Mokslininkai atkreipė dėmesį, kad pereinant iš vieno ugdymo lygio į kitą ar keičiant klases, mokiniai patiria didesnį vienišumo jausmą ir priklausymo grupei stygių. Tai neigiamai atsiliepia jų emocinei būsenai, o kartu ir mokymosi rezultatams. Dėl to, nuspręsta atlikti išsamų tyrimą, siekiant išsiaiškinti, kokie konkretūs veiksniai nulemia didesnį mokinių vienišumą ir kaip sumažinti pokyčių poveikį paauglių psichinei sveikatai ir gerovei. Projektui skirtas daugiau nei 300.000 Eur finansavimas iš Europos Sąjungos švietimo paramos programos „Erasmus+”.
Tyrime kartu su Lietuvos penkiolikmečiais ir mokytojais taip pat dalyvauja Belgijos, Jungtinės Karalystės, Lenkijos, Portugalijos, Serbijos ir Turkijos mokiniai bei edukologai.
Lietuvos vaidmuo
Prie tarptautinio tyrimo prisideda aštuonios organizacijos iš visų septynių pasirinktų valstybių. Organizacijų gretose yra ir prestižiniai Jungtinės Karalystės Mančesterio ir Ekseterio universitetai, europietiškas mokymo tradicijas atliepianti ir Turkijoje žymi Manisos socialinių mokslų vidurinė mokykla. Taip pat tyrimo atlikime dalyvauja Lietuvos asociacija „Tavo Europa“, Lenkijos Lodzės inovatyvaus mokymo vidurinė mokykla, Serbijos mokykla, IT bendrovė iš Belgijos ir Portugalijos nevyriausybinė organizacija.
Per trejų metų laikotarpį bus atliktos išsamios daugiau nei 100 moksleivių apklausos ir pagal jų išvadas parengta mokslinė publikacija ir rekomendacijų paketas mokytojams bei jaunimo darbuotojams.
Šiame tyrime ypatingas dėmesys bus skirtas Lietuvai – jos moksleiviai dalyvaus visuose tyrimo etapuose. Donatas Verseckas, asociacijos „Tavo Europa“ prezidentas, kalba, kad patekimas į šį projektą suteikia galimybes ne tik atkreipti didesnį dėmesį į paauglių psichologinę būklę Lietuvoje, bet ir vietos mokytojams užmegzti tampresnius ryšius su pasaulinio lygio organizacijomis, įgauti naujų žinių.
„Atidesnis pasaulinio lygio užsienio mokslininkų dėmesys Lietuvai atveria galimybę ne tik dalintis duomenimis ir juos palyginti su kitomis šalimis, bet ir plėtoti dialogą tema, kuri mūsų požiūriu Lietuvoje negauna pakankamai dėmesio – psichologinė sveikata. Be to, šis projektas yra didelis iššūkis mūsų organizacijai, nes tenka dirbti su itin aukštus standartus palaikančiomis prestižinėmis švietimo įstaigomis“, – kalba Donatas Verseckas.
Dešimtys mokinių ir keli mokytojai iš Lietuvos dalyvaus skirtinguose tyrimo etapuose, kurie vyks Ekseteryje, Izmire ir Lodzėje. Vėliau tyrimo rezultatai bus pristatomi specialiame renginyje Europos Parlamente. Pasak organizacijos vadovo, šiuo metu pradedama ieškoti tyrime norinčių dalyvauti mokytojų, socialinių darbuotojų ir mokinių.
Įkvėpė BBC
Atlikti šį tyrimą paskatino Jungtinės Karalystės visuomeninio transliuotojo BBC ir muziejaus „Wellcome Collection” inicijuota 55.000 žmonių apklausa apie vienišumą „BBC Lonelliness Experiment“. Joje taip pat prisidėjo ir dabartiniame tyrime dalyvaujančių Mančesterio ir Ekseterio universitetų mokslininkai.
İlknur Aktas, projektą inicijavusi Manisos socialinių mokslų vidurinės mokyklos anglų kalbos mokytoja, pasakoja, kad BBC apklausos rezultatai išryškino mokyklose pastebimą, bet menkai sprendžiamą problemą – padidėjantį paauglių vienišumą pereinant į naują mokymosi lygį ar naują klasę, mokyklą.
„Savo mokykloje pastebėjome, kad perėję į kitą mokymosi lygį ar klasę mokiniai pasijaučia vieniši ir neturintys bendraminčių naujoje aplinkoje. Kadangi tai matoma ne vienoje Europos valstybėje, nusprendėme ne tik pamėginti išspręsti šią problemą savo mokykloje, bet ir suburti partnerių tinklą iš įvairių šalių, su kuriais galėtume ieškoti plačiau pritaikomų metodų, kaip padėti mokiniams įveikti mokymosi procese kylančius iššūkius ir užtikrinti geresnę jų psichologinę sveikatą“, – apie tai, kaip kilo idėja tarptautiniam tyrimui pasakoja İlknur Aktas.
Mokinių vienišumo tyrimą planuojama užbaigti 2023 metais, o jo rezultatai bus pristatyti ir Lietuvoje.