Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti
2020 04 15

Pandemija parodė: senjorams reikia žinių apie elektroninę bankininkystę

Lietuvos bankų asociacija (LBA) skaičiuoja, kad elektroninės bankininkystės populiarumas per dešimtmetį išaugo daugiau nei dvigubai. Šiuo metu ja aktyviai naudojasi daugiau nei pusė bankų klientų, o jaunesnių nei 45-erių gretose – absoliuti dauguma.
Senjoras su kompiuteriu
Senjoras su kompiuteriu / 123rf.com nuotr.

Tačiau 35 proc. šalies gyventojų vis dar stokoja žinių kaip naudotis šiuo įrankiu. Pasak specialistų, naudojimasis internetiniu banku ypatingai aktualus užsitęsusio karantino metu, kuomet dažnai eiti iš namų į banko skyrius nederėtų. O rizikos grupėje esantys senjorai, nemokėdami naudotis el. bankininkyste, paprasčiausiai negali užsisakyti vaistų ar maisto į namus.

LBA kartu su asociacija „Langas į ateitį“, atliepdami senjorų poreikius, sukūrė demonstracinį interneto banką – saugų ir paprastą būdą susipažinti su elektronine bankininkyste. Šios priemonės tikslas, pasak jos kūrėjų, yra padėti skaitmeninių įgūdžių stokojantiems gyventojams išmėginti nuotolines paslaugas ir įvertinti jų patogumą.

Siūlo pamiršti eiles banke ar parduotuvėje

„Dauguma paslaugų yra persikėlusios į internetinę erdvę, todėl išmokus naudotis el. bankininkyste gyventojams bus kur kas lengviau perprasti ir kitas elektronines paslaugas. Dar niekada anksčiau nebuvo galimybės pamatyti, kaip atrodo internetinis bankas „iš vidaus“, prie jo neprisijungus. Nedrįstantys ar nemokantys to padaryti nuo šiol galės išbandyti demonstracinį banką, kuris turėdamas visas realias funkcijas padės perprasti esminius internetinio banko principus, o vartotojams nereikės pateikti jokių savo asmeninių duomenų. Bus galima saugiai mokytis ir praktikuotis“, – sako LBA prezidentas Mantas Zalatorius.

Lietuvos bankų asociacija/Mantas Zalatorius
Lietuvos bankų asociacija/Mantas Zalatorius

M. Zalatorius tikisi, kad šis įrankis paskatins daugiau žmonių pradėti naudotis internetine bankininkyste bei suprasti, jog susitvarkyti bankinius reikalus virtualioje erdvėje galima saugiai ir patogiai, taupant laiką. Nebūtina eiti į banko padalinį ir gaišti laiko, kas vis dar įprasta tarp vyresnio amžiaus žmonių.

Jis taip pat pastebi, kad karantinas parodė, jog žmonės, kurie nesinaudoja elektroninėmis paslaugomis, susiduria su didesniais nepatogumais nei tie, kuriems tai buvo įprastas dalykas. Šiuo metu daugelis paslaugų teikėjų, tarp jų – ir bankai bei kitos finansų įstaigos, dėl saugumo rekomenduoja klientams rinktis nuotolines paslaugas. Tai ypač aktualu vyresnio amžiaus gyventojams.

Nepaisant to, kad dalis senjorų nėra perpratę skaitmeninės erdvės veikimo principų, jų gretose daugėja besinaudojančių įvairiomis internetinėmis paslaugomis, pastebi LBA prezidentas.

„Internetu galima ne tik susitvarkyti bankinius reikalus, bet ir susimokėti mokesčius ar užsiregistruoti pas gydytoją – be bendravimo su artimaisiais tai pagrindiniai dalykai, paskatinantys vyresnio amžiaus žmones pradėti naudotis internetu“, – teigia M. Zalatorius.

Drovisi pradėti mokytis

2019 m. rugsėjį atlikta reprezentatyvi „Spinter tyrimai“ apklausa rodo, kad 76 proc. apklaustųjų drovisi prašyti pagalbos iškilus bet kokiems klausimams dėl naudojimosi išmaniaisiais įrenginiais ir internetu – daugiausiai klausti gėdijasi gyventojai, kuriems virš 56-erių. Pasak asociacijos „Langas į ateitį“ direktorės Loretos Križinauskienės, baimė dėl e. paslaugų saugumo ir neužtikrintumo savo skaitmeniniais gebėjimais žmones stabdo pradėti mokytis naudotis įvairiomis e. paslaugomis.

Mes drovimės, galvojame, kad turime žinoti viską be jokio papildomo mokymosi ar įgūdžių lavinimo – deja, taip nebūna.

„Galimai dėl šios baimės, Europos Komisijos duomenimis, beveik pusė Lietuvos gyventojų vis dar turi nepakankamus skaitmeninius įgūdžius. Mes drovimės, galvojame, kad turime žinoti viską be jokio papildomo mokymosi ar įgūdžių lavinimo – deja, taip nebūna, visi pradedame nuo nulio ir tik patys sprendžiame, kokio dydžio žinių krepšelį sukaupsime. Kad nebūtų taip baisu pradėti, kviečiame visus susidomėjusius išbandyti mūsų sukurtą demonstracinį banką. Čia galėsite patys paeksperimentuoti, nebijoti spausti mygtukų ir suklysti. Bandykite, mokykitės ir suprasite, kad naudotis el. bankininkyste nėra taip sudėtinga, kaip galvojote, tačiau labai reikalinga, ypač šiandien“, – pasakoja L. Križinauskienė.

Asoc. "Langas į ateitį"/Loreta Križinauskienė
Asoc. "Langas į ateitį"/Loreta Križinauskienė

Norintys mokytis „online“ kviečiami registruotis www.prisijungusi.lt.

Perprasti saugaus interneto naudojimo taisykles, o kartu ir išmokti naudotis elektronine bankininkyste, visi norintieji gali projekto „Prisijungusi Lietuva“ organizuojamuose nemokamuose skaitmeninio raštingumo mokymuose tiek pradedantiesiems, tiek pažengusiems technologijų naudotojams. Kursai įprastai vyksta viešosiose bibliotekose ir jų filialuose visoje Lietuvoje, tačiau dėl karantino yra laikinai sustabdyti. Todėl mokymai pažengusiems jau netrukus persikels į virtualią erdvę. Norintys mokytis „online“ kviečiami registruotis www.prisijungusi.lt. Mokymų organizatoriai susisieks su kiekvienu užsiregistravusiųjų ir paskirs laiką, kada galėsite pradėti mokytis virtualioje klasėje su lektoriumi arba mokytis savarankiškai www.prisijungusi.lt.

Demonstraciniame interneto banke galima susipažinti su sąskaitų apžvalga ir išrašais, pasimokyti, kaip atlikti mokėjimą arba pervedimą į savo sąskaitą. Mokomųjų funkcijų įvairovė dar bus plečiama. Išbandyti šį įrankį galite čia: https://www.prisijungusi.lt/bankas/

Apie projektą „Prisijungusi Lietuva“ (www.prisijungusi.lt)

Projektu siekiama skatinti Lietuvos gyventojus įgyti reikalingų įgūdžių efektyviai, įvairiapusiškai, saugiai ir atsakingai naudotis internetu, į šias veiklas aktyviai įtraukiant vietos bendruomenes.

Projektą įgyvendina Informacinės visuomenės plėtros komitetas kartu su partneriais: asociacija „Langas į ateitį“, Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba, Lietuvos nacionaline Martyno Mažvydo biblioteka, Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija.

Projektas finansuojamas Europos regioninės plėtros fondo ir Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos