2017 04 03

Narkologijos centro vadovė: baudos yra per mažos

„Rūkymas sukelia plaučių vėžį“, „Rūkymas trikdo kraujotaką ir mažina lytinę potenciją“ – skelbia užrašai ant cigarečių pakelių. Apie rūkymo ir alkoholio žalą kalbama mokytojai, medikai, socialiniai darbuotojai, psichologai, apie tai rašo žiniasklaida. Tačiau čia pat populiariame seriale kietas „blogiukas“ užsitraukia dūmą ir atrodo velniškai pasitikintis savimi, kino filmo plakate „blogos“ mamytės namų šeimininkių rutiną skandina kokteilių taurėse, o įsijungus pirmą pasitaikiusią dainą „Youtube“ kanale prieš tai turime išklausyti tiradą, kaip mūsų gyvenimą gali pakeisti naujas viskio skonis.
Išgėrę paaugliai
Išgėrę paaugliai / 123rf.com

Alkoholio ir cigarečių gamyba ir pardavimas – įspūdingas pajamas generuojanti pramonės

sritis. Mes gal dar ir galime įvertinti, kad butelis alaus nesukurs nei artimo ryšio su draugu, nei priartins ežerą prie didmiesčio asfalto. Tačiau kaip nuo tiesioginės ir netiesioginės reklamos poveikio apsaugoti paauglius?

Kauno jaunimo narkologijos pagalbos centro vadovė, psichologė Aina Adomaitytė sako, jog reklamai labiausiai paveikūs yra vaikai, mat jie dar nesugeba atskirti, ar tai, kas reklamuojama yra gerai, sveika, naudinga, siektina. Suaugusieji reklamą priima racionaliau.

Paveikiausi reklamai – 10-14 metų amžiaus paaugliai

Reklama gali turėti tiek teigiamą, tiek neigiamą poveikį. Ji gali skatinti perdėtą ar net žalingą sveikatai vartojimą, kita vertus, reklama gali ir atkreipti dėmesį į įvairias visuomenės problemas: rūkymą, alkoholizmą, vengimą segėti automobilio saugos diržą, net klimato atšilimą ar kitą visuomenei svarbią žinią“, – sako psichologė.

Visa bėda, kad reklamuojančių rūkymo ar alkoholio žalą yra gerokai mažiau, nei kruopščiai planuojančių, kaip įpiršti jums butelį ar cigarečių pakelį. O kur dar netiesioginė reklama, kuri braunasi į mūsų smegenis žiūrint bet kurį filmą, vaizdo klipą, serialą.

Ženkliai daugiau yra netiesioginės reklamos: pavyzdžiui, filmų epizodai apie rūkymo, alkoholio vartojimą kai liūdna, kaip linksma, kai vienišas, kaip draugų kompanijoje, kai sergama, kaip švenčiama. Filmuose reklamuojant tabaką ir alkoholį jų vartojimas siejamas su gero gyvenimo įvaizdžiu, sėkme, prestižu ar socialiniu pritarimu – jie pateikiami kaip normali ir pageidaujama gyvenimo dalis“, – šiuolaikinę kino ir muzikos produkciją įvertino A. Adomaitytė.

Psichologės teigimu, alkoholio ir tabako reklama gali padidinti išgeriamo alkoholio ir surūkomų cigarečių kiekį tarp reguliariai rūkančių ir geriančių, padidinti skaičių progų, kuomet šie gaminiai vartojami, arba sugriauti pasitikėjimą savimi tiems vartotojams, kurie norėtų mesti rūkyti ar gerti.

JAV buvo atlikti vaikų nuo 10 iki 14 metų tyrimai, praėjus tam tikram laiko tarpui po to, kai jie matė alkoholio reklamas. Buvo tiriama jų nuomonė apie gėrimą ir ketinimą išgerti. Vaikai, kurie galėjo matyti daugiau alkoholio reklamų, buvo geresnės nuomonės apie alkoholinių gėrimų vartojimą ir ketino juos vartoti dažniau. Reklamai labiausiai paveikūs yra būtent 10-14 metų amžiaus vaikai, taigi užsiauginamas vartojantis pirkėjas,“ – perspėjo narkologijos pagalbos centro vadovė.

Griežtesni reklamos apribojimai lygu mažiau vartojančiųjų

A.Adomaitytė negali įvardyti jokių kitų būdų, kaip apsaugoti paauglius nuo neigiamo alkoholio ir tabako reklamos poveikio, kaip tik tokios reklamos draudimą. Sakysite, juk Lietuvoje daugeliu atvejų tokia reklama ir taip draudžiama? Tik ar tikrai draudimų sąžiningai laikomasi?

Reklamos draudimas yra viena iš pigiausių ir efektyviausių priemonių alkoholio žalai mažinti. Tai rekomenduoja ir Pasaulinė Sveikatos organizacija“, – sako pašnekovė.

PSO tam tikras alkoholio ir tabako kontrolės gaires nustatė dar 1994-1995-ais metais Paryžiuje vykusios konferencijos metu. Lietuvoje įstatymai atitinka Europos Chartiją dėl alkoholio ir kitus alkoholio reklamą ribojančius susitarimus.

Specialistų parengtuose dokumentuose visoms šalims rekomenduojama įgyvendinti griežtą tiesioginės ir netiesioginės alkoholio ir tabako gaminių reklamos kontrolę, taip siekiant apsaugoti vaikus ir paauglius nuo skatinimo juos vartoti. PSO surinkti duomenys apie alkoholio suvartojimą įvairiose pasaulio aiškiai įrodo, kad Islandijoje, Norvegijoje, Švedijoje, kur įstatymais griežtai ribojama ar draudžiama alkoholio reklama, jo suvartojama mažiau, nei ten, kur tokie apribojimai minimalūs. O reklamos įtaka šiandien yra neabejotinai stipresnė negu anksčiau“, – dėstė pašnekovė.

Alkoholio ir tabako reklamos festivaliuose būti negali

Lietuvos tabako ir alkoholio gamintojai ar platintojai vis bando rasti būdų, kaip reklamos draudimus gudriai apeiti. Ar tiesiog juos ignoruoti – tai dar paprasčiau.

Pavyzdžiui, jaunimo festivalyje netikėtai išdygsta raudona platforma, siūlanti atsipalaiduoti ant sėdmaišių, gauti nemokamą makiažą ar pažaisti stalo futbolą. Tik priėjus arčiau pastebi, kad platformos vidaus sienos nukabinėtos cigarečių pakeliais, festivaliautojams dalinamos apyrankės su tabako gamintojo logotipu.

Įstatymų pažeidimai daromi todėl, kad bausmės tikimybė labai maža (prižiūrintys ir kontroliuojantys specialistai iš Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento savaitgaliais nedirba), o piliečiai vis dar yra per mažai sąmoningi, daugelis net nežino, kad tai yra negalima. O jei kas ir apskųstų tai bauda nėra didelė, lyginant su įtaka, kurią padarė reklama. Pagal šiuo metu galiojančius įstatymus tiek tabako tiek alkoholio reklamos visai neturi būti nei festivaliuose, nei kitur ir jokiu pavidalu, taip pat ant apyrankių, juostelių ir kitur“, – pabrėžė A.Adomaitytė.

Kovoje su alkoholio reklama – daug daug iššūkių

Pašnekovė pastebi, jog dabartiniai valdantieji demonstruoja pasiryžimą pradėti laikytis visų siūlomų Pasaulinės Sveikatos organizacijos rekomendacijų ir vykdyti jau seniai egzistuojančius Lietuvos įsipareigojimus mažinti tabako ir alkoholio vartojimą.

Reklamos draudimai jau seniai yra įvesti ir jie buvo inicijuoti ne valdžios, bet iniciatyvinių judėjimų, tokių kaip Nacionalinė tabako ir alkoholio kontrolės koalicija. Galima sakyti, kad Lietuvoje reklamos kontrolė buvo laipsniška: pirmas žingsnis buvo draudimas rūkyti kavinėse, po to sekė draudimas parduoti alkoholį rugsėjo 1-ąją, dar vėliau – reklama buvo uždrausta televizijoje, tada – sunkiai iškovotas alkoholio prekybos uždraudimas degalinėse“, – įvykių chronologiją priminė pašnekovė.

Vis tik siekti dar yra ko, nes alkoholio reklama sėkmingai persikėlė į internetą, taip pat po 23 val. alkoholis laisvai „liejasi“ iš televizijos ekranų.

Įstatymų prasme einame į geresnę pusę, bet dar reikia mažinti visokias išlygas ir svarbiausia – reikia pilietiškumo, realaus tų įstatymų suvokimo ir laikymosi, pažeidimų netoleravimo, – teigė A.Adomaitytė. – Lietuvoje neturime ir, tikėtina, greitu metu neturėsime lėšų reklamos priemonių poveikio vertinimui, o efektas atsiranda tik kompleksiškai ir nuosekliai įgyvendinant visas PSO siūlomas priemones.“

Kas alkoholio ir tabako reklamos kūrėjams yra šiandienos paaugliai? Tai potencialūs rytojaus vartotojai. Kad taip nenutiktų, jaunuolius reikia šviesti, tačiau kartu ir mažinti juos pasiekiančios reklamos kiekį.

Tyrimais įrodyta, kad paaugliai, kuriuos pasiekė anti-rūkymo reklamos, informacija, rečiau pradeda rūkyti ir sugeba atsisakyti net geriausio draugo pasiūlytos cigaretės“, – sako A.Adomaitytė.

Vilniaus miesto visuomenės sveikatos biuro naujienas rasite ir „Facebook“ puslapyje.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis