„Išvada tokia – mūsų pilotai tikrai drąsūs žmonės ir mėgsta riziką. Skristi per jūrą vienmotoriu lėktuvu yra drąsu“, – trečiadienį po posėdžio žurnalistams sakė Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto (NSGK), turinčio laikinosios komisijos statusą, pirmininkas Artūras Paulauskas.
Išvada tkokia – mūsų pilotai tikrai drąsūs žmonės ir mėgsta riziką. Skristi per jūrą vienmotoriu lėktuvu yra drąsu.
Jis pristatė dar tik preliminarias komisijos išvadas, gautines planuojama sudėlioti antradienį.
Komisija nagrinėjo kiekvieną An-2 paieškos operacijos minutę, kvietėsi daugybę specialistų.
„Mes nesprendėme klausimo, kas čia kaltas ir ką čia bausti. Mums svarbiau buvo atsakyti, kaip veikia sistema“, – paklaustas apie krašto apsaugos ministro Juozo Oleko atsakomybę už vykdytą An-2 paieškos operaciją, sakė komiteto pirmininkas.
Dėl šios operacijos opozicija jau rengia ministrui interpeliaciją. Ketvirtadienį jis Seime atsakys į interpeliacijos klausimus, o antradienį turėtų būti surengtas balsavimas. Ministras jokios savo kaltės nemato.
Bendrauti su visuomene galėjo ir geriau
Daugiausiai priekaištų Seimo nariai turi dėl komunikacijos, ypač su pilotų artimaisiais.
„Politikai turėtų sukurti tokią sistemą, kad viskas veiktų kaip laikrodis, politikams nereikėtų kištis. O komunikaciją buvo galima pakelti į aukštesnį lygį“, – pabrėžė A.Paulauskas.
Reikėjo tai paaiškinti, pasakyti, kodėl yra nutraukiama gelbėjimo operacija, bet palaikų ir lėktuvo paieška tebevykdoma.
Jis įsitikinęs, kad pirmą kartą nutraukus An-2 paiešką, pasielgta teisingai, nes buvo akivaizdu, jog pilotų išgelbėti nebepavyks, tačiau nesugebėta to normaliai paaiškinti visuomenei ir pilotų artimiesiems.
„Reikėjo tai paaiškinti, pasakyti, kodėl yra nutraukiama gelbėjimo operacija, bet palaikų ir lėktuvo paieška tebevykdoma. Atskirti tuos du dalykus reikėjo suprantamiau. Nes dabar kilo nesusipratimas“, – kalbėjo komiteto pirmininkas.
Komentuodamas krašto apsaugos ministro J.Oleko sprendimą atnaujinti gelbėjimo operaciją, A.Paulauskas sakė, kad jis pasielgė žmogiškai, nors tuo metu buvo aišku, kad pilotų gyvų nebėra.
Siūlys dingusių lėktuvų pradėti ieškoti anksčiau
„Žinant Lietuvos pajėgumus įvykus nelaimei suteikti pagalbą, reikia kai ką pakoreguoti“, – sakė A.Paulauskas. Jo teigimu, Seimo nariai linksta prie siūlymo trumpinti operacijos pradėjimo laiką – pagal dabar galiojančią tvarką, pilotams neatsiliepus, orlaivio paieška pradedama po pusvalandžio.
Seimo nariams kilo abejonių, ar galėjo net ir menkų pažeidimų turėjusiam lėktuvui būti duotas laikinas leidimas skristi virš jūros.
Anot A.Paulausko, Jūrų gelbėjimo centras nemato oro erdvės ir negali greitai suteikti pagalbos, o Aeronautikos gelbėjimo koordinacinis centras nemato jūroje esančių objektų. Šios institucijos turėtų labiau koordinuoti savo veiksmus.
Seimo nariams kilo abejonių, ar galėjo net ir menkų pažeidimų turėjusiam lėktuvui būti duotas laikinas leidimas skristi virš jūros.
A.Paulauskas taip pat atskleidė sulaukiantis pilotų skambučių ir prašymų negriežtinti tvarkos, susijusios su nekontroliuojama oro erdve. „Tačiau paskui valstybei brangiai kainuoja ieškoti lėktuvų. Aš jiems siūliau sukurti fondą ir prisidėti prie paieškų“, – sakė jis.