Anksčiau Vyriausybės kanceliarija pirko ir visuomenės nuomonės tyrimo paslaugas – aiškinosi, ar Lietuvos gyventojai jaučiasi aiškiai ir suprantamai informuoti apie Vyriausybės vykdomus pokyčius, ministro pirmininko bei ministrų veiklą. Taip pat – ar žino apie šešias Vyriausybės inicijuotas struktūrines reformas.
Tyrimo duomenimis, apie reformas vidutiniškai žino 74 proc. apklaustųjų.
„Paskutinįkart ši apklausa buvo atlikta 2019 m. rudenį. Pagal šios apklausos duomenis, vidutinis visų reformų žinomumas buvo 74 proc. visų apklaustųjų, tai yra tiek apklaustųjų žino ir buvo girdėję apie 6 struktūrines reformas“, – 15min nurodė kanceliarija.
Geriausiai, pasak jos, visuomenė žino apie sveikatos, pensijų, švietimo ir mokesčių reformas.
Geriausiai respondentams žinomos pensijų ir sveikatos, taip pat šešėlio ir švietimo reformų naudos.
„Vertinant reformų naudos žinomumą, tai pernai rudenį jis buvo 55 proc. visų apklaustųjų. Geriausiai respondentams žinomos pensijų ir sveikatos, taip pat šešėlio ir švietimo reformų naudos“, – teigiama atsakyme.
Nori paskatinti naudotis
Ir nors apklausos rezultatai pakankamai geri, Vyriausybės kanceliarija darbus nutarė pareklamuoti.
„Nuo 2018 m. pavasario įgyvendinamos struktūrinės reformos jau eina į pabaigą, šiemet baigtos Mokesčių ir Pensijų reformos, kitąmet baigsis dar trys. Todėl planuojant reformų komunikaciją siekiama viešinti reformų naudas, kurias jos atneša visuomenei, ir paraginti bei paskatinti jomis naudotis“, – savo sprendimą aiškino kanceliarija.
Rugpjūtį kanceliarija pasirašė 11,979 tūkst. eurų su PVM vertės sutartį su įmone „Media traffic“ bei 54,450 tūkst. eurų su PVM vertės sutartį su bendrove „Havas Media“ ir sutarė dėl klipų apie šešias Vyriausybės inicijuotas reformas transliavimo – atitinkamai – viešajame transporte bei radijuje ir televizijoje.
Reklamos auditorija – plačioji visuomenė, ypač asmenys nuo 18 iki 60 metų.
Viešajame transporte klipai turi būti transliuojami ne mažiau nei penkiuose didžiuosiuose šalies miestuose (Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, Šiauliuose, Panevėžyje, Jonavoje), kiekvieną dieną kas 12 minučių.
Radijuje – darbo dienomis Lietuvos radijo stotyse, rytinio ir pietinio eterio laiku, taip pat – vakare prieš žinias arba po jų. Komercinėje televizijoje – kiekvieną darbo dieną ryte, per pietus ir vakare.
Klipai eteryje – keturias savaites
Vyriausybės kanceliarija teigė, jog skirtingos informavimo priemonės ir formos buvo pasirinktos siekiant pasiekti kuo platesnę auditoriją. Ji turėtų išvysti ar išgirsti „Vizualinės komunikacijos“ sukurtus klipus, apie kurių turinį 15min rašė jau anksčiau.
„Vaizdo ir garso klipai šalies radijo stotyse, televizijos kanaluose ir viešajame transporte transliuojami nuo rugpjūčio 24 iki rugsėjo 20 dienos, skirtingais laikotarpiais skirtingose priemonėse“, – teigė Vyriausybės kanceliarija.
Panašių paslaugų ji nurodė pirkusi ir anksčiau: „2018 ir 2019 metais buvo viešinamos pačios reformos, supažindinant visuomenę kokie konkrečiai darbai ir pokyčiai planuojami pertvarkant švietimo, pensijų, mokesčių, inovacijų, sveikatos sritis bei mažinant šešėlinės ekonomikos mastą.“
Teiraujantis, ar planuojama įsigyti ir kitų reformų viešinimo paslaugų, pavyzdžiui, spaudoje ar internete, Vyriausybės kanceliarija teigė, kad tai jau padaryta.
„Jau įgyvendinamos viešinimo priemonės: rengiami straipsniai naujienų portaluose ir žurnaluose, straipsnių reklaminiai skydeliai rodomi portaluose bei internetinėse reklamos tinkle, įrašai socialinėje medijoje bei „Google“ platformoje“, – išdėstė kanceliarija.
Mato bandymą piktnaudžiauti
Vyriausybės kanceliarijos išlaidas reklamai Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos Seime atstovas Vilius Semeška susiejo su spalį įvyksiančiais Seimo rinkimais ir anksčiau dėl to nurodė kreipęsis į Vyriausybės kanclerį Algirdą Stončaitį, dalyvausiantį Seimo rinkimuose, Viešųjų pirkimų tarnybą (VPT) bei Vyriausiąją rinkimų komisiją (VRK).
Šokiruoja toks akiplėšiškas bandymas piktnaudžiauti administraciniu resursu ir tarnybine padėtimi.
„Vyriausybė ne tik be biudžeto patikslinimo leidžia milijardus eurų, bet ir rinkimų kampanijos metu, už mokesčių mokėtojų pinigus, ketina užsiiminėti savireklama. Šokiruoja ne tik toks akiplėšiškas bandymas piktnaudžiauti administraciniu resursu ir tarnybine padėtimi, bet ir ciniškumas, kai norima girtis vienu neskaidriausių ir blogiausiai veikiančiu valstybės projektu – e.sveikata“, – dėstė jis, kalbėdamas apie vieno iš reklaminių vaizdo klipų scenarijų.
Bent jau VRK tyrimo V.Semeškos kreipimosi pagrindu nepradėjo.
„Komisija, raštu, suderintu su komisijos nariais, informavo frakciją, kad VRK neturi informacijos, kad frakcijos atstovo nurodytas vaizdo klipas būtų sukurtas ir transliuojamas. Jeigu frakcijos atstovui žinomos faktinės aplinkybės, galinčios turėti reikšmės tyrimo pradėjimui, komisija prašė jas pateikti“, – 15min nurodė VRK pirmininkė Laura Matjošaitytė.
V.Semeška 15min teigė, jog nei VPT, nei Vyriausybės kanceliarija atsakymų dėl savireklamos jam taip ir nepateikė.
Visgi perklausus, ar VRK matytų pagrindą tyrimui, kai perkamos reklamos transliacijos paslaugos ir ji skleidžiama likus mėnesiui iki rinkimų, L.Matjošaitytė nurodė, jog tai komisija svarstys antradienio dienos posėdyje.
Beje, aplink Vyriausybės darbus sukasi ir ją formavusios Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos rinkiminė programa. Dokumentą sudaro preambulė, kurioje daugiausia didžiuojamasi nuveiktais darbais, žadamas tęstinumas, ir trys Vyriausybės parengti ir priimti dokumentai – 2021–2030 metų nacionalinės pažangos planas, Lietuvos ateities ekonomikos DNR planas ir 2021–2030 metų Nacionalinis energetikos ir klimato srities veiksmų planas.