Krovininis laivas „Ruby“, kurio korpuse yra įtrūkimų ir iš Rusijos uosto gabenamos 20 tūkst. tonų amonio salietros, šiuo metu dreifuoja netoli Didžiojo Belto sąsiaurio, skiriančio Šiaurės ir Baltijos jūras.
Skandinavijos šalių žiniasklaida situacijai skiria daug dėmesio, nes laivas vis dar blaškosi netoli Norvegijos, Švedijos ir Danijos krantų.
Kaip rašo Danijos visuomeninio transliuotojo portalas „dr.dk“, Norvegijos policija dėl sprogimo pavojaus neleido krovininiam laivui „Ruby“ švartuotis Tromsės uoste, o Švedijos valdžios institucijos penktadienį surengė skubų posėdį dėl šio laivo.
Norvegijos jūrų valdžios institucijų teigimu, „Ruby“ buvo apgadintas užplaukus ant seklumos, jis pakrautas 20 tūkst. tonų sprogstamosios medžiagos amonio nitrato.
Amonio nitratas naudojamas trąšoms gaminti, tačiau gali būti naudojamas ir kaip sprogmuo.
Būtent amonio nitratas sukėlė smarkų sprogimą, kuris 2020 m. nuniokojo Beiruto uostą ir nusinešė daugiau kaip 200 žmonių gyvybių.
Po Maltos vėliava plaukiojantis laivas anksčiau rugsėjį prašė leidimo įplaukti į Klaipėdos uostą, iškrauti krovinį bei atlikti remontą. Kaip skelbė BNS, Klaipėdoje laivą turėtų remontuoti Estijos koncerno „BLRT Grupp“ valdoma Klaipėdos grupė Vakarų laivų gamykla.
Danijos žiniasklaidos duomenimis, „Ruby“ yra valdoma Libijos bendrovės, kurios savininkai – Sirijoje.
Klaipėdos uosto vadovas A.Latakas 15min šeštadienį teigė, kad laivą valdanti bendrovė registruota Jungtiniuose Arabų Emyratuose. Jos pavadinimo A.Latakas sakė nežinąs.
Rusijos bendrovės „Fosazot“ amonio nitrato krovinį laivas iš Rusijos uosto turi nugabenti į tris Afrikos valstybes – Dramblio Kaulo krantą, Tanzaniją ir Angolą. Tačiau buvo priverstas pakeisti kryptį ir ieškoti uosto remontui po patirtų pažeidimų.
Klaipėdos uostą laivas remontui turėjo atplaukti dar rugsėjo 18 dieną. Tačiau laivų stebėjimo portalo „Marine Traffic“ šeštadienio duomenimis, laivas „Ruby“ Klaipėdą galėtų pasiekti ne anksčiau pirmadienio vakaro.
A.Latakas teigia, kad Klaipėdos uostas nepriims šio laivo ir užsiminė, kad „Ruby“ gali apskritai būti neįleistas į Lietuvos teritorinius vandenis, jei neišsikraus krovinio kitur.
Klaipėdos uosto vadovas sako įžvelgiantis bandymų šia situacija kurstyti įtampą ir ragino tam nepasiduoti.
„Galiu tik patvirtinti, kad į Klaipėdą tas laivas tikrai neįplauks ir man atrodo, kad priešiškos jėgos jau bando tokią paniką, įtampą kurstyt. Kaip bebūtų su trąšomis tas laivas į Klaipėdą neįplauks. Su trąšomis ir į teritorinius vandenis jis neįplauks. Aišku, tai ne mano jau kompetencijos ribos, bet jau viskas... Kur jis išsikraus?(...) Situacija eskaluojasi, visi skaito ir pradeda galvot“, – šeštadienį svarstė A.Latakas.
Anot uosto vadovo, laivas „Ruby“ šiuo metu juda „dreifuojančiu greičiu“ ir, matyt, vis dar ieško uosto, kur galėtų iškrauti krovinį. 20 tūkst. tonų krovinys gali būti iškrautas ne bet kuriame uoste, o turinčiame atitinkamą infrastruktūrą.
„Norvegai nepriėmė, o toliau buvo kiti uostai numatyti – Roterdamas galbūt, gal į Olandijos didžiuosius uostus pasuks, jis turi galimybę grįžti ir į didžiuosius Rusijos uostus Baltijoje – Uslugą ir Sankt Petreburgą. Tai matysime. (...) Su kroviniu niekas jo negalės remontuot. Ar jis į Klaipėdą atplauks remontuotis po tiek laiko? Jau yra prabėgęs laikas, turim suprasti, kad dokai nėra laikomi kažkokiam specialiam laivui, tas grafikas kai „pabėga“, kiti laivai juk atplaukia.. Nežinau, kaip čia bus, matysim, bet jam reik išsikraut ir tai bus ne Klaipėda“, – svarstė A.Latakas.
„Įdėmiai stebime situaciją ir esame kiek pakėlę budrumo lygį, į Klaipėdą su kroviniu šis laivas tikrai neįplauks“, – 15min šeštadienį patvirtino ir vienas Lietuvos saugumo atstovas.
Labai pavojingas krovinys
Danijos valstybinė laivavedybos bendrovė „DanPilot“ informavo žiniasklaidą, kad laivas „Ruby“ šeštadienio vakarą tikriausiai plauks pro Skageną, kur į laivą įlips „DanPilot“ laivavedys.
„Think Tank Europe“ vyresnysis analitikas Jacobas Kaarsbo, anksčiau 15 metų dirbęs Danijos gynybos žvalgybos tarnyboje, apibūdina tai kaip nepaprastąją padėtį.
„Egzistuoja du veiksniai: pirma, laivas nėra labai tinkamas plaukioti. Jis plaukia labai nepastoviu kursu. Jis gabena krovinį, kuris yra labai, labai pavojingas“, – teigė J.Kaarsbo.
Į Las Palmą Ispanijoje krovinį gabenęs „Ruby“, rugpjūčio 22 dieną užplaukė ant seklumos netrukus po to, kai išplaukė iš Kandalakšos uosto Rusijoje, Murmansko srityje.
Skelbta, kad audros metu buvo pažeistas laivo korpusas, propeleris bei vairas.
Anot skandinavų žiniasklaidos, nepaisant šių pažeidimų, laivas tęsė ilgą 1600 km kelionę aplink Šiaurės Norvegiją ir prisišvartavo Norvegijos Tromsės mieste.
Rugsėjo 2 dieną Norvegijos policijai sužinojus apie pavojingą krovinį, jis buvo išprašytas iš uosto. Tuo metu maršruto kryptimi pasirinko Klaipėdos uostą, su kuriuo esą sutarta dėl laivo remonto. Tačiau ir čia „Ruby“ jau niekas nebelaukia.
Danijos saugumo ekspertas J.Kaarsbo atkreipia dėmesį, kad „Ruby“ plaukė netoli Tromsės įsikūrusios NATO bazės, taip pat ir netoli naftos bei gamtinių dujų įrenginių netoli Bergeno.
„Visa plaukimo schema gali rodyti, kad tai ne tik trąšų gabenimas iš taško A į tašką B, bet ir kai kas daugiau. (...) Labiausiai tikėtina, kad tai hibridinio karo dalis, kai jie nori kažkokiu būdu įbauginti ir nori pamatyti, kaip Šiaurės šalys reaguos, kai priartės prie mūsų pakrančių ir svarbių objektų“, – sakė J.Kaarsbo.