Suprasti akimirksniu
- Iš Leipcigo į Vilnių skridęs DHL lėktuvas greta oro uosto nukrito apie pusę šešių ryto
- Per nelaimę žuvo vienas įgulos narys, trys buvo sužeisti
- Slysdamas lėktuvas kliudė gyvenamąjį namą, žmonės ant žemės nenukentėjo
- Tyrimą vykdo teisėsauga ir Teisingumo ministerija, į Lietuvą atvyksta Vokietijos ir Ispanijos tyrėjai
- Šiuo metu kaip labiausiai tikėtinos vertinamos piloto klaidos ir techninių sutrikimų versijos. Terorizmo versija neatmetama, bet yra mažiau tikėtina
- Tai pirma tokio masto avarija per nepriklausomos Lietuvos istoriją
Pareigūnai: lėktuvo įgula nenurodė, kad gaisras būtų kilęs iki smūgio į žemę
20:25
Policijai preliminariai pasikalbėjus su Vilniuje pirmadienį sudužusio lėktuvo įgula, ši nenurodė, kad gaisras orlaivyje būtų kilęs iki jam trenkiantis į žemę, sako pareigūnai.
„Su kuo galima buvo bendrauti, jau buvo šiek tiek šnektelta, mūsų tyrėjai pasikalbėjo. Pirminiais duomenimis, iki smūgio į žemę lėktuve nebuvo kilęs gaisras, uždūminimas ar kažkas kita, kol kas tokių dalykų nėra“, – specialioje TV3 laidoje pirmadienio vakarą kalbėjo Lietuvos policijos generalinis komisaras Arūnas Paulauskas.
Plačiau apie tai skaitykite čia.
Oficialių asmenų komentarai gali pakenkti tyrimui dėl lėktuvo katastrofos, sako M.Skuodis
19:07
Susisiekimo ministras Marius Skuodis ragina su lėktuvo katastrofos Vilniuje tyrimu nesusijusius oficialius asmenis susilaikyti nuo komentarų, nes tai gali pakenkti įvykio tyrimui.
„Prašau supratimo, kad į visus klausimus atsakys ikiteisminį tyrimą vykdančios institucijos ir tarptautinė aviacijos incidentų tyrėjų komanda. Atsakys iškart, kai tik galės. Bet kokie kitų oficialių asmenų komentarai visam šiam procesui gali tik pakenkti“, – savo „Facebook“ paskyroje pirmadienio pavakarę skelbė M.Skuodis.
Jis tvirtino nuo ankstyvo ryto sulaukiantis prašymų pakomentuoti ar „atskleisti kokią nors papildomą detalę“ iš daugybės pasitarimų.
Susisiekimo ministras socialiniame tinkle taip pat išreiškė užuojautą žuvusio piloto šeimai, nukentėjusiems ir jų artimiesiems, dėkojo tarnyboms, valstybės įstaigoms, įmonėms ir ministerijos kolegoms už profesionalią reakciją.
„Tai didelis sukrėtimas, kokio Lietuvos aviacijos sektoriuje nėra buvę“, – pažymėjo M.Skuodis.
Plačiau apie tai skaitykite čia.
Vokietijos ministrė: tai galėjo būti hibridinis incidentas
18:27
Krovininio DHL orlaivio katastrofa netoli Lietuvos sostinės oro uosto galėjo būti nelaimingas atsitikimas arba „hibridinis incidentas“, į kurį buvo įsitraukę pašaliniai asmenys, pirmadienį pareiškė Vokietijos užsienio reikalų ministrė.
„Dabar turime rimtai savęs paklausti, ar tai buvo nelaimingas atsitikimas, ar dar vienas hibridinis incidentas“, – pareiškė Annalena Baerbock žurnalistams Italijoje vykstančiame Didžiojo septyneto (G7) užsienio reikalų ministrų susitikime, turėjusi omenyje telekomunikacijų kabelių Baltijos jūroje pažeidimą, o tai, pasak pareigūnų, galėjo būti sabotažas.
Plačiau apie tai skaitykite čia.
Susisiekimo ministras: komentarai gali tik pakenkti
17:15
Susisiekimo ministras Marius Skuodis sako, kad oficialių asmenų komentarai apie nelaimės priežastis gali būti žalingi, kol nebaigtas tyrimas.
„Į visus klausimus atsakys ikiteisminį tyrimą vykdančios institucijos ir tarptautinė aviacinių incidentų tyrėjų komanda. Atsakys iškart, kai tik galės. Bet kokie kitų oficialių asmenų komentarai visam šiam procesui gali tik pakenkti“, – feisbuke parašė ministras.
Svarbiausi faktai: kas žinoma apie DHL lėktuvo katastrofą Vilniuje?
16:45
Šalia Vilniaus oro uosto ankstų pirmadienio rytą nukrito DHL krovininis lėktuvas. Katastrofos metu žuvo vienas žmogus – lėktuvo pilotas, dar trys įgulos nariai buvo sužeisti. Nelaimės aplinkybės kol kas – mįslingos ir greičiausiai atsakymų greitai nesulauksime, kadangi tokie tyrimai užtrunka. 15min vienoje vietoje pateikia svarbiausius su šiuo įvykiu susijusius dabar žinomus faktus.
Laikas ir vieta
DHL lėktuvas nukrito apie pusę 6 ryto Liepkalnio gatvėje – kitapus Liepkalnio žiemos pramogų parko. Ši vieta – kalvota, kai kur apaugusi medžiais ir krūmais. Čia stovi pavieniai gyvenamieji namai, įvairių įmonių pastatai. Iki oro uosto nusileidimo ir pakilimo tako lėktuvui buvo likusios vos kelios akimirkos.
Plačiau skaitykite: Svarbiausi faktai: kas žinoma apie DHL lėktuvo katastrofą Vilniuje?
„Čia stebuklas“: V.Vitkauskas – apie lėktuvo avarijos priežastis, diversijos įtarimus ir neįtikėtiną sėkmę
16:43
Nacionalinio krizių valdymo centro vadovas Vilmantas Vitkauskas sako, kad pareigūnai neturi duomenų, jog Vilniuje pirmadienio rytą nukritusiame DHL krovininiame lėktuve gaisras būtų kilęs dar iki smūgio į žemę ar kad orlaivio pilotai būtų buvę suklaidinti dėl GPS signalų trikdymo.
Pasak V. Vitkausko, nesant šiems duomenims, pareigūnai kol kas koncentruojasi į tradicinių su orlaivių nelaimėmis susijusių priežasčių tyrimą.
„Reikia visus konvencinius dalykus pirma išsitirti ir, jeigu jie neduos rezultatų, tada žiūrėti giliau. Bet aš tikiu, kad duos“, – interviu BNS pirmadienį sakė V. Vitkauskas.
Pasak jo, preliminarios nelaimės priežastys turėtų paaiškėti per kelias dienas.
Pareigūnas taip pat neigė DHL administracijos Vokietijoje pranešimą, kad lėktuvas leidosi avariniu būdu.
– Gal per šitą pusdienį atplaukė kokių nors žinių, susijusių su nelaimės tyrimu?
– Ne dar kol kas. Šiandien dar reikia susirinkti visus duomenis, įsivertinti vietą, pasidaryti sektorius tyrimams, čia bus lėtas reikalas. Bet kokios nors naujos ar negirdėtos versijos nėra kol kas. Renkame duomenis, juodoji dėžė daug ką pasakys, parametrai visi iš orlaivio paimti ir tada matysis.
Kažkokie pirminiai duomenys apie nelaimės priežastis per kelias dienas turėtų paaiškėti. Kol kas labai anksti.
– DHL Vokietijos padalinys išplatino pareiškimą pareiškimą, kad tas lėktuvas darė avarinį nusileidimą.
– Mačiau. Mes tokių duomenų neturime, nežinau. Leidžiantis avariniu būdu turėtų būti ir dispečeriai įspėti, ir visa kita. Nieko tokio negirdėjau, nebent kažką neteisingai girdėjome, bet labai nustebę perskaitėme tą žinutę.
Plačiau skaitykite: „Čia stebuklas“: V.Vitkauskas – apie lėktuvo avarijos priežastis, diversijos įtarimus ir neįtikėtiną sėkmę
Greitosios pagalbos medikė papasakojo apie pirmąsias akimirkas katastrofos vietoje
16:04
Pirmoji į katastrofos vietą atvykusi Vilniaus greitosios medicinos pagalbos medikė Božena Jerenkevič 15min specialioje laidoje pasakojo, ką išgyveno ir kaip gelbėjo sužeistuosius.
„Jau privažiuojant prie pat įvykio vietos pamatėme labai didelį stulpą juodų tirštų dūmų ir liepsnas. Jau buvo atvykusios gelbėtojų pajėgos. Priėjus arčiau įvykio vietos matėsi, kad viskas labai dega, labai didelis gaisras“, – pasakojo medikė.
Anot jos, tolėliau buvo nuo kitos lėktuvo dalies atitrūkusi lėktuvo kabina, kurioje buvo nukentėjusieji – orlaivio įgulos nariai.
Pasak B.Jerenkevič, tuomet atsirado vienas nukentėjęs įgulos narys, kuris kalbėjo lietuviškai. „Kaip suprantu, jis pats išlipo iš lėktuvo. Jis paaiškino, kokia yra situacija, kiek yra nukentėjusių žmonių. Tada jau mums tapo aiškiau, ko mes ieškom, kiek ieškom ir koks yra mūsų, medikų, gelbėjimo operacijos mastas“, – sakė ji.
Paklausta, kaip vyko pagalbos teikimas lėktuve esantiems žmonėms. B.Jerenkevič sakė, kad dirbo drauge su gelbėtojais ugniagesiais. „Gelbėtojai nešė iki mūsų, o mes jau perdavėme kitoms brigadoms, kurios transportavo nukentėjusiuosius iki ligoninių“.
Vilniuje prie oro uosto pirmadienį apie 5.30 val. nukritus DHL krovininiam orlaiviui, kuriuo skrido keturių žmonių įgula, žuvo Ispanijos pilietis, dar vienas ispanas, taip pat vokietis ir lietuvis buvo sužeisti. Vieno jų būklė sunki. Teigiama, jog Lietuvos piliečio sužeidimai lengviausi.
Lėktuvas taip pat kliudė namą, kuriame buvo 13 žmonių, visi gyventojai išsigelbėjo.
Į Lietuvą atvyksta Vokietijos ir Ispanijos ekspertai
15:53 Atnaujinta 22:22
Teisingumo ministerijos Transporto avarijų ir incidentų skyriaus vadovas Laurynas Naujokaitis sako, kad tirti šio įvykio saugą ir avarijos priežastis atvažiuoja tyrėjai iš Vokietijos, Ispanijos ir Jungtinių Amerikos Valstijų (JAV), o pats tyrimas truks maždaug metus.
„Šiuo momentu turiu patvirtinimą, kad iš Vokietijos jau vyksta keturi tyrėjai, iš Ispanijos atvyks du tyrėjai, o iš JAV atvyks iš viso 12 žmonių“, – LRT laidoje „Dienos tema“ pirmadienį sakė L.Naujokaitis.
Anot jo, Jungtinių Valstijų delegacijoje keturi žmonės atstovauja šios šalies Nacionalinei transporto saugos tarybai (angl. National Transportation Safety Board, NTSB), trys žmonės yra iš Federalinės aviacijos administracijos ir penki – iš „Boeing“ kompanijos, pagaminusios Vilniuje sudužusį lėktuvą.
Ministerijos atstovo teigimu, šių specialistų tyrimas gali trukti apie metus.
„Pagal Europos Sąjungos teisės aktus pageidautina (tyrimą baigti – BNS) kuo greičiau, bet tikėtina, kad tai užtruks vienus metus. Mažiausiai metus, bet mes kai surenkame faktinę informaciją, ją patvirtiname, mes galime skelbti ir tarpinius pranešimus su tarpine informacija“, – pridūrė jis.
Pasak L.Naujokaičio, policijos pareigūnai ir aviacijos ekspertai įrodymus rinks išvien, pastarieji šį darbą koordinuoja.
„Saugos tyrėjai yra mūsų komanda, jie yra aviacijos ekspertai. Tarkime, Policijos departamentas neturi tam tikrų žinių ir ko ieškoti, ir panašiai. Tai mūsų darbas yra pirmiausia įrodymų rinkimas avarijos vietoje ir prioritetas, aišku, savirašių (vadinamųjų juodųjų dėžių – BNS) suradimas ir kuo greitesnis išsiuntimas juos iššifruoti“, – LRT kalbėjo Transporto avarijų ir incidentų skyriaus vadovas.
Jis pažymėjo, kad lėktuve yra du savirašiai: skrydžio duomenų savirašis, įrašantis visus orlaivio duomenis, tarp jų greitį, aukštį, vairų atsilenkimo kampus, ir kabinos pokalbių savirašis, įrašantis įgulos pokalbius.
Teisingumo ministerija pirmadienį pranešė apie lėktuvo avariją informavusi jo registracijos ir naudotojo valstybės Ispanijos saugos tyrimų instituciją (CIAIAC), lėktuvo projektavimo ir gamybos valstybės JAV saugos tyrimų instituciją (NTSB), Tarptautinę civilinės aviacijos organizaciją (ICAO), Europos Komisiją, Europos Sąjungos (ES) aviacijos saugos agentūrą.
L.Naujokaitis naujienų portalui 15min anksčiau taip pat pabrėžė, kad šio tyrimo tikslas nebus nustatyti, kas kaltas dėl avarijos.
„Saugos tyrimo vienintelis tikslas, tai yra ateityje išvengti avarijų ir incidentų, o ne nustatyti, kas kaltas ar atsakingas. Nes kas kaltas ir atsakingas nustato teisminės institucijos, mūsų tyrimas yra orientuotas tik į aviacijos saugą ir yra nepriklausomas nuo kitų ikiteisminių administracinių tyrimų, kuriais siekiama nustatyti, kas kaltas“, – aiškino jis.
Be to, L.Naujokaitis teigė, kad su tokia situacija Lietuvos institucijos susidurs pirmą kartą.
„Tokio masto avarija turbūt yra pirma per nepriklausomos Lietuvos istoriją“, – sakė jis.
Aviacijos ekspertas apie nukritusį Vilniuje lėktuvą: galėjo baigtis ir dar blogiau
15:48
Pirmadienį Vilniuje nukrito krovininis lėktuvas, gabenęs DHL siuntas. Nacionalinės aviacijos asociacijos LAVIA vadovas Aleksandras Nemunaitis sako, kad įvykis baigėsi ne blogiausiu scenarijumi, kokiu galėjo baigtis, o apie to priežastis spėlioti dar gerokai anksti.
„Reiškiu užuojautą dėl žuvusio piloto. Vis dėlto turime ir išgyvenusių žmonių, o katastrofa įvyko gyvenamojoje teritorijoje. Tad galėjo baigtis ir blogiau“, – kalbėjo A.Nemunaitis.
Pasak jo, tai – pirma tokia aviakatastrofa Lietuvoje.
„Sunku prisiminti tokį įvykį ne tik Lietuvoje, bet ir Europoje, todėl, kad atliekama nuolatinė orlaivių priežiūra. Esu tikras, kad jei šis orlaivis būtų buvęs nesaugus, jis būtų tiesiog nepakilęs į orą. Patikrinus, dedamas ne vienas parašas už jo saugumą“, – 15min teigė A.Nemunaitis.
Daugiau apie tai skaitykite ČIA.
G.Nausėda lankėsi DHL krovininio orlaivio avarijos vietoje
15:30
Prezidentas Gitanas Nausėda pirmadienį lankėsi DHL krovininio orlaivio avarijos vietoje Vilniuje, rodo BNS fotografo užfiksuotos nuotraukos.
BNS fotografo Skirmanto Lisausko nuotraukoje šalies vadovas užfiksuotas kartu su policijos generaliniu komisaru Arūnu Paulausku.
Anksčiau šalies vadovas savo feisbuko paskyroje rašė, kad ši nelaimė parodė tinkamą pareigūnų pasirengimą tokioms situacijoms.
„Dėkoju policijai, ugniagesiams ir kitoms tarnyboms už operatyvumą bei profesionalumą. Tokioms sudėtingoms situacijoms ruošiamasi mokymuose, tačiau niekada negali žinoti, ar tikrai esi pasirengęs jas suvaldyti“, – rašė G.Nausėda.
Vilniuje prie oro uosto pirmadienio rytą nukritus DHL krovininiam orlaiviui, kuriuo skrido keturių žmonių įgula, žuvo Ispanijos pilietis, dar vienas ispanas, taip pat vokietis ir lietuvis buvo sužeisti. Vieno jų būklė sunki.
Lėktuvas taip pat kliudė namą, kuriame buvo 13 žmonių, tačiau visi gyventojai išsigelbėjo.
Įvykus nelaimei sostinės policija atlieka ikiteisminį tyrimą, savo tyrimą atlieka ir aviacijos saugos specialistai bei DHL.
Krašto apsaugos ministras Laurynas Kasčiūnas šio įvykio nesieja su sabotažu ar teroristiniu aktu. Valstybės saugumo departamento vadovas Darius Jauniškis teigė, kad nelaimę sieti su sabotažo aktu dar per anksti, tačiau terorizmo versija yra neatmestina.
Tokios versijos neatmeta ir policijos vadovas A.Paulauskas. Vis tik jis pridūrė, kad greičiausiai tai buvo techninė avarija arba žmogiškoji klaida.
Nukrito namo kieme
„Patvirtiname informaciją, jog netoli Vilniaus oro uostas sudužo lėktuvas, krito ant gyvenamojo namo“, – 15min sakė Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento atstovė.
„Namas degė atvira liepsna, teko gelbėti pilotus, nes buvo prispausti“, – sakė budėtojas.
Pirminiais duomenimis, orlaivyje buvo keturi žmonės.
Vėliau pranešta, kad vienas iš jų žuvo.
„Vienas žmogus žuvo, trys išgabenti į ligoninę, čia pirminė informacija“, – BNS sakė departamento atstovė Vida Šmigelskienė.
„Namo, kur nukrito lėktuvas, visi gyventojai preliminariai gyvi“, – informavo Vyriausybės krizių valdymo centras.
Įvykis įvyko 5.28 val., Liepkalnio gatvėje.
Incidentą patyrė siuntų pristatymo bendrovės DHL orlaivis, operuojamas „SWIFT Air“, jis skrido iš Leipcigo.
Vilniaus meras Valdas Benkunskas per LRT televiziją patikslino, kad lėktuvas nukrito ne ant namo, o namo kieme. Dėl to pavyko išvengti didesnės tragedijos.
Uždarytos gatvės
Įvykio vietoje esantis 15min fotografas Lukas Balandis pranešė, kad įvykio vietoje dirba gausios specialiųjų tarnybų pajėgos, sustabdytas eismas.
„Liepkalnio gatvė uždaryta. Lėktuvas nukrito giliau, Žirnių gatvėje. Suvažiavusios visos tarnybos. Dūmų ar ugnies iš tolo dabar jau nesimato“, – sakė Lukas Balandis.
Lietuvos oro uostų atstovas Tadas Vasiliauskas nurodė, kad dėl vykstančių gelbėjimo darbų greta Vilniaus oro uosto buvo užlaikyti suplanuoti keleto orlaivių išvykimai, šiuo metu orlaiviai jau kyla iš Vilniaus oro uosto.
Į įvykio vietą susirinko gausios policijos ir ugniagesių pajėgos.
„Apie 5.30 val. buvo gauta informacija, kad už Vilniaus oro uosto ribų, ties sostinės Žirnių gatve, nukrito krovininis orlaivis, kuris skrido iš Vokietijos (Leipcigo). Incidento vietoje dirba ir gelbėjimo darbams vadovauja miesto specialiosios tarnybos, dalyvauja taip pat Vilniaus oro uosto priešgaisrinės tarnybos ekipažai“, – praneša Lietuvos oro uostų atstovas žiniasklaidai.
Šiuo metu Vilniaus oro uosto veikla šiuo metu nėra sutrikusi.
Padegamieji užtaisai
Neseniai buvo skelbta, kad Rusijos žvalgyba šiemet vykdė slaptą operaciją DHL lėktuvais iš Lietuvos siųsti padegamuosius užtaisus.
Leidinys „Wall Street Journal“ pranešė, kad vienas įtaisas buvo užsidegęs siuntų kompanijos sandėlyje Vokietijoje, kitas – Jungtinėje Karalystėje. Įtariama, kad tokiais sabotažo aktais Rusija keršija už Vakarų paramą Ukrainai.
Lietuvos pareigūnai teigė, kad keletas žmonių tyrime buvo sulaikyta, ir ėmė NATO lygiu kelti klausimą dėl Aljanso teritorijoje vykdomų Rusijos nekonvencinių operacijų. Kol kas nėra duomenų, ar naujausias įvykis Vilniaus oro uostas galėjo būti su tuo susijęs
Plačiau apie tai skaitykite čia: Generalinė prokurorė pasisakė dėl padegamųjų DHL siuntų iš Lietuvos: keletas žmonių sulaikyta
Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas 8 val. rengia spaudos konferenciją, kur pateiks visą naujausią informaciją.