Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2014 09 01

Po kibirą vandens – ir šoumenui, ir politikui

Visą pasaulį, taip pat ir Lietuvą, vos per porą savaičių užvaldė „Ledinio vandens kibiro iššūkio“ akcija: kas tik netingi pilasi ant galvos po kibirą šalto vandens ir meta iššūkį dar trims žmonėms (pageidautina – kuo įžymesniems, garsesniems) tą patį padaryti. O svarbiausia – visą tą vaizdelį būtinai filmuoja ir videofilmuką talpina internete. Iš pradžių, kol filmukų buvo vienas kitas, daugelis tai vertino ramiai: ir ko tik už Atlanto neprisigalvojama. O kai apsipylimo mada pasiekė Lietuvą ir Šiaulius, vertinimai pasidarė kontroversiški: nuo „oi, kaip šaunu – ir aš noriu“ iki „išprotėjo žmonės – kam to reikia“...
Keturračių fanų ledinis iššūkis
Keturračių fanų ledinis iššūkis / Alvydo Januševičiaus nuotr.

Tikslas – kilnus

Pasirodo, akcija „Ledinio vandens kibiro iššūkis“ yra labdaros organizacijos projektas, renkantis pinigus šoninės amiotrofinės sklerozės (ALS), kitaip – Lou Gehrigo ligos, gydymui.

Akciją pradėjo Masačusetso valstijos gyventojas, norėdamas supažindinti visus su šia liga, kuria pats serga nuo 2012 metų.

Ligos priežastys, kaip ir daugelio neurologinių susirgimų, yra miglotos. Tai yra specifinė liga ir ja sergama palyginti retai. Susirgusiajam vystosi tam tikrų nervų degeneracija ir dėl to nyksta raumenys. Todėl sutrinka galūnių, kvėpavimo veikla, prasideda sunkios komplikacijos.

Liga sunki ir nepagydoma: ja sergantys žmonės išgyvena iki trejų metų, retai – iki penkerių.

Akcijos esmė: gavus mestą iššūkį iš lediniu vandeniu apsipylusio asmens, reikia per 24 valandas padaryti tą patį ir mesti iššūkį kitiems trims žmonėms. O jei neapsiliejama lediniu vandeniu, reikia paaukoti pinigų ALS tyrimams.

Todėl paklausėme kelių šiauliečių, kas juos paskatino dalyvauti „Ledinio vandens kibiro iššūkio“ akcijoje.

Meras nenorėjo „užgesinti“ akcijos

Štai akcijoje dalyvavęs – lediniu vandeniu apsiliejęs – Šiaulių miesto meras Justinas Sartauskas dėl savo poelgio nesigaili.

„Nenorėjau „užgesinti“ akcijos, todėl priėmiau verslininko Vidmanto Šimkaus mestą iššūkį ir paaukojau simbolinę sumą šoninės amiotrofinės ligos gydymui. Nesu ekstremalių pojūčių mėgėjas, tačiau ši akcija man pasirodė žaisminga. Manau, idėja organizuoti labdaras kitaip, nei įprasta, yra gera. Tokios akcijos leidžia visuomenei paįvairėti ir atsikratyti rutinos. Visi įpratę pinigus tiesiog paaukoti, o dabar jie turi galimybę tai padaryti šmaikščiai“, – sakė J. Sartauskas.

Kas – dėl smagumo, kas – dėl paramos

„Ledinio vandens kibiro“ iššūkį priėmęs renginių vedėjas Audrius Cinkutis akciją vertina dvejopai: „Nežinau, čia tragedija ar komedija. Aš sutikau dalyvauti tik todėl, kad prisidėčiau prie akcijos ir paaukočiau. Tačiau ne visi mąsto taip pat. Manau, daugelis joje dalyvavo tik dėl smagumo, o ne dėl noro paaukoti. Tokia akcija šiek tiek liūdina, nes iš rimtos problemos daroma pramoga. Tačiau svarbiausia, kad tokiu būdu surinktos lėšos bus panaudotos nesavanaudiškam tikslui.“

Dainininkė Diana Pušnova lediniu vandeniu apsipylė, nes tokiu būdu siekė paskatinti kitus aukoti: „Priėmiau mestą iššūkį, nes man svarbu paremti tuos, kurie iš tiesų serga. Tai graži akcija, į kurią nereikėtų žiūrėti atsainiai. Galbūt kai kuriems tai buvo tik smagi atrakcija, tačiau tikrai ne visiems. Manau, žmonės, suprantantys tikrąją šio vyksmo prasmę, apsilieję šaltu vandeniu vis tiek aukos ir nelaikys to tik pramoga.“

Dalyvavimas – „dėl draugystės“

Šiaulietė Indrė Grigaliūnaitė apie „Ledinio vandens kibiro“ akciją sužinojo internete.

„Pirmiausia pamačiau internete daug video su pasaulio garsenybėmis, kurios apsipylė šaltu vandeniu. Po to pasirodė keli lietuviški straipsniai šia tema, juos perskaičiau ir taip sužinojau, kas čia vyksta. Sutikau dalyvauti todėl, kad sulaukiau draugės iššūkio. Jei nebūčiau sulaukusi – nebūčiau ir sudalyvavusi. Taip pat paaukojau pinigų, nes kitaip nemačiau tikslo vien tik apsipilti šaltu vandeniu. Vis dėlto manau, kad tokios akcijos tikrai reikalingos, nes tai atkreipia daugelio žmonių dėmesį ir greitai paplinta visame pasaulyje. O ir padėti kitiems visada gera", – atviravo I. Grigaliūnaitė.

Specialistai didelio pavojaus neįžvelgia

Sveikatos priežiūros specialistai teigia, kad tokios akcijos savaime žalos nedaro.

„Manau, kad geriems darbams daryti taisyklių nėra. O jei priima pasiūlymą „Šalto vandens kibiro iššūkio“ akcijai, tai irgi asmeninė žmogaus pozicija. Kuo daugiau bus geradarių, tuo didesnis ratas sergančiųjų turės vilties pasveikti. Labdaringos, geranoriškos pasiturinčių asmenų akcijos visada svarbios, tik kad jos netaptų šou ir neįžeistų sergančiųjų“, – mano psichiatras-psichoterapeutas Vytautas Bartkevičius.

O šeimos gydytoja Regina Januškienė perspėja: „Momentinis apsiliejimas šaltu vandeniu sveikatai nekenkia, jei taip elgiamasi nuolat. Kitu atveju rizikuojama peršalti ar rimčiau susirgti. Nuolat save grūdinantys rečiau serga, geriau jaučiasi ir yra darbingesni. Grūdintis galima ir vaikams. Pavyzdžiui, aš savo vaikus šaltu vandeniu pradėjau lieti, jiems sulaukus ikimokyklinio amžiaus. Kada tiksliai mažiesiems galima pradėti grūdintis, negaliu tiksliai pasakyti. Tai turėtų nuspręsti patys tėvai. Tik labai svarbu tai atlikti reguliariai, negalima šiaip sau sugalvojus apsilieti lediniu vandeniu.“

Tarp pramogos ir labdaros

Tad vieni „Ledinio vandens kibiro iššūkį“ priima su džiaugsmu ir laiko tai smagia pramoga, kiti piktinasi, kad taip užmirštama pagrindinė projekto esmė – labdara.

O treti pastebi, kad ši akcija pastaruoju metu tapo būdu didinti savo paties, bet ne sunkios motorinio neurono ligos žinomumą.

Todėl, nepaisant milžiniško dėmesio, iš viso paaukota tik apie 15 milijonų JAV dolerių.

Lietuvos piliečių paaukoti pinigai keliauja į bendrą Santariškių klinikų sąskaitą, tačiau vėliau bus pasirūpinta, kad šios lėšos būtų panaudotos ALS sergančiųjų gerovei gerinti. Mūsų šalyje nepagydoma šonine amiotrofinės skleroze serga apie 40-50 žmonių.

Yra duomenų, kad lietuviai paaukojo apie šešis tūkstančius litų – vienos aukos dydis siekia nuo 10 iki 500 litų.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?