2020 01 20

Lietuvos žiniasklaidos tyrimas: tyla, gimdanti dezinformaciją

2019 metus vainikavo ryški nebylumo tendencija Lietuvos žiniasklaidoje. Visuomenės grupės, kurių atžvilgiu yra didžiausia socialinė distancija, išlieka nebylūs. Tai reiškia, kad tik trys žmonės, turintys psichikos sutrikimų buvo pakalbinti, nors publikacijų psichikos sveikatos tema gruodį parengta – 121, o tai sudaro mažiau nei 3 proc. psichikos sveikatos paslaugų vartotojų. Tokias tendencijas Lietuvos žiniasklaidą stebintys „Media4Change“ analitikai fiksuoja ne pirmą kartą, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Laikraštis
Laikraštis / Juliaus Kalinsko / 15min nuotr.

„Galime patys savęs paklausti, ar galima vadinti visapusišku ir etišku tokį temos atspindėjimą? Kokią svarbią informaciją gali praleisti darbai, stokojantys vieno svarbiausių šaltinių – pačių psichikos sveikatos paslaugų vartotojų interviu, kai įvairių grupių vaizdavimą tiriantys ekspertai pakalbinimo kriterijų įvardija kaip reikšmingą turinio sudedamąją dalį”, – sako „Media4Change“ programos vadovė Neringa Jurčiukonytė.

„Media4Change”, tarptautinis judėjimas už aukščiausius standartus žurnalistikoje, atkreipia dėmesį į tai, kad pastebima koreliacija tarp to, kaip grupė yra vaizduojama žiniasklaidoje ir kokios nuostatos visuomenėje sklando jos atžvilgiu. Žinant, kad kas ketvirtas žmogus bent kartą gyvenime turi psichikos sveikatos problemų, galime tik įsivaizduoti, kokiai didelei daliai žmonių tai turi įtakos. Neringa Jurčiukonytė atkreipia dėmesį, kad žurnalistai yra tie, kurie kuria socialinį vaizdinį. „Žurnalistų dėka atskiri socialinės realybės faktai ar interpretacijos tampa visuotiniu žinojimu, o žinojimas − savaime suprantama tikrove. Grupių, kurių atžvilgiu yra didžiausia socialinė distancija, įvaizdis yra socialinio konstravimo rezultatas, kuris nėra paaiškinamas vien šių žmonių grupės charakteristika“, – sako ji.

Nebylumo faktorius būdingas vaizduojant ir kitas grupes

Psichikos sveikatos sutrikimų turintys asmenys – nėra vieninteliai, kurie įprastai lieka nepakalbinti, gvildenant su jais susijusias temas. „Media4change” vykdomas žiniasklaidos monitoringas tyrė žurnalistų darbus ir apie seksualinę orientaciją, migraciją, religiją bei tautines bendrijas.

Organizatorių nuotr./Programos vadovė Neringa Jurčiukonytė
Organizatorių nuotr./Programos vadovė Neringa Jurčiukonytė

Žiniasklaidos stebėsenos duomenys rodo, kad 2019 metų paskutinį mėnesį romų tautybės asmenys buvo paminėti 122 medijos pranešimuose ir tik viename pakalbinti – tai buvo romų tautybės mergaitė, kuri nugalėjo „Eurovizijoje“ ir atvyko kelių dienų viešnagei į Lietuvą. Kitas rodiklis taip pat iškalbingas: iš 122 publikacijų raktažodis „romai“ buvo naudojamas 168 kartus, o „čigonai“ – 88 kartus.

Medijų darbuose, kurių pagrindinė tema buvo migrantai, tik 14-oje iš 318 publikacijų aptinkami interviu su migraciją patyrusiais žmonėmis. Užsienio kontekste buvo kalbinti trys pabėgėliai, o Lietuvos – pabėgėliai nebuvo kalbinami: žiniasklaida citavo ekonominius migrantus. „Tokią tendenciją mokslininkai vadina priverstine dezinformacija. Grupės, tiesiogiai susijusios su gvildenama tema, nepakalbinimas ne tik užkerta kelią visapusiškam informacijos atspindėjimui, bet ir sudaro prielaidas galimam mitų bei stereotipų sklidimui“, – teigia „Media4change“ programos vadovė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų