Pakruojo gyventoja, vienuoliktokė Beata Vaitiekūnaitė 15min pasakojo, kad praėjusį penktadienį su ja susisiekė Pakruojo rajono PSPC atstovai ir pasiūlė skiepytis. Tačiau ji, manydama, jog nepriklauso jokiai prioritetinei grupei, dėl tokio skambučio esą nustebo ir iš pradžių sakė net mananti, kad tai pokštas.
„Iš pradžių labai keista buvo, kai paskambino, galvojau, gal kas pajuokauti norėjo, nes aš nei abiturientė, nei dar kas. Pasakė, kad kažkokia lėtine liga sergu. Pasakiau, gerai, pašnekėsiu su mama ir perskambinsiu, bet su mama pakalbėjau, aptarėme, kad jokia lėtine liga nesergu ir net neperskambinau“, – pasakojo mergina.
Iš pradžių labai keista buvo, kai paskambino, galvojau, gal kas pajuokauti norėjo, nes aš nei abiturientė, nei dar kas.
Tačiau kitą dieną, sulaukusi dar vieno skambučio iš tos pačios įstaigos, mergina pasidomėjo, apie kokią lėtinę ligą kalbama.
Jos teigimu, vakcinacijai registruojantis asmuo tokios informacijos pateikti negalėjo, tačiau teigė, jog elektroninėje sistemoje jos gydytojos nurodyta, kad mergina yra prioritetinėje skiepų eilėje. Todėl paraginta ji skiepytis galiausiai sutiko.
„Sakiau gerai, vėliau ar anksčiau reikės pasiskiepyti, tai galima ir dabar, jokios problemos tame“, – papildė ji.
B.Vaitiekūnaitės teigimu, jai buvo pasiūlytos dviejų gamintojų vakcinos –„Johnson & Johnson“ (J&J) ir „Moderna“. Ji pasirinko pastarąją ir buvo užregistruota skiepytis po savaitės – šio penktadienio rytą.
„Jau laukiau tos dienos“, – pridūrė ji.
Paskiepijo ne ta vakcina
Tačiau penktadienį nuvykus į registravimo centrą Pakruojo Kultūros centre, mergina sužinojo, kad jos sąrašuose nėra.
Vėliau, pateikus asmens dokumentą, registratorė esą trumpam išėjo, o grįžusi pasakė, kad viskas gerai ir mergina bus paskiepyta netrukus.
„Nuėjau, pasirašiau popierius, gavau instrukciją, bet labai staigiai reikėjo eiti skiepytis, nespėjau net pasižiūrėti, paskaityti, kuo mane skiepija, buvau linkusi sistema pasitikėti ir nebuvo minties, kad galėjo apgauti, ar kaip pavadinti šią situaciją. <...> Paskiepijo mane ir tik tuomet paskaičiau, kad mane paskiepijo „AstraZeneca“ („Vaxzevria“)“, – situaciją 15min nupasakojo vienuoliktokė.
Ji teigė iškart paklaususi ten buvusių darbuotojų, kaip taip galėjo įvykti – juk ji buvo registruota skiepijimui „Modernos“ vakcina, o gavo visai kito gamintojo skiepą.
Darbuotojai esą jai tik patvirtino, kad penktadienį visi gyventojai skiepijami tik „AstraZeneca“ vakcinomis.
„Likau apgauta. Tada paskambinau savo auklėtojai, vis tiek praleidau pamokas, viską paaiškinau, ji pasakė, kad ją irgi užregistravo skiepijimui „Moderna“ vakcina, bet jai perskambino ir pranešė, kad skiepas yra atšaukiamas. O aš nieko panašaus negavau“, – susijaudinusi situaciją pasakojo mergina.
Ji pasakė, kad ją irgi užregistravo skiepyti „Moderna“, bet jai perskambino ir pranešė, kad skiepas yra atšaukiamas.
Ji teigė pati girdėjusi įvairių atsiliepimų apie „AstraZeneca“ vakciną, todėl nusprendusi rinktis kitą.
„Vis tiek yra atsiliepimų apie tą vakciną, aišku, aš žinau, kad yra daug žmonių, kurie ja pasiskiepijo ir nieko blogo nematau, bet vis tiek – jeigu aš užsiregistravau, norėdama gauti tą vakciną, vadinasi, turėjau ją ir gauti“, – 15min sakė mergina.
Smuko pasitikėjimas
Merginos mama Sandra Gegieckienė teigė pati pasiskiepijusi jau anksčiau, todėl iš pradžių tai daryti ragino ir dukterį, norėjo, kad ši saugotų save ir kitus.
Tačiau po tokio nesusipratimo pasitikėjimo skiepijimo procesu nebeliko.
„Dabar ji (dukra – 15min) sako, – aš antrą kartą neisiu skiepytis. Nežinau, kaip dabar turėsime šnekėti, kad visgi reikėtų nueiti pasiskiepyti, – svarstė ji.
– Jaunam žmogui, patyrusiam tokį stresą, tokią apgavystę... Kitą kartą aš jos tikrai neparaginsiu eiti skiepytis, neturėsiu teisės jos prašyti „eik skiepytis“.
Ji teigė nesuprantanti, kodėl informacija skiepijimo centruose nėra aiški.
„Pati ėjau skiepytis, nemačiau nė vienos afišos, reklamos, kad šiandien yra skiepijama ar tai „Pfizer“, ar „Moderna“, ar „AstraZeneca“. Žmogui, atėjusiams skiepytis, turi būti aišku, kur jis atėjo ir kokį skiepą jis gaus.
Jeigu jaunas žmogus pasimetęs nebesuprato, kas įvyko, tai senjorams iš viso niekas neaišku“, – kalbėjo merginos mama S.Gegieckienė.
Vakcinos buvo atšauktos
Kaip pasakojo vienuoliktokė B.Vaitiekūnaitė, grįžusi namo ji susisiekė su prieš savaitę vakcinacijai ją registravusia moterimi ir sužinojo, kad įvyko klaida – esą su mergina turėjo susisiekti Pakruojo rajono PSPC savanoriai ir pranešti, kad skiepas atšaukiamas, nes norimo gamintojo vakcinos vėluoja atvykti.
Pasak B.Vaitiekūnaitės, registratorė taip pat teigė, kad toks atvejis galėjo būti ne vienas.
Jeigu jaunas žmogus pasimetęs nebesuprato, kas įvyko, tai senjorams iš viso niekas neaišku.
Pakruojo rajono savivaldybės administracijos vyriausioji specialistė civilinei saugai ir mobilizacijai Daiva Rocienė 15min patvirtino, kad praėjusią savaitę Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) nurodė, jog savivaldybė gaus 100 „Modernos“ ir 50 „J&J“ vakcinų, tačiau savaitės pradžioje informavo, kad šios vakcinos neatvyks.
„Tą pačią informaciją gavo ir Asmens sveikatos priežiūros įstaiga ir kiekvienam buvo paskambinta ir pranešta, kad neįvyks skiepai“, – teigė ji bei papildė, jog apie tai informacija buvo patalpina rajoniniame laikraštyje bei savivaldybės feisbuko paskyroje.
Tačiau pačius skambučius, anot specialistės, turėjo atlikti Pakruojo rajono PSPC darbuotojai ir savanoriai.
PSPC: įvyko žmogiška klaida
Šio centro direktorius Agnius Karmonas15min teigė, jog jam situacija yra žinoma bei siekiama, kad tai nepasikartotų.
„Iš tiesų, buvo planuota paskiepyti „Moderna“ vakcina praėjusią savaitę, bet antradienį gavus informaciją, kad vakcina vėluoja atkeliauti į Lietuvą, visi pacientai buvo atšaukti.
Matome sistemoje, kad ir šis asmuo buvo atšauktas, nors suprantame, kad jis kaip ir nesulaukė to skambučio, ir atvyko. Klaidų gali įsivelti, nes pakvietimą ir atšaukimą atlieka žmonės“, – situaciją komentavo A.Karmonas.
Jo teigimu, tiek Pakruojo rajono PSPC darbuotojai, tiek savanoriai dirba dideliu krūviu, o Lietuvoje vis dar trūksta bendros veikiančios, patikimos registravimo sistemos, todėl klaidos neišvengiamos.
Jis pažymėjo, kad dėl šios situacijos jau yra atlikti sprendimai, siekiama, kad ji nepasikartotų.
Klaidų gali įsivelti, nes pakvietimą ir atšaukimą atlieka žmonės.
„Mes visada informuojame, kokia vakcina bus skiepijama, <...> o atvykus į vakcinacijos centrą, visada yra atsakoma į visus klausimus, suteikiama informacija, duodamas pasirašyti sutikimas, kur yra nurodyta, kokia vakcina bus. Ne išimtis ir šis atvejis.
Žmogus gauna ir atmintinę, kortelę ir vizualiai matosi, kokia bus vakcina. Matome, kad tai yra žmogiška klaida abiejų pusių, dėl to apgailestaujame“, – kalbėjo jis.
Taip pat pabrėžė, kad nebuvo siekta gyventojos kaip nors apgauti.
Jo teigimu, apie kitus tokius atvejus jam nežinoma.
Iššūkis – žmogiškieji ištekliai
Bendrai situacija, pasak A.Karmono, nelengva.
Didžiausias iššūkis Pakruojo rajono savivaldybėje yra žmogiškieji ištekliai, nes centras yra atsakingas už mobilaus punkto veiklą, profilaktinius bei tikslinius testavimus.
„Vakcinacijai irgi reikalinga nemažai žmogiškųjų išteklių, džiaugiamės savanorių pagalba.
Iš tikrųjų, vakcinuotis žmonės nori. Aišku, tikrai yra vienos populiaresnės vakcinos. Iki šiol tokių nesklandumų nebuvo. Žmonės dažnu atveju džiaugiasi sulaukę skambučio, nors nuomonių yra įvairių, kaip ir visoje Lietuvoje“, – 15min komentavo Pakruojo rajono PSPC direktorius A.Karmonas.
Penktadienio statistikos departamento duomenimis, Pakruojo rajono savivaldybėje pirmąja doze paskiepyta kiek daugiau nei penktadalis jos gyventojų.
Iš viso Lietuvoje pirmąja doze paskiepyta 19,54 proc. gyventojų, antrąja – 7,32 proc.