Patys suprato, kad melas
Spalio pabaigoje ši žinia ėmė plisti ir Lietuvoje. „Yra dar mąstančių…“ – pakomentavo viena reportažu apie šį pilotą pasidalijusi „Facebook“ vartotoja. Jos įrašas buvo ištrintas, bet likusi suarchyvuota kopija.
„Pirmas pasaulyje pilotas buvo atleistas už tai, kad atsisakė įjungti chemtreilus“, – pranešė kita šio socialinio tinklo vartotoja. Tiesa, ji pridėjo: „Faktčekas (nuo angl. fact-check – faktų tikrinimo straipsnis – red. past.) sako – feikas (melagiena – red. past.).“
Moteris komentaruose pasidalijo tuo pačiu vaizdo įrašu su rusišku komentaru, kad „pirmas pasaulyje pilotas atsisakė įjungti chemtreilus, už tai buvo atleistas“.
Reportažu aktyviai dalijosi ir daugiau rusakalbių įvairių socialinių tinklų vartotojų. Jie aiškino tą patį – esą pilotas atsisakė purkšti „chemtreilus“, todėl pernai neteko darbo, o po to šį sprendimą apskundė teismui Niurnberge. Įrašą lydi tokie komentarai, kaip „genocidas“, turint omeny iš lėktuvų tariamai purškiamas toksiškas chemines medžiagas.
Nors pats vaizdo įrašas, kuriuo dalijamasi socialiniuose tinkluose, yra tikras, jame pateikiama išgalvota situacija. Pilotas, apie kurį pasakojama reportaže, neegzistuoja, taigi jis neturėjo purkšti jokių medžiagų ir už atsisakymą tai daryti nebuvo atleistas.
Mokėjo milžinišką baudą?
Paieška internete pagal kelis raktinius žodžius nuveda į „YouTube“ patalpintą tą patį vaizdo įrašą. Beveik pustrečios minutės trukmės reportažas per pusantro mėnesio peržiūrėtas daugiau nei 470 tūkst. kartų.
Jame pasakojama apie dabar jau buvusį bendrovės „Lufthansa“ pilotą Christophą W., kuris esą buvo atleistas pastebėjus, kad skrisdamas iš Frankfurto į Barseloną neįjungė specialaus prietaiso „chemtreilams“ purkšti.
Patyręs pilotas teisinosi pamiršęs, bet per vidinį tyrimą buvo išsiaiškinta, kad panašių neatidumo atvejų būta daugiau nei 30 kartų.
„Tapau pilotu, nes man tiesiog patinka skraidyti, o ne leisti ant žmonių chemines medžiagas ir slopinti jų kritinį mąstymą, – žurnalistams pasakojo 36-erių vyras. – Tai, ko iš manęs reikalavo darbdavys, buvo aiškiai neteisėta.“
Aviakompanijos advokatas teisme, aiškinantis atleidimo aplinkybes, pasakojo, esą dėl tokių veiksmų buvo patirtos milžiniškos išlaidos – reikėjo sumokėti šimtus milijonų siekiančią baudą „slaptajai pasaulio vyriausybei“.
Nors vaizdo įrašas atrodo kaip įprastas televizijos reportažas – nufilmuotas kokybiškai, pakalbintas ne vien pilotas, bet ir ekspertas, jis nėra tikras – tokios istorijos nebuvo.
Piloto Christopho W. nėra
Reportažas buvo publikuotas rugsėjo 30 d. Vokietijos satyrinio tinklalapio „Der Postillon“ kanale. Šiame interneto puslapyje skelbiami satyriniai straipsniai, parašyti laikraščių straipsnių ir agentūrų žinučių stiliumi.
Christopho W. istorija buvo aprašyta ir pačiame tinklalapyje, bet ne pastarosiomis savaitėmis, o pernai spalį. Panašu, kad prieš metus tikintieji sąmokslo teorija apie „chemtreilus“ jį pražiūrėjo ir dėmesį atkreipė tuomet, kai buvo publikuotas vaizdo įrašas.
Viršutiniame dešiniajame kadro kampe matyti tinklalapio „Der Postillon“ logotipas, tad jo šaltinis akivaizdus.
Puslapio Dažniausiai užduodamų klausimų skiltyje nurodyta: „Viskas, kas skelbiama „Der Postillon“, yra satyra, taigi įžūlus melas. Visi pasirodantys veikėjai yra išgalvoti, panašumai į gyvus žmones yra visiškas atsitiktinumas.“ Todėl čia publikuojamos informacijos siūloma nepriimti už gryną pinigą.
2008 m. tinklalapį įkūręs Stefanas Sichermannas naujienų agentūrai AFP paneigė, kad pilotas atsisakė purkšti „chemtreilus“, todėl buvo atleistas.
Pranešimus apie tariamai darbo netekusį pilotą paneigė ne tik AFP, bet ir Vokietijos naujienų agentūra dpa, faktų tikrinimo tinklalapis „Correctiv“.
Sakartvelo faktų tikrinimo tinklalapis „Myth Detector“ veidų atpažinimo programos „Pimeyes“ pagalba išsiaiškino, kad „pilotas“ yra vienas iš „Der Postillon“ įkūrėjų ir redaktorių Philippas Feldhusenas.
Yra tik grūdas tiesos
„Chemtreilai“ neegzistuoja. Tai tėra viena populiariausių sąmokslo teorijų. Ja tikintieji aiškina, esą JAV ir kitų šalių vyriausybės tyčia į orą purškia toksiškas chemines medžiagas ar biologinius agentus (bakterijas, virusus, parazitus ir pan.), siekdamos naikinti ar kontroliuoti žmoniją, daryti įtaką orams.
Taip vadinamos už skrendančių lėktuvų besidriekiančios baltos juostos, kurios iš tiesų yra iš variklių išsiveržęs karštas ir dideliame aukštyje bei drėgmėje į ledo kristalus sušalęs oras.
2016-aisiais šią teoriją analizavo 77 atmosferą studijuojantys mokslininkai. Ekspertų išvada buvo vieninga: nėra įrodymų, kad vykdoma slapta visuotinė atmosferos veiksnių valdymo programa.
Šią sąmokslo teoriją neseniai paneigė meteorologas Gytis Valaika, ir anksčiau rašęs apie šiuos lėktuvų danguje paliekamus brūkšnius.
„Juos beveik visada pastebėsite, kai artėja atmosferos frontas. Atmosferos fronto drėgmė pirmiausiai atkeliauja į viršutinius atmosferos sluoksnius, todėl danguje pradedame matyti plunksninius debesis, kurie atrodo kaip plunksnos arba kaip balkšvas dangaus apvalkalas (t. y. sluoksniniai plunksniniai debesys, cirrostratus).
Būtent tada, išaugus drėgmei, lėktuvų kondensacinės juostos laikosi kur kas ilgiau negu įprastai. Priežastis – atmosferos sluoksnis tame aukštyje drėgnas, todėl susidarę vandens garai (arba smulkūs ledo kristalai) neišgaruoja ir nepranyksta“, – prieš kelias savaites jis rašė „Facebook“ puslapyje „Orai ir klimatas Lietuvoje“.
G.Valaikos teigimu, kartais būna, kad vienas lėktuvas palieka pėdsaką, o kitas – ne. Dažniausia to priežastis – lėktuvai skrieja nevienodame aukštyje (skirtumą gali nulemti net 100-200 metrų aukščio skirtumas).
„Net jeigu dangus atrodo tobulai giedras, patikėkit, atmosferoje yra daug skirtingų atmosferos sluoksnių su nevienodomis savybėmis (skirtingi vėjai ir jų kryptys, temperatūra, drėgnis ir kt.). Tokią atmosferos savybę išduoda kasdien atliekamas meteorologinis radiozondavimas, kurio metu išmatuojami visi pagrindiniai rodikliai iki ~30 km aukščio“, – teigė jis.
Anot meteorologo, lėktuvai teršia atmosferą deginamu aviaciniu kuru. Lėktuvų palikti kondensaciniai pėdsakai nėra nuodai, bet jie kartais suformuoja ilgiau besilaikančius debesis homogenitus (lot. sukurti žmogaus veiklos).
„Jie iš tiesų atspindi dalį Saulės spinduliuotės (kaip ir bet kokie debesys), todėl iš čia kyla visi tie konspiraciniai pasakymai apie sąmoningai kuriamą klimato kaitą, geoinžineriją pasitelkiant lėktuvus ir kt., – aiškino G.Valaika. – Taigi sąmokslo teorijos turi žiupsnelį tiesos, bet didžioji dalis ten sakomų dalykų yra klaidingų teiginių ir interpretacijų kratinys.“
15min verdiktas: satyra. Netiesa, jog vokiečių pilotas buvo atleistas dėl to, kad atsisakė purkšti „chemtreilus“. Ši žinia buvo paskelbta satyriniame tinklalapyje, kuris publikuoja vien išgalvotas „naujienas“. Patys „chemtreilai“ yra sąmokslo teorija.
Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Meta“, ja siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia.