Griežtesnė Rusijos ir Baltarusijos krovinių neįleidimo tvarka, 15min žiniomis, realiai pradėta taikyti naktį iš penktadienio į šeštadienį, t. y. balandžio 9 d. apie 2 val.
Sugriežtinimai susiję su vadinamuoju 5-uoju sankcijų paketu, kurį Europos Sąjunga taiko minėtoms priešiškoms valstybėms.
„Taikomi krovinių judėjimo draudimai, dalis transporto yra apgręžiama“, – sekmadienį 15min patvirtino Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) atstovas Rokas Pukinskas.
Anot pasieniečių atstovo, krovinius vertina ir sprendimą dėl apgręžimo arba leidimo tęsti kelionę kiekvienu atveju priima Lietuvos muitinės pareigūnai.
„Sprendimą priima muitininkai, patikrinę krovinio dokumentus, juose matydami tiek siuntėją, tiek galutinį gavėją“, – teigė R.Pukinskas.
VSAT atstovas sakė, kad konkrečios patikimos informacijos apie eiles Baltarusijos pusėje mūsų šalies tarnybos neturi.
Jo žodžiais tariant, jei grūstys ties pasieniu ir yra susidariusios – tai ne dėl šio sprendimo. „Eilės jau buvo“, – pabrėžė R.Pukinskas, priminęs anksčiau muitininkų skelbtą informaciją apie susidariusias aplinkybes.
Situaciją komplikuoja tai, kad šiuo metu yra uždarytas arčiausiai Lietuvos esantis Lenkijos-Baltarusijos pasienio postas Kuznica-Bruzgi, o toliau esančiuose postuose vyksta eismo blokadų lydimos pilietinės akcijos.
Tuo metu Lenkijos-Ukrainos pasienį vairuotojai aplenkia dėl šioje šalyje vykstančio karo.
Savo ruožtu Baltarusijos valstybinė naujienų agentūra BelTA šį savaitgalį oficialiai paskelbė, kad daugiau nei 2,4 tūkst. sunkvežimių laukė, kol galės išvažiuoti iš Baltarusijos. Tai matyti iš informacijos, pateiktos Valstybinio pasienio komiteto interneto svetainėje.
Anot pranešimo, daugiau nei 20 sunkvežimių laukė įvažiuoti į Lietuvą priešais „Vidzy“ kontrolės punktą, 320 – „Kotlovka“, daugiau nei 340 – „Kamenny Loh“, daugiau nei 450 – „Beniakoni“, daugiau nei 330 sunkvežimių – „Pryvalka“.
Baltarusijos ir Latvijos pasienyje priešais kontrolės punktą „Grigorovščina“ susigrūdę daugiau kaip 410 sunkvežimių, o daugiau kaip 200 sunkvežimių – Urbana.
Iki sekmadienio ryto Valstybinės pajamų tarnybos (VPT) Muitinės valdybos darbuotojai neleido į Latviją įvažiuoti 152 sunkvežimiams su Rusijos ir Baltarusijos valstybiniais numeriais, agentūrai LETA pranešė VPT atstovas Andrejus Vaivaras.
A.Vaivaras taip pat pridūrė, kad vairuotojai, kuriems šeštadienį buvo uždrausta įvažiuoti į Latviją, atrodė nustebę ir sakė nebuvę informuoti apie ES draudimą. Kita vertus, remiantis neoficialiomis VPT turimomis žiniomis, sekmadienį ši informacija jau pasklido ir dauguma vairuotojų nė nebandė kirsti sienos.
Lenkijos kryptimi prie kontrolės punkto „Berestovica“ stovi daugiau kaip 290 sunkvežimių, o prie „Kozlovici“ – daugiau kaip 100 sunkvežimių.
Atsakas Rusijos invazijai į Ukrainą
Reaguojant į Rusijos invaziją į Ukrainą, nuo šeštadienio Rusijos ir Baltarusijos vežėjams draudžiama kirsti Europos Sąjungos (ES) sieną, primena diena.lv.
ES sankcijos taip pat numato tam tikrus išimtinius atvejus, kai sunkvežimiai gali kirsti ES sieną, tačiau informacija apie tokius atvejus dar nėra surinkta.
Vežti krovinius ES teritorijoje, įskaitant tranzitą, draudžiama bet kuriai Rusijoje ir Baltarusijoje registruotai krovinių vežimo kelių transportu įmonei. Be to, sankcijomis nustatomi importo apribojimai tam tikroms iš Rusijos eksportuojamoms ar jos kilmės prekėms, įskaitant anglis ir kitą kietąjį iškastinį kurą.
Kai kurios išimtys bus taikomos būtiniausioms prekėms, pavyzdžiui, žemės ūkio ir maisto produktams, humanitarinei pagalbai ir pašto paslaugoms.
Šis apribojimas buvo priimtas penktajame sankcijų pakete, priimtame reaguojant į Rusijos invaziją į Ukrainą.
Lietuva ir Latvija kartu su kaimyninėmis šalimis yra viena iš šio sankcijų paketo priėmimo iniciatorių.
Lietuvos sieną su Baltarusija ir Rusija pernai kirto mažiausiai 824 tūkst. vilkikų, daugumą jų sudarė konkrečiai Rusijoje registruotos transporto priemonės.
Už Europos Sąjungos nustatytas sankcijas Rusijai ir Baltarusijai mūsų šalyje yra atsakinga Užsienio reikalų ministerija.
URM pavedimu, Muitinės departamentas yra atsakingas už šių sankcijų realų taikymą.
Vežamas prekes, krovinius kontroliuojantys muitininkai pasienyje dirba drauge su Valstybės sienos apsaugos tarnyba, kurios pareigūnų misija yra transporto priemonių ir jų vairuotojų (bei keleivių) patikra.
Susisiekimo ministerijos duomenimis, per 2021 m. Lietuvos sieną su Baltarusija ir Rusija kirto mažiausiai 824 tūkst. vilkikų, iš jų 52 proc. sudarė konkrečiai Rusijoje, 22 proc. – Baltarusijoje registruotos transporto priemonės.