2018 01 11

R.Karbauskis suklydo – specialiai Skandinavijai žurnalai be alkoholio reklamos neleidžiami

Valdančiosios Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos pirmininkas Ramūnas Karbauskis ketvirtadienį pasisakė apie alkoholio kontrolės naujovių įneštą sumaištį, kai užsienio žurnalų platintojai buvo priversti iš leidinių plėšyti reklamas, o restoranai – slėpti nuo vartotojų jų nusipirktus alkoholio butelius. „Valstiečių“ lyderis sako, kad dėl žurnalų Lietuva dviračio neišradinės ir perims skandinavų patirtį, o restoranai vaikų vardan turės prisitaikyti prie naujovės.
Ramūnas Karbauskis
Ramūnas Karbauskis / Aliaus Koroliovo / 15min nuotr.

R.Karbauskis alkoholio butelių slėpimą laiko teigiamu dalyku, prie kurio maitinimo paslaugas teikiančios įmonės esą pripras taip, kaip kadaise priprato prie draudimo rūkyti patalpose.

Pasak jo, priimant bet kokį sprendimą, kuris susijęs su tam tikrai draudimais, visuomet kyla interpretacijų, vertinimų, tačiau, jo galva, alkoholio butelių rodyti tikrai nėra reikalo.

„Manau, kad sprendimai, kuriuos padarė Seimas, yra tikslingi ir savalaikiai, o tai, kas šiandien dar vieną kitą žmogų erzina, bus rasti sprendimai, kad neerzintų. Yra valstybių, kur nešiotis tarą alkoholio viešai yra draudžiama ir taip toliau. Taip, mums prie daug ko reiks priprasti, bet, manau, kad žiūrint į mūsų vaikus, kurie taip pat su mumis šeimose ateina į tas pačias maitinimo įstaigas, tai galbūt teisingas sprendimas. Gal mums nereiktų demonstruoti tų alkoholio butelių ir po to aiškinti vaikams, kas ten yra ir ką tai reiškia“, – kalbėjo R.Karbauskis.

R.Karbauskis: „Dviračio neišradinėsime“

Tuo tarpu dėl daugiausia pasipiktino sulaukusio reguliavimo drausti bet kokią alkoholio reklamą spaudoje, kuris užsienyje spausdinamų nelietuviškų žurnalų platintojus privertė plėšyti žurnalų lapus ir ant reklamų klijuoti lipdukus, R.Karbauskis linkęs eiti į kompromisus.

Tiesa, „valstiečių“ lyderis mano, kad šiuo klausimu Lietuvai nereiks išradinėti dviračio, o bus galima pritaikyti Skandinavijos šalių praktiką.

Čia nei gėdos nėra, nei ką, tiesiog paprasčiausiai išėjo taip, kad platintojai neinformavo apie įstatymų pakeitimus tų žurnalų leidėjų ir nebuvo rastas sprendimas, – sakė R.Karbauskis.

„Yra šalių, kuriose galioja toks pats draudimas, kaip ir Lietuvoje. Galiu tik apgailestauti, kad iš tikrųjų tada, kai įsigaliojo įstatymas, o ne prieš pusmetį ta problema keliama tų žmonių, kurie užsiiminėja platinimu žurnalų, bet departamentas dabar aiškiai yra įpareigotas pasidomėti, kaip yra sprendžiami tie klausimai Skandinavijos valstybėse, kaip sprendžiami Islandijoje. Manau, kad kažkokios analogijos bus taikomos ir Lietuvoje, nes tai jau yra praktikos pas juos ne vienų metų. Manau, kad dviračio mes neišradinėsime, tiesiog pasinaudosime tomis praktikomis, nes įstatymais reglamentuota lygiai taip pat“, – sakė jis.

R.Karbauskis tikino, kad žurnalų leidėjai Skandinavijos rinkai tikriausiai spausdina atskirus žurnalų tiražus be alkoholio reklamos.

„Čia nei gėdos nėra, nei ką, tiesiog paprasčiausiai išėjo taip, kad platintojai neinformavo apie įstatymų pakeitimus tų žurnalų leidėjų ir nebuvo rastas sprendimas. Gali būti taip, kad tie patys žurnalai, kurie yra leidžiami tose šalyse, kurios tą patį draudimą turi, jos tikriausiai turi kitokį paruošimą tų pačių žurnalų be reklamos. Arba tuos pačius žurnalus reikia teikti į tą pačią rinką ta pačia kalba, arba bus rastas kitas sprendimas. Mes pamatysime“, – kalbėjo R.Karbauskis.

Jis tikino, kad problema nėra didelė, nes užsienio žurnalų Lietuvą pasiekia vos keli šimtai vienetų.

Tačiau jis tiesiogiai neatsakė ar palaikys konservatorių jau registruotą siūlymą užsienyje leidžiamai žiniasklaidai įstatyme numatyti išimtį ir leisti juos platinti su alkoholio reklama.

O būtent tokį kelią pasirinko Skandinavija ir Islandija, kurių praktiką pritaikyti Lietuvoje siūlo R.Karbauskis.

Taiko išimtį užsienyje leidžiamai spaudai

Visos Skandinavijos valstybės ir Islandija alkoholio reklamos suvaržymų užsienyje leidžiamiems žurnalams netaiko.

Švedija

Švedijoje televizijoje, radijuje, internete, sporto renginiuose, lauko stenduose draudžiamos stipresnių ne 15 proc. alkoholio koncentracijos gėrimų reklamos.

Tačiau išimtis taikoma ir draudimas negalioja alkoholio reklamai leidiniuose, kurie skirti ne Švedijos rinkai, arba jų leidėjas dirba ne Švedijos jurisdikcijoje.

Suomija

Televizijoje ir radijuje, lauko stenduose, kine draudžiama tiesioginė, netiesioginė stiprių alkoholinių gėrimų reklama. Nestipraus alkoholio reklamai galioja tam tikri turinio apribojimai. Bet kokia reklama draudžiama nuo 7 val. ryto iki 10 val. vakaro.

Tačiau ir šioje šalyje draudimai netaikomi reklamai užsienio spaudoje, jei leidiniai nėra skirti tik alkoholio reklamai.

Norvegija

Norvegijoje laikraščių, žurnalų ir kitos žiniasklaidos alkoholinių gėrimų nušvietimas yra laikomas redakcine medžiaga ir jai negalioja alkoholio reklamai taikomi reikalavimai. Taip pat nedraudžiama reklama užsienio leidiniuose, importuojamuose į Norvegiją, išskyrus tuos atvejus, kai pagrindinis leidinio importavimo tikslas yra skatinti alkoholinių gėrimų vartojimą Norvegijoje.

Islandija

Islandijoje alkoholio reklama ribojama griežčiausiai. Čia draudžiama rodyti alkoholio vartojimą bet kokiame kontekste. Tai galioja radijo ir televizijos, lauko reklamai, taip pat reklamai internete, spaudoje, per sporto renginius, kine.

Tačiau net Islandija užsienyje leidžiamai žiniasklaidai taiko išimtį ir, taip pat, kaip Suomija ir Norvegija, draudžia platinti tik specializuotus užsienyje leidžiamus tik alkoholį reklamuojančius leidinius.

Danija

Danijoje alkoholio reklama nėra draudžiama, taigi užsienio leidiniams nereikia jokių išimčių.

Ši informacija skelbiama oficialiame Europos alkoholio reklamos monitoringo centro puslapyje, kuriam duomenis apie situaciją Lietuvoje teikia tas pats Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas, kuriam, R.Karbauskio teigimu yra duotas nurodymas išsiaiškinti, ką su užsienio leidiniais daro kitos alkoholio reklamą draudžiančios valstybės.

Lietuva jau išrado dviratį

R.Karbauskis tikina, kad problema dėl alkoholio reklamos užsienietiškuose leidiniuose kilo tik dėl to, kad šių žurnalų platintojai per vėlai susizgribo pranešti apie jiems kilsiančius nesklandumus ir neleido įstatymų leidėjams laiku reaguoti.

Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas ketvirtadienį taip pat išplatino pranešimą, kuriame pabrėžia nedalijęs nurodymų plėšyti lapus su alkoholio reklama iš užsienio žurnalų, platinamų Lietuvoje.

Pavyzdžiui, „National Geographic“, dedantis alkoholio reklamą, kurią mes priversti plėšyti, atsakė, kad visai Europai leidžiantis vieną tiražą. Absoliučiai jokių galimybių gauti išskirtinį leidimą nėra, – sako V.Bartaševičius.

„Užsienio leidinių platintojai taip pat turėjo galimybę siekti pritaikyti savo veiklą prie naujų reikalavimų, kreipdamiesi į užsienio žurnalų leidėjus ir informuodami apie pasikeitusį reklamos reglamentavimą“, – nurodo departamentas.

Sveikatos apsaugos ministras Aurelijus Veryga ketvirtadienį socialiniame tinkle „Facebook“ taip pat pasidalijo prašymu žurnalų neplėšyti.

„Neabejotinai, vakarietiškų žurnalų puslapių su alkoholio reklama plėšymas yra absurdas. Tai mūsų šalį daro pajuokos objektu. Leidinių platintojai to tikrai neturėtų daryti. Ir labai gaila, kad jie pasirinko būtent tokia drastiška forma įgyvendinti įstatymą.

Dar labiau gaila vartotojų, kurie gauna išdarkytus žurnalus su išplėšytais puslapiais. Tenka tik apgailestauti ir atsiprašyti žmonių, kurie gauna ne tokį produktą, kurio tikėjosi ir patiria nusivylimą.

Todėl su atsakingais specialistais yra ieškoma civilizuotų sprendimų, kaip išspręsti šį klausimą.

Tuo tarpu platintojų prašau – nustokite plėšyti puslapius iš žurnalų, juk galima lipduką užklijuoti! Be to, norėčiau atkreipti dėmesį į tai, kad tiesiogiai užsakant leidinius iš užsienio – juos prenumeruojant, t.y. be platintojų paslaugų, tokių problemų nekiltų“, – rašo A.Veryga.

Tačiau leidinių platinimo įmonės „Press Express“ direktorius Vigintas Bartaševičius tikina, kad į Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentą įmonė kreipėsi dar spalį ir gavo atsakymą neturėti vilčių likti nenubaustas.

Lapkritį V.Bartašavečius sako išsiuntęs laišką Seimo nariams ir keturiems parlamento komitetams, tarp jų ir R.Karbauskio vadovaujamam Kultūros komitetui, kuriame tiesmukiškai nurodė, kad turės plėšyti alkoholio reklamas.

„Tiesiai šviesiai ten parašiau, kad mes turėsime plėšyti. Buvo aiškiai tai pasakyta, kad kitos išeities neturime“, – teigė „Press Express“ direktorius.

Į šiuos laiškus V.Bartaševičius sako nesulaukęs nė vieno atsakymo.

Taip pat įmonė kreipėsi ir į platinamų žurnalų leidėjus, klausdama, ką jai daryti.

„Mes tikrinomės per leidėjus. Pavyzdžiui, „National Geographic“, dedantis alkoholio reklamą, kurią mes priversti plėšyti, atsakė, kad visai Europai leidžiantis vieną tiražą. Absoliučiai jokių galimybių gauti išskirtinį leidimą nėra“, – teigė pašnekovas.

Todėl įmonė nutarė žurnalus plėšyti arba ant reklamų klijuoti lipdukus.

Prezidentė Dalia Grybauskaitė trečiadienį pareiškė, kad Lietuvai šis faktas daro gėdą.

Dešimt konservatorių parlamentarų registravo Alkoholio kontrolės įstatymo pakeitimo projektą, kuriame siūlo numatyti reklamos draudimo išimtį importuotiems leidiniams užsienio kalba, leidžiamiems užsienyje registruoto juridinio asmens.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų