Vilnietė Rasa Adomaitytė susidūrė su gana keblia situacija. Mirus tolimai jos giminaitei, kuri neturėjo artimųjų, teko rūpintis ne tik jos laidotuvėmis, bet ir turtu. Paaiškėjo, kad tris mėnesius butu niekas negalės naudotis, tik tuomet bus išspręstas palikimo klausimas.
Dėl šios priežasties moteris nusprendė pasikalbėti su paslaugų teikėjais ir susitarti, kad paslaugos laikinai nebūtų teikiamos ir už jas nereikėtų mokėti. Tačiau tai padaryti, kaip paaiškėjo, gana sunku.
Pasiūlė sutartį nutraukti
Juk mokestis tik maždaug 6-7 Lt. Taip ir nesupratau, nes darbuotoja liepė atvažiuoti ir atvežti mirties liudijimą. Bet man juk autobuso bilietai brangiau kainuos, – piktinosi R.Adomaitytė.
Pirmiausia susisiekusi su bendrove „Teo“ ir paprašiusi trims mėnesiams sustabdyti fiksuoto ryšio paslaugų teikimą, R.Adomaitytė išgirdo, kad paslaugų mirusiam asmeniui bendrovė neteikia ir sutartį teks iš viso nutraukti. Tik po ilgų kalbų, aiškinimų, kad nebūdama buto savininkė ji paprasčiausiai negali sutarties nutraukti, R.Adomaitytei pavyko susitarti, jog paslaugų teikimas bus laikinai apribotas.
„Tiesiog pagal įstatymus taip yra: vienas klientas mirė, kitas bus tik po trijų mėnesių. Tai maivėsi maivėsi konsultantė, paskui sujungė su valdžia. Ten išgirdau, kad jie tik prieš dieną gavo pranešimą apie mirtį, todėl klausimas turėtų būti išspręstas ir iki rugpjūčio 25 d. Paslaugų neteiks“, – pasakojo R.Adomaitytė.
Panaši situacija susiklostė ir kalbantis su dujas tiekiančios bendrovės „Lietuvos dujos“ darbuotoja, iš kurios R.Adomaitytė išgirdo tokį patį atsakymą – laikinai paslaugų teikimas nenutraukiamas. Vis dėlto pavyko pasikalbėti su bendrovės valdžios atstovais ir suderinti, kad tris mėnesius, kol niekas bute negyvens, nereikės ir mokėti abonentinio mokesčio už dujas.
„Linksmybės baigėsi“
„Čia mano linksmybės ir baigėsi“, – ironiškai pastebėjo pašnekovė.
Abonentinį mokestį „Vilniaus vandenims“ greičiausia teks mokėti. |
Nei „Vilniaus vandenų“, nei „Vilniaus energijos“ konsultantai nebuvo tokie malonūs ir su savo įmonių vadovais ar atsakingais asmenimis moters sujungti neskubėjo. Esą „Vilniaus vandenų“ konsultantai puolė „ragelius mėtyti, isterikas kelti“ ir tik po to davė kitos darbuotojos telefono numerį, o ši pasiūlė atsiųsti faksą su informacija apie mirusią moterį.
„Kai pasakiau, kad negaliu to padaryti, pareiškė, kad internetu turėčiau kažką surašyti. Aš jos ir paklausiau, ar jai, sėdinčiai prie kompiuterio, nebūtų paprasčiau patikrinti, jog žmogus buvo registruotas tame bute vienas ir jis mirė. Juk kalbame tik apie 6-7 litus, kuriuos už tuos tris mėnesius teks sumokėti abonentinio mokesčio. Galų gale taip ir nesupratau, nes darbuotoja pareiškė nieko nedarysianti, liepė atvažiuoti ir atvežti mirties liudijimą. Bet man juk autobuso bilietai brangiau kainuos, negu teks sumokėti už tuos tris mėnesius. Matyt, todėl kiti žmonės net ir neužsiima šitais reikalais“, – piktinosi R.Adomaitytė.
Šildo bet kokiu atveju
Mūsų veikla yra reglamentuota įstatymų ir labai aiškių taisyklių, kurias patvirtina Valstybė. Šiuo atveju reikėtų klausti Valstybės institucijų, kaip elgtis, – teigė N.Mikalajūnas.
Tačiau „linksmiausia“, anot R.Adomaitytės, buvo kalbantis su „Vilniaus energijos“ atstovais. Paskambinus telefonu atsiliepusi konsultantė pareiškė su vadovais nejungsianti, į kalbas nesileido, tiesiog konstatavo – vadinamąjį gyvatuko mokestį teks mokėti bet kokiu atveju.
„Gyvatuko mokestis nėra toks ir mažas – apie 80 Lt per mėnesį. Aš jiems ir sakau: žmogus mirė, kai bus naujas buto savininkas, jis ir gaus jūsų paslaugas. Tačiau man išaiškino, kad sąskaita išrašoma visam namui. Bet juk namas už butą nemoka! Tad miręs tu ar nemiręs, už gyvatuką turėsi mokėti“, – emocingai kalbėjo R.Adomaitytė.
Moters teigimu, sutartis dėl paslaugų teikimo buvo pasirašyta su dabar jau mirusia buto savininke, tad nebeaišku, kam bus išrašomos sąskaitos. Vienintelis šilumos tiekėjų pasiūlymas buvo iškviesti specialistus ir visiškai atjungti gyvatuką. Tačiau toks sprendimas tik dar labiau papiktino R.Adomaitytę – juk po kelių mėnesių čia vėl kažkas gyvens.
Sąskaitas išrašo pagal įstatymus
„Vilniaus energijos“ atstovas spaudai Nerijus Mikalajūnas 15min.lt teigė, kad sąskaitos išrašomos ir mokesčiai imami įstatymų nustatyta tvarka. Tad daryti išimčių atskiram butui esą nėra galimybių – šiluma teikiama butui, nepaisant to, ar ten kas nors gyvena, ar ne.
Fiksuoto ryšio teikėjai lengviausiai sutiko laikinai nutraukti paslaugos teikimą. |
„Mūsų visa veikla yra reglamentuota įstatymų, tvarkų ir labai aiškių taisyklių, kurias patvirtina Valstybė. Šiuo atveju reikėtų klausti Valstybės institucijų, kaip elgtis. Mes nesame laisvi rinktis. Kas nuo mūsų priklauso, mes visada maksimaliai lanksčiai bendraujame su žmonėmis, bandome tartis dėl skolų padengimo per ilgesnį laiką. Svarbu, kad žmogus nesislėptų ir nebėgti nuo tų klausimų, jeigu turi finansinių problemų“, – teigė N.Mikalajūnas.
„Vilniaus energijos“ atstovas pripažino, kad sostinėje yra apleistų ir niekam nepriklausančių butų, kurie vis tiek šildomi, o to išlaidos įskaičiuojamos į bendrovės nuostolius.
Vartotojų teisių gynėjai taip pat tvirtino negalintys padėti. „Vartotojų teisių gynėjai čia nelabai ką gali patarti, nebent teisininkai. Tačiau kiek žinau iš asmeninės patirties, paveldėtojas ne tik paveldi turtą, bet ir visus mirusio žmogaus finansinius įsipareigojimus – paskolas bankams, įsiskolinimus paslaugų teikėjams. Todėl ir šioje situacijoje tas, kas paveldės butą, privalės sumokėti mokesčius“, – teigė Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos Viešųjų ryšių vyr. specialistas Vitas Jonas Ūsas.
R.Adomaitytė teigė, kad sumokėti už šias paslaugas jai nebus sunku, tačiau ją stebina pati tvarka. Juk mirusiam žmogui paslaugų nebereikia, tad kodėl kažkas, jomis nesinaudodamas, vis tiek už visa tai turėtų mokėti.