Šią ir dar daugiau klaidinančios informacijos praėjusią savaitę platino Lietuvos interneto vartotojai.
Ne velniava, o tradicinės linksmybės
Ukrainos stačiatikių bažnyčiai netekus prieigos prie garsiųjų Pečorų lauros šventyklų, informacinėje erdvėje pasipylė dezinformacijos banga.
„Facebook“ imta aktyviai dalytis vaizdo įrašu, kuriame esą užfiksuotos linksmybės maldos namuose. Komentatorių teigimu, taip nuo šiol – su persirengėliais ir balalaikomis – Ukrainos stačiatikių bažnyčia ketina vesti pamaldas. Tai yra ne įprastos pamaldos, o šventinės linksmybės, tradiciškai įprastos ukrainiečiams.
„Telegram“ kanaluose ir prorusiškuose tinklaraščiuose imta tvirtinti, neva po rusų šventikų „išvarymo iš Ukrainos maldos namų“ ir „cerkvių uždarymo“ Ukrainos Ortodoksų Bažnyčios atstovai puolė elgtis „priešingai krikščioniškoms tradicijoms ir dvasingumui“.
Kai kurie komentatoriai nuėjo dar toliau ir teatralizuotame pasirodyme įžvelgė „velnią ir nelabuosius“, kuriuos ukrainiečiai tariamai įsileido į maldos namus.
Kad toks turinys esą netinkamas maldos namams ir griauna „tradicines vertybes“, buvo paskelbta ir Rusijos ambasados Ispanijoje paskyroje „Twitter“.
Taip pat skaitykite: Mychailo Podoliako žodžius iškraipė: kalbėjo apie Bažnyčią, išvertė į „žudynes“.
Nuo karinės invazijos į Ukrainą pradžios Rusijos stačiatikių cerkvės Maskvos patriarchato (RPC MP) atstovai ne kartą kaltinti maldos namus naudojantys propagandai skleisti.
Pernai gegužę Ukrainos stačiatikių bažnyčios taryba apsisprendė dėl visiškos nepriklausomybės ir autonomijos nuo Maskvos patriarchato.
Ukrainos saugumo tarnyba (SBU) rudenį surengė reidą garsiame XI a. Kyjivo ortodoksų vienuolyne, kuris atliko svarbų vaidmenį abiejų šalių istorijoje, dėl įtariamos Rusijos agentų veiklos.
Į pietus nuo sostinės centro esanti Kyjivo Pečorų laura, įtraukta į UNESCO pasaulio paveldo sąrašą, yra Ukrainos Stačiatikių Bažnyčios atšakos, anksčiau buvusios Maskvos jurisdikcijoje, centras. Kyjivas mano, kad ji de facto tebėra priklausoma nuo Maskvos.
Vyriausybė paskelbė nuo kovo 29-osios nutraukianti nuomos sutartį, pagal kurią vienuoliai galėjo nemokamai užimti dalį Lauros, tačiau nurodė, kad iškeldinimo procesas gali užtrukti kelias savaites. Pranešta, kad vienuoliai nebus prievarta iškeldinti iš Pečorų lauros.
Netrukus socialiniuose tinkluose ėmė plisti įrašai, esą ukrainiečiams perėmus vienuolyno valdymą jame „apsigyveno nelabasis“ ir išgaravo dvasingumo likučiai. Viename iš platinamų įrašų matyti, kaip tautiniais drabužiais apsirengę žmonės cerkvėje pagal muziką atlieka muzikinį spektaklį.
Tai yra ne eilinės pamaldos, o ukrainietiškų Kalėdų švenčių akimirkos.
Jų kultūroje laikotarpis nuo gruodžio pabaigos iki Trijų Karalių yra susijęs su Koliada – Kalėdų ir Naujųjų metų šventimu. Tuo metu įprasta dainuoti, šokti, rengti įvairius teatralizuotus pasirodymus, apeigas, eitynes.
Taip pat skaitykite: Po skandalo Pečorų lauroje – melo banga Lietuvoje.
Rengiami ir persirengėlių parodymai – kalėdojama, giedamos giesmės. Populiarūs ir teatralizuoti vaidinimai.
Pagrindinis vaidinamas siužetas susijęs su karaliumi Erodu. Sužinojęs apie Jėzaus gimimą, Erodas įsako Betliejuje išžudyti vaikus iki dvejų metų, už tokį žiaurumą Erodą nužudo mirtis, o velniai jį tempia į ugnies liepsnas.
Panašių tradicinių apeigų laikosi ir Maskvos patriarchatui priklausantys stačiatikiai.
Greitąją apšaudė ne savi
Socialiniuose tinkluose plinta dar viena ciniška melagiena apie karą Ukrainoje. Teigiama, kad Vilniuje, Vinco Kudirkos aikštėje, eksponuojamas kulkų ir sviedinių nuolaužų apgadintas Charkivo srities Derhačių centrinės ligoninės medikų automobilis tėra klastotė.
Tariamai jis jau per senas, kad galėtų tarnauti pervežant ligonius, o tai esą reiškia, kad ir apšaudytas buvo „savų“. Užkliuvo ir tai, kad ant mašinos korpuso nurodytas greitosios pagalbos numeris 03, kai „Ukrainoje veikia 112 ir greitosios numeris 103“.
Komentatoriai spėjo, kad tai – pastaruoju metu pagalba Ukrainai užsiimančio komiko Olego Šurajevo „pokštas“ – tokios išvados buvo padarytos pamačius, kad jis pozavo prie kulkomis suvarpyto automobilio. Tai nėra tiesa.
Kaip teigiama Ukrainos ambasados išplatintame pranešime, pirmą kartą šis greitosios pagalbos automobilis buvo pristatytas kovo 7 d. Kyjive, dabar stovi Vilniuje, po to bus vežamas į Rygą, Taliną, Varšuvą, Briuselį, Berlyną ir kitus miestus, kad kuo daugiau Europos valstybių gyventojų pamatytų Rusijos kariuomenės karo nusikaltimų Ukrainoje įrodymus.
„Tai buvo vienintelis keturiais ratais varomas greitosios pagalbos automobilis, galėjęs bekele, esant blogam orui, pasiekti net atokiausius srities kampelius. Tačiau po apšaudymų automobilis buvo visiškai sugadintas, o jo vairuotojas sunkiai sužeistas. Dėl to daugelis žmonių neteko galimybės gauti skubią medicininę pagalbą“, – rašoma pranešime.
Viena iš projekto organizatorių Olena Fedorova portalui 15min patvirtino, kad buvo eksploatuojamas būtent šis greitosios pagalbos automobilis. Mažiausiai du analogiški automobiliai iki šiol naudojami rajono reikmėms.
Vieną jų – naudojamą elektros taisymo darbams – moteriai pavyko nufilmuoti. „Specialiai vakar važiavau būtent į tą teritoriją, kurioje ir buvo apšaudytas į Lietuvą atgabentas automobilis, – sakė O.Fedorova. – Nufilmavau tokį patį automobilį, liaudiškai vadinamą „buchanka“.
Net pasakiau garsiai, kad štai balandžio 13-oji, 2023 metai, važiuoja va toks tarnybinis automobilis. Dalį laiko gyvenu Lietuvoje ir esu nugirdusi abejonių, kad negi tikrai gali pas mus važinėti tokie automobiliai. Todėl nufilmavau.“
Ji paaiškino, dėl ko apšaudyta greitoji galėjo sukelti klausimų. „Šią greitąją apšaudė maždaug praėjusių metų balandį. Automobilis taip ir liko stovėti po atviru dangumi, merkiamas lietaus ir sniego, todėl aprūdijo. Šiek tiek „pasidarbavo“ ir vietiniai, kurie nuo jo nulupo keletą dalių. Todėl jis ir yra tokios apgailėtinos būklės“, – kalbėjo aktyvistė.
Pagalbą Ukrainai nuolat inicijuojantis O.Šurajevas patikino, kad eksponuojamas sušaudytas automobilis nėra pokštas. Anot jo, medikų automobilis buvo apšaudytas netoli Rusijos pasienio. Pašnekovas pateikė ir automobilio registracijos dokumentus, kuriuose nurodyta, kad šis – 2003 m. gamybos.
Taip pat skaitykite: Įžūlus melas: kulkų suvarpyta greitoji iš Ukrainos fronto tėra dekoracija.
„Dabar, kai vyksta karas, nėra kažkokios prabangos spręsti, kuo evakuoti žmones, kuriems tai gyvybės ir mirties klausimas. Gabenami net civilių transporto priemonėmis“, – akcentavo O.Šurajevas.
Pasak O.Fedorovos, skirtingose Ukrainos vietose važinėja skirtingi medicininės pagalbos automobiliai: „Vienas kitam netrukdo – Kyjive, kituose didmiesčiuose tikrai turime tokių greitųjų, kurios panašios į įprastai europiečiams matomas. Tuo metu periferijoje turime tai, ką turime.“
Lietė rodydamas palankumą
Pasaulyje nuskambėjus istorijai, kai Dalai Lama per renginį vaiko paprašė „pačiulpti jo liežuvį“, internautai pradėjo užgaulioti Tibeto dvasinį lyderį, kaltindami nederamu elgesiu, ir net priminė Lietuvoje buvusią tariamai panašią situaciją, kai jis už barzdos peštelėjo pirmąjį faktinį Lietuvos vadovą Vytautą Landsbergį.
Šios interpretacijos klaidingos – Tibeto krašto kultūroje iškištas liežuvis rodo pagarbą ir susižavėjimą, o veido palietimas – palankumą.
Skandalas kilo išplitus vaizdo įrašui iš vasario pabaigoje Dharamšalos mieste vykusio renginio. Jame matyti, kaip prie salės priekyje sėdinčio Dalai Lamos priėjęs maždaug dešimties metų berniukas jį apkabina.
Tibeto dvasinis lyderis pirštu parodo į savo skruostą, prašydamas ten pabučiuoti, paskui – į lūpas, galiausiai pasiūlo: „O dabar čiulpk mano liežuvį“ ir jį iškiša.
Internete išplitęs įrašas sukėlė nepasitenkinimo bangą: jį palydėjo komentarai apie priekabiavimą ir net pedofiliją, nepilnamečio seksualinį prievartavimą ir ryšius su CŽA. Tibeto dvasinio lyderio elgesys įvertintas kaip nesveikas ir pasibjaurėtinas.
Dalai Lamos biuras išplatino pareiškimą, kad jis „nori atsiprašyti berniuko ir jo šeimos, taip pat daugybės draugų visame pasaulyje už tai, kad jo žodžiai galėjo įskaudinti“.
Audringos reakcijos sulaukta ir Lietuvoje. Viena „Facebook“ vartotoja prisiminė trečiąjį Dalai Lamos vizitą Lietuvoje ir kaip jis sulaukė fotografų dėmesio, netikėtai peštelėdamas tuomečio europarlamentaro V.Landsbergio barzdą.
Taip pat skaitykite: V.Landsbergis apie pirmąjį Dalai Lamos vizitą: „Mes buvome išsišokėliai ir jam tai patiko“.
Tibetologas Vladimiras Korobovas tuomet spėjo, kad toks Dalai Lamos elgesys galėjo reikšti džiaugsmą susitikus su V.Landsbergiu arba nuostabą dėl jo barzdos, mat tibetiečiams neauga europiečiams būdingos barzdos.
Taip pat skaitykite: Prisiminė Vytauto Landsbergio barzdą: kodėl Dalai Lama bendrauja taip familiariai?
Panašia nuotrauka savo paskyroje „Facebook“ po poros metų pasidalijo ir pats V.Landsbergis. „Dalai Lama vėliau paaiškino nesupratusiems, kad paliesti veidą yra ypatingas budistinis palankumo parodymas“, – prisiminė jis.
Panašiai neseną situaciją su berniuku interpretavo Tibeto aktyvistai bei jo kultūros žinovai kitose šalyse.
Apkabinti svečią šventykloje vykusiame renginyje maždaug 100 moksleivių akivaizdoje buvęs berniuko noras. Šis tuomet paklausė, ar galėtų žinomą žmogų dar ir pabučiuoti. Dalai Lama ne tik sutiko, bet ir galiausiai pajuokavo pasiūlęs pačiulpti jo liežuvį.
Dar 2014 m. britų visuomeninio transliuotojo BBC svetainėje buvo rašoma, kad, priešingai nei daugeliui, liežuvio iškišimą laikančių nemandagiu ženklu, Tibete tai tėra pasisveikinimo būdas.
Šios tradicijos laikomasi nuo IX a., kai kraštą valdė Langas Drama, išgarsėjęs žiaurumu ir esą turėjęs juodą liežuvį. Karaliui mirus, žmonės pradėjo rodyti liežuvius ir taip patvirtinti, kad nėra kaip jis ar jo, kaip blogio, įsikūnijimas.
Iškištas liežuvis tibetiečiams yra pagarbos ženklas.
Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Meta“, kuria siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia.