Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti
2020 03 18

Lietuviai „uždegė“ karštąsias pagalbos linijas dėl koronaviruso: jau prireikė pokyčių

Tiek penktadienį Valstybės ekstremalių situacijų operacijų centro (VESOC) įsteigta koronaviruso karštoji linija 1808, tiek Nacionalinio visuomenės sveikatos centro pagalbos linija netyla nei dieną, nei naktį. Netrukus abi reikės reorganizuoti dėl nepakeliamų krūvių. Taip lietuviai reaguoja į daugybę metų šalyje nematytą karantiną ir uždaromas sienas.
„Danske Bankas“ IT centras
Konsultacijas dėl koronaviruso visuomenės sveikatos specialistai teikia iš visos Lietuvos. / Žygimanto Gedvilos / BNS nuotr.

Pasak Nacionalinio visuomenės sveikatos centro (NVSC) atstovės Editos Kurienės, dažniausiai žmonės teiraujasi dėl karantino, ligos ir nedarbingumo. Konsultavimo krūviai esą padidėjo po savaitgalį įsigaliojusių papildomų Vyriausybės sprendimų.

„Žmonių susidomėjimas yra labai didžiulis, turi labai daug klausimų. (...) Šiuo metu yra beprotiška apkrova ir praktiškai neįmanoma padėti ragelio.

Daugiausiai klausimų dėl užsienio valstybių, taip pat ar jiems priklauso nedarbingumas, ką daryti, kaip elgtis su šeimos nariais, kokie simptomai, kur kreiptis. Tokie klausimai, kurie, atrodo, jau kaip ir aiškūs, bet nori pasitikslinti. Didžiausia lavina klausimų dėl nedarbingumų“, – pasakoja ji.

Pasak visuomenės sveikatos specialistės, matant tokias apkrovas, ketinama perorganizuoti karštosios linijos veiklą – budinčius keisti gerokai dažniau.

„Dabar bandome organizuoti daugiau žmonių, juos pajungti konsultavimui, nes apkrovos yra labai didelės. (...) Žmones turim keisti dažniau, nes skambučių nemažėja nei vakaro, nei nakties metu. Planuojam keisti kas tris valandas. Kalbėti ištisai užtenka ir trijų valandų“, – teigė E.Kurienė.

Visą parą veikiančią karštąją liniją 1808 koordinuoja Kauno miesto greitosios medicinos pagalbos stotis. Pasak įstaigos direktoriaus pavaduotojos medicinai Ilonos Kajokaitės, skambučiai pasipylė vos tik linija buvo įsteigta.

„Sulaukiame virš tūkstančio skambučių per dieną. Nuo pirmo momento atidarant liniją buvo virš tūkstančio. Dabar turime dvidešimt darbo vietų, panašu, kad reikės dar daugiau“, – sakė ji.

Pasak Kauno GMP atstovės, žmones domina patys įvairiausi klausimai.

„Klausimai nuo – iki. Ir biuletenis, ir grįžimas, ir dėl tyrimų, ar galiu būti užsikrėtęs, kas yra saviizoliacija, kokios sąlygos tam reikalingos, ką daryti, kad neapsikrėsčiau“, – kalbėjo direktoriaus pavaduotoja.

Kauno rajono GMP nuotr. /Kauno rajono greitosios pagalbos medikai
Kauno rajono GMP nuotr. /Kauno rajono greitosios pagalbos medikai

Vieni remiasi savanoriais, kiti – specialistais iš visos Lietuvos

Anot E.Kurienės, konsultacijas teikia apmokyti užkrečiamųjų ligų ir visuomenės sveikatos specialistai. Įdomu tai, kad į klausimus atsakinėja visoje Lietuvoje esančių NVSC departamentų darbuotojai.

VIDEO: Faktai ir mitai apie koronavirusą: kaip jis atsirado, kokie simptomai ir kaip galime apsisaugoti?

„Imame iš visų padalinių, instruktuojame. Kadangi yra ekstremali padėtis, visi turime dalyvauti jos suvaldyme. Dirbame ne tik iš Vilniaus. Prie karštųjų linijų dirba visos Lietuvos žmonės iš visų departamentų. Skambučiai yra tiesiog peradresuojami ir jie konsultuoja, prisijungia iš kiekvieno departamento pagal nustatytą grafiką“, – pasakojo E.Kurienė.

Tuo metu valstybės įsteigta 1808 linija daugiausia priklauso nuo savanorių, teigia I.Kajokaitė.

„Dabar didžiąją dalimi laikomės savanoriais. Tokį daiktą padaryti per vieną dieną, įsteigiant etatus, pasitariant... Čia yra ne visai taip“, – tikino Kauno GMP direktoriaus pavaduotoja.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Greitoji medicinos pagalba
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Greitoji medicinos pagalba

Jos teigimu, iš pokalbių galima jausti, kad žmonėms neramu dėl susidariusios padėties.

„Tikrai nesitikėjome tokios klausimų gausos. Žmonėms neramu, tai yra natūralu“, – sakė I.Kajokaitė.

Pasak NVSC projekto koordinatorės E.Kurienės, iš gaunamų užklausų matyti, kad žmonės yra susijaudinę, tačiau panika dabartinės emocinės padėties visuomenėje ji esą nepavadintų.

15min nuotr./Kaip sumažinti užsikrėtimo koronavirusu riziką?
15min nuotr./Kaip sumažinti užsikrėtimo koronavirusu riziką?

„Nėra didžiulės panikos, bet kai kurie žmonės yra neramūs. Apibūdinčiau kaip pakankamai valdomą situaciją pagal visų žmonių būseną. Jie tiesiog nori žinoti kaip jiems elgtis. Visi iš tikrųjų skambinantys yra nusiteikę pilietiškai ir supranta, kad turi izoliuotis. Tokių skambučių, kad veiksmai (paskelbti Vyriausybės, – red.) yra neteisingi, praktiškai nėra“, – teigia ji.

Skambinti į liniją 1808 galima visoje Lietuvoje visą parą nemokamai iš visų tinklų. NVSC konsultacijų telefono numeris yra (8 5) 264 96 76.

Konsultacijos teikiamos dėl sveikatos ir koronaviruso prevencijos.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos