„Cia matote tikras foto, tai iranga sukurta valdzios purksti dangu hemikalais, tai nuodai kurie zudo zmogu is leto, nuodija gamta, maista, vandeni, ora“, – skelbia feisbuko anketa pavadinimu „Sviesus pasaulis“.
Prisegama šūsnis nuotraukų, neva įrodančių, kad lėktuvais gabenami nuodai, juos apžiūri Vokietijos kanclerė Angela Merkel. Tačiau tikroji nuotraukose rodomų objektų paskirtis – kitokia.
Birželio viduryje identišku nuotraukų rinkinių pasidalino dar vienas feisbuko puslapis pavadinimu „Yin Yang“. Nuotraukas lydinčiame įraše taip pat teigiama neva šios įrodo, jog padangės „purškiamos“.
Bandymų įranga
Atvaizduose matomos laidais apraizgytos talpos yra naudojamos lėktuvų bandymų metu. Apie juos 2010 m. rašė technologinių naujienų žurnalas „Wired“.
Talpos – pripildytos vandeniu ir dažniausiai sujungtos tarpusavyje. Bandomojo skrydžio metu inžinieriai gali kontroliuoti, kurioje lėktuvo dalyje bus susikaupę daugiau vandens, kuris naudojamas kaip balastas.
Tokiu būdu siekiama patikrinti lėktuvo masės centrą, jo pokyčius kylant ir leidžiantis. Įraše pateikiamoje nuotraukoje matoma kompiuterine įranga naudojasi inžinieriai, stebintys į ekranus plaukiančius duomenis.
Viename tokių lėktuvų vaikšto ir Vokietijos kanclerė A.Merkel. Feisbuko įraše pateikta ištrauka iš 2014 m. vykusio orlaivių demonstravimo renginio „ILA Berlin Air Show“. Vokietijos vadovė lanko Kataro oro linijų „Qatar Airways“ lėktuvą „Airbus A350 XWB“.
Nuotrauka pateikiama oficialiame kanclerės interneto tinklalapyje. „Qatar Airways“ pasidalino apsilankymo vaizdo įrašu. A.Merkel greta vandens talpų – nuo 34-os įrašo sekundės.
Keisti vamzdžiai
„Sviesus pasaulis“ įraše taip pat pateikiama nuotrauka, kurioje matomi išorinėje lėktuvo dalyje sumontuoti keistos formos metaliniai vamzdžiai.
Šiais nėra pumpuojami nuodai. Įranga naudojama atmosferos sudėčiai matuoti. Matomi vamzdžiai sumontuoti ant tyrimų lėktuvo „Gulfstream G-1“. Lėktuvo numeris – N701BN, o dalį įrangos galima įžiūrėti lėktuvo priekyje, žemiau dešiniojo propelerio.
Toliau įrašą lydi tariamai purškiamų chemikalų nuotraukos. Tai taip pat nėra tiesa.
Pavyzdžiui, nuotraukoje, kurioje matomos pailgos cilindro formos debesų linijos, iš tikrųjų – Australijoje užfiksuoti „rytinės didybės debesys“ (ang. morning glory clouds), o feisbuke skelbiamą nuotrauką 2009 m. padarė Mickas Petroffas.
Australijoje pastebimi debesys gali nusidriekti iki tūkstančio kilometrų vos 100–200 metrų aukštyje. Debesys dažniausiai pasirodo rugsėjo–lapkričio mėnesiais, o Australijos Karpentarijos įlanka yra vienintelė vieta, kur tokio tipo debesys pastebimi reguliariai.
„Chemtreilų“ sąmokslo teorijai daugiau nei dvidešimt metų, o jos pradžia siejama su 1996 m. pasirodžiusia JAV oro pajėgų (USAF) ataskaita, kurioje pasakojama apie bandymus daryti įtaką orui.
Pavadinimas „chemtreilai“ yra pakeista lėktuvų paliekamo kondensacijos pėdsako „contrail“ (ang. condensation + trail) forma.
Teoriją mokslininkai atmeta. Stipriausio smūgio teorijos šalininkai sulaukė 2016 m., kuomet į teorijos šalininkų turimus duomenis gilinosi 77 atmosferą studijuojantys mokslininkai.
76 iš 77 mokslininkų pateikė išvadas, kuriose teigiama, kad nėra jokių įrodymų, leidžiančių teigti, kad vykdoma slapta visuotinė atmosferos veiksnių valdymo programa.
Vienas mokslininkas teigė nutolusio regiono dirvoje aptikęs daugiau bario, nei tikėtasi. Vis dėlto masinės kontrolės sąmokslo teorijos nepatvirtino nė vienas jų.
15min vertinimu, socialiniame tinkle skelbiamas įrašas ir jį lydinčios nuotraukos yra klaidinančios. Nors nuotraukos – tikros, jose ne planetai teršti skirti chemikalai, o vandens talpos. A.Merkel nuotrauka taip pat ištraukta iš konteksto, o natūralių debesų nuotrauka pateikiama kaip chemikalų naudojimo įrodymas.
Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Facebook“ programa, kuria siekiama stabdyti melagingų naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia.