Nedidelė Lubinų gatvelė Avižieniuose, šalia Vilniaus, dieną, kai neseniai lijo ar snigo, atrodo išties labai nepatraukliai. Nuolat važinėjantys sunkvežimiai ją taip išmalė, kad visur duobės, kurias įveikti savo mašinomis tenka ir vietos gyventojams. Kai sausa, irgi nėra geriau – tada kyla dulkių stulpai.
Kaip 15min pasakojo šios gatvės gyventojų atstovas, netoliese esanti komercinė teritorija, priklausanti bendrovei „Stiebas“, kurioje vykdoma įvairi veikla, jiems gerokai apsunkina kasdienį gyvenimą.
Žmonės sako turėję įtarimų dėl savavališkų statybų apie 5 ha teritorijoje, tačiau Valstybinė teritorijų planavimo ir statybų inspekcija jiems to nepatvirtino, iškirstas ir miškas. Vis dėlto labiausiai žmonėms nepatenkinti išvažinėta gatve.
Kreipėsi į savivaldybę
Jiems kasdien tenka važiuoti ar eiti Lubinų gatve, kuri gerokai kenčia dėl nuolatinio sunkiasvorių automobilių judėjimo.
„Į aikštelę neasfaltuota Lubinų g., kuri eina po pat gyvenamųjų namų langais (apie 20-30 metrų), per dieną pravažiuoja apie 100 sunkiasvorių vilkikų ir statybinių mašinų. Nors faktinis patekimas į aikštelę egzistuoja iš Ukmergės plento, aikštelės savininkai tyčia organizuoja eismą čia, pažeisdami gyventojų interesus.
Žmonės kenčia nuo nuolatinės vibracijos, dulkių. Savivaldybės tarnautojai skėsčioja rankomis, sunkiai sekasi išsireikalauti draudžiamųjų ženklų“, – apie situaciją pasakojo Lubinų g. gyventojai.
Savivaldybės tarnautojai skėsčioja rankomis, sunkiai sekasi išsireikalauti draudžiamųjų ženklų, – pasakojo Lubinų g. gyventojai.
Vilniaus rajono savivaldybės administracijai jie yra surašę raštą dėl situacijos, prašydami „apginti gyventojų interesus ir imtis veiksmų, organizuojant saugų automobilių transporto eismą Avižienių seniūnijos Lubinų ir Parko gatvėmis“.
Gyventojų teigimu, sklypuose jų gatvėje (anot gyventojų, tų sklypų yra daugiau nei trys) vykdoma įvairi komercinė veikla: įrengtos automobilių stovėjimo aikštelės, dalis kurių nuomojama sunkiasvoriams automobiliams, teritorijoje sandėliuojamos statybinės medžiagos, UAB „Stiebas“ čia suveža ir laiko iškastą gruntą, kasybos darbams naudojama technika irgi esą laikoma čia (tralai, ekskavatoriai, kranai, savivarčiai ir k.t.), o kiekvieną dieną išvažiuoja ir grįžta iš objektų.
Siūlo įvažiavimą iš autostrados
„Šiuo metu prie minėtos automobilių parkavimo teritorijos privažiavimo eismas organizuojamas dviem kryptimis: lengvųjų automobilių eismas organizuojamas iš Ukmergės g. pusės, taip tiesiai patenkant į A2 kelią; sunkiasvorių automobilių eismas išimtinai organizuojamas iš Lubinų g. Avižienių sen. ties gyvenamojo namo Lubinų g. 13, Tarandės k. Avižienių sen. riba.
Sunkiasvorio transporto eismo organizavimas iš Lubinų g. nukreipia didelį srautą sunkiasvorių mašinų per esamą ir sparčiai besivystantį gyvenamąjį kvartalą Lubinų ir Parko gatvėmis, keldamas pavojų ir didelius nepatogumus šalia gyvenantiems gyventojams“, – teigiama gyventojų kreipimesi Vilniaus rajono savivaldybei.
Anot gyventojų, nei Lubinų g., nei Parko g. nėra pritaikytos sunkiasvorio transporto eismui: jos nėra asfaltuotos, yra siauros, prasilenkiant su sunkiasvoriu transportu kyla pavojus nuslysti nuo kelio sankasos arba įstrigti šalikelės purvyne, kuris susidaro dėl tos pačios veiklos sąlygojamo prasto lietaus vandens nutekėjimo.
Toks kelio greideriavimas trumpam pagerina kelio paviršiaus kokybę keliu važiuojančiam transportui, tačiau iš esmės gadina esamą infrastruktūrą.
Kartais palygina
Čia gyvenantys žmonės pripažįsta, kad UAB „Stiebas“ greideriavimo mašinos kartais pravažiuoja ir stengiasi palyginti kelią, bet esą tai daroma labiau ne dėl gyventojų, o dėl klientų su sunkiasvorėmis mašinomis:
„Toks kelio greideriavimas trumpam pagerina kelio paviršiaus kokybę keliu važiuojančiam transportui, tačiau iš esmės gadina esamą ir ne UAB „Stiebas“ lėšomis sukurtą infrastruktūrą. Lyginant kelio paviršiaus sluoksnis yra nustumiamas į šonus, taip užkemšami drenavimo nuolydžiai, ir dirbtinai platinama žemės sankasa, ją tuo pačiu žeminant.
Parko g. kelias savavališkai greideriu yra išplatintas iki pakelės medžių, taip pat sustumiant viršutinį kelio sluoksnį į žemės sąvartą, trukdančią nubėgti vandeniui ir kelkraščiu eiti žmonėms. Drėgnesniu metu ant kelio susiformuoja ištisi purvynai.“
Pėstieji eidami šiomis gatvėmis saugiai nesijaučia, tačiau gyvenamasis kvartalas neturi kito privažiavimo ar priėjimo. Nei Lubinų, nei Parko gatvėse nėra įrengta šaligatvių, nesuformuoti ir kelkraščiai, kuriais būtų galima pasiekti Avižienių centrą, darželius, mokyklą, parduotuves, autobusų stotelę ir pan.
Skundžiasi žmonės ir dėl juntamos vibracijos bei triukšmo, dulkių sausu periodu, išmetamųjų dujų tarša.
Siūlo eismą ribojančius ženklus
Lubinų g. gyventojai prašo Vilniaus rajono savivaldybės, Vadovaujantis vietos savivaldos įstatyme nustatytais vietos savivaldos principais, derinant bendruomenių ir atskirų savivaldybės gyventojų, įmonių interesus, bendradarbiaujant rasti būdą sunkiasvorio transporto eismo ribojimui Lubinų ir Parko gatvėmis.
„Teisės aktai savivaldybės vykdomajai institucijai suteikia net tik teisę, bet ir pareigą užtikrinti, kad kelias būtų tinkamas transporto priemonių ir pėsčiųjų eismui, kartu ir pareigą imtis pakankamų veiksmų ir tobulinti eismo organizavimą tam, kad būtų užtikrintas saugus eismas savivaldybės vietinės reikšmės keliuose ir gatvėse“, – savivaldybei rašė gyventojai.
Prašoma savivaldybės įrengti Lubinų ir Parko gatvėse ženklus 304 – „Krovininių automobilių eismas draudžiamas“ ir 314 – „Ribota masė 20 tonų zona“.
Jų siūlymai paprasti – kadangi visa teritorija esą naudojama kaip vientisa, tiek individualūs automobiliai (kurie taip daro ir dabar), tiek sunkvežimiai turėtų privažiuoti iš Ukmergės plento pusės, todėl prašoma savivaldybės įrengti Lubinų ir Parko gatvėse ženklus 304 – „Krovininių automobilių eismas draudžiamas“ ir 314 – „Ribota masė 20 tonų zona“.
„Tokia ženklų kombinacija visiškai užtikrintų sunkiasvorio (vilkikų) transporto eismo ribojimą ir natūraliai priverstų eismo srautus nukreipti tam skirtomis gatvėmis“, – teigiama rašte.
Ženklus įrengė, bet ne tokius
Vilniaus rajono savivaldybė tvirtina, kad iš savivaldybės specialistų, Avižienių seniūno ir policijos atstovų sudarytoje Kelio ženklų, greitį mažinančių priemonių ir užtvarų įrengimo darbo grupėje ne kartą yra nagrinėjusi sunkiasvorių automobilių eismo apribojimą Parko ir Lubinų gatvėse Avižienių sen.
„Lubinų g. pabaigoje yra žemės sklypai, kurie priklauso UAB „Stiebas“. 2013 m. buvo parengti bei patvirtinti detalieji šių žemės sklypų planai, kuriais nustatytas žemės sklypų naudojimo būdas – komercinės paskirties objektų teritorijos. Privažiavimai iki žemės sklypų, esančių Lubinų g., yra numatyti Lubinų g. ir Parko g.
Pažymime, kad Detaliuoju planu suplanuotus sprendinius galima keisti tik atliekant detaliojo plano korektūrą arba keitimą pagal Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatyme numatytą tvarką. Savivaldybė negali inicijuoti privačių žemės sklypų Detaliųjų planų koregavimo arba keitimo ar kitaip įpareigoti Detaliojo plano užsakovus atlikti šių teritorijų planavimo sprendinių keitimą, kad įvažiavimas į nagrinėjamas teritorijas būtų numatytas kitais keliais, gatvėmis ar servitutiniais privažiavimais“, – teigiama savivaldybės komentare.
Pagal bendrąjį Vilniaus rajono planą teritorija tarp Ukmergės plento ir Lubinų gatvės nustatyta kaip komercinės paskirties su intensyvesniais transporto srautais.
„Savivaldybė, atsižvelgdama į gyventojų prašymus, 2019 m. sausį raštu kreipėsi į UAB „Stiebas“, siekdama išsiaiškinti, ar apribojus sunkiasvorio transporto eismą Lubinų g. iki įmonės valdomų žemės sklypų būtų galimybė patekti kitais alternatyviais maršrutais.
2019 m. balandį gautas atsakymas, kad iki įmonės valdomų žemės sklypų, kurių naudojimo būdas – komercinės paskirties objektų teritorijos, nėra kito patekimo, tik per Lubinų g. ir Parko g. UAB „Stiebas“ taip pat nurodė, kad savo lėšomis suformavo Lubinų g. ir Parko g. kelkraščių griovius, įrengė gatvių dangą bei nuolatos prižiūri šių gatvių techninę būklę“, – teigė Vilniaus rajono savivaldybė.
Prie Lubinų g. šiuo metu vyksta bei, tikėtina, dar vyks ir ateityje namų statybos, todėl, apribojus krovininio transporto eismą, galimai bus pažeisti trečiųjų asmenų interesai.
Tad Kelio ženklų, greitį mažinančių priemonių ir užtvarų įrengimo darbo grupė, atsižvelgdama į visas aplinkybes bei teisės aktų nuostatas, nepritarė sunkiasvorio transporto eismo ribojimui, kadangi „tokiu būdu būtų pažeisti galiojančių teritorijų planavimo dokumentų sprendiniai bei ribojama numatyta komercinė veikla“.
„Be to, prie Lubinų g. šiuo metu vyksta bei, tikėtina, dar ir vyks ateityje namų statybos, todėl, apribojus krovininio transporto eismą, galimai bus pažeisti trečiųjų asmenų interesai. Tačiau, reaguojant į gyventojų prašymus, 2019 m. gruodžio 2 d. Lubinų g. buvo įrengtas kelio ženklas Nr. 304 „Krovininių automobilių eismas draudžiamas“ su papildoma lentele Nr. 824 „Savaitės dienos“, – tvirtino Vilniaus rajono savivaldybė.
Be to, savivaldybė priminė, kad jai tenka derinti skirtingus interesus, sudaryti sąlygas ir gyventojams, ir investuotojams, pritraukdami juos į rajoną.
„Stiebo“ direktorė: mes siūlėme asfaltą
Verslininkai situaciją pasakoja kiek kitaip. Bendrovės direktorės Nijolės Miškinienės teigimu, galima suprasti gyventojų norą gyventi ramiai, tačiau „Stiebo“ teritorija yra komercinės paskirties, tad normalus noras čia vystyti verslą ir turėti iš to naudos.
„Mes siūlėme susimesti pinigų ir asfaltuoti kelią, kadangi savo aikšteles asfaltuojamės patys, o tai bendro naudojimo keliai. Tada jie pradėjo piestu stoti, kad jie neprisidės, nes čia mes turėtume išasfaltuoti, o visi važinės“, – sakė N.Miškinienė.
Mes siūlėme susimesti pinigų ir asfaltuoti kelią. Tada jie pradėjo piestu stoti, kad jie neprisidės, – sakė N.Miškinienė.
Direktorės teigimu, jie rengė susitikimą su gyventojais, kalbėjosi, tačiau iš jų esą vienintelė aiški žinutė buvusi tik viena – kad asfaltą kloti savo lėšomis turėtų bendrovė.
„Bet bijau, kad ir išasfaltavus, pretenzijų bus – kodėl važinėja mašinos ir pan. Suprantu ir žmogų, jeigu jis pasistatė ten namą, nori gyventi ramiai. Bet mes ten sklypą turime nuo maždaug 2000-ųjų“, – teigė N.Miškinienė.