Sekmadienį dėl „Spartan“ lėktuvo gedimo į Rygą nenuskrido D.Grybauskaitė, o pirmadienį Briuselyje užstrigo S.Skvernelis. Visuomenėje prasidėjo diskusijos – ar lėktuvas išties yra tinkamas saugiam šalies vadovų transportavimui?
Nors Lietuvos kariuomenės Karinių oro pajėgų vadovybė tikina, kad lėktuvas saugus, patys valstybės vadovai, atrodo, ateityje keliauti su dažnai gendančiu „Spartan“ nebetrokšta.
D.Grybauskaitė: tikslinga ieškoti kitų variantų
Portalas 15min antradienį prezidentės Spaudos tarnybos teiravosi, ar, Prezidentūros nuomone, aukščiausių šalies vadovų gabenimui reikėtų naujo lėktuvo.
„Šiuo metu šalies vadovai naudojasi karinių oro pajėgų orlaiviu „Spartan“. Atskiro lėktuvo, skirto specialiai valstybių vadovų skraidinimui, valstybė neturi. Pastaruoju metu lėktuvas „Spartan“ dažnai genda, todėl tikslinga ieškoti kitų variantų, kurie būtų naudingi ir kariuomenei, ir skraidinant valstybių vadovus“, – nurodoma Prezidentūros atsakyme 15min.
Pastaruoju metu lėktuvas „Spartan“ dažnai genda, todėl tikslinga ieškoti kitų variantų, kurie būtų naudingi ir kariuomenei, ir skraidinant valstybių vadovus.
S.Skvernelis antradienį buvo dar konkretesnis ir sakė, kad turėti valstybės vadovų bei kitų delegacijų skraidinimui skirtą lėktuvą yra būtinybė.
„Reikia daugiafunkcinio lėktuvo, kuriuo galėtų skraidyti ir prezidentas, ir vyriausybinės delegacijos, Seimo delegacijos, lygiai taip pat ir kariškiai, kuriems transportinis, toks keleivinis lėktuvas reikalingas“, – antradienį žurnalistams oro uoste sakė premjeras.
Jis taip pat užsiminė, kad gedimai rodo, jog skraidyti gendančiais kariuomenės orlaiviais yra nesaugu, ir kad Krašto apsaugos ministerija jau „pakankamai seniai“ ieško variantų, kokį lėktuvą būtų galima įsigyti arba nuomotis.
V.Pranckietis savo ruožtu antradienį žurnalistams teigė, kad Lietuvai derėtų įsigyti lėktuvą vadovų skraidinimui, jei leis finansinės galimybės.
„Jeigu leistų mūsų finansinės galimybės, žinoma, reikėtų pritarti, kad valstybei nereikėtų reputacine prasme patirti tokių dalykų kaip neišskridimas dėl lėktuvo gedimo. Tai yra nepasididžiavimas. (…) Reikėtų įvertinti finansiškai ir galimybes, ir poreikį“, – pabrėžė parlamento vadovas.
Anot jo, skaičiuojant reikia įvertinti ir tai, kiek patiriama išlaidų, kai sugedus orlaiviui, staiga tenka keisti planus.
R.Karoblis: naujų lėktuvų reikia, bet tai turėtų būti kolektyvinis sprendimas
Papildomi orlaivių pajėgumai tiek civiliams, tiek kariniams skrydžiams Lietuvai būtų reikalingi, tačiau dėl naujų lėktuvų pirkimo apsispręsti turėtų visos jais besinaudojančios institucijos, BNS sakė krašto apsaugos ministras Raimundas Karoblis.
„Tai tikrai nėra mūsų žinybos kompetencija. Yra Susisiekimo ministerija, yra Vyriausybės kanceliarija, yra kiti potencialūs naudotojai, yra Prezidentūra, yra Seimo kanceliarija. Čia yra kolektyviniai sprendimai. Bet jeigu kalbama apie lėktuvų naudojimą, aviacija, ar ji būtų karinė, ar ji būtų civilinė, yra tikrai tie pajėgumai reikalingi ir reikalingas net ne vienas lėktuvas“, – BNS sakė krašto apsaugos ministras R.Karoblis.
R.Karoblio teigimu, ministerija atliko galimą lėktuvų nuomos analizę, tačiau paaiškėjo, kad tai būtų labai brangus variantas.
„Mes buvome gavę prašymus išnagrinėti galimą lėktuvų nuomą pagal atitinkamą valandų skaičių, kur, aišku, apmokėtų tie, kurie skraido, tos institucijos. Bet išnagrinėjus visus pasiūlymus, pasirodė, kad tai yra neadekvatu, kaštai yra neadekvatūs naudai, kurią būtume gavę, palyginant su visais kaštais ir net nepatogumais tų pačių „Spartanų“, – sakė ministras.
Spręsti dėl naujų orlaivių, jo teigimu, kariuomenė neturi mandato ir šiuo metu jokių procesų dėl to nevyksta.
„Pagal įstatymus, ji (kariuomenė – BNS) perka karinius pajėgumus, tikrai nekalbama apie civilinės paskirties orlaivius“, – sakė jis.
„Tai nėra karinis pirkinys, nėra karinė investicija, o investicija būtų brangi“, – kalbėjo ministras.
R.Karoblis pabrėžė, kad „Spartan“ yra kariniai transporto lėktuvai, šią funkciją jie vykdo taip, kaip ir priklauso.
„Abu šiuo metu veikiantys lėktuvai yra užimti, nuolat skraidantys. (...) Tai yra karinis transporto lėktuvas, tai nėra nei keleivinis orlaivis, nei verslo klasės orlaivis. Čia būtų tas pats, kas sulyginti darbinį arklį su A lygos lenktyniniu ristūnu. Mes kalbame apie skirtingas kategorijas“, – kalbėjo jis.
Ministro teigimu, normalu, kad iš keturių skrydžių be gedimų įvyksta trys, o tai reiškia, kad reikėtų dar mažiausiai dviejų lėktuvų, kad poreikiai būtų užtikrinti šimtu procentų.
VAD direktorius: savo nuomonę suformavome seniai
Ar aukščiausių šalies vadovų apsauga besirūpinantis Vadovybės apsaugos departamentas (VAD) įžvelgia grėsmę tame, kad lėktuvas, kuriuo skraido šalies vadovai, pastaruoju metu dažnai genda?
Šios institucijos direktorius Rymantas Mockevičius, 15min žurnalisto paklaustas, ar turėtų valstybės vadovai skraidyti pastaruoju metu dažnai gendančiu lėktuvu, atskleisti departamento pozicijos nenorėjo, bet teigė, kad savo nuomonę šiuo klausimu VAD išties turi.
„Bet kokiu atveju mes savo nuomonę turime. (…) Ta nuomonė seniai yra suformuluota, yra procedūros, susijusios su saugumo reikalais, jos yra prižiūrimos, stebimos. Bet tie visi variantai, kuriuos jūs norite išgirsti, tai aš viešai tikrai neatsakysiu ir nekomentuosiu“, – sakė R.Mockevičius.
R.Mockevičius akcentavo, kad sprendimas dėl naujo lėktuvo pirkimo ar nuomos bet kokiu atveju turi būti politinis.
„Nes tai yra stambus pirkinys. Ir tų variantų daug, ar pirkti, ar nuomoti, Bet ne mūsų departamentas sprendžia tokius dalykus. Mes turime įrankį, prižiūrime, kad jis būtų saugus, ir juo būtų saugiai naudojamasi. O kokie tai įrankiai, tikrai ne mes sprendžiame“, – sakė VAD direktorius.
R.Mockevičius teigė, kad VAD savo nuomonę dėl „Spartan“ lėktuvų suformavo jau seniau, ne po šių dienų įvykių.
„Nuomonę tikrai turime. Mes aktyviai dirbame ir su krašto apsauga, ir su karinėmis oro pajėgomis.
Nuomonę tikrai turime. Mes aktyviai dirbame ir su krašto apsauga, ir su karinėmis oro pajėgomis.
Čia nėra tas iššūkis, kada staiga visiems atsivėrė akys. Mes seniai tą darome“, – sakė R.Mockevičius.
Karinių oro pajėgų vadas: lėktuvas yra saugus
Lietuvos kariuomenės Karinių oro pajėgų vadas Dainius Guzas 15min tvirtai teigė – „Spartan“ orlaiviai yra saugūs, o tai, kad per trumpą laiko nutiko du gedimai, tėra atsitiktinis sutapimas.
15min žurnalisto paklaustas, ar sugedęs „Spartan“ lėktuvas tinka saugiai gabenti aukščiausius šalies vadovus, D.Guzas užtikrintai atsakė – taip. Jo teigimu, gedimas nėra rimtas.
„Sugedo sistemos valdymo generatoriaus tarpinė, ją pakeis ir jis toliau suksis“, – sakė D.Guzas.
Pasak D.Guzo, sekmadienį ir pirmadienį įvykę „Spartan“ gedimai yra „absoliučiai nesusiję“, o tai, kad jie nutiko vienas po kito – sutapimas.
KOP vado teigimu, „Spartan“ lėktuve yra įdiegta JAV bendrovės „Lockhead Martin“ sukurta šiuolaikiška programinė įranga, kuri neleidžia lėktuvui kilti į orą net esant mažiausiam gedimui.
„Bet koks mažiausias gedimas – ji meta klaidą. Yra gedimų sąrašas, pagal kurį skrydžio vykdyti nebegalima. Viskas padaryta skraidinamų žmonių saugumui.
Yra gedimų sąrašas, pagal kurį skrydžio vykdyti nebegalima. Viskas padaryta skraidinamų žmonių saugumui.
Mes nerizikuojame keleivių gyvybėmis, jie mums per daug svarbūs“, – sakė D.Guzas.
Iš viso Lietuvos kariuomenė turi tris „Spartan“ orlaivius. Vienu keliauti turėjo prezidentė ir premjeras, antrasis, kaip buvo skelbiama, sekmadienį baigė reglamento darbus, o trečiasis yra remontuojamas dar nuo praėjusių metų.
Paklaustas apie antrojo „Spartan“ orlaivio būklę ir kokie darbai buvo atliekami, D.Guzas sakė, kad reglamento darbus galima palyginti su automobilio technine apžiūra.
„Lėktuvas buvo įvarytas į angarą, visos sistemos peržiūrėtos, patikrintos, po to keičiami tepalai, hidroskysčiai. Jo į užduotį po to iš karto išleisti negalima, jis turi atlikti kontrolinį, techninį skrydį, kurio metu patikrinamas visų sistemų veikimas, parametrai, kad neišeitų iš nustatytų rėmų“, – aiškino D.Guzas.
Trečiasis kariuomenei priklausantis „Spartan“ orlaivis, pasak D.Guzo, vis dar yra remontuojamas, o remontas dar kurį laiką užtruks – Italijos aviacijos bendrovė „Leonardo“ per sausį prižadėjo pristatyti reikalingas detales. „Kai tik pristatys, iš karto bus sutvarkyta“, – sakė jis.
„Ne tik mūsų lėktuvai genda. „Ryanair“, pavyzdžiui, turi taisyklę, kad lėktuvai būtų ne senesni negu trijų metų. Ir tai, būna, sugenda. Bet kadangi yra didelė kompanija, jie turi galimybę pakeisti. Bet ne visada – yra tekę ir man pačiam nakvoti viešbutyje. Kaip sakoma, nesame idealiame pasaulyje“, – pridūrė KOP vadas.
Lėktuvai įsigyti prieš dešimt metų
Lietuvos kariuomenės Karinės oro pajėgos pirmąjį iš trijų Italijoje pagamintų karinių transportinių lėktuvų C27J „Spartan“ įsigijo 2006 m., antrąjį – 2008 m., trečiąjį – 2009 m. Jie pakrikštyti „Gedimino“, „Algirdo“ ir „Vytauto“ vardais. Lietuvai jie kainavo 75 mln. eurų.
Lietuvos kariuomenės teigimu, maksimalus „Spartan“ lėktuvo greitis yra 550 km/val. Neprisipylęs kuro šis lėktuvas nuo Lietuvos gali nuskristi iki pat Afganistano, nenutūpdamas ore praleisti 8 valandas.
Lėktuve sumontuota autonominė jėgainė, kuri aprūpina jį elektros energija ir, priklausomai nuo oro sąlygų, vėsina arba šildo orlaivio kabiną, keleivių arba krovinių skyrius, taip pat naudojama pagrindinių variklių užvedimui. Orlaivyje įrengtos modernios valdymo ir navigacinės sistemos, taip pat modernus autopilotas ir automatinė traukos kontrolės sistema. Jis gali prireikus skraidinti 50 karių, 36 sužeistuosius, visureigį arba šarvuotį.
Aukščiausi Lietuvos valstybės vadovai dažnai kelionėms į užsienio šalis naudoja šiuos lėktuvus, nes būtent jiems skirto lėktuvo nėra.
Sekmadienį vienam iš šių „Spartan“ lėktuvų buvo nustatytas orlaivio aukščio valdymo sistemos gedimas. Dėl to D.Grybauskaitė neišskrido į Rygoje vykusį Latvijos valstybės atkūrimo šimtmečio minėjimą.
Pataisius lėktuvą, pirmadienį jis nuskraidino premjerą S.Skvernelį į Briuselį, bet ten jis sugedo vėl – šįkart sugedo orlaivio atsarginis jėgainės generatorius. Gedimas buvo pastebėtas lėktuvui ėmus riedėti link pakilimo tako. Priimtas sprendimas orlaivį remontuoti vietoje.
Antradienį į Briuselį su kitu „Spartan“ lėktuvu iš Lietuvos išskrido technikų komanda. S.Skvernelis nakvojo Briuselyje, o į Lietuvą grįžo antradienį reisiniais lėktuvais.
Antradienį krašto apsaugos ministras Raimundas Karoblis Žinių radijui sakė, kad gedimai atitinka technines normas. Taip pat ministras pabrėžė, kad kariuomenės orlaivių užimtumas yra labai didelis, o jų pagrindinė paskirtis nėra aukštų pareigūnų pervežimas.
„Tikrai tie „Spartanai“ yra darbiniai arkliukai, kurie dirba kiekvieną dieną, ir jų užimtumas tikrai didelis. (…) Skraidome ne tik ten, kur žiniasklaida labiausiai mato, t.y. kas susiję su aukštų pareigūnų pervežimu, bet jie vykdo nuolatinius pervežimus tiek Europoje, tiek už jos ribų pagal savo tiesioginę paskirtį, tai karių ir karinių krovinių pervežimas. (...)
„Spartanas“ – tai karinis transporto lėktuvas, būtent pritaikytas kariams ir kroviniams vežti, tikrai mažiau (pritaikytas – BNS) aukštiesiems pareigūnams, tai tikrai nėra verslo klasės laineris ar orlaiviai, kurie skraido tarptautinėmis linijomis ir jo pagrindinis tikslas yra keleiviai“, – kalbėjo ministras.
LNK žinios balandį buvo pranešusios, kad, neoficialiomis žiniomis, vienas „Spartan“ lėktuvų, remontuojamas nuo praėjusių metų, yra naudojamas tik atsarginėms dalims.