Pastaruoju metu buvo kalbama, kad į Lietuvą priešiškai nusiteikusios pajėgos galėjo atplaukti Kuršių neriją skalaujančia Baltijos jūra ir išsilaipinti Juodkrantėje.
Apie tokią rusų diversantų operaciją užsiminė Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto (NSGK) pirmininkas Artūras Paulauskas.
Lietuvos teritorijoje taip pat buvo pastebėtos rusų oro pajėgos. Prieš porą savaičių šalia Vištyčio miestelio patruliuojančių pasieniečių akiratyje atsidūrė trys kariniai sraigtasparniai, kurių neužfiksavo radarai.
O kas, jeigu specialiai paruošti diversantai kartu su niekuo nenutuokiančiais civiliais į mūsų šalį atvyktų tranzitiniu traukiniu? Pasieniečių teigimu, toks scenarijus yra pats realiausias. „Tai yra reali grėsmė“, – sakė Valstybės sienos apsaugos tarnybos majoras Rolandas Pranskus.
Derėjosi 3 valandas
„Prieš 3 metus į Lietuvą atvyko 130 Rusijos kariškių, o 32 iš jų buvo be leidimo, todėl buvo imtasi priemonių jų nepraleisti“, – prisiminė Kenos užkardos vado pavaduotojas majoras R.Pranskus.
Tąkart po 3 valandas trukusių derybų pareigūnams pavyko situaciją užbaigti taikiai ir įtikinti pažeidėjus savanoriškai išlipti iš traukinio.
VSAT pareigūnai neslepia, kad tokia situacija gali pasikartoti, todėl ketvirtadienį Kenos užkardoje surengė bendras jėgos struktūrų pratybas, kurių metu buvo tvarkomasi su neramumus keliančiais diversantais iš Rusijos.
Provokacija prasidėjo
Ketvirtadienį apie 8 val. traukinys Maskva-Kaliningradas pasiekė Kenos patikros punktą. Jame kilo neramumai, kai rusakalbiai keleiviai atsisako pateikti dokumentus.
Lietuvos žvalgybos duomenimis, šiuo traukiniu vyksta karinė komanda, kurios dalis yra ieškoma Lietuvos teisėsaugos. Pasieniečiams tai ženklas: provokacija prasidėjo.
Specialiųjų tarnybų atstovai nedelsiant pradėjo derybas su diversantų vyresniuoju, tačiau tuo pasinaudojusiems 6 rusakalbiams keleiviams pavyko pranykti tarp perone stovinčių traukinių vagonų.
Kol VSAT pajėgų sraigtasparnis koordinuoja pabėgėlių paiešką, sumaištį keliantys traukinio keleiviai yra izoliuojami vagone. Pastarasis atkabinamas nuo sąstato ir prasideda įtemptos valandos laukimo.
Ruošiasi šturmui
„Kalbėkite su mūsų konsulu!“, – daužydamas kupė langą šaukia rusakalbis vyras.
Agresyviai nusiteikę traukinio keleiviai atsisako išsilaipinti ir reikalauja leisti jiems tęsti kelionę toliau. Pasieniečiai savo ruožtu nesiruošia daryti nuolaidų diversantams ir neradę kompromiso nusprendžia ruoštis šturmui.
Kol Viešojo saugumo tarnybos pajėgos ir policijos mobilioji kuopa vyko į Kenos užkardą, diversantų vagonas nutempiamas į atokesnę vietą.
Vagone įkalinti rusakalbiai vyrai supranta, kad pareigūnų kantrybė baigėsi, todėl pradeda ruoštis susirėmimui. Kai kurie iš jų pradeda ginkluotis ir išsitraukia peilius, kiti bando slėptis, o likusieji neramiai laukė neišvengiamos akistatos su riaušes malšinti pasirengusiais pareigūnais.
Užėmė pastatą
Vos nutempus vagoną su užsibarikadavusiais rusakalbiais keleiviais atokiau nuo Kenos užkardos, prasideda šturmas.
VST pareigūnai vieną po kito išlaipino nepaklusnius keleivius, tačiau suguldyti ant žemės diversantai sukėlė sumaištį ir kai kurie jų sugebėjo pabėgti. Išsprūdę pareigūnams iš rankų, pažeidėjai sugebėjo užimti šalia esantį pastatą, tačiau tai nesukėlė problemų pareigūnams, kurie nedvejodami šturmavo pastatą ir sulaikė ištrūkusius diversantus.
„Atvyko Rusijos Federacijos karinis tranzitas, keleivių tarpe buvo paieškomi kariškiai Lietuvoje. Tikslas buvo juos išlaipinti ir neleisti vykti tranzitu per Lietuvos teritoriją, todėl, ką buvom suplanavę, mums pavyko įgyvendinti“, – po pratybų sakė VSAT majoras R.Pranskus.
Akylai sekami traukiniai
VSAT pajėgos tranzitinių traukinių nepaleidžia iš akiračio, net juos patikrinus Kenos ar Kybartų užkardoje. Pasieniečiai juos seka specialia technika ir stebi iš oro.
Apie 10 proc. visų traukinių, atvykstančių iš Baltarusijos ir keliaujančių į Kaliningrado sritį, lydi VSAT sraigtasparnis.
Tačiau nė vienas traukinys neišvengia pasieniečių užmontuojamos itin galingos GPS įrangos, kuria realiu laiku yra sekamas traukinio maršrutas ir greitis.
„Budėtojas stebi ir mato, jei tik traukinio greitis kritiškai mažas ar net sustoja, jo patikrinti važiuoja policijos pareigūnai“, – sakė VSAT atstovas Rokas Pukinskas.
R.Pukinsko teigimu, dažniausiai taip atsitinka dėl techninių kliūčių. Pavyzdžiui, sugedus geležinkelio šviesoforui. Tačiau net tokiais atvejais pareigūnai važiuoja pasieniečių nurodytomis koordinatėmis.
Nematomas mechanizmas
Vis dėlto pagrindinė kontrolė vyksta dar iki įlipant į traukinį.
Tranzitiniu traukiniu norintis keliauti asmuo bilietą gali įsigyti ne vėliau kaip likus 24 valandoms iki kelionės.
Tokiu būdu yra užtikrinama, kad informacija apie būsimus traukinio Maskva-Kaliningradas keleivius laiku pasiektų atsakingas institucijas Lietuvoje.
Tačiau pareigūnai aklai nepasitiki Rusijos institucijomis, todėl kiekviename tranzitiniame traukinyje važiuoja ir Užsienio reikalų ministerijos konsulinis pareigūnas.
Jis patikrina, ar keleivis turi visus reikiamus dokumentus, ir išduoda laikiną leidimą keliauti tranzitiniu traukiniu.
Taip Lietuvos pareigūnai stengiasi palikti kaip įmanoma mažiau landų diversantams prasiskverbti į mūsų šalį.