Apie tai, dėl ko nerimsta Neveronių gyventojai, 15min jau rašė anksčiau. Ateityje gamtos apsuptyje esantį jų miestelį ketinama paversti geležinkelio stotimi. „Rail Baltica“ projekto planuose – 1 435 mm pločio vėžės kelynas, sudarytas iš 10–12 geležinkelio linijų, ir didžiulis lokomotyvų bei vagonų aptarnavimo centras (LVAC) su mechaninėmis dirbtuvėmis, krovinių perkrovimo tašku, plovykla ir administraciniais pastatais.
Neatsižvelgiama į tai, kad šalia gyvenama, netoli planuojamo LVAC – Neveronių gimnazija, vaikų darželis, stadionas, vandenvietės, į Raudonąją knygą įtrauktų gervių buveinės.
Anot neveroniečių, būtinas Poveikio aplinkai vertinimas (PAV) atliktas prieš keletą metų, tačiau jame kalbama tik apie dviejų bėgių geležinkelio kelią, o ne kelyną ir depą.
Gyventojai norėtų, kad planuojami geležinkelio infrastruktūros objektai būtų perkelti į Jonavos rajoną arba Sergeičikų miško pusę, kur beveik nėra gyvenančiųjų.
Siūlomos konkrečios alternatyvos: depo ir kelyno statybas galima būtų vykdyti ties 8-uoju „Rail Baltica“ vėžės kilometru, atstumą skaičiuojant nuo Palemono stoties, į šiaurę nuo Neveronių, ar miškingoje teritorijoje vakaruose.
Geležinkelininkai turi savo argumentų. Jų nuomone, pakeitus vietą, Viešasis logistikos centras taptų mažiau konkurencingas.
„Reaguodami į Neveronių gyventojų pageidavimą įvertinti triukšmo ir sveikatos poveikio pokytį, jeigu planuojamas „Rail Baltica“ 1 435 mm kelynas Neveronyse būtų perkeltas už LVAC ribų, atlikome triukšmo modeliavimą. Perkėlus kelyną triukšmas ne tik nemažėtų, bet ir galimai didėtų, kadangi traukiniai iki kelyno važiuotų didesniu greičiu bei intensyvumu, o tai didintų jų skleidžiamą triukšmą.
Perkėlus kelyną triukšmas ne tik nemažėtų, bet ir galimai didėtų, kadangi traukiniai iki kelyno važiuotų didesniu greičiu bei intensyvumu.
Esame tikri, kad šiuo metu parinkta kelyno vieta yra optimali siekiant užtikrinti, kad planuojama veikla, panaudojant triukšmą slopinančias priemones, neviršytų leistinų higienos normų“, – teigė susitikime su gyventojais dalyvavęs „Rail Baltica” specialiojo plano rengėjo „Aecom“ atstovas Mantas Kaušylas.
Anot jo, depe intensyvumas nebus toks didelis, kaip įsivaizduojama. Triukšmas bus generuojamas ne naujame kelyne ar depe, o pagrindiniuose geležinkelio keliuose.
„Neveronių gyventojai skundžiasi, kad girdi triukšmą, sklindantį nuo Palemono kelyno. Tačiau Palemone – rusiško pločio vėžės. Operacijos atliekamos su rusiškos vėžės riedmenimis, mechanizmai kitokie, todėl ir triukšmas didesnis. Ten yra ir vagonų skirstymo kalnelis. Neveronyse toks nenumatytas“, – ramino M.Kaušylas.
Jis dar kartą pabrėžė, kad lengviausia kelyną planuoti ten, kur jau egzistuoja bėgiai.
„Bus atsižvelgta į neveroniečių pasiūlymus. PAV papildysime“, – pažadėjo „Aecom“ atstovas.
Gimnazijos salėje nuvilnijo pasipiktinimo banga. Žmonės tikino, kd tokio PAV jie net neprašė paruošti. Apie kelyno ir depo nukėlimą 100 metrų į šiaurę net nebuvo kalbama.
„Suprantame, kad jums dega projektiniai pinigai. Kad reikia greičiau prasukti projektą. Tačiau lai tie europiniai eurai eina į mišką, ten kur gali driektis bėgiai, o ne pro mūsų namus. Meluojat su tais savo PAV. Abu jie kalba ne apie realią ar mūsų pageidaujamą situaciją. Juk viskas ne akmeny iškalta, galima dar pakeisti“, – tikino vienas neveronietis.
Pasisakantieji apeliavo į „Aecom“ sąžinę ir prašė rasti harmoniją tarp gamtos, verslo bei žmogaus.
„Valstybė turi tarnauti žmonėms, o ne pati sau. Mes nesame prieš investicijas. Esame prieš tokį projektą, kuris kenkia mūsų interesams. Kas norės pirkti čia namus? Kaip triukšmas ir tarša paveiks mūsų sveikatą? Kiek nuvertės mūsų turtas?“, – klausimus kėlė aktyvi neveronietė.
Kalbėti stojo ir susitikime dalyvavęs „Lietuvos geležinkelių“ atstovas Antanas Zenonas Kaminskas.
„Šaunu, kad jūs tokie aktyvūs šiandien. Pabrėšiu, šiandien. Kur buvot anksčiau? Projektas planuojamas jau keletą metų. Pavėlavot. Anksčiau būtume problemas išsprendę. Neprieštaravo ir rajono valdžia. Juk dėjo parašus, su viskuo sutiko. O dabar meluoja, kad nepritarė projektui.
Žinote, kokia yra didžiausia jūsų problema? Veikianti geležinkelio rusiška vėžė. Jos niekas nerekonstruos. O ji kenkia. Jau 2011–2013 m. per parą pravažiuodavo 36 traukiniai, traukiantys po 4–5 tūkst. tonų. Ir?“, – žodžių į vatą nevyniojo ir kaltinimus vietos valdžiai metė A.Z.Kaminskas.
Pasak jo, iš tikro buvo planuotas dar didesnis projektas, tačiau nuspręsta jį išskirstyti į dalis.
Jei derybos neįvyks ir į siūlymus nebus atsižvelgta, prasidės aktyvioji pasipriešinimo stadija – skundai teisėsaugos organams.
Tai dar labiau papiktino susirinkusius neveroniečius. Gintis nuo kaltinimų puolė ir Kauno rajono savivaldybės tarybos nariai, pavadinę A.Z.Kaminską tikru kolūkio pirmininku, nesiskaitančiu su žmonėmis. Užvirė aistros. Kuo daugiau buvo pasisakančiųjų, tuo labiau atrodė, kad visi kalba skirtingomis kalbomis. Kompromisas nebuvo rastas.
Galiausiai buvo nubalsuota dėl nutarimų, išrinkta iniciatyvinė neveroniečių aktyvistų grupė ir perduotas perspėjimas: jei derybos neįvyks ir į siūlymus nebus atsižvelgta, prasidės aktyvioji pasipriešinimo stadija. O tai reiškia skundus teisėsaugos institucijoms ir viešo intereso gynimą teismuose.