Pagrindinė versija: lėktuvas buvo pavogtas
Bulgarijoje, kur galiausiai rastas nuošaliame oro uoste nusileidęs lėktuvas, tęsiamas tyrimas. Bulgarijos televizija bTV praneša, kad antrą dieną vykstančio tyrimo pagrindinė versija – lėktuvas buvo pavogtas.
Nuodugniai patikrinus, ar likimo valiai paliktame lėktuve nėra narkotikų ir sprogmenų, tokių pėdsakų neaptikta, pranešė Targovištės apygardos prokuratūra.
Vis dar nėra oficialios informacijos, kiek žmonių buvo lėktuve ir kur dingo pilotas bei keleiviai.
Yra pagrindo manyti, kad padaryti nusikaltimai, bTV sakė vidaus reikalų ministras Boiko Raškovas.
Lėktuvas lieka policijos saugomas buvusiame oro uoste netoli Buhovtsi kaimo.
Lėktuvas buvo pardavinėjamas už 29 tūkst. eurų
Lėktuvas priklausė Lietuvos aviatoriui, karininkui, Nidos aeroklubo tarybos pirmininkui Broniui Zaronskiui. Lėktuvą jis sako pardavęs, bet esą nesidomėjęs kam. Penktadienį su 15min bendravęs B.Zaronskis parduotą lėktuvą kadaise teigė pirkęs sau, o dabar pagaliau pardavė.
„Seniai pardavinėjau, niekas nepirko“, – sakė jis.
Lėktuvą, kuris buvo saugomas Panevėžio aeroklube, aviatorius teigė pardavęs prieš kelias dienas, pirkėjus esą rado draugai.
„Ne aš radau, mano draugai rado, prirodė. Sako, va, nori pirkti. Kol atvažiavo... Važiavo, važiavo mėnesį laiko, šiaip ne taip atsirado, galvojau, kad nebepirks. Nupirko. Atidavė – ramybė“, – komentavo B.Zaronskis.
Internete dar galima rasti parduoto lėktuvo skelbimą ir nuotraukas (nuoroda čia). Skelbimas paskutinį kartą atnaujintas sausio 30 dieną, lėktuvo kaina – 29 tūkst. eurų.
Sako, kad lėktuvą nusipirko organizacija
Paklaustas, ar žino, kam pardavė lėktuvą, jis teigė tuo nesidomėjęs.
„Man neįdomu. Pinigai yra, sutartį pasirašėm, kažką užrašė organizacijoje, nes lėktuvas irgi buvo ant organizacijos“, – sakė pašnekovas.
Organizacijos pavadinimo jis nesukonkretino, tik pažymėjo, kad firma jo.
B.Zaronskis yra firmos „ZIMBRAVOS“ transportas savininkas.
B.Zaronskis tikino nieko bendro su parduotu lėktuvu nebeturintis.
Pasirašė, užrašė kažkokią organizaciją ir tiek žinių.
„Surašyta pirkimo-pardavimo sutartis ir perdavimo-priėmimo aktas. Jų pasirašyta, kad priima lėktuvą tokį, koks yra, ir pretenzijų neturi. Pasirašė, užrašė kažkokią organizaciją ir tiek žinių“, – paaiškino aviatorius.
B.Zaronskis: tegul jų ieško pareigūnai
Pažymėjus, kad žmonės jo parduotu lėktuvu skrido su išjungtais atsakikliais, lydimi naikintuvų ir tai nėra labai įprasta, pašnekovas tikino nežinojęs, kad taip nutiks.
„Ką žinau. Čia reikia jų klausti. Aš nežinojau išvis, kaip jis skris. Kalbėta buvo, kad jie gal su mašina parsiveš, – pasakojo pašnekovas. – Sužinojom, paskambino, nes aš ten nebūnu – čia iš Panevėžio, o aš Panevėžy nebūnu, ten buvau parvažiavęs parduoti ir išvažiavau. Daugiau nežinau.“
Tiesa, B.Zaronskis sutiko, kad skristi be leidimo – nusižengimas.
„Supratau iš skridimo, kad jie nieko nepažeidė, tvarkingai nuskrido, jeigu tiek skrido ir viskas tvarkoje, tik tiek, kad neturėjo leidimo. Čia vienintelis nusižengimas, jeigu neturėjo. Bet lyg neturėjo“, – komentavo aviatorius.
Pasiteiravus, ar su juo dėl situacijos susisiekė teisėsauga, B.Zaronskis tepasakė, jog pareigūnai ir turi ieškoti lėktuvu be leidimo skridusių žmonių.
„Tegul jie ieško. Aš gi ne ekspertas, negaliu pasakyti, kokie ten žmonės. Žinau, kad sakė, jog su tokiais lėktuvais yra skraidę, kad tokie domina, kažką darys su juo. O ką, man nelabai svarbu“, – pažymėjo aviatorius.
Neigia žinantis pirkėjų tapatybę
Jis paneigė žinojęs pirkėjų vardus, pavardes.
Nežinau, nepažįstu aš jų, nežinau nieko. Pirkėjas ir tiek.
„Nežinau, nepažįstu aš jų, nežinau nieko. Pirkėjas ir tiek. Aš pasirašiau visur, kad pridaviau, paprašiau, kad jie užrašytų, pasirašytų, jie tai atliko, – dėstė B.Zaronskis. – Nežinau nė vardo, nė pavardės. Neklausiau. Norėjau paklausti vardo, bet reikėjo parodyti, kad jis (lėktuvas – 15min) veikiantis.“
Vėliau Lrt.lt jis tikino, kad lėktuvą pirko ne lietuviai, o užsieniečiai – gal ukrainiečiai, gal rumunai, o gal bulgarai. Anot, jo su vienu iš trijų vyrų jis bendravęs rusų kalba.
Bulgarijos portalui „OFFNews“ B.Zaronskis teigė, kad praėjusį šeštadienį lėktuvą pardavė įmonei iš Bulgarijos sostinės Sofijos.
„Nemanau, kad jie buvo bulgarai. Gal iš Rumunijos ar Ukrainos. Dabar neatsimenu, turiu pažiūrėti, yra dokumentai, bet jų šiuo metu pas mane nėra. Manau, kad įmonė yra iš Sofijos“, – pridūrė jis.
B.Zaronskis 15min sakė, kad parduotas lėktuvas yra kruizinis ir ne dviejų, o šešių vietų.
„Iš tų mažų – didelis lėktuvas. Rimtas, kruizinis, kur gali skraidyti toli, greitai ir aukštai“, – pasakojo aviatorius.
1962 metais pagaminto lėktuvo būklė, anot jo, buvo puiki.
Aviacijos ekspertas: tai nėra mėgėjiškas skrydis
Apie keistą skrydį ketvirtadienį bulgarų televizijos „bTV“ kalbintas aviacijos saugumo ekspertas Angelas Borisovas svarstė, jog šio skrydžio negalima laikyti mėgėjišku pasiskraidymu.
Anot jo, skrydis buvo gerai suplanuotas, iš anksto numatytos nusileidimo vietos bei išjungtas radijo ryšys.
Labiausiai stebina tai, kad lėktuvas skrido virš rytinio NATO šalių flango, kur veikia oro policijos sistema.
„Labiausiai stebina tai, kad lėktuvas skrido virš rytinio NATO šalių flango, kur veikia oro policijos sistema. Šiuo skrydžiu buvo išbandytos šios šalys. Tai nėra atsitiktinis ir mėgėjiškas skrydis – skrista iš vieno taško į kitą ir buvo atjungtas radijo ryšys. Tai labai gerai suplanuotas skrydis“, – televizijai kalbėjo A.Borisovas.
Bulgarijos ministras: naikintuvo pilotas rizikavo gyvybe
Penktadienį Bulgarijos gynybos ministras Dragomiras Zakovas „bTV“ teigė, kad šis lėktuvas buvo stebimas visose šalyse, per kurias skrido, taip pat ir Bulgarijoje.
Anot ministro, buvo nuspręsta, kad nedidelis lėktuvas nekelia grėsmės civiliams ir infrastruktūrai, todėl nebuvo imtasi poveikio priemonių, nors, anot ministro, Bulgarija turi ir aviaciją, ir priešlėktuvinę gynybos sistemą.
Pasak D.Zakovo, tyrimas nustatys, ar šis lėktuvas šnipinėjo, ar ne.
Ministro teigimu, virš Bulgarijos lėktuvas skrido tamsiuoju paros metu ir skrido labai žemai, kad išvengtų audros.
„Kai nusprendėme, kad reikia pakelti naikintuvą į orą, tai padarėme labai sunkiomis sąlygomis. Buvo atliktas skrydis, atliktas stebėjimas. Naikintuvas grįžo prieš audrą, buvo itin rizikingas skrydis, pilotas rizikavo savo gyvybe“, – televizijai komentavo Bulgarijos gynybos ministras.
Aeroklubo vadovas: išskridimo faktas neregistruotas
Panevėžio aeroklubo vadovas Mantas Butkus teigė, jog šiame klube saugoto parduoto lėktuvo išskridimo faktas skrydžių žurnale nėra registruotas. Ir net jei lėktuvas išskrido iš aerodromo, skrydis nebuvo suderintas.
Dėl situacijos, pasak jo, atliekamas tyrimas.
„Žinau, kad šiuo metu atliekamas tyrimas. Tiksliai [kas jį atlieka] įvardyti negaliu – atitinkami aviacijos saugumo organai, kurie tuos dalykus ir daro. Tol, kol yra atliekamas tyrimas, aš kažkokios informacijos jums pateikti ir nelabai galiu, juolab, kad jos ir neturiu“, – 15min komentavo M.Butkus ir tikino, kad su juo pareigūnai bent kol kas nesusisiekė.
Lėktuvas neišregistruotas, savininkas žinomas
Transporto kompetencijų agentūros Komunikacijos vadovė Aleksandra Armoškaitė 15min nurodė, jog įvykis, susijęs su neleistinu tarptautiniu skrydžiu iš Lietuvos, agentūrai žinomas.
Atstovė konkrečiai nekomentavo, bet leido suprasti, kad lėktuvas vis dar registruotas B.Zaronskio vardu.
„Įvykis Transporto kompetencijų agentūrai yra žinomas. Orlaivio savininkas, kurio vardu registruotas orlaivis, 2022-06-04 kreipėsi dėl išregistravimo, tačiau apie priežastis, kodėl to reikia Transporto kompetencijų agentūra nebuvo informuota.
Kadangi orlaivis dar neišregistruotas, tai pagal registro duomenis savininkas Transporto kompetencijų agentūrai yra žinomas tas, kurio vardu orlaivis registruotas registre šiuo metu“, – atsakyme dėstė A.Armoškaitė.
Lėktuvas „Piper PA-23-250 Aztec“
Bulgarijos televizijos siužete apie mįslingą skrydį matomas lėktuvo registracijos numeris. Jis yra – LY LOO.
Lietuvos Respublikos Civilinių orlaivių registro duomenimis, tikslus lėktuvo modelis yra „Piper PA-23-250 Aztec“. Lėktuvas pagamintas 1962 metais.
Tinkamumo skraidyti periodinės patikros pažymėjimas (TSPPP) galiojo iki 2014 metų lapkričio 21 dienos.
Aiškinasi Lietuvos policija
Aplinkybes dėl per kelias Rytų Europos šalis mįslingai praskridusio lėktuvo iš Lietuvos aiškinasi policija. Tai BNS patvirtino Policijos departamento atstovas Ramūnas Matonis.
Ikiteisminis tyrimas dėl incidento, anot jo, kol kas nepradėtas, šiuo metu „pareigūnai aiškinasi aplinkybes“.
Kitą savaitę įvykio aplinkybes ketina aiškintis ir Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas (NSGK). Tai 15min patvirtino NSGK pirmininkas Laurynas Kasčiūnas.
Oro navigacija BNS nurodė negavusi lėktuvo skrydžių planų per pastarąsias 90 parų.
„Ryšio su mūsų skrydžių informacijos paslaugų operatoriais šio orlaivio įgula nebuvo užmezgusi“, – rašoma komentare.
Kariuomenė: lėktuvo veiklą stebėjo pajėgos
Transporto kompetencijų agentūros Civilinės aviacijos departamento direktorius Alvydas Šumskas BNS teigė situacijos plačiai komentuoti negalįs, nes informacijos nėra daug.
Pasak jo, Lietuvoje „nevaldomoje oro erdvėje skrydžio plano pateikti ir nereikia“. Be kita ko, skrendant žemai, radarai lėktuvo gali ir nepastebėti.
„Tačiau ne tarptautiniams skrydžiams. (...) Vykdant tarptautinį skrydį, skrydžio planą pateikti reikia. Šiuo atveju akivaizdu, kad buvo tarptautinis skrydis“, – kalbėjo A.Šumskas.
„Į klausimus, kas skrido, kaip skrido, šiandien aš negaliu atsakyti“, – pridūrė jis.
Lietuvos kariuomenė BNS informavo, kad „orlaivio vykdytą veiklą nuolatos stebėjo Karinės oro pajėgos, vyko bendravimas su kitomis institucijomis“.
Vis dėlto kariuomenė taip pat pabrėžė, kad Lietuvoje lėktuvo vykdyti veiksmai „nepriskiriami oro erdvės pažeidimui“.
Lydėjo naikintuvai
Apie mįslingą skrydį iš Lietuvos ketvirtadienį pranešė BNS.
Ketvirtadienį iš Lietuvos pakilęs lėktuvas be leidimo praskrido virš kelių Rytų Europos šalių ir pritraukė karinių oro pajėgų dėmesį, o paskui buvo paliktas Bulgarijoje nežinomos įgulos. Apie tai pranešė bulgarų gynybos ir vidaus reikalų ministrai.
Lėktuvas skrido virš Vengrijos, trumpam įskrido į Serbijos, paskui į Rumunijos, o trečiadienį 19 val. 9 min. vietos (ir Lietuvos) laiku – į Bulgarijos oro erdvę, sakoma ministerijos pareiškime.
Dvimotoris lėktuvas su dviem žmonėmis neturėjo patvirtinto skrydžio plano, o jo atsakikliai buvo išjungti. Pilotas nereagavo į radijo užklausas ir vizualinius signalus, nurodė Rumunijos gynybos ministerija.
Du Vengrijos naikintuvai „Gripen“, du JAV naikintuvai F-16 ir du Rumunijos naikintuvai F-16 vienas po kito perėmė pažeidėją ir lydėjo jį tol, kol jis įskrido į Bulgarijos oro erdvę, pridūrė Bukareštas.
Buvo nutūpęs ir Vengrijoje
Bulgarų oro pajėgos iš karto nepakėlė naikintuvų, nes „lėktuvas tokiu metu nebuvo laikomas keliančiu grėsmę“, žurnalistams sakė gynybos ministras D.Zakovas.
Jo vadovaujama ministerija pranešė, kad skrydžio sąlygos buvo sudėtingos: siautėjo audra su perkūnija ir smarkiu lietumi.
Lėktuvas buvo sustojęs pasipildyti degalų ant Dunojaus pakrantės įsikūrusiame Vidino mieste Bulgarijos šiaurės vakaruose.
Portalo Rtl.hu žiniomis, lėktuvas pasipildyti degalų bandė ir mažame Vengrijos Hajduszoboszlo oro uoste, bet ne visai sėkmingai.
Portale rašoma, kad oro uosto prižiūrėtojas norėjo pasikalbėti su dviem neleistinai atskridusiais žmonėmis, bet šie jam esą pagrasino. Į įvykio vietą atvyko policija, kai tai nutiko, lėktuvas pakilo.
Mažame oro uoste lėktuvas praleido apie dvidešimt minučių, o vienos iš oro uosto kamerų vaizduose matyti, kad aplink lėktuvą kažkas vyko: spėjama, kad skridusieji pildėsi degalus iš turimų kanistrų.
Įgulos nariai dingo
Galiausiai pareigūnai orlaivį rado sename aerodrome netoli Bulgarijos rytinio Tergovištės miesto.
Vidaus reikalų ministras Boiko Raškovas žurnalistams sakė, kad lėktuvo variklis dar buvo šiltas. Tačiau įgulos nariai dingo ir jų buvimo vieta vis dar nežinoma.
B.Raškovo duomenimis, lėktuvas yra 60 metų senumo ir savo kelionę pradėjo Lietuvoje. Jis taip pat skrido virš Lenkijos ir Slovakijos teritorijos – taigi, orlaivis iš viso be leidimo buvo įskridęs į septynių Rytų Europos šalių oro erdvę.