir buvo didžiausios fizinės traumos, kurias jis patyrė kilometro aukštyje iššokęs su parašiutu iš krentančio lėktuvo.
Draustis brangu, nes ir žalos išmokos didelės
15min.lt draudimo bendrovių paklausė, ar brangu apdrausti lėktuvą, kuriuo skraido akrobatinio skraidymo meistras.
Pasak „PZU Lietuva“ Pervežimo rizikų draudimo produktų vadovo Lino Stepšio, aviacijos draudimas yra labai įvairiapusė draudimo rūšis.
„Orlaivius galima apdrausti kasko, civilinės atsakomybės trečiųjų šalių atžvilgiu, civilinės atsakomybės keleivių, jų bagažo, gabenamo krovinio atžvilgiu draudimais. Yra ir piloto vietos draudimas, tai nelaimingų atsitikimų draudimo rūšis, atlyginanti nuostolius mirties ir invalidumo atvejais.
Aviacija yra gana sezoninė veikla, tačiau pasirinkę metinį draudimą, pilotai gali skraidyti bet kuriuo metų laiku, esant palankioms oro sąlygoms – pavyzdžiui, neįprastai anksti prasidėjus pavasariui ar užsitęsus bobų vasarai“, – teigia L.Stepšys.
Bendrai vertinant įmokų ir išmokų santykį, reikia pasakyti, kad draudimo įmokos skaičiuojamos šimtais ar tūkstančiais, o išmokos – šimtais tūkstančių litų, kartais viršija ir milijoną.
Kasko draudimo įmoka yra nustatoma, remiantis daugeliu kriterijų:
- orlaivio tipas. Draudžiami įvairių tipų lėktuvai, oro balionai, sraigtasparniai. Kuo orlaivis didesnis ir brangesnis, tuo jis patikimesnis; kita vertus, atsitikus įvykiui, nuostoliai būna didesni.
- pilotų patirtis, licencijų tipai, pilotų, galinčių skraidyti draudžiamu orlaiviu, skaičius.
-paskirtis – vertinama, ar lėktuvas bus naudojamas laisvalaikiui, verslui, sportui, mokymams.
„Bendrai vertinant įmokų ir išmokų santykį, reikia pasakyti, kad draudimo įmokos skaičiuojamos šimtais ar tūkstančiais, o išmokos – šimtais tūkstančių litų, kartais viršija ir milijoną. Smulkių įvykių šioje srityje reta. Vien važiuoklės apgadinimas gali atsieiti 50 tūkst. litų ir daugiau.
Šiemet esame registravę du įvykius, kurių metu vienas lėktuvas sudužo, kitas buvo apgadintas. Nuostoliams atlyginti išmokėta ir rezervuota bemaž 700 tūkst. litų“, – teigia L.Stepšys.